Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Mobbning på Lundsberg m fl skolor

Inlägg av Xantippa » mån 05 dec 2011, 14:16

Det här med nya/gamla pengar och äkta/oäkta överklass verkar inte helt lättdefinierat ens av överklassen själv.

Kan rekommendera den här boken, den är faktiskt riktigt underhållande och inte alls så fördömande som jag hade hoppats trott.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185267929
We are the dead

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 05 dec 2011, 16:13

Pär C skrev:
MariaB skrev:Vet att jag flummar till det MEN kan det vara så att de med Nya pengar inte blir lika drabbade av mobbning/kamratuppfostran etc som de med Gamla pengar? Att det finns en hieraki även vågrätt som lodrätt?
Bara mycket lätt förenklat. Överklassen pratar inte om (egna) pengar. Den som pratar om (egna) pengar är alltså inte överklass. Nya pengar talar egna pengar och är alltså inte överklass.
Stämmer exakt! "Tyst kunskap" om vad som skiljer agnarna från vetet är 100% reellt. Kan exempelvis säga att Magdalena Ribbings "råd" dissas som alldeles för liberala av många knökkonservativa.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 05 dec 2011, 16:16

Xantippa skrev:Det här med nya/gamla pengar och äkta/oäkta överklass verkar inte helt lättdefinierat ens av överklassen själv.

Kan rekommendera den här boken, den är faktiskt riktigt underhållande och inte alls så fördömande som jag hade hoppats trott.

Låter intressant. Kände tidigare bara till a.Kullenbergs bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173899909

vore kul att läsa dem båda och se om något har ändrats.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 05 dec 2011, 16:31

Jag räknar de bland rika som är trevliga och glada av sig, och inte skrytiga, som överklass. Resten är uppkomlingar, oavsett vilket fint efternamn de eventuellt råkar ha. sans noblesse.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » mån 05 dec 2011, 16:35

MariaB skrev:
Xantippa skrev:Det här med nya/gamla pengar och äkta/oäkta överklass verkar inte helt lättdefinierat ens av överklassen själv.

Låter intressant. Kände tidigare bara till a.Kullenbergs bok: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173899909

Låter som en kul idé. :smile2:
Tror "din" bok är mer politiskt färgad. Den jag länkade till har intentionen att vara lite betraktande.

Det var några år sedan jag läste den men kommer särskilt ihåg en rätt söt passage, där en överklasskvinna som verkligen hatar sitt överklassarv intervjuas. Hon pressas lite av författaren att säga något som är "typiskt medelklass" (för det är ju liksom svårare att definiera) och säger till slut
"Ok, en necessär full med billigt smink från HM. Åååh, jag kan inte fatta att jag sa det där!" :mrgreen:
We are the dead

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 05 dec 2011, 17:09

MariaB skrev:
Pär C skrev:
MariaB skrev:Vet att jag flummar till det MEN kan det vara så att de med Nya pengar inte blir lika drabbade av mobbning/kamratuppfostran etc som de med Gamla pengar? Att det finns en hieraki även vågrätt som lodrätt?
Bara mycket lätt förenklat. Överklassen pratar inte om (egna) pengar. Den som pratar om (egna) pengar är alltså inte överklass. Nya pengar talar egna pengar och är alltså inte överklass.
Stämmer exakt! "Tyst kunskap" om vad som skiljer agnarna från vetet är 100% reellt. Kan exempelvis säga att Magdalena Ribbings "råd" dissas som alldeles för liberala av många knökkonservativa.
Ingenting nytt det heller. Aristokratins förakt för de liberala uppkomlingarna tog inte slut i och med den franska revolutionen.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 05 dec 2011, 17:13

Suresh skrev:Ingenting nytt det heller. Aristokratins förakt för de liberala uppkomlingarna tog inte slut i och med den franska revolutionen.
Förakt kotterier emellan är en av historiens grundläggande konstanter.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 05 dec 2011, 17:16

VeVeN skrev:
Suresh skrev:Ingenting nytt det heller. Aristokratins förakt för de liberala uppkomlingarna tog inte slut i och med den franska revolutionen.
Förakt kotterier emellan är en av historiens grundläggande konstanter.
Det viktiga i klasskampen mellan aristokratin och köpmännen är att de förra har traditionen, medan de senare har kontanterna. Därför blir just takt, ton och kontakter viktiga i tider av snabba förmögenhetsändringar. De nyrika skall lära sig att pengar inte är allt, inte för att aristokratin är bättre, utan för att den är etablerad.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 05 dec 2011, 17:20

Xantippa skrev:
MariaB skrev:

Låter som en kul idé. :smile2:
Tror "din" bok är mer politiskt färgad. Den jag länkade till har intentionen att vara lite betraktande.

Det var några år sedan jag läste den men kommer särskilt ihåg en rätt söt passage, där en överklasskvinna som verkligen hatar sitt överklassarv intervjuas. Hon pressas lite av författaren att säga något som är "typiskt medelklass" (för det är ju liksom svårare att definiera) och säger till slut
"Ok, en necessär full med billigt smink från HM. Åååh, jag kan inte fatta att jag sa det där!" :mrgreen:
:-)

Min idol f.ö. är helt klart Caroline af Ugglas. Letade som hastigast upp en artikel om henne där skribenten skrev:

af Ugglas framstår verkligen som en okonventionellt intelligent och mogen person, vis av sina mindre sympatiska erfarenheter, och det är på tiden att jag förlåter henne för att hon är överklass: varför ska jag tillämpa mitt i det här fallet rätt ogrundade klasshat på en person som är genetiskt kopplad till hierarkier hon inte ens vill ha?

http://www.expressen.se/kultur/1.215307 ... vem-ar-jag

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 05 dec 2011, 17:45

von Ugglas är knapadel. Det kryllar av dem.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 05 dec 2011, 17:50

Xantippa skrev:
MariaB skrev:

Den här verkar bra också, och kanske nyast, som jag dock inte läst än, men den står på tur i bokhyllan. Den nya överklassen
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 05 dec 2011, 18:45

MariaB skrev:
Pär C skrev:
Överklass kan definieras som de som kan svarar som Ribbing på frågorna utan att någonsin ha läst på och som ibland men inte alltid gör som svaren anger.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 05 dec 2011, 18:52

Den här verkar bra också, och kanske nyast, som jag dock inte läst än, men den står på tur i bokhyllan. Den nya överklassen

Låter jätteintressant :-)

Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Inlägg av MariaB » mån 05 dec 2011, 18:54

Överklass kan definieras som de som kan svarar som Ribbing på frågorna utan att någonsin ha läst på och som ibland men inte alltid gör som svaren anger.

Habitus!

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » mån 05 dec 2011, 19:01

Att tråden nu handlar rent allmänt om överklassen är ju ganska talande. Det är tydligen svårt att navigera mellan kritiskt tänkande, fördomar, förakt, och skvallerglädje i diskussioner om Lundsberg.

Låst