Jobben i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Knurd

Jobben i Sverige

Inlägg av Knurd » tor 08 mar 2012, 14:29

Arbetslösheten i Sverige beror på många faktorer, bland annat demografin, och konjunkturläget i Europa. Men sedan IT-kraschen 2000 har den säsongsjusterade arbetslösheten aldrig varit under 5%.

I januari 2012 rapporterades den till 7,6% vilket är en svag uppgång. Det ska sättas i perspektiv mot att den ökat i Europa som helhet, det senaste halvåret.

Ett av få länder i Europa som har arbetslöshet nära noll, är Tyskland. Det kan sättas i samband med att de har pressat ner minimilönerna till under 2 euro i timmen.

Vad ska Sverige göra? Vänta på bättre tider? Ska offentlig sektor anställa massor av ungdomar utan fullständiga gymnasiebetyg? Behövs fler sysselsättningsåtgärder? Eller ännu fler jobbskatteavdrag? Ska avtalsrörelsen frysa lägstalönerna?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Re: Jobben i Sverige

Inlägg av Anders » tor 08 mar 2012, 14:58

Danmark och Holland har väl också låg arbetslöshet. D har flexisecurity, som jag hoppas Sverige är på väg till. H är jag osäker på vad dom gjort som är bra.

Tyvärr tror jag ungdomar upp till 25-årsåldern får acceptera låga löner om dom har låg eller fel utbildning. Det kan kompenseras till stor del med lägre inkomstskatter.

Men det som behövs är att saker och tjänster säljs mer och oftare.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 08 mar 2012, 15:35

Anders skrev:Tyvärr tror jag ungdomar upp till 25-årsåldern får acceptera låga löner om dom har låg eller fel utbildning. Det kan kompenseras till stor del med lägre inkomstskatter.
Frågan är hur ytterligare skattesänkningar ska finansieras. Enligt min ringa mening har inkomstförsäkringarna tagit en alltför hård smäll under Reinfeldt. Skola, vård, omsorg, rättsväsen och samhällsskydd bör också fredas från nedskärningar.

Några förslag:
* Skär ner jordbruks- och fiskestödet
* Avreglera spelmonopolet och inför spelskatt
* Avveckla partistöd och presstöd, och ersätt med allmänt organisationsstöd, och skärpta konkurrensregler för mediebranschen
* Lägg ner FRA och Säkerhetspolisens författningsskydd
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 08 mar 2012, 16:15

Knurd skrev: Frågan är hur ytterligare skattesänkningar ska finansieras. Enligt min ringa mening har inkomstförsäkringarna tagit en alltför hård smäll under Reinfeldt. Skola, vård, omsorg, rättsväsen och samhällsskydd bör också fredas från nedskärningar.

Några förslag:
* Skär ner jordbruks- och fiskestödet
* Avreglera spelmonopolet och inför spelskatt
* Avveckla partistöd och presstöd, och ersätt med allmänt organisationsstöd, och skärpta konkurrensregler för mediebranschen
* Lägg ner FRA och Säkerhetspolisens författningsskydd
Jaha, då har du sparat ett par hundra miljoner. Kan andra länder ha samma välfärd som vi med halva skattetrycket så ska väl sverige klara det också. Inkomstförsäkringarna har knappt justerats. En viss skatteväxling har skett ang A-kassan. Jordbruksstödet dras ner varje år enligt EU-beslut.

Problemet med arbetslöshet för 15-24 åringar är att få av dessa har utbildning som är relevant. Det som fattas idag är jobb som kan utöras av en 18-åring med enbart kort teoretisk gymnasieutbildning.

Och vad dessa jobb kan bestå i idag vet jag inte. När jag var ung jobbade ungdomar i det spannet, med att dela ut morgontidningar, på lager, på fabrik innan dom började studera på universitet, i affär, på resturang, måleri etc. Många av dessa jobb finns kvar idag, men inte alla.

Själv har jag aldrig varit arbetslös, rätt normalt för någon med teknisk universitetsutbildning inbillar jag mig, så mina inlägg i debatten kommer från den utgångspunkten.

Det vore intressant att höra från forumiter som är arbestslösa om vilka ideer de har.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » lör 10 mar 2012, 10:41

Anders skrev:Jaha, då har du sparat ett par hundra miljoner. Kan andra länder ha samma välfärd som vi med halva skattetrycket så ska väl sverige klara det också. Inkomstförsäkringarna har knappt justerats. En viss skatteväxling har skett ang A-kassan. Jordbruksstödet dras ner varje år enligt EU-beslut.
Det här med jordbruksstöd är lurigt.
Jag har fått höra att stödet till djurhållning har upphört. EU har ju fått mycket kritik för att varje ko sponsras med 2 Euro om dagen.
Man har i stället har infört någon form av "landskapsstöd" för att hålla markerna öppna. Det innebär i praktiken att man håller någon form av djur som betar.
Stödet har alltså bara bytt namn. Det är nog mycket lättare att få acceptans för stöd till öppna landskap.
Men jag vet inte om det delas ut lika mycket pengar som innan.

