Jobben i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Re: Jobben i Sverige

Inlägg av JemyM » lör 06 apr 2013, 17:56

Anders skrev:Studera är ju aldrig fel, se till att du får någon slags bevis för att du har studerat. Det räcker ju ofta faktiskt med att du kan det du har studerat.
I en storstad finns det ju per definition fler jobb att söka. Men också fler sökande, speciellt nu i lågkonjunktur. Det finns väl vissa små indikationer att det börjar lätta på sina håll.
Om du har eller går något program på högskolan så finns det ofta arbetsmarknadsdagar ett par gånger per år. Jag vet inte hur lätt det är att hitta jobb på sådana, men jag gjorde det för nästan 20 år sedan.
Jag har också slagits av jobbsökandets märkligheter. Men då när jag hade ett jobb som jag dock var så in i bomben missnöjd med.
Det är klart att man inkluderar studieintyg och CV.

Tyvärr har jag en utbildning som forskare inom ett vetenskapligt område. I framtiden är det god chans att jag kommer arbeta med projekt för kommunen till dess jag kommer in på en doktorandtjänst, dock är jag i behov av snabba pengar under sommaruppehållet. För sådant är mina meriter är obrukbara i en kommun på 100k innevånare. Jag måste i stort skapa ett arbetstillfälle på egen hand.

För den snabbare arbetsmarknaden är en arbetare är en produkt som bedöms efter pris och kvalitet, i synnerhet i skralt ekonomiskt klimat. Höga meriter ses som högt pris och blir därmed mindre lukrativt. Det har förekommit att jag fått avslag med "överkvalificerad". Företag söker yngre sommarjobbare då de är billigare och enklare att hantera. Samtidigt premieras arbetsmeriter vilket är ett moment 22 för den som inte kommit in ännu. Detta ligger i kostnaden och risken ett företag tar då de anställer något som trissar upp kraven. En person som lärt sig grunden på en annan arbetsplats är både snabbare att få igång på en arbetsplats, kräver mindre utbildning och kan dessutom ta med sig något nytt företaget kan ha nytta av.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » lör 06 apr 2013, 19:41

Saker jag för närvarande inte pallar med #37: gamla människor (40+) som tror att arbetslösa ungdomar är handlingsförlamade puckon, och som hela tiden försöker understödja sina världsfrånvända åsikter genom att hänvisa till deras eget (korta) liv som arbetssökande ungdom på 50-talet.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Sidartha

Inlägg av Sidartha » lör 06 apr 2013, 20:40

Sidartha skrev:Är man då emot att löntagare gemensamt ska äga något i näringslivet så är man helt enkelt emot att alla ska ingå i ett demokratiskt system.
Anders skrev:Din fråga är alltså om demokrati är bra eller dåligt?
Anders skrev: Jag vill bo i din lägenhet och så vill jag ha din laptop. Om inte du ger det till mig så är du emot demokrati!
Anders skrev:Jag menade att äganderätten är grundläggande även för arbetare. Det står idag vem som helst fritt att köpa aktier i det bolag man jobbar. Det står också alla fritt att starta egena företag, tex grupper av arbetare.
Inget fel idet.
Äganderätten måste väl vara grundläggande även för staten om den ska besitta någon reell makt. Har staten ingen egendom eller är företagen inte beroende av staten i någon mån så ligger ju det som finansierar det statliga helt utanför det statligas kontroll. Det blir inte väljarnas mening som styr utan den dom äger det som bekostar det offentliga som styr eller?
Breddar staten inte trottoarerna i Brädhult och sänker skatten så flyttar jag min skofabrik till Burma. Jag börjar exportera alla tillgångar jag äger i Sverige för vidare produktion. I Sverige tar banken mina fabriksarbetares hus efter som räntorna gått upp och de är arbetslösa men jag kan då få dem att poleras skorna billigt i Sverige eftersom de blivit billigare då dom vet att dom är utbytbara så de slutar ställa krav på mig.
Anders skrev: Det jag vänder mig mot är att en del vill tvångsöverta företag. Det är inte vidare demokratiskt, eller hur. För lite vidare demokratiskt är det väl inte att ta vad folk äger. Mobvälde är väl inte vad vi vill ha.
Nej, det håller jag med om såvida inte någon lurendrejare som tidigare suttit i regeringen sålt ut ett miljardbolag ägt av skattebetalarna för några spottstyver.

