Jobben i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Jobben i Sverige

Inlägg av Anders » tis 22 jan 2013, 10:40

Alekanderu skrev:Om man inte, som du verkar göra, förutsätter att folk är idioter som tror att de förtjänar att försörjas av andra eftersom de är musiker och att artikeln handlar om hur synd det är om henne, så ser man snarare att det hon verkligen tar upp i artikeln är den komplett meningslösa och förnedrande processen, där privata företag tar emot pengar från staten för att låta folk göra helt meningslösa uppgifter som inte kommer att ge dem något riktigt jobb, i syfte att låta diverse statliga myndigheter bättra på sin statistik.
Jag förutsätter aldrig att folk är idioter, tvärtom, och det har jag ju fått äta upp...

Jag ser ingen skillnad i om det är statliga företag eller privata företag som låter arbetslösa göra meningslösa uppgifter. Det fanns även när AMS håll i kurser, så det har inte blivit sämre.

Det verkar som hon efterfrågar individuell coachning, det är väl bra så. Eller inte:
När han (coachen, min anmärkning) kommer till mig och frågar om jag satt upp några mål med min vecka, snoppar jag av honom med orden att jag klarar mig själv. Ger honom nog en svart blick för han går snabbt vidare.
Jag undrar vad de arbetslösa personer som beskrivs i texten vill ha, eller vad de bör få? Författarinnan är inte nöjd med något. Hon dissar alla myndighetspersoner hon pratar med. Hon tycker allt är fel men vill inte ha hjälp egentligen. Hon vill helst stå på scen och ta emot publiken jubel.

Men du verkar har bra förslag på vad som ska göras? Låt oss höra!

Tillägg: Hon skriver väldigt bra och medryckande, men det är en pamflett hon har skrivit.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 05 mar 2013, 00:20

I Norges näringsliv finns åsikten att det är för många unga svenska arbetskraftsinvandrare. http://m.expressen.se/nyheter/sa-vill-n ... -ungdomar/

Globalisering i all ära, men av rent demografiska skäl behöver unga svenskar se en möjlig framtid i sitt eget närområde.

Den stora skattereformen vid årsskiftet var bolagsskatten, men den har ingen direkt koppling till jobben. Det vore bättre att sänka arbetsgivaravgiften; det hade gett återbäring till offentlig sektor genom minskade lönekostnader.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 15 mar 2013, 17:00

Fortfarande deflation. Ska riksbanken verkligen vara så självständig som den är idag?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 15 mar 2013, 17:57

Om nu grabbarna har fått en bank så skallde väl få roa sig på egen hand?
They don't like it up'em, you know!

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 21 mar 2013, 01:13

Arbetstidsförkortning skulle snabbt och effektivt kunna sänka arbetslösheten. Däremot är det svårt att lösa arbetslösheten för den lågkvalificerade delen av arbetskraften. Lönedumpning eller stopp för alla lågkvalificerade asylsökande/arbetskraftsinvandrare skulle kunna lösa det. Sen finns det givetvis naiva människor som både motsätter sig lönedumpning och begränsad invandring.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 21 mar 2013, 13:29

Problemet med en generell arbetstidsförkortning är att det trots massarbetslösheten råder brist på arbetskraft på många håll. Speciellt mera kvalificerad sådan.

Det blir alltmer uppenbart att vi har en tudelad arbetsmarknad, där vissa kan välja och vraka mellan intressanta och lönsamma uppdrag, medan andra får allt svårare att förörja sig på en rimlig nivå.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 21 mar 2013, 13:31

Att låta lärare i naturvetenskapliga ämnen få förkortad årsarbetstid skulle förbättra Sverige hur?
They don't like it up'em, you know!

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 21 mar 2013, 14:18

VeVeN skrev:Problemet med en generell arbetstidsförkortning är att det trots massarbetslösheten råder brist på arbetskraft på många håll. Speciellt mera kvalificerad sådan.

Det blir alltmer uppenbart att vi har en tudelad arbetsmarknad, där vissa kan välja och vraka mellan intressanta och lönsamma uppdrag, medan andra får allt svårare att förörja sig på en rimlig nivå.
Ja det stämmer givetvis. Dock är det sannolikt rätt smala områden som det råder kompetensbrist inom, om man kan sänka arbetslösheten för större yrkeskategorier så blir det en positiv avvägning. Jag blir själv rätt så jagad av företag och rekryterare runt om i landet - vi som är i den sitsen kan ju fortsätta arbeta som vi gör idag, dvs 50-60 timmar i veckan.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 21 mar 2013, 14:24

Anders G skrev:Att låta lärare i naturvetenskapliga ämnen få förkortad årsarbetstid skulle förbättra Sverige hur?
Först bör man kanske ställa sig några frågor:
* Råder det arbetslöshet för det specifika yrket?
* Är arbete det viktigaste i livet?
* Kan välmående och livskvalité vara ett viktigare mål än arbete?

Förkortad arbetstid ger oss exempelvis...
...mer tid med barn, släkt och vänner.
...mer tid för kulturell, social och personlig utveckling.
...mer tid för politiska engagemang.
...mer fritid.
...mer tid för avslappning.
...mer tid för träning och hälsa.

