Är klädbranschen särskilt oetisk?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Är klädbranschen särskilt oetisk?

Inlägg av Knurd » ons 21 mar 2012, 20:52

Corporate Social Responsibility (CSR), eller företagens samhällsansvar, brukar diskuteras emellanåt. Det handlar om att företag förväntas bidra till ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle.

I livsmedelsbranschen, finns olika certifieringssystem för näringsinnehåll, ekologi och social rättvisa. Men en stor bransch där skandaler uppstår i flera olika led, är klädbranschen.

Det handlar bland annat om
* Dålig djurhållning, eller djurhållning för pälsens skull
* Barnarbete eller dålig arbetsmiljö i jordbruk eller tillverkning
* Skadliga kemikalier i jordbruk eller tillverkning
* Könsdiskriminerande reklam
* Fotomodeller som drabbas av ätstörningar
* Onaturlig retuschering
* Könsstereotypa barnkläder

Kvällens Uppdrag Granskning handlar om hur butikskedjan Zara trakasserar sina medarbetare och tar bort deras övertid.

Är klädbranschen mer benägen än andra branscher att strunta i etiska regler? Eller är den bara mer uppmärksammad?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Är klädbranschen särskilt oetisk?

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 21 mar 2012, 21:01

Knurd skrev:Kvällens Uppdrag Granskning handlar om hur butikskedjan Zara trakasserar sina medarbetare och tar bort deras övertid.
Var det inte McDonalds som kritiserades för samma sak för en tid sen?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 21 mar 2012, 21:14

I sammanhanget kan man påpeka att McDonald's är en franchise-givare för enskilt ägda restauranger. Restaurangerna brukar anlita städbolag för nattstädningen. Arbetsgivaransvaret ligger alltså två steg bort från McDonald's.

Över huvud taget har krogbranschen i Sverige utmärkt sig för skumraskaffärer (svarta pengar, diskriminering, överservering, våld, droger etc) men den har blivit sanerad under de senaste årtiondet.
Adrumdrum.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 21 mar 2012, 21:22

Dûrion Annûndil skrev:Var det inte McDonalds som kritiserades för samma sak för en tid sen?
Även elektronikbranschen med sina kinesiska underleverantörer får sig en känga nu och då. Läkemedelsbranshcne orsakar stora utsläpp från sina fabriker i fattigare länder osv. Det är nog snarare så att de branscher som media brukar granska gör mer för arbetsförhållanden än mer anonyma industrier.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 21 mar 2012, 21:31

Men det speciella med klädbranschen är att missförhållandena inte bara dyker upp när det gäller produktion i fattiga länder, utan i precis allt som branschen gör.
Adrumdrum.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 22 mar 2012, 07:14

Livsmedelsbranschen ligger inte heller speciellt bra till:

* Skogsskövling
* Överexploatering av ekosystem (exempelvis överfiske).
* Svåra arbetsförhållanden i fattigare länder
* Överutnyttjande av vattenresurser
* Djurplågeri
* Fusk med ursprungs- och hållbarhetsmärkning.
* Räknar man in restaurangbranschen (som har de sämsta arbetsgivarna i Sverige) så är det inte heller bra för de anställda i Sverige. Att branschen skulle vara sanerad håller jag inte med om, förekomsten av svartjobb är hög och fusk med ingredienser (tex majmal istället för rödspätta) är fortfarande väldigt vanligt. Sen är folk dumma nog att jobba svart så när företaget går i konkurs så blir de utan lön. De kan inte heller anmäla företaget för då åker de själva på en skattesmäll.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 22 mar 2012, 10:47

Thomas P skrev:Även elektronikbranschen med sina kinesiska underleverantörer får sig en känga nu och då.
Det är enda branschen som jag hört att man får skriva på avtal om att inte ta livet av sig. Gör man det ändå får familjen ingen ersättning.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » tor 22 mar 2012, 17:51

Knurd skrev:Är klädbranschen mer benägen än andra branscher att strunta i etiska regler? Eller är den bara mer uppmärksammad?
Tror det är tes nr.2 som ligger närmast sanningen. Pengakåta muppar finns överallt, i alla brancher, men just klädbranchen ligger i fokus eftersom så pass många medelsvenssons är hyggligt modeintresserade. Fler än teknikintresserade enligt mina fromma observationer i umgängeskretsen, och om inte annat får mode betydligt större plats i media överlag (reklam osv). Mitt lokala köpcentrum Väla profilerar sig som "Sveriges största modehus" vilket gör mig kräkfärdig. Men det är en annan femma.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 22 mar 2012, 21:03

Livsmedelsbranschen är som sagt först och störst när det gäller certifiering för samhällsansvar.
Adrumdrum.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 23 mar 2012, 00:04

Knurd skrev:Livsmedelsbranschen är som sagt först och störst när det gäller certifiering för samhällsansvar.
Visserligen men det är också den bransch där det förekommer mest oetiska företeelser eftersom det har så stor påverkan på ekosystem och andra arter.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 23 mar 2012, 00:19

Till matbranschens försvar, kan man ju anföra att vi måste äta för att överleva, medan mycket annan konsumtion, i synnerhet när det gäller kläder, inte är avgörande för god hälsa eller ett gott samhälle. Och matbranschen har ingen direkt motsvarighet till ätstörda fotomodeller, könsrollskodade kläder för spädbarn, eller en kejsarens-nya-kläder-trendkarusell som får människor att känna sig otillräckliga.

Visst går det mode i mat. Men mattrenderna trycks inte ut så hårt i media att tonåringar mobbar klasskamrater för att de äter fläsklägg med rotmos i stället för ciabatta.

Kläder används framför allt för att framhäva bärarens ego. Det kanske är därför som klädinköp är så svåra att kombinera med samhällsansvar.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 23 mar 2012, 01:22

L. Mäkinen skrev:
Thomas P skrev:Även elektronikbranschen med sina kinesiska underleverantörer får sig en känga nu och då.
Det är enda branschen som jag hört att man får skriva på avtal om att inte ta livet av sig. Gör man det ändå får familjen ingen ersättning.
Har du jämfört med kinesiska megabolag i andra branscher då?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 23 mar 2012, 20:45

piotrr skrev:
L. Mäkinen skrev:
Har du jämfört med kinesiska megabolag i andra branscher då?
Näe, som jag skrev är det den enda bransch jag hört talas om att sånt sker. Jag är verksam i samma bransch och har genom åren påverkats en del av att "svenska" produkter tillverkas i Kina. Därför vill jag förstå vad som gör att vi inte kan producera här hemma till samma kostnad. Eftersom folk köper produkter som tillverkas av Foxconn är det väl att betrakta som ovidkommande.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 23 mar 2012, 21:00

L. Mäkinen skrev:
Jag synar!
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 23 mar 2012, 21:05

Pär C skrev:
L. Mäkinen skrev:
Jag synar!
Ska jag visa att det inte finns någon annanstans? Det blir inte lätt...
Wikipedia i ämnet

Låst