Jobben i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Jobben i Sverige

Inlägg av Anders » tor 21 mar 2013, 18:05

JackBlack skrev:32 eller 35 timmar blir nog lämpligare som ett första steg - 4 arbetsdagar eller 5 arbetsdagar à 7 timmar. Hur snabbt det går beror på utvecklingen - det skulle kunna ta tio år.
Om vi räknar rakt av, 20% arbetstids minskning kräver 25% fler som arbetar. Vi har ca 7,5% arbetslöshet i landet. Lycka till med att hitta restande 17,5%. En sådan pruduktivitetsökning ser man sällan, och i en del sektorer aldrig.

Man kan ju ifs argumetera att en del jobbar inte mer än 32 timmar i veckan, resten av tiden går åt till fika,långluncher, samtal med kollegor om någon som inte har med jobbet att göra, etc. Men det finns yrkesgrupper där detta inte existerar, där det är jobb från 8 till halv fem varje dag.

Nu kan dock de 7,5% arbetslösa knappast alltid ta de jobb som efterfrågas. En del klarar inte av jobb som brandman eller byggarbetare, en del klarar inte av jobb som läkare eller sjuksköterska och en del klarar inte av jobb inom IT. Det är tre fyra sektorer som där det i princip inte finns någon arbetslöshet.

Jag är inte på något sätt emot arbetstidsförkortning, jag skulle själv uppskatta tredagars helger, eller ett par extra timmar för mig själv eller med familjen varje dag. Men idag ser det mörkt ut för sånt. De krafter som verkar emot är tex vi som handlar, vi vill inte betala mer för varor när vi själva har samma lön.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 22 mar 2013, 02:13

Anders skrev:
JackBlack skrev:32 eller 35 timmar blir nog lämpligare som ett första steg - 4 arbetsdagar eller 5 arbetsdagar à 7 timmar. Hur snabbt det går beror på utvecklingen - det skulle kunna ta tio år.
Om vi räknar rakt av, 20% arbetstids minskning kräver 25% fler som arbetar. Vi har ca 7,5% arbetslöshet i landet. Lycka till med att hitta restande 17,5%. En sådan pruduktivitetsökning ser man sällan, och i en del sektorer aldrig.

Man kan ju ifs argumetera att en del jobbar inte mer än 32 timmar i veckan, resten av tiden går åt till fika,långluncher, samtal med kollegor om någon som inte har med jobbet att göra, etc. Men det finns yrkesgrupper där detta inte existerar, där det är jobb från 8 till halv fem varje dag.

Nu kan dock de 7,5% arbetslösa knappast alltid ta de jobb som efterfrågas. En del klarar inte av jobb som brandman eller byggarbetare, en del klarar inte av jobb som läkare eller sjuksköterska och en del klarar inte av jobb inom IT. Det är tre fyra sektorer som där det i princip inte finns någon arbetslöshet.

Jag är inte på något sätt emot arbetstidsförkortning, jag skulle själv uppskatta tredagars helger, eller ett par extra timmar för mig själv eller med familjen varje dag. Men idag ser det mörkt ut för sånt. De krafter som verkar emot är tex vi som handlar, vi vill inte betala mer för varor när vi själva har samma lön.
Ofta räknar man produktivitetsökning i BNP-tillväxt och ur det perspektivet ser det inte speciellt svårt ut om vi tittar historiskt. Exempelvis under 90-talet hade vi en produktivitetsökning på 59 procent.

Men visst är det så att inom vissa yrken - tex vård och omsorg - så är det svårt att uppnå detta.

Sen finns det egentligen inget som säger att vi behöver ha lika många arbetstimmar som vi har idag.

Visst har du rätt i att de arbetslösa inte alltid kan ta de jobb som efterfrågas. Dock är det många - speciellt invandrare - som inte arbetar inom det yrke som de har utbildning. Kan en ingenjör sluta köra taxi och jobba som ingenjör så ger han plats åt någon annan.