Det behöver väl helt enkelt vara en viss balans i ägandet åt båda hållen i en marknadsekonomi om den även ska kunna styras demokratiskt? Jag tänker att det då blir nödvändigt att staten faktiskt fortsätter att ha andelar så vi äger en del av företagen på marknaden. På så vis kan ju jag som väljare vara med och styra över detta även om jag inte har råd att köpa en styrelseplats genom den min röst givit sitt förtroende.

Marknadsekonomi per definition är ju inte per automatik demokratisk eftersom det i marknaden är pengar som ger mandat eller tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 07 apr 2013, 08:51

dogmatisk ikonoklast skrev:Saker jag för närvarande inte pallar med #37: gamla människor (40+) som tror att arbetslösa ungdomar är handlingsförlamade puckon, och som hela tiden försöker understödja sina världsfrånvända åsikter genom att hänvisa till deras eget (korta) liv som arbetssökande ungdom på 50-talet.
Saker som jag retar mig på: Att yngre människor tror att äldre (40+) föddes äldre, som inte tror att äldre (40+) har gått igenom exakt samma saker som dagens ungdomar, som tror att det allt var mycket bättre förr.

För mig personligen hade jag jobb redan före examen, det var 1996, precis efter en av efterkrigstidens värsta lågkonjunkturer. Jag har sökt jobb då och då med gott resultat, men långt ifrån 100% resultat. Jag inbillar mig att mina erfarenheter kan hjälpa andra. Jag har full förståelse för att det idag är svårt att hitta jobb för vem som helst. Men det innebär väl inte att det är helt djävla omöjligt att hitta ett jobb. Därför tycker jag det är viktigt att påpeka vissa grundläggande idéer om jobbsökande.

Redan på min tid (jösses så gammal jag är) så vara AMS som det hette då, värdelöst för akademiker. Monster och Jobline är två utmärkta jobbsiter, och att bo i en småstad hjälper knappast. Inte med ett enda ord har jag anklagat någon att vara dumma, puckade eller lata. Men om man läser in det i mina inlägg kanske man är det själv.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 07 apr 2013, 10:38

Sidartha skrev:Nej, det håller jag med om såvida inte någon lurendrejare som tidigare suttit i regeringen sålt ut ett miljardbolag ägt av skattebetalarna för några spottstyver.
Iden med att sälja ut billigt är ju att de som jobbar på arbetsplatsen kan köpa den. Och det skedde i många fall, men i många fall såldes företaget vidare relativt omgående för ganska mycket pengar. Nu har jag dock inget emot att folk blir rika. Men någon slags klausul om för tidig försäljningen borde ha ingåtts med köparna. Och vinstskatt kom ju in till staten, som annars hade betalas av kommunen.
Det behöver väl helt enkelt vara en viss balans i ägandet åt båda hållen i en marknadsekonomi om den även ska kunna styras demokratiskt? Jag tänker att det då blir nödvändigt att staten faktiskt fortsätter att ha andelar så vi äger en del av företagen på marknaden. På så vis kan ju jag som väljare vara med och styra över detta även om jag inte har råd att köpa en styrelseplats genom den min röst givit sitt förtroende.
Det bär mig emot, men jag håller med till viss del. Det finns ju en del naturliga monopol som är svåra att konkurrensutsätta. Jag kan tänka mig att tex elstamnätet ska vara i statlig ägo, kanske lokala nät i kommunal ägo. Räls bör nog ägas av staten, men tågen tycker jag kan köras av privata företag. Men utöver detta ser jag få saker som bör finna i statlig eller kommunal ägo.
Marknadsekonomi per definition är ju inte per automatik demokratisk eftersom det i marknaden är pengar som ger mandat eller tänker jag fel?
Det beror väl på hur man definierar demokrati. Jag ser demokrati som att folket har makt över lagstiftningen. Det räcker för mig. Om sedan folket anser att lagstiftarna också är duktiga företagsledare så må det vara. Jag är dock inte så förtjust med utfallet i stater där staten äger allt från kraftverk till kiosken på hörnet.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » sön 07 apr 2013, 10:41

