Jobben i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Jobben i Sverige

Inlägg av Anders » tor 04 apr 2013, 11:46

Sidartha skrev:Är man då emot att löntagare gemensamt ska äga något i näringslivet så är man helt enkelt emot att alla ska ingå i ett demokratiskt system.

Din fråga är alltså om demokrati är bra eller dåligt?
Jag vill bo i din lägenhet och så vill jag ha din laptop. Om inte du ger det till mig så är du emot demokrati!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 04 apr 2013, 12:05

Enligt denna artikel från 2011, saknar var tredje arbetslös ungdom gymnasieexamen. http://www.svd.se/naringsliv/svart-for- ... 975077.svd

Det finns också många gymnasieprogram i Sverige som har dålig sysselsättningsstatistik. http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2557887

Man får förstås inte hela sanningen genom att titta på vilka program på vilka orter som ger högst arbetslöshet. Det kan handla om att vissa orter har allmänt hög arbetslöshet, och att vissa branscher (bygg) är konjunkturberoende. En mer långsiktig reform skulle vara att göra staten till huvudman för gymnasiet, och att anpassa antalet gymnasieplatser efter behovet på arbetsmarknaden.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 04 apr 2013, 14:18

Knurd skrev:Enligt denna artikel från 2011, saknar var tredje arbetslös ungdom gymnasieexamen. http://www.svd.se/naringsliv/svart-for- ... 975077.svd
OK, jag var 9%-enheter ifrån den korrekta siffran.

Men jag undrar, kommer ett obligatorium att öka antalet examinerade. Eller ska man kunna sitta av gymnasiet och få ut examen hur man än presterar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Sidartha

Inlägg av Sidartha » tor 04 apr 2013, 16:33

Anders skrev:
Sidartha skrev:Är man då emot att löntagare gemensamt ska äga något i näringslivet så är man helt enkelt emot att alla ska ingå i ett demokratiskt system.

Jag vill bo i din lägenhet och så vill jag ha din laptop. Om inte du ger det till mig så är du emot demokrati!
Det var det fräckaste... Du menar att jag ska sälja mitt hus och min stationära till dig så att du kan kräva mig på hyra istället...:)

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 05 apr 2013, 11:55

Sidartha skrev:
Anders skrev:

Det var det fräckaste... Du menar att jag ska sälja mitt hus och min stationära till dig så att du kan kräva mig på hyra istället...:)
Jag menade att äganderätten är grundläggande även för arbetare. Det står idag vem som helst fritt att köpa aktier i det bolag man jobbar. Det står också alla fritt att starta egena företag, tex grupper av arbetare.

Inget fel idet. Det jag vänder mig mot är att en del vill tvångsöverta företag. Det är inte vidare demokratiskt, eller hur. För lite vidare demokratiskt är det väl inte att ta vad folk äger. Mobvälde är väl inte vad vi vill ha.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 05 apr 2013, 13:02

Anders skrev: Men han är slug, den j*veln. Han vill ha 6 år på sig, då kan han säga vid valet 2018 att, "Ja, NU är arbetslösheten 7%, men ge oss nytt förtroende så ska arbetslösheten vara 4.7% om 2 år!"
Det är väl skönt att han är det, annars blir det ju inte mycket till opposition mot Borg, Schlingman, Reinfeldt.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 05 apr 2013, 15:04

take skrev:
Anders skrev: Men han är slug, den j*veln. Han vill ha 6 år på sig, då kan han säga vid valet 2018 att, "Ja, NU är arbetslösheten 7%, men ge oss nytt förtroende så ska arbetslösheten vara 4.7% om 2 år!"
Det är väl skönt att han är det, annars blir det ju inte mycket till opposition mot Borg, Schlingman, Reinfeldt.
Schlingman har slutat helt som politker, men annars var det rätt.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 05 apr 2013, 15:13

Frågan som ingen vågar ställa, är huruvida full sysselsättning är ett självändamål. Det är nog i grunden en ideologisk fråga.