Jag vet väldigt många brandmän som är arbetslösa och inom IT är det väldigt varierande, exempelvis bland nätverkstekniker är det hög arbetslöshet. Men visst finns det helt klart yrken där det är svårt att få jobb.

Sen handlar detta främst om yrkena där det finns arbetslöshet eftersom man då kan fördela arbetet på fler arbetare.

Det största problemet är nog det du skriver i ditt sista stycke. Dock finns det en del forskning från den kanadensiska ekonomen Peter Victor som visar att om den ekonomiska tillväxten stagnerar blir arbetstidsförkortning ett sätt att begränsa stora sociala problem.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 22 mar 2013, 18:02

JackBlack skrev:Det är möjligt att det kan behövas någon form av reglering. Löntagarfonderna var i grunden en god tanke - speciellt kanske idag då de kanske förhindrat att pengar försvunnit in i finanssektorn.
Vad skulle det yttersta syftet vara med löntagarfonder? Och på vilket sätt skulle det vara intressant för den svenska valmanskåren?
JackBlack skrev:Näringslivet vill gärna piska upp stämningen hos arbetarna. Dock skulle kortare arbetstid innebära en konkurrensfördel hos arbetarna.
Om man automatiskt vinner konkurrensspelet genom sänkt arbetstid, varför är det så ont om arbetarkooperativ som slår ut de privata företagen genom att förkorta arbetstiden? Det enda uppenbara exemplet är Lantmännen; och bönder är inte direkt kända för att ha korta arbetspass.
JackBlack skrev:Säg en vara eller tjänst som inte direkt eller indirekt nyttjar jordens naturresurser. Jag har inte pratat om BNP utan om konsumtion vilket i sin tur skapar ett ekologiskt fotavtryck. I övrigt så handlar ekologiskt fotavtryck om så mycket mer än bara växthusgaser.
Om man drar det resonemanget till sin spets, så kommer man till slutsatsen att den enda människa vars ekologiska fotavtryck är noll, är en död människa.

Ett exempel som jag åberopat förut, är en arbetslös som knappar på en dator hela dagen, jämfört med en IT-konsult som knappar på en dator hela dagen. I sin roll som producenter har de samma ekologiska fotavtryck.

Man kanske invänder att IT-konsulten konsumerar mer. Men medför det nödvändigtvis att det ekologiska fotavtrycket ökar? Inte nödvändigtvis. Hen kanske går över till ekologisk mat eller förnybar el, som är dyrare att producera, än det konventionella alternativet.
JackBlack skrev:Problemet med ständigt ökat antal pensionärer ligger utanför detta. Det kommer att ske oavsett arbetstidsförkortning eller ej. Därmed blir det argumentet irrelevant.
I vilket fall, finns ett samband mellan arbetad tid som andel av livstiden, och materiell levnadsstandard. Medellivslängd och pensionsålder är avgörande parametrar i den ekvationen.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 24 mar 2013, 18:48

Anders skrev:Ibland undrar jag vem som egentligen är arbetslös, när dessa personer har jobb:

Raging Personliga Assistenter
Nästa exempel, resturant chef med salmonella, vilket är anmälningpliktigt för en del yrkesgrupper.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 25 mar 2013, 00:23