Förra gången min hustru sökte jobb använde hon ratsit för att hitta företag att kontakta. Det gick ganska raskt att selektera ut företag med flera anställda i sin region. Nästa steg var att kontakta dem via e-post alternativt pappersbrev. Processen fortsatte sen med att kontakta företagen via telefon någon halv vecka efter första försöket. Inte någonstans bemöttes hon hårt eller okänsligt, ett flertal hade funderat på att söka efter någon för olika tjänster, men bävat inför anstormningen av sökande. Ett antal gav henne tips om bekanta företagare som hade behov av personal. Det blev ett antal intervjuer och jobberbjudanden innan hon hittade det som då kändes rätt. Totalt kontaktade hon strax över 200 företag i området. Vi bor dock i ett samhälle som enligt Wikipedia har 115 invånare så hon fick söka ett par mil bort.

Man kan få uppfattningen att nuvarande lågkonjunkturen är den första som nånsin drabbat landet när man ser vissa kommentarer.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 07 apr 2013, 10:59

L. Mäkinen skrev:Man kan få uppfattningen att nuvarande lågkonjunkturen är den första som nånsin drabbat landet när man ser vissa kommentarer.
Det har sedan 70-talet varit fem lågkonjunkturer i Sverige:

- 1976-77
- 1981
- 1990-93
- 2008-09
- 2012-?

Jag har varit vuxen under tre av dessa.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 07 apr 2013, 11:08

Random Site på Nätet, som jag hoppas har korrekt siffror skrev:Siffror och fakta om 90-talets kraftigt ökande arbetslöshet

Det gick snabbt när det började - mycket snabbt. Inom loppet av tre år, 1990 - 1993, försvann nästan en halv miljon jobb. I de större städerna ökade den öppna arbetslösheten från drygt en procent till nästan tio procent. År 1990 var rikssiffrorna för den totala arbetslösheten 2,6 procent (arbetslösa samt personer i arbetsmarknadspolitiska åtgärder). I januari 1997 var motsvarande siffra 13,5 procent och arbetslösheten har därefter ökat ytterligare. Det råder stora skillnader mellan olika regioner och landsdelar. Medan den totala arbetslösheten i januari 1998 uppgick till 8,9 procent i Stockholms län var den hela 22,8 procent i Norrbotten.
Om nu någon trodde det var bättre förr. 1996 kom jag ut i arbetslivet efter högskolan. Hur djävla lätt tror ni ungdomar att vi ungdomar då hade det?