Men det går att se nytta för hela samhället i att folk får jobb, utöver från den ekonomiska och sociala nyttan för de enskilda människor som får jobb.
* Arbetslöshet leder till brottslighet.
* Försörjningsbördan flyttas från offentlig sektor till arbetsgivaren, så offentlig sektor går med vinst även om anställningen inte genererar några skatteintäkter.
* De som har jobb upplever ökad chans att få ett nytt jobb, och blir mer benägna byta jobb, starta företag eller utbilda sig.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » fre 05 apr 2013, 15:52

Söker jobb igen för första gången på 10 år och upplever detta vara rent ut sagt omöjligt. Hela idén med att man söker och får arbete känns overkligt. Det enda försöken gett mig är en depression. Att få jobb verkar handla om att ha kontakter så den som är inne på arbetsmarknaden redan har förtur. Den som redan har inkomst har råd att sitta och förhandla om mer. Det är en främmande kultur för mig, de där arbetarna. Jag upplever dem som en förseglad grupp som håller ekonomin, en sammanslutning i vilken jag inte har tillträde. Jag har gått de vanliga instanserna, sökt de få okvalificerade jobb som utlysts den vanliga vägen via AF (de är inte många och jag konkurrerar med hundratals). Jag har sökt mig utåt och tittat på allt som ligger inom 30-45min från min bostad samt yrken jag nästan får betala för att jobba.

Jag borde bli kriminell. Alla fördomar säger mig att det är den vägen jag har att gå. Det finns ingen plats i "samhället" för mig så jag måste helt enkelt skapa min egen väg och då är "samhället" bara i vägen.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 05 apr 2013, 19:23

Jag skulle vilja påstå att de flesta i bebyggda trakter som arbetar heltid med att söka jobb på ett kreativt sätt får någon form av jobb relativt snart. Det räcker inte att söka de tjänster som finns utlysta. Flera i min närhet har fått sina anställningar genom olika "varianter av dörrknackning". Man kontaktar samtliga företag som finns i ens region där det finns mer än två anställda och roar sig med det 40 timmar i veckan.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 06 apr 2013, 07:46

JemyM skrev:Söker jobb igen för första gången på 10 år och upplever detta vara rent ut sagt omöjligt. Hela idén med att man söker och får arbete känns overkligt. Det enda försöken gett mig är en depression. Att få jobb verkar handla om att ha kontakter så den som är inne på arbetsmarknaden redan har förtur. Den som redan har inkomst har råd att sitta och förhandla om mer. Det är en främmande kultur för mig, de där arbetarna. Jag upplever dem som en förseglad grupp som håller ekonomin, en sammanslutning i vilken jag inte har tillträde. Jag har gått de vanliga instanserna, sökt de få okvalificerade jobb som utlysts den vanliga vägen via AF (de är inte många och jag konkurrerar med hundratals). Jag har sökt mig utåt och tittat på allt som ligger inom 30-45min från min bostad samt yrken jag nästan får betala för att jobba.

Jag borde bli kriminell. Alla fördomar säger mig att det är den vägen jag har att gå. Det finns ingen plats i "samhället" för mig så jag måste helt enkelt skapa min egen väg och då är "samhället" bara i vägen.
Vilka är de "vanliga instanserna"?

Är du medveten om att det finns ett internet som har mängder av jobbsiter? Har du en bra CV? Är denna CV hela tiden uppdaterad? Är den utlagd på Monster.com och Jobline.se(obs det finns fler liknande siter på nätet, använde Google)? Har du en plan för vad du vill jobba med och vad du har kvalifikationer för?

Hur går intervjuerna? Är du rätt klädd, kommer du i tid, svarar du sanningsenligt och korrekt utan att förolämpa intervjuaren?

Arbetsförmedlingen är idag, anser jag, helt överspelad. Det finns ingen som får jobb genom dem längre.

Jag förstår att du är i en svår situation, men det hjälper att göra rätt. Men det hjälper definitivt inte att klaga på hela världen för att DU inte får jobb.

Eller så skiter du i mina råd, du skulle inte vara den första som gör det!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 06 apr 2013, 07:48

L. Mäkinen skrev:Jag skulle vilja påstå att de flesta i bebyggda trakter som arbetar heltid med att söka jobb på ett kreativt sätt får någon form av jobb relativt snart. Det räcker inte att söka de tjänster som finns utlysta. Flera i min närhet har fått sina anställningar genom olika "varianter av dörrknackning". Man kontaktar samtliga företag som finns i ens region där det finns mer än två anställda och roar sig med det 40 timmar i veckan.
Nämen det går ju inte. Man har ju xBox-spelandet, öl-drickandet, internet-surfandet att tänka på. Inte ska en arbetslös lägga så mycket tid på att söka jobb. Ett par timmar i veckan borde räcka, max fyra!

