Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
garozzo

Re: Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Inlägg av garozzo » fre 04 okt 2013, 15:54

kipphebel3 skrev:

I gymnasiet så var jag aldrig berusad eller bakfull på skoltid. Kan inte påminna mig om att jag såg någon annan som var berusad heller.

Under min skoltid inträffade det exakt en gång vad jag vet och det var inte jag som var berusad.
Väldigt vad skötsamma medlemmarna har varit.
Fast det är klart det här är ett nördforum så det är väl inget annat att vänta :)

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 04 okt 2013, 16:45

Vi kanske alla är "late bloomers"...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 04 okt 2013, 18:39

Jag ser teaterskandalen som en sida av den nordiska fyllekulturen, där varenda avvikelse från vardagen blir en förevändning att supa till.

Hur brukar svenskar markera ett avklarat projekt? Alkohol.
Konferens? Alkohol.
Begravning? Alkohol.
Lucia? Alkohol.
Utlandsresa? Alkohol.
Resa inom landet? Alkohol.

För tonåringar som går på en isolerad skola i Värmlands skogar, är ett besök i Linköping uppenbarligen en så stor sak att det måste högtidlighållas med en rejäl fylla.
Adrumdrum.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 04 okt 2013, 19:43

Knurd skrev:Jag ser teaterskandalen som en sida av den nordiska fyllekulturen, där varenda avvikelse från vardagen blir en förevändning att supa till.

Konferens? Alkohol.
Begravning? Alkohol.
Lucia? Alkohol.
Utlandsresa? Alkohol.

För tonåringar som går på en isolerad skola i Värmlands skogar, är ett besök i Linköping uppenbarligen en så stor sak att det måste högtidlighållas med en rejäl fylla.
Knurd skrev:Jag ser teaterskandalen som en sida av den nordiska fyllekulturen, där varenda avvikelse från vardagen blir en förevändning att supa till.

Konferens? Alkohol.
Begravning? Alkohol.
Lucia? Alkohol.
Utlandsresa? Alkohol.

Släpp ut dem från fångenskapen.Låt de blomma ut i det förvildade tillstånd de från början är skapta till.Ingen undervisningsanstalt,ingen algebra,ingenting svårt.Allt lätt.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 09 okt 2013, 13:17

Skolinspektionen har stängt en skola före Lundsberg. Märkligt egentligen att stänga skolan, om det inte är något problem med de fysiska byggnaderna, som asbest eller mögel. Undervisningen på Lundsberg har enligt Uppdrag Granskning varit fläckfri, problemet är rent studiesocialt. En mer lämplig åtgärd hade varit tvångsförvaltning av elevhemmen, kombinerat med vite.

Om ett internat ska fungera, behöver det studiesociala ansvaret ligga hos kompetenta vuxna ledare, inte hos eleverna själva.
Senast redigerad av 1 Knurd, redigerad totalt 0 gånger.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 09 okt 2013, 13:34

Urquhart skrev:I gymnasiet så var jag aldrig berusad eller bakfull på skoltid. Kan inte påminna mig om att jag såg någon annan som var berusad heller.
Jag har samma erfarenhet som du fram till de sista veckorna innan avslutningen i trean. Då söps det rätt friskt både på skoltid och utanför, gjorde inte ni det också?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 09 okt 2013, 13:47

Picea skrev:
Urquhart skrev:I gymnasiet så var jag aldrig berusad eller bakfull på skoltid. Kan inte påminna mig om att jag såg någon annan som var berusad heller.
Jag har samma erfarenhet som du fram till de sista veckorna innan avslutningen i trean. Då söps det rätt friskt både på skoltid och utanför, gjorde inte ni det också?
Nej. I anslutning till avslutningen så var det helgerna det söps på. Det fanns säkert en och annan som hade supit på en vardag och var bakis, men det är inget jag har något minne av att ha märkt i alla fall. Något fylleri under skoltid har jag definitivt inget minne av.

Det närmaste jag kan komma är skolresan i trean till Prag, men inte ens där söps det under dagen (annat än lite provsmakning på ett bryggeri), utan det var kvällarna som vigdes till humlen.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » ons 09 okt 2013, 13:49

I Belgien har en student avlidit efter en nollning.

http://www.lemonde.fr/europe/article/20 ... _3214.html

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 09 okt 2013, 14:23

Jag noterar, inte helt besviken, att det råder juridska oklarheter om Lundsberg internatverksamhet lyder under Skolinspektionens tillsyns. Det ligger i linje med mitt synsätt. Rätt instans bör vara Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 09 okt 2013, 15:00

Hans S skrev:I Belgien har en student avlidit efter en nollning.

http://www.lemonde.fr/europe/article/20 ... _3214.html

MVH

Hans
Tolkar jag det rätt att hon avled efter att ha tvingats dricka 10-20 liter vatten?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » ons 09 okt 2013, 21:13

Dûrion Annûndil skrev:Tolkar jag det rätt att hon avled efter att ha tvingats dricka 10-20 liter vatten?
Stämmer. Men jag får be om ursäkt, hon bara nästan avled ser jag när jag läser om artikeln. Jag échappérade helt enkelt échappé. Hon kom ur koman efter två dagar.

http://translate.google.com/translate?s ... _3214.html

Men de har problem på fler ställen.

http://etudiant.lefigaro.fr/les-news/ac ... emes-3026/

Inte lysande översättning men i alla fall:
Googlöversättning från franska till engelska skrev:Since the incident, other students were also victims of the hazing over the last two weeks. A young man of the Faculty of Agronomy of Gembloux campus (south of Brussels), suffered from hypothermia and "two other incidents were more benign" revealed the rector. "The tradition of baptisms unfortunately often involves parodies of scenes of domination and humiliation extremely poorly received by the public," he says again. "If we want to save the student folklore, it is essential to consider how to eliminate unacceptable practices that persist."

In Belgium, baptisms are a tradition in universities and are theoretically framed by linking charters organizers and university authorities. "Maybe he will change clauses provide security for a better first aid training baptized accompanying activities," Bernard Rentier advanced Monday night. "I have the tools necessary sanction against students who do not comply with the Charter, namely the suspension or expulsion from the university."
MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

garozzo

Inlägg av garozzo » tis 19 nov 2013, 22:52

Nio personer åtalas på Lundsberg 8 elever och en anställd.
Det verkar som den nu avskedade rektorn har ett visst ansvar för det som hände.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/elever ... lundsberg/

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 20 nov 2013, 10:55

Fruktansvärt ansvarslöst av rektorn.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Låst