Sidartha

Inlägg av Sidartha » sön 07 apr 2013, 15:54

Anders skrev: Iden med att sälja ut billigt är ju att de som jobbar på arbetsplatsen kan köpa den. Och det skedde i många fall, men i många fall såldes företaget vidare relativt omgående för ganska mycket pengar. Nu har jag dock inget emot att folk blir rika. Men någon slags klausul om för tidig försäljningen borde ha ingåtts med köparna. Och vinstskatt kom ju in till staten, som annars hade betalas av kommunen.
Både rikedom och fattigdom sker på bekostnad av andra och därför gäller det att se till att det inte blir för tungt på ena sidan av skutan. Äger staten andelar i alla bolag som nyttjar svenska tillgångar så kan vi styra skutan ihop istället för att var och en åker runt i sin egen livbåt eller livboj... Det ska finnas ansvarskännande både för lönsamheten och människorna omkring den.
Anders skrev: Det bär mig emot, men jag håller med till viss del. Det finns ju en del naturliga monopol som är svåra att konkurrensutsätta. Jag kan tänka mig att tex elstamnätet ska vara i statlig ägo, kanske lokala nät i kommunal ägo. Räls bör nog ägas av staten, men tågen tycker jag kan köras av privata företag. Men utöver detta ser jag få saker som bör finna i statlig eller kommunal ägo.
Ser man till det monopol som finns bland de privata aktörerna så vet jag inte direkt om jag känner mig särskilt imponerad. De får gärna bli rika på min bekostnad men det ska i så fall inte leda till den höga arbetslöshet vi har idag utan det ska komma folk här till del. Det ska inte ske genom att lågbemedlade folk belånar sig upp över öronen för att ha tak och kommunikation eller för att delta i samhället.
Anders skrev:Det beror väl på hur man definierar demokrati. Jag ser demokrati som att folket har makt över lagstiftningen. Det räcker för mig. Om sedan folket anser att lagstiftarna också är duktiga företagsledare så må det vara. Jag är dock inte så förtjust med utfallet i stater där staten äger allt från kraftverk till kiosken på hörnet.
En stat som inte äger några tillgångar har ingen större makt över lagstiftningen vad jag kan se utan de endast utför den. Dom har ingen chans att bekosta den utan att främst ledas av de som äger de mest betydande tillgångarna i landet. Dessa väger tyngre än någon röst någonsin kan göra. Näringslivet blir partiet som styr alla partier. Det enda egentliga motstånd eller makt som då finns är konkurrensen inom näringslivet.

Kanske är det alternativet bättre än demokrati, vad vet jag...

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 07 apr 2013, 17:08

Anders skrev:Om nu någon trodde det var bättre förr. 1996 kom jag ut i arbetslivet efter högskolan. Hur djävla lätt tror ni ungdomar att vi ungdomar då hade det?
Samtidigt som mig. Jag fick arbete i IT-boomen 96' och blev arbetslös igen efter kollapsen. Jag var den siste som lämnade företaget 2004 när det inte fungerade längre.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 08 apr 2013, 06:46

JemyM skrev:
Anders skrev:Om nu någon trodde det var bättre förr. 1996 kom jag ut i arbetslivet efter högskolan. Hur djävla lätt tror ni ungdomar att vi ungdomar då hade det?
Samtidigt som mig. Jag fick arbete i IT-boomen 96' och blev arbetslös igen efter kollapsen. Jag var den siste som lämnade företaget 2004 när det inte fungerade längre.
Om du har varit arbetslös så länge så är det klart det är svårare att få ett nytt jobb. Men du har ju haft ett jobb tidigare, det räknas ju. Någon boom märkte inte jag av som elektroingenjör 1996. Kan man designa elsystem på nationell nivå så är arbetsmarknaden ytterligt begränsad, särskilt när man har noll erfarenhet. Jag har sparat mängder av ansökningar som förblev obesvarade av arbetsgivare. Därför hängde jag kvar på Högskolan och tog lite poäng tills jag fick jobb. Som sagt, allt var inte bättre förr, och även om de som läste CS i olika former hade glada dagar 1996 så gällde det inte alla.

Sökte du jobb innan du slutade 2004?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 13 okt 2013, 17:11

Det bästa sättet att bekämpa arbetslöshet, borde vara att minska skattekilarna för lågavlönat arbete. Jobbskatteavdraget kanske har kommit till vägs ände.

