Jobben i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Jobben i Sverige

Inlägg av Anders » tis 18 dec 2012, 05:36

Ibland undrar jag vem som egentligen är arbetslös, när dessa personer har jobb:

Raging Personliga Assistenter
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 18 dec 2012, 18:24

Anders skrev:Ibland undrar jag vem som egentligen är arbetslös, när dessa personer har jobb:

Raging Personliga Assistenter
Den gamla vanliga sanningen: Att skaffa ett jobb kan vara nästan hur svårt som helst. Att sen behålla det kan vara nästan hur enkelt som helst!
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 24 dec 2012, 03:11

Här är några förslag för reform av arbetsmarknaden:

* Avskaffa lagen om turordningsregler, och låt kollektivavtalen omfatta sådana regler, anpassade efter respektive bransch.
* Låt arbetsmarknadens parter inrätta en allmän arbetsrättslig skiljenämnd, som är underordnad arbetsdomstolen.
* Stifta en lag som begränsar maximalt antal arbetade timmar per år, vilket kan avtalas som förkortad arbetsvecka (från 40 till 38 timmar/vecka) eller förlängd semester (2½ vecka/år) beroende på branschens behov.
* Ge anställda upp till 70 års ålder rätt att slippa pensioneras enbart på grund av ålder.
Adrumdrum.

garozzo

Inlägg av garozzo » mån 24 dec 2012, 11:29

Avskaffa lagen om turordningsregler, och låt kollektivavtalen omfatta sådana regler, anpassade efter respektive bransch.
Det är ju så det fungerar i praktiken:
LAS är i likhet med de flesta arbetsmarknadslagar dispositiv dvs man kan förhandla fram undantag.
Den stora majoriteten av fackliga företrädare är väl medvetna om i vilka lägen man inte kan hålla fast vid en rigid tolkning av LAS.
Fö skapades LAS en gång i tiden just för att parterna inte klarade av att teckna egna avtal i de här frågorna.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 24 dec 2012, 11:33

garozzo skrev:
Avskaffa lagen om turordningsregler, och låt kollektivavtalen omfatta sådana regler, anpassade efter respektive bransch.
Det är ju så det fungerar i praktiken:
LAS är i likhet med de flesta arbetsmarknadslagar dispositiv dvs man kan förhandla fram undantag.
Den stora majoriteten av fackliga företrädare är väl medvetna om i vilka lägen man inte kan hålla fast vid en rigid tolkning av LAS.
Fö skapades LAS en gång i tiden just för att parterna inte klarade av att teckna egna avtal i de här frågorna.
Inom min verksamhet har man löst det så att man gör sig av med vikarier som börjar närma sig LAS och det finns också andra avtal (Minns inte vad det kallas nu) där man får personalen att för att få fortsatt jobb går med på att inte ha en chans att få en tillsvidareanställning.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 25 dec 2012, 10:14

Mrs Robinson skrev:Anta att vi har ett yrke som går ut på att skriva skriva in texter i datorn.
Företag A har två anställda. Båda skriver 200 ord per minut.
Företag B har tre anställda. Alla skriver 100 ord per minut.

Menar du då alltså att företag B erbjuder ett större utbud och kan ta till sig en större efterfrågan eftersom de har fler anställda?
Nej, ingen har påstått något sådant.

Din tes verkar vara att en arbetsgivare i vissa fall skulle få de anställda att jobba bättre, om de sänkte lönen. Mikroekonomisk teori är tydlig med att det motsatta gäller. Om en arbetsgivare erbjuder högre lön för en tjänst, så får de fler sökande, och kan således hitta någon som är mer produktiv.
Mrs Robinson skrev: Sunt förnuft? Det finns också forskning på att ekonomiska incitament kan förstöra.
http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html
Forskningen visar att resultatbaserade bonusar försämrar kreativitet och beslutsförmåga, inte att hög månadslön försämrar kreativitet eller beslutsförmåga.

Alltså kan det vara rimligt att i kunskapsyrken övergå från resultatbaserade bonusar till fast lön.
Mrs Robinson skrev:Min politiska övertygelse är baserad på andra saker än vad som ger bäst ekonomisk vinning. Så den skulle inte tillföra denna diskussion mycket.
Motsatsen till ekonomisk vinning, är ekonomisk förlust. Det är inget att sträva efter.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 20 jan 2013, 18:02

Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 20 jan 2013, 18:55

Knurd skrev:
Mrs Robinson skrev: Sunt förnuft? Det finns också forskning på att ekonomiska incitament kan förstöra.
http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html
Forskningen visar att resultatbaserade bonusar försämrar kreativitet och beslutsförmåga, inte att hög månadslön försämrar kreativitet eller beslutsförmåga.

