Vad vilja liberalerna?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Re: Vad vilja liberalerna?

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 03 jul 2013, 07:17

Anders skrev:
NeuraltNätverk skrev:Jag har aldrig sett en liberal med en verklig förståelse för ekologi, miljön osv. Inget trollande.
Du har inte sett några svarta svanar heller då?
Nej. De är ovanliga, eller? :lol:
Anders skrev:Sen måste du definiera vad "verklig förståelse för ekologi, miljön osv" är
Det är som Potter Stewart sagt "I know it when I see it". Icke-förståelse innehåller (bl.a.) "green growth" och sådant.
Anders skrev:om vi ska kunna säga att just liberaler inte har det.
Just liberaler? Halmgubbe...

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 03 jul 2013, 07:25

NeuraltNätverk skrev:Just liberaler? Halmgubbe...
Så du har slutat svara på frågor. Det är väl vad man kan vänta sig. Jag tror du är på väg mot en ny avstängning om du fortsätter som du gör nu.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 03 jul 2013, 07:25

Anders skrev:Så du har slutat svara på frågor.
Jag behöver inte svara på halmgubbar.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 03 jul 2013, 07:37

NeuraltNätverk skrev:
Anders skrev:Så du har slutat svara på frågor.
Jag behöver inte svara på halmgubbar.
Jag frågade om vad du menade med "verklig förståelse för ekologi, miljön osv.". Jag vet ingen definition där det är en halmgubbe. Jag vet ärligt talat inte vad du menar med det. Kan du förklara hur du ser det som en halmgubbe?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 03 jul 2013, 07:55

Kan det vara så att NN anser att de som till fullo delar hans åsikter har "en verklig förståelse" ? Vi andra vandrar i mörkret.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 03 jul 2013, 08:22

Anders G skrev:Kan det vara så att NN anser att de som till fullo delar hans åsikter har "en verklig förståelse" ? Vi andra vandrar i mörkret.
Det låter rimligt ja.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 04 jul 2013, 00:44

Anders skrev:Jag frågade om vad du menade med "verklig förståelse för ekologi, miljön osv.".
Bl.a.:
  • Betydelsen av positiva återkopplingar i klimatsystemet.
  • Icke-utbytbarheten av näringsämnen för växter. (T.ex. ingen mängd ammoniak kommer ersätta fosfat helt och hållet.)
  • Varför "green growth" är en självmotsägelse.
  • Varför Moores lag-påståenden inte gäller all teknik.
Osv.
Anders skrev:Jag vet ingen definition där det är en halmgubbe. Jag vet ärligt talat inte vad du menar med det. Kan du förklara hur du ser det som en halmgubbe?
"Just liberaler" är en halmgubbe. Den enda som sagt "just liberaler" är du.
Anders G skrev:Kan det vara så att NN anser att de som till fullo delar hans åsikter har "en verklig förståelse"?
Nej.
Anders skrev:Det låter rimligt ja.
Nej.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 04 jul 2013, 07:01

Urquhart skrev:
Anders G skrev:Nä.
Vad är skillnaden då? SAOL verkar anse dem vara synonymer. Jag har dock för dålig koll och det var därför jag undrade.
Kan någon upplysa mig om skillnaden mellan nyliberal och libertarian?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Trickster
Kontakt:

Inlägg av Trickster » tor 04 jul 2013, 07:24

Urquhart skrev:Kan någon upplysa mig om skillnaden mellan nyliberal och libertarian?
En nyliberal (i liberala kretsar iaf) är en som vill ha en ultraminimal stat till en nattväktarstat plus kanske något till. Alltså, någon som förespråkar 0-3% skatt. (En ultraminimal stat behåller enbart ett lagstiftar-/våldsmonopol i området och behöver inte ha mer makt än att kunna dominera alla andra maktsammanslutningar/säkerhetsföretag/miliser i området.) Typ Milton Friedman och Ayn Rand.