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » lör 06 apr 2013, 15:23

Anders skrev:Är du medveten om att det finns ett internet som har mängder av jobbsiter? Har du en bra CV? Är denna CV hela tiden uppdaterad? Är den utlagd på Monster.com och Jobline.se(obs det finns fler liknande siter på nätet, använde Google)? Har du en plan för vad du vill jobba med och vad du har kvalifikationer för? Hur går intervjuerna? Är du rätt klädd, kommer du i tid, svarar du sanningsenligt och korrekt utan att förolämpa intervjuaren? Arbetsförmedlingen är idag, anser jag, helt överspelad. Det finns ingen som får jobb genom dem längre.

Jag förstår att du är i en svår situation, men det hjälper att göra rätt. Men det hjälper definitivt inte att klaga på hela världen för att DU inte får jobb. Eller så skiter du i mina råd, du skulle inte vara den första som gör det!
Jag har allt detta, men kvalifikationer (utbildning/erfarenhet) för en storstad, inte för orten jag bor. Läget kommer därmed se helt annorlunda ut den dag jag får lägenhet och kan flytta. I en mindre stad är miljön annorlunda med färre jobb, färre kunder och färre som har råd att anställa. Nu är det sommarjobb jag söker. I Borås premieras skötare och säljare vilka gemensamt står för ibland så högt som 2/3 av alla jobb. Dessa är jag inte i funktion för. Det handlar mer om vad Mäkinen säger om dörrknackning och kontakter, vilket också hänger på ren "lokala företagskunskap", dvs den som har mer kunskap om vilka företag som finns har också större kännedom om var de kan gå. Den som har mer kontakter har också fler de kan fråga. För min del har dessa kort kammat noll. Dvs de få jag fortfarande känner i stan hade inga idéer och de jag knackat på har inte ekonomi för att anställa fler.

Detta är kulturellt en konsekvens av ekonomi och kultur, inte hur jag fungerar. Så studerar jag 150% just nu vilket gör att tiden för arbetsmarknadsforskning blir därefter.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 06 apr 2013, 15:50

JemyM skrev:Jag har allt detta, men kvalifikationer (utbildning/erfarenhet) för en storstad, inte för orten jag bor. Läget kommer därmed se helt annorlunda ut den dag jag får lägenhet och kan flytta. I en mindre stad är miljön annorlunda med färre jobb, färre kunder och färre som har råd att anställa. Nu är det sommarjobb jag söker. I Borås premieras skötare och säljare vilka gemensamt står för ibland så högt som 2/3 av alla jobb. Dessa är jag inte i funktion för. Det handlar mer om vad Mäkinen säger om dörrknackning och kontakter, vilket också hänger på ren "lokala företagskunskap", dvs den som har mer kunskap om vilka företag som finns har också större kännedom om var de kan gå. Den som har mer kontakter har också fler de kan fråga. För min del har dessa kort kammat noll. Dvs de få jag fortfarande känner i stan hade inga idéer och de jag knackat på har inte ekonomi för att anställa fler.

Detta är kulturellt en konsekvens av ekonomi och kultur, inte hur jag fungerar. Så studerar jag 150% just nu vilket gör att tiden för arbetsmarknadsforskning blir därefter.
Jag förstår att det är besvärligare i en småstad. Jag har varit i Borås, en trevlig liten stad, att besöka.

Studera är ju aldrig fel, se till att du får någon slags bevis för att du har studerat. Det räcker ju ofta faktiskt med att du kan det du har studerat.

I en storstad finns det ju per definition fler jobb att söka. Men också fler sökande, speciellt nu i lågkonjunktur. Det finns väl vissa små indikationer att det börjar lätta på sina håll.

Om du har eller går något program på högskolan så finns det ofta arbetsmarknadsdagar ett par gånger per år. Jag vet inte hur lätt det är att hitta jobb på sådana, men jag gjorde det för nästan 20 år sedan.

Jag har också slagits av jobbsökandets märkligheter. Men då när jag hade ett jobb som jag dock var så in i bomben missnöjd med.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » lör 06 apr 2013, 17:05

Med svenska mått mätt så kan väl Borås, med sina 66000 invånare, knappast kallas för småstad?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Låst