Knurd skrev:Vad skulle det yttersta syftet vara med löntagarfonder?
Att ge löntagarna större inflytande i näringslivet.
Knurd skrev:Och på vilket sätt skulle det vara intressant för den svenska valmanskåren?
Inflytande kan vara intressant. Dessutom skulle det idag kunna förhindra att pengar hamnar i finanssektorn. Exempelvis skulle de istället kunna användas till investeringar i infrastruktur, grön teknik och samhällsförändringar.
Knurd skrev: Om man automatiskt vinner konkurrensspelet genom sänkt arbetstid, varför är det så ont om arbetarkooperativ som slår ut de privata företagen genom att förkorta arbetstiden? Det enda uppenbara exemplet är Lantmännen; och bönder är inte direkt kända för att ha korta arbetspass.
Jag säger inte att man automatiskt vinner konkurrensspelet, däremot är det självklart att en arbetsmarknad med låg arbetslöshet är fördelaktig för arbetarna. Att vi inte har fler kooperativ beror kanske på att det inte är en så etablerad företagsmodell samt att gemene man är dålig på att organisera sig.
Knurd skrev: Om man drar det resonemanget till sin spets, så kommer man till slutsatsen att den enda människa vars ekologiska fotavtryck är noll, är en död människa.
Givetvis är det så.
Knurd skrev: Ett exempel som jag åberopat förut, är en arbetslös som knappar på en dator hela dagen, jämfört med en IT-konsult som knappar på en dator hela dagen. I sin roll som producenter har de samma ekologiska fotavtryck.
Det stämmer sannolikt inte. IT-konsulten bidrar indirekt till ett större ekologiska fotavtryck eftersom han indirekt i någon form hjälper andra företag att producera varor och tjänster.
Knurd skrev: Man kanske invänder att IT-konsulten konsumerar mer. Men medför det nödvändigtvis att det ekologiska fotavtrycket ökar? Inte nödvändigtvis. Hen kanske går över till ekologisk mat eller förnybar el, som är dyrare att producera, än det konventionella alternativet.
Det är som du säger inte nödvändigtvis så men generellt sett så skapar en högre inkomst också ett större ekologiskt fotavtryck. Sen är det ju så att ekologisk mat må vara bättre än konventionellt producerad mat men ytterst ytterst sällan tillräckligt bra producerad för att det ska vara långsiktigt hållbart.
Knurd skrev:I vilket fall, finns ett samband mellan arbetad tid som andel av livstiden, och materiell levnadsstandard. Medellivslängd och pensionsålder är avgörande parametrar i den ekvationen.
Fast den västerländska materiella levnadsstandarden är ju för hög. I Sverige behöver den minska till 1/3 eller 1/4 av vad den är idag - åtminstone om vi ska leva hållbart ur ett globalt perspektiv.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 26 mar 2013, 07:54

JackBlack skrev:
Jag tror du skrev fel där. Du menar nog att fackförbunden ska få mer inflytande över näringslivet. Hur skulle det se ut?

Sedan vill jag har konkreta fakta som visar att fackföreningsinflytande i näringslivet är bra och på vilket sätt det är bra!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 26 mar 2013, 12:31

JackBlack skrev:Inflytande kan vara intressant. Dessutom skulle det idag kunna förhindra att pengar hamnar i finanssektorn. Exempelvis skulle de istället kunna användas till investeringar i infrastruktur, grön teknik och samhällsförändringar.
Vad är det som säger att arbetarkooperativ skulle vara mer benägna än privata företag att satsa på ovanstående?

Och vad menar du med att "pengar hamnar i finanssektorn"? Att de hamnar på bankkonton? Eller att de hamnar på aktiemarknaden? På vilket sätt är det i så fall ett problem?
JackBlack skrev:Jag säger inte att man automatiskt vinner konkurrensspelet, däremot är det självklart att en arbetsmarknad med låg arbetslöshet är fördelaktig för arbetarna.
På vilket sätt skulle arbetarkooperativ leda till låg arbetslöshet? Det skulle väl snarare vara så att ett arbetarkooperativ har mindre incitament att nyanställa, än en privat ägare har?
JackBlack skrev:Att vi inte har fler kooperativ beror kanske på att det inte är en så etablerad företagsmodell samt att gemene man är dålig på att organisera sig.
Om du har rätt i att gemene man är dålig på att leda företag, så är det väl bra att de låter bli?
JackBlack skrev:
Knurd skrev: Om man drar det resonemanget till sin spets, så kommer man till slutsatsen att den enda människa vars ekologiska fotavtryck är noll, är en död människa.
Givetvis är det så.
Och vad anser du att det implicerar?
JackBlack skrev:Det stämmer sannolikt inte. IT-konsulten bidrar indirekt till ett större ekologiska fotavtryck eftersom han indirekt i någon form hjälper andra företag att producera varor och tjänster.
Nu gissar du bara. Om man ska summera mänsklighetens ekologiska fotavtryck så kan man bara räkna varje produkt eller tjänst en gång, inte mer; antingen vid produktion eller vid konsumtion.
JackBlack skrev:Det är som du säger inte nödvändigtvis så men generellt sett så skapar en högre inkomst också ett större ekologiskt fotavtryck. Sen är det ju så att ekologisk mat må vara bättre än konventionellt producerad mat men ytterst ytterst sällan tillräckligt bra producerad för att det ska vara långsiktigt hållbart.
Generellt sett har mopedägare mer akne än icke-mopedägare, men det betyder inte att det finns någon kausalitet.