Alltså kan det vara rimligt att i kunskapsyrken övergå från resultatbaserade bonusar till fast lön.
Det verkar dock som att Telia går åt fel riktning i sitt senaste hotbrev till personalen.
http://www.di.se/artiklar/2013/1/18/tel ... sankt-lon/
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 20 jan 2013, 19:53

Tveksamt om "business services" kan räknas som kunskapsyrken.

I många LO-yrken med mekaniska arbetsuppgifter, vill facket ha kvar ackord och bonusar, vilket är helt i linje med forskningen på området (se TED-föreläsningen).
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » sön 20 jan 2013, 21:37

Tänk så olika man kan tolka en tidningsartikel.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 21 jan 2013, 06:27

Billy Kropotkin skrev:
Jag är otroligt nyfiken på hur du tolkar insändaren.

Jag tolkar inlägget som att personen är sur och arg för att hon måste gå igenom vissa processer för att få de bidrag hon har rätt till. Hon nämner också
Jag är alls inte arbetslös, men dock tämligen inkomstlös och därför hamnade jag här.
Men hon reflekterar inte över detta, bara att hon har otur med myndigheter. Läser man mellan raderna så vill hon helt enkelt har pengar för att göra det hon gillar mest, musik.

Det är ingen nyhet att många artister har det otroligt svårt att tjäna pengar på det de älskar mest. Marknaden för musik är stor men utbudet är större. Och är man inte otroligt duktig och råkar skriva lika dan musik som en stor del av befolkningen gillar så tjänar man inte mycket pengar.

Men jag är av åsikten att bara för att man älskar att göra något ska man inte få statliga bidrag för att fortsätta göra det. Musiker ska inte särbehandlas, inte artister eller konstnärer heller. Lika lite som bokläsare särbehandlas, eller dataspelare, eller korpfotbollsspelare. Vill inte folk betala för en artists tjänster, ja då får man väl funderar på om detta är rätt väg. Alternativet är försörjningsbidrag livet ut.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » mån 21 jan 2013, 07:42

Anders skrev:
Billy Kropotkin skrev:
Jag är otroligt nyfiken på hur du tolkar insändaren.
Jag får intrycket att Billy nog bara trollar lite.

Alekanderu

Inlägg av Alekanderu » mån 21 jan 2013, 16:35

Anders skrev:Men jag är av åsikten att bara för att man älskar att göra något ska man inte få statliga bidrag för att fortsätta göra det. Musiker ska inte särbehandlas, inte artister eller konstnärer heller. Lika lite som bokläsare särbehandlas, eller dataspelare, eller korpfotbollsspelare. Vill inte folk betala för en artists tjänster, ja då får man väl funderar på om detta är rätt väg. Alternativet är försörjningsbidrag livet ut.
Om man inte, som du verkar göra, förutsätter att folk är idioter som tror att de förtjänar att försörjas av andra eftersom de är musiker och att artikeln handlar om hur synd det är om henne, så ser man snarare att det hon verkligen tar upp i artikeln är den komplett meningslösa och förnedrande processen, där privata företag tar emot pengar från staten för att låta folk göra helt meningslösa uppgifter som inte kommer att ge dem något riktigt jobb, i syfte att låta diverse statliga myndigheter bättra på sin statistik.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 21 jan 2013, 17:25

Det kan vara rimligt att satsa skattepengar på kulturella verk som kommer framtida generationer till nytta, eftersom avkastningen ligger för långt bort i framtiden för att rymmas i en privat investeringskalkyl.

Jämför med att det är rimligt att satsa skattepengar på grundforskning.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Kartesius

Inlägg av Kartesius » mån 21 jan 2013, 18:01

Jag tycker att även andra yrkesgrupper kan få komma till tals.
Min väg hit har varit lång och slingrig. Och har tidvis inneburit lidande och många tvivel på mitt människovärde, min skicklighet som slaktare och min förmåga att räcka till.

Jag är ju fortfarande jag. Ingen kan ta ifrån mig den jag valt att vara. Den mitt liv har format mig till. Mina händers färdigheter. Allt ljus som sipprat in i mina ögon. All klarhet som strålat ut. Alla blickar jag mött, alla strupars skrin jag hört. Alla kroppar som jag har mött. Allt arbete jag lagt ner för att nå mina mål. All förtvivlan jag tröstat. All kraft jag tagit vara på. Att jag gjort det möjligt för mig själv att bli den jag vill vara. All ömhet jag känt. All trofasthet. Alla kroppar jag har avhudat. Allt blod jag låtit rinna. Alla knogar jag slagit sönder. Alla vita rockar jag stänkt ner med blod. Alla slöa knivar jag lyckats slipa. Alla liv jag har tagit. Alla gånger jag skurit mig. Allt det här som är jag.

Jag är alls inte arbetslös, men dock tämligen inkomstlös och därför hamnade jag här.

Låst