Staten bör införa ett liknande avdrag på arbetsgivaravgiften, i ett antal kronor per arbetad timme. Ta bort ROT, RUT och ungdomsrabatten (ser inte varför en 24-årig IT-konsult ska ha lägre arbetsgivaravgift än andra) och återställ restaurangmomsen. Om avdraget kan nå upp till 15 kr/timme, halveras arbetsgivaravgiften för de lägst avlönade; det blir samma effekt som för ungdomsrabatten, men över hela befolkningen. Dessutom får reformen återbäring i att den offentliga sektorns lönekostnader minskar rejält, med bibehållen arbetsstyrka. Sänkt arbetsgivaravgift gör svartjobb olönsamt.
Adrumdrum.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 15 okt 2013, 01:13

I grunden finns det tre övergripande sätt att minska en strukturell arbetslöshet:
* Påverkar efterfrågan på arbetskraft mot en balans på arbetsmarkaden.
* Påverkar utbudet av arbetskraft mot en balans på arbetsmarkaden.
* I någon grad förändrar hur hela systemet fungerar.

Den första punkten kan vara svår att komma åt eftersom det främst är ett naturlig resultat av globalisering, rationalisering och förbättrad produktivitet. I förhållande till utbudet av arbetskraft går denna åt fel håll vilket innebär att det behövs starkare kompensationsåtgärder vid de andra två punkterna.
Allt färre lågkvalificerade jobb (ett inslag från TV går att ses om ni klickar här) skrev: Dom enkla jobben, dom som inte kräver så mycket skolutbildning, har blivit sällsynta i Sverige. På tio år har var fjärde lågkvalificerat jobb försvunnit, och den växande arbetslösheten bland lågutbildade är ett ämne som diskuteras i kvällen Agenda.
Den andra punkten går att komma åt genom utbildning och en mer selektiv invandringspolitik. För befintliga medborgare behöver vi satsa på utbildning (inkl exempelvis lärlingsplatser) som leder till att vi får en bättre balans på arbetsmarknaden. När det gäller invandringen så har den länge bidragit till den strukturella arbetslösheten eftersom andelen lågutbildade länge varit för stor. En invandringspolitik som är arbetsmarknadsprövad är den bästa sätt till arbetsmarknaden. Det innebär i praktiken att andelen lågutbildade invandrare behöver minska kraftigt samtidigt som vi behöver öka invandringen av efterfrågad spetskompetens. Eftersom svenska löner är låga inom spetsyrken kan dock det senare bli svårt.

Den tredje punkten kan innebär allt från små förändringar till att hela systemet byts ut. Exempel på reformer som skulle minska arbetslösheten:
* Arbetstidsförkortning - fler delar på samma mängd arbetstimmar. Detta fungerar dock inte för bristyrken.
* Kraftigt sänkta ingångslöner (med alla dess nackdelar).
* Försämrad arbetsrätt (med alla dess nackdelar).
* En rejäl grön skatteväxling vilket gör arbetskraft billigare i förhållande till bruket av naturresurser.
* En finanspolitik som bidrar till infrastrukturella satsningar framför investeringar i finansiella instrument. Satsningarna bör dock inte ske för jobbens skull utan för samhällets behov, exempelvis satsningar på bostäder, järnväg, elektifiering av vägnätet, mer hållbar energiteknik, mm
* Större krav på arbetslösa.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tis 15 okt 2013, 13:47

Knurd skrev:
JackBlack skrev:Att de hamnar på någon finansmarknad - exempelvis aktiemarknaden. Det finns en del som talar för att finanssektorn idag är för stor samt att för mycket pengar hamnar där istället för att de investeras i infrastruktur och nya företag.
Det där var ju totalt obegripligt. En aktie är per definition en investering i ett företag. Den som köper aktier investerar i företag.
Ursäkta en gammal man som inte förstår (och som dessutom kommenterar halvårsgamla inlägg): På vilket sätt leder transaktioner på aktiemarknaden "per definition" till investeringar i företag? Förutom nyemissioner, förstås, men för de flesta aktörerna på aktiemarknaden rör det sig väl inte om nyemissioner?
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Låst