Jag har en bekant som hyr ut en äng till hästbete. Han blev lite bekymrad när ägaren tog hem hästen.
Risken fanns att han blev av med stödet om någon kollade.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 10 mar 2012, 22:53

Jan Björklund la idag fram ett förslag om sänkta ingångslöner för ungdomar. Arbetarrörelsen säger nej. http://svt.se/2.22620/1.2738494/bjorklu ... gdomsloner

Socialdemokraternas slogan just nu är "Jobben först". Deras mest konkreta åtgärd är:
Socialdemokraterna skrev:fler studieplatser inom vuxenutbildningen och yrkesvux, folkhögskola, yrkeshögskola och högskola.
Ja utbildning är viktigt. Men Sverige har idag en pedagogisk förskola som kanske är världens mest utbyggda, en 13-årig allmän skola, ett högskoleväsen med växtvärk, och en världsunik folkbildningsrörelse. Ont om platser är det inte. Borde man inte i stället höja kvaliteten i den allmänna skolan, i stället för att skapa ännu fler studieplatser med tveksamt innehåll, som förvaringsplats för vuxna i arbetsför ålder?

Det finns yrkesförberedande gymnasieprogram som ger jobb nästan direkt, bland annat el, energi, industri och fordon. Lönen brukar dessutom ligga högre än på ICA och McDonald's. http://www.scb.se/Pages/PressRelease____307806.aspx

En rimlig jobbåtgärd borde vara att styra över elever till dessa gymnasieprogram, och se till att de faktiskt klarar kurserna.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 11 mar 2012, 15:56

Vad säger forumets vänsterfalang om den viktigaste politiska frågan i Sverige just nu?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 11 mar 2012, 17:51

Annie Lööf förespråkar flexicurity, och kritiserar regeringens nedrustning av arbetslöshetsförsäkringar.

http://www.expressen.se/debatt/arbetsli ... a-brister/

Det är alltså två partiledare i alliansen som kommer med radikala utspel om jobbpolitik.
Adrumdrum.

biitar

Inlägg av biitar » sön 11 mar 2012, 21:38

Är det verkligen bra med lägre arbetslöshet för Sverige just nu? Sossarna försökte i flera årtionden hålla nere arbetslösheten, något som borgarna kritiserade. Många fick anställning i kommunala/statliga organisationer. Denna inställlning, hos Sossarna, ändrades efter krisen på 90-talet och man inriktade sig istället på att bekämpa inflationen. Ideen är/var väl att arbetslösheten fungerar som en regulator i detta fall.

Nu verkar borgarna förespråka nedhållning av arbetslösheten? De sänkta lönerna(ungdomslönerna) verkar vara inriktad mot att kommuner ska hålla nere (ungdoms)arbetslösheten. Jag förstår att det ur individens syn kan vara bättre att få ett jobb, men knappast om man endast får ett tungt jobb som knappt håller dig flytande och du känner att du sitter "fast".

Ingångslönen för en 19-åring hos kommunal verkar vara runt 16 070. 75% är runt 12 000 kr i månaden. Menar FP att man ska ha ungdomslön i en prövoperiod eller fram tills man blir 23?

Det jag undrar mest, är varför borgarna har svängt i denna fråga? När de ej hade makten så kritiserade de sossarnas försök att hålla nere arbetslösheten. De kritiserade särskilt ideen att använda kommuner/statliga verk för att hålla ner arbetslösheten. Vad börjar de själv göra nu? Föreslår att man ska använda kommuner för att stävja arbetslösheten ... Snart ska väl posten återigen vara en tillflyktsort för folk som har svårt att få jobb någon annanstans?(Posten i Stockholm hade till för några år sedan(2002-2004), en ingångslön på runt 12 000 -13 000 kr för en brevbärare i 20-23 års ålder).

Om man ändå ska satsa massa skattemedel på att hålla ned arbetslösheten, varför drar man isåfall inte igång massa storsatsningar när det gäller byggande av infrastruktur? Satsningar på kärnkrafterknik för att få bra och billig el i framtiden, höja kunskapen inom landet samt att även kunna få tillgångar i export av kärnkraftsteknik? Varför hjälper inte staten till att bygga ut och förbättra el-stamnätet? Satsa på att höja kunskapen inom naturvetenskap/teknik(olika former av utbildningar, inte bara högskola), gör det billigare att anställa folk inom dessa områden och gör det svårare/dyrare att importera arbetskraft inom denna kategori.

Motverka arbetslösheten görs nog bäst genom att i olika former försöka öka vår medelklass. Så att dessa sedan kan spendera pengar som ger fart på ekonomin.