Och vilket alternativ förespråkar du, om inte ens ekologisk mat är hållbar nog? Svält? Decimering av befolkningen?
JackBlack skrev:Fast den västerländska materiella levnadsstandarden är ju för hög. I Sverige behöver den minska till 1/3 eller 1/4 av vad den är idag - åtminstone om vi ska leva hållbart ur ett globalt perspektiv.
I vilken variabel mäter du levnadsstandard? Och har du några belägg för detta kvantitativa påstående?
Adrumdrum.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 02 apr 2013, 04:40

Anders skrev:
JackBlack skrev:
Jag tror du skrev fel där. Du menar nog att fackförbunden ska få mer inflytande över näringslivet. Hur skulle det se ut?

Sedan vill jag har konkreta fakta som visar att fackföreningsinflytande i näringslivet är bra och på vilket sätt det är bra!
Ursäkta min otydlighet. När jag tog upp löntagarfonderna så menade jag inte på att allt med dem var bra. Det som jag gillar med dem var att man främst ville fokusera på att investera utanför finanssektorn. Att sedan facken var de som skulle få detta inflytande är inget jag ser som nödvändigt - det kan rent av vara en dålig lösning.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 02 apr 2013, 05:21

Knurd skrev:Vad är det som säger att arbetarkooperativ skulle vara mer benägna än privata företag att satsa på ovanstående?
Ett arbetarkooperativ (personalkooperativ är nog för övrigt den vanligaste benämningen) är ett privat företag.
Knurd skrev: Och vad menar du med att "pengar hamnar i finanssektorn"? Att de hamnar på bankkonton? Eller att de hamnar på aktiemarknaden? På vilket sätt är det i så fall ett problem?
Att de hamnar på någon finansmarknad - exempelvis aktiemarknaden. Det finns en del som talar för att finanssektorn idag är för stor samt att för mycket pengar hamnar där istället för att de investeras i infrastruktur och nya företag.
Knurd skrev: På vilket sätt skulle arbetarkooperativ leda till låg arbetslöshet? Det skulle väl snarare vara så att ett arbetarkooperativ har mindre incitament att nyanställa, än en privat ägare har?
Personalkooperativ gör det lättare att införa arbetstidsförkortningar då konflikten mellan arbetsgivare och arbetstagare försvinner. Det finns då inga parter som behöver konkurrera om var produktionseffektiviseringarnas vinster ska hamna. Och genom arbetstidsförkortning kan man fördela arbetet på fler arbetare vilket minskar arbetslösheten.

En av grunderna för personalkooperativ är solidaritet men trots det kan jag förstå att man inte vill göra vem som helst till ny delägare (vilket det innebär att nyanställa på ett personalkooperativ). En lösning är att man under en period får betala en del av sin lön för att kompensera för det den andel av företaget man blir ägare av.