Sen bidrar det till att få fler i arbete - om det gäller just för yrket lärare i naturvetenskapliga ämnen vet jag dock inte.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 21 mar 2013, 14:41

JackBlack skrev:
VeVeN skrev:Problemet med en generell arbetstidsförkortning är att det trots massarbetslösheten råder brist på arbetskraft på många håll. Speciellt mera kvalificerad sådan.

Ja det stämmer givetvis. Dock är det sannolikt rätt smala områden som det råder kompetensbrist inom, om man kan sänka arbetslösheten för större yrkeskategorier så blir det en positiv avvägning. Jag blir själv rätt så jagad av företag och rekryterare runt om i landet - vi som är i den sitsen kan ju fortsätta arbeta som vi gör idag, dvs 50-60 timmar i veckan.
Yrken det råder brist på är nog inte så där jättesmala ändå. I Sverige finns det massor av folk som inte är ett dugg berörda av den ekonomiska krisen.

Sen, det du föreslår är alltså att de som har yrken det råder brist på, skall jobba länge, medan de som inte gör det skall jobba kortare, Liknande variation beroende på vilken region man bor i också antar jag. Det kommer att bli svårt att undvika stora löneskillnader då. De som jobbar nio -tio tinanr per dag kommer naturligvis att kräva många gångher mer betalt än de som bara jobbar två - tre.

Då befäster man det tudelade samhället.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 21 mar 2013, 14:42

Hur skulle vi finansiera en allmän arbetstidsförkortning? Med sänkt skatt på arbete (hur ska det finansieras?), eller sänkt disponibel inkomst?

Till viss del kan arbetstidsförkortning vägas upp med höjd pensionsålder, men det kommer inte räcka hela vägen till 6-timmarsdagar.
Adrumdrum.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 21 mar 2013, 15:56

VeVeN skrev:
JackBlack skrev:

Yrken det råder brist på är nog inte så där jättesmala ändå. I Sverige finns det massor av folk som inte är ett dugg berörda av den ekonomiska krisen.

Sen, det du föreslår är alltså att de som har yrken det råder brist på, skall jobba länge, medan de som inte gör det skall jobba kortare, Liknande variation beroende på vilken region man bor i också antar jag. Det kommer att bli svårt att undvika stora löneskillnader då. De som jobbar nio -tio tinanr per dag kommer naturligvis att kräva många gångher mer betalt än de som bara jobbar två - tre.

Då befäster man det tudelade samhället.
Vem har sagt att man måste undvika stora löneskillnader? Utveckling handlar i övrigt om att man tar små steg åt gången. Det är sällan det kommer en stor helhetslösning på en gång. I första hand kan man förkorta arbetstiden inom yrken med stor arbetslöshet. Sen kan man ta andra yrken allt eftersom.

Det är klart att de som arbetar i ett bristyrke har en konkurrensfördel och kan ställa högre krav - det är så en fri arbetsmarknad fungerar. Det skapar också incitament för fler att välja bristyrken framför yrken med hög arbetslöshet vilket i sin tur pressar ned lönerna för bristyrkena.
Senast redigerad av 1 JackBlack, redigerad totalt 0 gånger.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 21 mar 2013, 16:01

Knurd skrev:Hur skulle vi finansiera en allmän arbetstidsförkortning? Med sänkt skatt på arbete (hur ska det finansieras?), eller sänkt disponibel inkomst?

Till viss del kan arbetstidsförkortning vägas upp med höjd pensionsålder, men det kommer inte räcka hela vägen till 6-timmarsdagar.
Jag pratade med riksdagsledamoten Valter Mutt om detta. Han lämnade förra året in en motion om arbetstidsförkortning och enligt honom så har man på andra håll i Europa sänkt arbetstiden utan någon större påverkan på BNP och skatteintäkter.

Arbetstidsförkortning finansieras lämpligen genom att framtida effektiviseringar tas ut i kortare arbetstid istället för högre löner. Men det är också viktigt att inte en för stor del av effektiviseringarna tas ut i vinst av företagen. Sen är det faktiskt så att vi konsumerar för mycket idag, skär ned på konsumtionen till en rimlig nivå och det är inget problem att leva på lägre lön. På så sett så bidrar man också till att lösa miljöproblemen.

En arbetstidsförkortning kan under rätt former minska arbetslösheten och därför behöver man inte höja någon pensionsålder.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 21 mar 2013, 16:28