En sådan satsning under en längre tid borde ge mer än att kortsiktigt motverka arbetslösheten genom att ge folk låtsasjobb inom den kommunala sektorn.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 11 mar 2012, 21:55

Olika medel att pressa ned arbetslösheten

Olika typer av storsatsningar av typen infrastrukturprojekt drar naturligtvis folk, men inte såna som är arbetslösa. Dessa typer av projekt har, i likhet med arbetsmarknaden i övrigt, alldeles för specifika krav på kompetens. Huvudproblemet är att det är på tolk för få jobb där man kan slänga in litet vem som helst.

Utbildning för de jobb som faktiskt finns är därför en bättre idé.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

biitar

Inlägg av biitar » sön 11 mar 2012, 21:59

Lööfs förslag om att "privatisera" arbetsförmedlingen är väl återigen bara ett sätt för att öka staten/kommunens kostnad samtidigt som man försämrar löner och avtal för de anställda och någon polare tlll någon i regeringen kan starta ett privat företag och sedan mjölka staten på pengar och sedan trolla med vinsten så att pengarna hamnar i något skatteparadis någonstans.

Om jag ska betala skatt så ska den gå till att fylla en viktig funktion. Visar någon att det går att vanvårda äldre och göra ordentlig med vinst på det och kommunerna tycker det är ok. Då kan kommunen själv införa denna vanvård och sedan sänka min skatt istället, så kan jag göra något vettigt för pengarna.

Skolan, detta andra misslyckade privatiseringståget. Ska man privatisera skolan, se då till att skolan och eleverna INTE har något intresse i betygsinflation. Jämka det slutbetyg eleven får från skolan efter resultatet på nationella proven. Ger skolan MVG till eleverna men elevens kunskap visar sig vara på G-nivå? Bra, då ska skolans MVG motsvara ett G när eleven söker någonstans. Sätt också krav på att alla skolor bör ha en överkapacitet. Ifall någon skola skulle visa sig vara ett härke och behöver läggas ner så bör det finnas plats för eleverna på andra skolor.

biitar

Inlägg av biitar » sön 11 mar 2012, 22:07

VeVeN skrev:Olika medel att pressa ned arbetslösheten

Olika typer av storsatsningar av typen infrastrukturprojekt drar naturligtvis folk, men inte såna som är arbetslösa. Dessa typer av projekt har, i likhet med arbetsmarknaden i övrigt, alldeles för specifika krav på kompetens. Huvudproblemet är att det är på tolk för få jobb där man kan slänga in litet vem som helst.

Utbildning för de jobb som faktiskt finns är därför en bättre idé.
Vad hindrar från att planlägga och organisera ett större infrastrukturprojekt genom att även inkludera att utbilda en stor mängd arbetslösa i funktioner som behövs för detta projekt? Till exempel att ge massa folk extra utbildning inom olika byggtekniker, kunskaper som också kan vara eftertraktade utomlands.

Kombinera detta med att försöka hålla så hög kompetens på de utbildade och "träna" folk att söka jobb utanför landets gränser. Utlandsarbete i några år -> lön/pengar från utlandet skickas i viss mängd tillbaka till landet och vi får ett flöde av pengar in i landet.

Det är väl bättre än att borgarna försöker gå tillbaka till Socialdemokratiskt jobbpolikt från 60, 70 och 80-talet med ända skillnaden att vi får sämre arbetstrygghet än under Sossarnas tid?

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 11 mar 2012, 22:08

Privatiseringen av arbetsförmedlingen

Verkligheten har sprungit ifrån denna frågeställning för bra länge sen. Det är väl knappt nån idag som får ordinarie (OBS ordinarie!) jobb den "officiella" vägen via förmedlingen. I dag är det jobbsajter, och professionella communities (jag skaffar mig de nödvändiga kontakterna för att få uppdrag på Linkedin) som gäller för den som vill ha jobb. Innan internets genomslag var det jobbannonser i tidningar och tidskrifter. Anmälningsplikten rubbade inte detta det minsta.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 11 mar 2012, 22:09

biitar skrev:Vad hindrar från att planlägga och organisera ett större infrastrukturprojekt genom att även inkludera att utbilda en stor mängd arbetslösa i funktioner som behövs för detta projekt? Till exempel att ge massa folk extra utbildning inom olika byggtekniker, kunskaper som också kan vara eftertraktade utomlands.
Det är naturligtvis bättre att utbilda för jobb som redan finns.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 11 mar 2012, 22:16

Sjuttitalets arbetsmarknad i jämförelse med dagens

På en hel del sätt var det mycket enklare på den tiden. Då fanns det en massa enkla, manuella jobb med måttliga krav på kunskap och erfarenhet. De allra flesta av dessa har försvunnit idag. Bortrationaliserade. Automatiserade. De jobb som är kvar är bättre betalda, mera utvecklande, men med enormt mycket högre krav på den sökande.

Låst