Knurd skrev:Om du har rätt i att gemene man är dålig på att leda företag, så är det väl bra att de låter bli?
Vad är det som säger att en person som idag är VD inte skulle kunna arbeta på ett personalkooperativ? I övrigt så kan du ju fundera på hur många småföretagare som Sverige har som klarar sig bra utan någon utbildning i företagsledning.
Knurd skrev: Och vad anser du att det implicerar?
Att vi människor kommer att behöva lägga anspråk på naturresurser oavsett hur mycket vi effektiviserar.
Knurd skrev: Nu gissar du bara. Om man ska summera mänsklighetens ekologiska fotavtryck så kan man bara räkna varje produkt eller tjänst en gång, inte mer; antingen vid produktion eller vid konsumtion.
Givetvis gissar jag inte bara. Dessutom försökte jag inte addera konsumtion och produktion utan bara påpeka att IT-konsulten genom sitt arbete indirekt bidrar till annan produktion - vilket inte gäller för den arbetslöse som knappar på datorn. IT-konsulten kanske utvecklar en programvara för industrirobotar vilket i sin tur innebär snabbare produktion på ett annat företag.

I övrigt så finns det ett komplext samband mellan konsumtion och produktion. Det räcker inte alltid med att summera det ena eller det andra. Om det enda på något sätt hämmas så drabbas det andra negativt. Det kan man se vid lågkonjunkturer.
Knurd skrev: Generellt sett har mopedägare mer akne än icke-mopedägare, men det betyder inte att det finns någon kausalitet.
Kausaliteten är ju väldigt enkel, hög inkomst innebär att man kan konsumera mer. Visst finns det de som bara köper dyrare och mer kvalitativa saker men det gäller ju inte för alla. Det finns trots allt flera studier som visar att höginkomsttagare har högre ekologiskt fotavtryck än låginkomsttagare.
Knurd skrev: Och vilket alternativ förespråkar du, om inte ens ekologisk mat är hållbar nog? Svält? Decimering av befolkningen?
Att man förbättrar produktionsmetoderna - svälten kommer på beställning förr eller senare om vi inte gör det. Det absolut viktigaste är att sluta näringskretsloppen.
Knurd skrev: I vilken variabel mäter du levnadsstandard? Och har du några belägg för detta kvantitativa påstående?
Egentligen så är det inte direkt den materiella levnadsstandarden vi behöver minska, däremot det nyttjande av naturresurser som vår materiella levnadsstandard idag kräver.
Beräkningarna kommer från Global Footprint Network (5,88 gha/capita) eller Naturvårdsverket och Boverket (7,2 gha/capita). Den idag globalt genomsnittligt hållbara konsumtionsnivån beräknas vara 1,8 gha/capita. Baserat på de två olika beräknade ekologiska fotavtrycken för Sverige så blir det 1/3 eller 1/4. Räknar vi på den fortsatta globala befolkningstillväxten och samma biokapacitet som idag så blir det c:a 1,3 gha/capita som är en hållbar konsumtionsnivå 2050 och ännu lägre under andra halvan av detta sekel.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 02 apr 2013, 09:35

JackBlack skrev:Ursäkta min otydlighet. När jag tog upp löntagarfonderna så menade jag inte på att allt med dem var bra. Det som jag gillar med dem var att man främst ville fokusera på att investera utanför finanssektorn. Att sedan facken var de som skulle få detta inflytande är inget jag ser som nödvändigt - det kan rent av vara en dålig lösning.
Det ske väldigt lite investeringar i finanssektorn. Det du möjligen är ute efter är att folk köper aktier i företag. Det är bra, för det gör att nya, och gamla, företag får in pengar som kan användas till just investeringar.

Att starta tex en mäklarfirma kräver inte mer än ett skrivbord ett par telefoner och en massa kontakter (inte två hål i väggen varianten alltså).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 02 apr 2013, 14:52