JackBlack skrev: Jag pratade med riksdagsledamoten Valter Mutt om detta. Han lämnade förra året in en motion om arbetstidsförkortning och enligt honom så har man på andra håll i Europa sänkt arbetstiden utan någon större påverkan på BNP och skatteintäkter.
Finns det något specifikt land som är föredömligt? Många länder i Europa är i kris pga underskott i statsbudgeten: av EU:s stora länder är det väl bara Tyskland och Polen som gått bra genom krisen.
JackBlack skrev:Arbetstidsförkortning finansieras lämpligen genom att framtida effektiviseringar tas ut i kortare arbetstid istället för högre löner.
Så för att komma ned från 40 till 30 timmar i veckan, får vi vänta på en produktivitetsökning om 33 procent jämfört med idag? Hur lång tid kan det tänkas ta?
JackBlack skrev:Men det är också viktigt att inte en för stor del av effektiviseringarna tas ut i vinst av företagen.
Frågan är om det behöver regleras på något sätt. Det verkar vara ytterst ont om politiker i Sverige som vill lägga sig i lönebildningen i privat sektor. Dags att väcka liv i löntagarfonderna?
JackBlack skrev:Sen är det faktiskt så att vi konsumerar för mycket idag, skär ned på konsumtionen till en rimlig nivå och det är inget problem att leva på lägre lön.
Jag tar inte ställning, men det vore intressant att höra vad LO-medlemmarna skulle säga om det resonemanget.
JackBlack skrev:På så sett så bidrar man också till att lösa miljöproblemen.
Problemet är inte BNP, utan det ekologiska fotavtrycket. Till exempel har USA fyra gånger så höga CO2-utsläpp som Sverige per capita, fast levnadsstandarden är jämförbar.
JackBlack skrev:En arbetstidsförkortning kan under rätt former minska arbetslösheten och därför behöver man inte höja någon pensionsålder.
Låt oss tolka det generöst, som att alla arbetslösa skulle få heltidsjobb med inkomst runt genomsnittet. Det skulle öka BNP med upp till 8 procent. Räcker det för att både täcka minskad arbetstid och ständigt ökat antal pensionärer, med konstant pensionsålder?
Adrumdrum.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 21 mar 2013, 17:39

Knurd skrev:
JackBlack skrev: Jag pratade med riksdagsledamoten Valter Mutt om detta. Han lämnade förra året in en motion om arbetstidsförkortning och enligt honom så har man på andra håll i Europa sänkt arbetstiden utan någon större påverkan på BNP och skatteintäkter.
Finns det något specifikt land som är föredömligt? Många länder i Europa är i kris pga underskott i statsbudgeten: av EU:s stora länder är det väl bara Tyskland och Polen som gått bra genom krisen.
Jag minns inte men det var före krisen. Tror det var Schweiz, Österrike eller Tyskland och det var inte i hela landet.
Knurd skrev:
JackBlack skrev:Arbetstidsförkortning finansieras lämpligen genom att framtida effektiviseringar tas ut i kortare arbetstid istället för högre löner.
Så för att komma ned från 40 till 30 timmar i veckan, får vi vänta på en produktivitetsökning om 33 procent jämfört med idag? Hur lång tid kan det tänkas ta?
32 eller 35 timmar blir nog lämpligare som ett första steg - 4 arbetsdagar eller 5 arbetsdagar à 7 timmar. Hur snabbt det går beror på utvecklingen - det skulle kunna ta tio år.
Knurd skrev:
JackBlack skrev:Men det är också viktigt att inte en för stor del av effektiviseringarna tas ut i vinst av företagen.
Frågan är om det behöver regleras på något sätt. Det verkar vara ytterst ont om politiker i Sverige som vill lägga sig i lönebildningen i privat sektor. Dags att väcka liv i löntagarfonderna?
Det är möjligt att det kan behövas någon form av reglering. Löntagarfonderna var i grunden en god tanke - speciellt kanske idag då de kanske förhindrat att pengar försvunnit in i finanssektorn.
Knurd skrev:
JackBlack skrev:Sen är det faktiskt så att vi konsumerar för mycket idag, skär ned på konsumtionen till en rimlig nivå och det är inget problem att leva på lägre lön.
Jag tar inte ställning, men det vore intressant att höra vad LO-medlemmarna skulle säga om det resonemanget.
Näringslivet vill gärna piska upp stämningen hos arbetarna. Dock skulle kortare arbetstid innebära en konkurrensfördel hos arbetarna.
Knurd skrev:
JackBlack skrev:På så sett så bidrar man också till att lösa miljöproblemen.
Problemet är inte BNP, utan det ekologiska fotavtrycket. Till exempel har USA fyra gånger så höga CO2-utsläpp som Sverige per capita, fast levnadsstandarden är jämförbar.
Säg en vara eller tjänst som inte direkt eller indirekt nyttjar jordens naturresurser. Jag har inte pratat om BNP utan om konsumtion vilket i sin tur skapar ett ekologiskt fotavtryck. I övrigt så handlar ekologiskt fotavtryck om så mycket mer än bara växthusgaser.
Knurd skrev:
JackBlack skrev:En arbetstidsförkortning kan under rätt former minska arbetslösheten och därför behöver man inte höja någon pensionsålder.
Låt oss tolka det generöst, som att alla arbetslösa skulle få heltidsjobb med inkomst runt genomsnittet. Det skulle öka BNP med upp till 8 procent. Räcker det för att både täcka minskad arbetstid och ständigt ökat antal pensionärer, med konstant pensionsålder?
Problemet med ständigt ökat antal pensionärer ligger utanför detta. Det kommer att ske oavsett arbetstidsförkortning eller ej. Därmed blir det argumentet irrelevant.

Låst