Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
millgard

Re: Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Inlägg av millgard » mån 09 sep 2013, 06:45

Eftersom...?

millgard

Inlägg av millgard » mån 09 sep 2013, 06:46

pwm skrev:
pax skrev:Det är möjligt att det är hemskt. Det är också möjligt att det inte är inte speciellt mycket hemskare än vad vi alla är vana vid. Det som är hemskt är att vi är vana vid det i så fall.
Vad som rapporterats från Lundsberg är nog (tyvärr) inte så avvikande från vad du kan hitta på allt för många andra skolor. Problemet (vad som är hemskt) ligger nog i att Lundbergsoffren befinner sig i en och samma miljö 24h/dygn, medan lejonparten av deras jämnåriga offer tillbringar merparten av sin tid utanför skolmiljön -- och t.o.m kan vägra gå till skolan.
Ja, och lägg till att det finns en lång tradition av pennalism som har ett tyst medgivande från vuxenvärlden. Illa.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » mån 09 sep 2013, 06:55

millgard skrev:
pwm skrev:
pax skrev:Det är möjligt att det är hemskt. Det är också möjligt att det inte är inte speciellt mycket hemskare än vad vi alla är vana vid. Det som är hemskt är att vi är vana vid det i så fall.
Vad som rapporterats från Lundsberg är nog (tyvärr) inte så avvikande från vad du kan hitta på allt för många andra skolor. Problemet (vad som är hemskt) ligger nog i att Lundbergsoffren befinner sig i en och samma miljö 24h/dygn, medan lejonparten av deras jämnåriga offer tillbringar merparten av sin tid utanför skolmiljön -- och t.o.m kan vägra gå till skolan.
Ja, och lägg till att det finns en lång tradition av pennalism som har ett tyst medgivande från vuxenvärlden. Illa.
Och där ligger väl den stora källan till eländet. Tonåringar, knappt torra bakom öronen, som ska "fostra" yngre tonåringar... "belöningen" för de som finner sig i att springa ärenden åt de äldre blir att själv få leka herre/betjänt efter ett par år. Den som däremot inte finner sig i "fostrandet" får det betydligt tuffare.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 09 sep 2013, 16:02

Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän i 25-årsåldern. Omdöme och beslutsförmåga är den sista komponenten som faller på plats. Därför är det olämpligt att ge omyndiga barn ledarpositioner utan att det finns en vuxen i närheten.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Ribo
Avstängd

Inlägg av Ribo » mån 09 sep 2013, 16:23

Vad skoj att Lundsberg gick på mitt förslag att skilja på internatet och skolan, som rätten godkände, jag bara chansade utan att läsa på, men är det rätt?

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » mån 09 sep 2013, 16:25

Vi får väl se vad nästa instans tycker om saken:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/skolin ... lundsberg/
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

garozzo

Inlägg av garozzo » tor 03 okt 2013, 10:33

Knappt har de vunnit i rätten så utmärker de sig igen.
Nu skall man vara försiktig med att utgå från AB, men det tyder på en väldig arrogans.
Det kan tyckas att man efter den senaste tidens händelser skulle vara nästan överdrivet noggrann från skolan och elevernas sida för att inte åstadkomma
nya skriverier.
Så verkar det inte vara. Istället räcker man lång näsa att alla.
Vi gör vad vill!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17587676.ab

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 03 okt 2013, 15:12

garozzo skrev:Knappt har de vunnit i rätten så utmärker de sig igen.
Nu skall man vara försiktig med att utgå från AB, men det tyder på en väldig arrogans.
Det kan tyckas att man efter den senaste tidens händelser skulle vara nästan överdrivet noggrann från skolan och elevernas sida för att inte åstadkomma
nya skriverier.
Så verkar det inte vara. Istället räcker man lång näsa att alla.
Vi gör vad vill!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17587676.ab
Eh, vem har inte varit full i Gymnasiet på skoltid...och jag gick kommunal gymnasieskola...
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

garozzo

Inlägg av garozzo » tor 03 okt 2013, 15:21

Eh, vem har inte varit full i Gymnasiet på skoltid...och jag gick kommunal gymnasieskola...
jo visst sådana här händelser inträffar lite då och då med alla slags skolor, och de brukar sällan uppmärksammas,
men både elever och lärare på Lundsberg borde ju vara medvetna om att de är påpassade nu.
Förresten Anders blev du någon gång påträffad naken på toaletten i samband med ett teaterbesök? :smile2:

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 03 okt 2013, 15:27

garozzo skrev:
jo visst sådana här händelser inträffar lite då och då med alla slags skolor, och de brukar sällan uppmärksammas,
men både elever och lärare på Lundsberg borde ju vara medvetna om att de är påpassade nu.
Förresten Anders blev du någon gång påträffad naken på toaletten i samband med ett teaterbesök? :smile2:
Näe, jag behöll oftast kläderna på när jag var på teater.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 04 okt 2013, 06:57

Anders skrev:Eh, vem har inte varit full i Gymnasiet på skoltid...och jag gick kommunal gymnasieskola...
Jag har varit bakis i skolan ett antal gånger, men då rörde det sig om universitetet. I gymnasiet så var jag aldrig berusad eller bakfull på skoltid. Kan inte påminna mig om att jag såg någon annan som var berusad heller.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 04 okt 2013, 07:58

... när eleverna unisont i media talar om hur mycket de älskar sin skola och vill tillbaka igen så fort som möjligt, så tänker jag mest på att det finns en självklar morot i att slippa föräldrarnas tjat i flera års tid, när man är tonåring.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 04 okt 2013, 08:31

Varför användes inte preventivmedel då det begav sig så hade det här aldrig behövt hända.Föräldrar som tänker på annat och ungar som inte är vuxna nog att klara vettigt umgänge.
Det hade aldrig behövt hända med genomtänkt familjeplanering.
Att skicka iväg tonåringar-är det det som kallas tonårsabort?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 04 okt 2013, 11:22

I gymnasiet så var jag aldrig berusad eller bakfull på skoltid. Kan inte påminna mig om att jag såg någon annan som var berusad heller.
Under min skoltid inträffade det exakt en gång vad jag vet och det var inte jag som var berusad.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 04 okt 2013, 12:30

kipphebel3 skrev:
I gymnasiet så var jag aldrig berusad eller bakfull på skoltid. Kan inte påminna mig om att jag såg någon annan som var berusad heller.
Under min skoltid inträffade det exakt en gång vad jag vet och det var inte jag som var berusad.
Framförallt lär det knappast vara vanligt att lärare struntar i att deras elever är berusade uner skoltid, speciellt när berusningen sker utanför skolans område i en lokal med andra människor som störs av fylleriet.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Låst