JackBlack skrev:Ett arbetarkooperativ (personalkooperativ är nog för övrigt den vanligaste benämningen) är ett privat företag.
Vad vill du då kalla de privata företag som inte är kooperativ?
JackBlack skrev:Att de hamnar på någon finansmarknad - exempelvis aktiemarknaden. Det finns en del som talar för att finanssektorn idag är för stor samt att för mycket pengar hamnar där istället för att de investeras i infrastruktur och nya företag.
Det där var ju totalt obegripligt. En aktie är per definition en investering i ett företag. Den som köper aktier investerar i företag.
JackBlack skrev:Personalkooperativ gör det lättare att införa arbetstidsförkortningar då konflikten mellan arbetsgivare och arbetstagare försvinner. Det finns då inga parter som behöver konkurrera om var produktionseffektiviseringarnas vinster ska hamna.
Det kanske kan tänkas att vissa arbetare vill höja sin lön, i stället för att minska arbetstiden? Det som är utmärkande för egenföretagare i Sverige idag, som inte omfattas av lagen om arbetstid, är väl snarare att de har ganska lång arbetstid?
JackBlack skrev:Och genom arbetstidsförkortning kan man fördela arbetet på fler arbetare vilket minskar arbetslösheten.
Men om företaget lyckades minska behovet av arbetskraft och därmed förkorta arbetstiden, så har de inget behov av att ta in anställda. Det blir alltså ingen minskning av arbetslösheten.

För övrigt förkortas arbetstiden i Sverige kontinuerligt, genom att medellivslängden ökar, medan pensionsåldern är konstant.
JackBlack skrev:En av grunderna för personalkooperativ är solidaritet men trots det kan jag förstå att man inte vill göra vem som helst till ny delägare (vilket det innebär att nyanställa på ett personalkooperativ). En lösning är att man under en period får betala en del av sin lön för att kompensera för det den andel av företaget man blir ägare av.
Det är alltså mer omständligt att ta in ny personal i ett personalkooperativ, än i ett "vanligt" företag. Det är mer troligt att en arbetare hellre vill ha en lön som räcker till mat och hyra, än att avstå en del av lönen för att tvingas bli delägare i företaget. Om det är ett börsbolag så kan arbetaren självmant kunnat köpa aktier för en del av lönen.
JackBlack skrev:Vad är det som säger att en person som idag är VD inte skulle kunna arbeta på ett personalkooperativ? I övrigt så kan du ju fundera på hur många småföretagare som Sverige har som klarar sig bra utan någon utbildning i företagsledning.
Jag frågade varför det inte finns fler personalkooperativ i Sverige idag. Du sa att det berodde på att gemene man är dålig på att organisera sig. Har du dragit tillbaka den förklaringen?
JackBlack skrev:Att vi människor kommer att behöva lägga anspråk på naturresurser oavsett hur mycket vi effektiviserar.
Och på vilket sätt är det relevant för diskussionen?
JackBlack skrev:Givetvis gissar jag inte bara. Dessutom försökte jag inte addera konsumtion och produktion utan bara påpeka att IT-konsulten genom sitt arbete indirekt bidrar till annan produktion - vilket inte gäller för den arbetslöse som knappar på datorn. IT-konsulten kanske utvecklar en programvara för industrirobotar vilket i sin tur innebär snabbare produktion på ett annat företag.
Jovisst gissar du bara, så länge du inte kan redogöra för allmänna ekonomiska effekter av IT-konsulters arbete.
JackBlack skrev:I övrigt så finns det ett komplext samband mellan konsumtion och produktion. Det räcker inte alltid med att summera det ena eller det andra. Om det enda på något sätt hämmas så drabbas det andra negativt. Det kan man se vid lågkonjunkturer.
Förhållandet är inte så värst mer komplext än 1:1.
JackBlack skrev: Kausaliteten är ju väldigt enkel, hög inkomst innebär att man kan konsumera mer. Visst finns det de som bara köper dyrare och mer kvalitativa saker men det gäller ju inte för alla. Det finns trots allt flera studier som visar att höginkomsttagare har högre ekologiskt fotavtryck än låginkomsttagare.
Studierna visar på korrelation, inte kausalitet.
JackBlack skrev:Att man förbättrar produktionsmetoderna - svälten kommer på beställning förr eller senare om vi inte gör det. Det absolut viktigaste är att sluta näringskretsloppen.
Att förbättra produktionsmetoderna är en no-brainer; det är något som både en libertarian, en kommunist och en merkantilist skulle förespråka. Totalt ointressant som slutsats i en politisk diskussion.
JackBlack skrev:Egentligen så är det inte direkt den materiella levnadsstandarden vi behöver minska, däremot det nyttjande av naturresurser som vår materiella levnadsstandard idag kräver.
Att det är det ekologiska fotavtrycket, och inte levnadsstandard eller inkomst som är ett problem, har varit min poäng hela tiden, även om du hävdade motsatsen.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 03 apr 2013, 20:06

