Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Inlägg av Knurd » tis 27 aug 2013, 23:06

Regeringen har inrättat Skolinspektionen, gett den direktiv att särskilt granska riksinternaten, och skärpt deras regler.

Har någon S-regering genomfört några åtgärder mot dem?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 28 aug 2013, 06:13

OK: Kan vi lämna det politiska käbblet därhän? Uppenbarligen har oskicken vid bla Lundsberg påpekats ett antal gånger, trots detta har inger blivit bättre och det verkar förefalla som de fd elever, vilka jag antar att även sänder sina telningar dit inte tycker att det är så allvarligt:

”Det smutskastar oss Lundsbergare”
Som jag har förstått det handlade det om en olycka.
Även formuleringar som "hyss", "pojkstreck" har hörts...
Det var vid en så kallad nollning - som är förbjuden på skolan - som en niondeklassare fick brännskador på överkroppen. När han kom in till Karlskoga lasarett i lördags kväll slog sjukhuset larm till polisen. Pojken är utskriven och hans skador beskrivs som lindriga.
Det var säkert så att den gode gossen, i sann Lundsbergsanda, ville komma till morgonsamlingen nystruken och tyvärr glömde ta av sig skjortan...

Nej, stäng skiten!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 28 aug 2013, 12:33

Just nu: Skolinspektionen beslutar att stänga Lundsberg.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 28 aug 2013, 12:44

Just nu: Skolinspektionen beslutar att stänga Lundsberg.
Äntligen!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 28 aug 2013, 12:48

Den vettigaste förklaringen till det som händer på Lundsberg tror jag att Pär C postade för många sidor sedan. Vissa internat fungerar som OBS-klasser, dit föräldrar som har problem med sina barn (och har råd; i detta fall överklassavgifter, förmodligen), skickar dem.

Synd bara om alla de stackars elever som inte alls har 'gjort något' för att skickas dit, inte har aggressionsproblem, våldsproblem, utan som bara vill gå på den skolan.

Nu blir ledningen dock äntligen dragna i öronen. De får i grevens tid inse vad det är för skola, vilka specifika problem och klientel den har.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 28 aug 2013, 14:30

Många alumner (om uttrycket går att använda på den nivån) från Lundsberg hävdar bestämt att "jag trivdes jättebra på skolan".

Frågan är på vilket sätt det är relevant. Det påminner om att en våldtäktsman blir försvarad av en tidigare flickvän som säger "Han var minsann jättesnäll mot mig".
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 28 aug 2013, 15:42

kaxiga Z skrev:Den vettigaste förklaringen till det som händer på Lundsberg tror jag att Pär C postade för många sidor sedan. Vissa internat fungerar som OBS-klasser, dit föräldrar som har problem med sina barn (och har råd; i detta fall överklassavgifter, förmodligen), skickar dem.
Jag tror snarare att huvudproblemet är att skolan låter tonåringar uppfostra yngre tonåringar. Det är ju inte direkt så att man förvånas om det går åt helvete då.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 28 aug 2013, 17:38

Urquhart skrev:
kaxiga Z skrev:Den vettigaste förklaringen till det som händer på Lundsberg tror jag att Pär C postade för många sidor sedan. Vissa internat fungerar som OBS-klasser, dit föräldrar som har problem med sina barn (och har råd; i detta fall överklassavgifter, förmodligen), skickar dem.
Jag tror snarare att huvudproblemet är att skolan låter tonåringar uppfostra yngre tonåringar. Det är ju inte direkt så att man förvånas om det går åt helvete då.
Huvet på spiken så att säga.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 28 aug 2013, 17:40

Kanske man inte läst "Flugornas Herre" ....

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tor 29 aug 2013, 00:02

kaxiga Z skrev:Synd bara om alla de stackars elever som inte alls har 'gjort något' för att skickas dit, inte har aggressionsproblem, våldsproblem, utan som bara vill gå på den skolan.
Kanske inte heller så kul att bli hemskickade till föräldrar som helst vill att man befinner sig på en internatskola långt ifrån hemmet?
Varför skaffa barn om man inte vill ha dem hemma tills de åtminstone blir myndiga och antas klara sig själv? Kanske någon typ av sommarkatter, de är hyfsat gulliga upp tills de blir tonåringar? Förutsatt barnflicka under småbarnsåren.

Eller som en kollega sade vid stängandet av Lundsberg:
-Jäklar, jag som hade hoppats kunna skicka iväg ungarna om ett par år!
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

garozzo

Inlägg av garozzo » tor 29 aug 2013, 08:18

Enligt tidningen Metro befann sig rektorn på ripjakt när beskedet om stängning kom.
och sedan säger dom att det är en överklasskola O_o

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 29 aug 2013, 10:34

garozzo skrev:Enligt tidningen Metro befann sig rektorn på ripjakt när beskedet om stängning kom.
och sedan säger dom att det är en överklasskola O_o
Men han är väl så fattig att han har råd att köpa kyckling på ICA, då blir det att jaga fågel själv.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 29 aug 2013, 10:36

Knurd skrev:Många alumner (om uttrycket går att använda på den nivån) från Lundsberg hävdar bestämt att "jag trivdes jättebra på skolan".

Frågan är på vilket sätt det är relevant. Det påminner om att en våldtäktsman blir försvarad av en tidigare flickvän som säger "Han var minsann jättesnäll mot mig".
för varje fösvarare finns det nog minst ett tyst mobbningsoffer som inte vill säga något.

Användarvisningsbild
Ribo
Avstängd

Inlägg av Ribo » tor 29 aug 2013, 16:33

Skolan var bra där, boendet var problemet med en personal på 40 barn. Pennalismen var inte på skoltid, bör annan myndighet ha koll på boende och fritid?

garozzo

Inlägg av garozzo » tor 29 aug 2013, 19:04

Bra kommentar av Hanne Kjöller i DN
http://www.dn.se/ledare/signerat/bye-bye-lundsberg/

Låst