Stefan Löfven har för avsikt att sänka arbetslösheten i Sverige till 4,7 procent år 2020. Några av de åtgärder han nämner:
* Kreditgarantier till småföretag
* Avdrag på arbetsgivaravgiften för utvecklingskostnader
* Ökad statlig finansiering av sjuklön
* Obligatorisk gymnasieskola

Hjälper det?
Adrumdrum.

Sidartha

Inlägg av Sidartha » ons 03 apr 2013, 21:29

Anders skrev:
JackBlack skrev:

Det är ganska logiskt att om löntagare är delägare i näringslivet så äger de alltså mer av den del som de arbetar för och livnär sig på. Summan av det är demokrati i dess rätta bemärkelse, att ha inflytande över lin egen överlevnad.
En ytterlighet åt andra hållet är om en nation endast är en juridisk person som inget äger så finns inget att styra över mer än människorna som iof är produktionsmedel men de är helt beroende av det privata ägande för att försörja sig och bekosta eventuell utveckling i samhället. Någon egentlig makt finns då inte per automatik eller genom val eftersom detta då styrs av hur mycket tillgånar man besitter som andra är beroende av. Har man inget andra behöver har man helt enkelt ingen makt.
Det faller sig väl naturligt dessutom att en löntagare känner ett större ansvar för att en verksamhet han är delägare i är lönsam.

Är man då emot att löntagare gemensamt ska äga något i näringslivet så är man helt enkelt emot att alla ska ingå i ett demokratiskt system.

Din fråga är alltså om demokrati är bra eller dåligt?

När facken haft stort inflytande så fanns det givetvis negativa konsekvenser men berodde det verkligen på inflytande eller fanns det andra aspekter som ledde till att kostnader skenade?

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » ons 03 apr 2013, 23:50

Anders skrev:
Anders skrev:Ibland undrar jag vem som egentligen är arbetslös, när dessa personer har jobb:

Raging Personliga Assistenter
Nästa exempel, resturant chef med salmonella, vilket är anmälningpliktigt för en del yrkesgrupper.
Oh, en företagsbot på 5000kr för att inte ersätta personen i fråga med någon annan, det ökar ju inte incitamenten att följa regelverket, bättre att betala boten.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 04 apr 2013, 11:44

Knurd skrev:Stefan Löfven har för avsikt att sänka arbetslösheten i Sverige till 4,7 procent år 2020. Några av de åtgärder han nämner:
* Kreditgarantier till småföretag
* Avdrag på arbetsgivaravgiften för utvecklingskostnader
* Ökad statlig finansiering av sjuklön
* Obligatorisk gymnasieskola

Hjälper det?
Allt det där finns ju redan mer eller mindre. Tex ges ju ungdomar stora avdrag för arbetsgivaravgiften, och det har dock inte minskat ungdomsarbetslösheten till de nivåer Löfven är ute efter.

Kreditgarantier finns det redan hur mycket som helst. Problemet är att företagen inte säljer något.

Sjuklönen som arbetsgivarna betalar är väl något SAP införde en gång i tiden, ja, på den tiden målet var 4% öppen arbetslöshet.

Obligatorisk gymnasieskola är väl inget som riktigt behövs. Jag skulle gissa att mer än 75% av alla arbetslösa har gymnasieutbildning.

4.7% ger en öppen arbetslöshet på ca 2%, lycka till med det, säger jag! Det är full sysselsättning(om man räknar arbetslösa i åtgärder som sysselsatta).

Men han är slug, den j*veln. Han vill ha 6 år på sig, då kan han säga vid valet 2018 att, "Ja, NU är arbetslösheten 7%, men ge oss nytt förtroende så ska arbetslösheten vara 4.7% om 2 år!"

Låst