En libertarian kan vara både en nyliberal och en anarkokapitalist (eller obestämd i frågan om statens vara eller icke vara). Både Ayn Rand och David Friedman är libertarianer.
“People come to believe that because they have states, they need them.” - Anthony de Jasay
Ordning och anarki | Anarkokapitalism.se | Ankdammen | Organisationen för frihetligt utträde ur svenska staten

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 04 jul 2013, 08:26

Trickster skrev:
Urquhart skrev:Kan någon upplysa mig om skillnaden mellan nyliberal och libertarian?
En nyliberal (i liberala kretsar iaf) är en som vill ha en ultraminimal stat till en nattväktarstat plus kanske något till. Alltså, någon som förespråkar 0-3% skatt. (En ultraminimal stat behåller enbart ett lagstiftar-/våldsmonopol i området och behöver inte ha mer makt än att kunna dominera alla andra maktsammanslutningar/säkerhetsföretag/miliser i området.) Typ Milton Friedman och Ayn Rand.

En libertarian kan vara både en nyliberal och en anarkokapitalist (eller obestämd i frågan om statens vara eller icke vara). Både Ayn Rand och David Friedman är libertarianer.
I Sverige verkar det som att alla som vill ha ett skattetryck på mindre än 45% är rabiata nyliberaler. 0-3% är ju långt ifrån 45%. Jag tycker nog 25% kan vara en bra nivå. Är jag då nyliberal eller bara liberal?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 04 jul 2013, 08:48

Anders skrev:I Sverige verkar det som att alla som vill ha ett skattetryck på mindre än 45% är rabiata nyliberaler. 0-3% är ju långt ifrån 45%. Jag tycker nog 25% kan vara en bra nivå. Är jag då nyliberal eller bara liberal?
Nu undrade jag i och för sig över den "rätta" betydelsen av ordet och inte vad diverse vänstersympatisörer tycker att det betyder (jämförbart med vad vissa högersympatisörer tycker att kommunism betyder). :smile2:

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 04 jul 2013, 08:49

Trickster skrev:

Tackar! SAOL är alltså ute och cyklar... eller i alla fall nästan?

Trickster
Kontakt:

Inlägg av Trickster » tor 11 jul 2013, 13:26

Anders skrev:I Sverige verkar det som att alla som vill ha ett skattetryck på mindre än 45% är rabiata nyliberaler. 0-3% är ju långt ifrån 45%. Jag tycker nog 25% kan vara en bra nivå. Är jag då nyliberal eller bara liberal?
Det finns inte en definition av liberal, så det är svårt at avgöra. Det finns åtminstone tre sätt att försöka komma fram till vad som menas med en liberal:

1) Ta alla som kallat sig för liberaler och ser sig som en del av den liberala tradition som hänger ihop med allmänt erkända liberaler (Locke, Smith, Bastiat).

2) Ta alla som andra kallat för liberaler på samma sätt som i (1).

3) Ta de principer samt filosofiska och ekonomiska ramverk som de allmänt erkända liberalerna använde. Undersök vad principerna innebär och efter en rationell kalkylering ta alla som står för, säg, mer än 90% av dessa idéer.

Enligt definition (1) och (2) så är alla från de tyska nationalliberalerna till anarkokapitalister liberaler, vilket borde inkludera minst 60% av alla i Sverige, kanske 80%.

(3) är vi här nog oöverens om hur den skall tolkas. Själv skulle jag, med den här definitionen, inte inkludera någon som vill tvinga andra att betala skatt. Varken du eller Adam Smith är liberaler, då. :smile2:

Rent intellektuellt så spelar det ju ingen roll vad liberal innebär, men det finns ju problem för att folk använder ordet för att signalera tillhörighet till en massa saker och att det i allmänhet är lite av en synonym för "gott". Och för många är det viktigt att säga att en eller annan inte är liberal, för att man skall kunna erövra själva begreppet från folk. Det bästa vore egentligen att helt strunta i begreppet och hitta på nya. Eller bara säga de främsta dragen i den politik man vill ha.
“People come to believe that because they have states, they need them.” - Anthony de Jasay
Ordning och anarki | Anarkokapitalism.se | Ankdammen | Organisationen för frihetligt utträde ur svenska staten

Trickster
Kontakt:

Inlägg av Trickster » tor 11 jul 2013, 13:32

Urquhart skrev:Tackar! SAOL är alltså ute och cyklar... eller i alla fall nästan?
Mja, nästan. I ett penn-diagram är alla libertarianer nyliberaler enligt dem, när libertarianer borde vara större än nyliberaler och inkludera fler människor. Jag ser det som att alla libertarianer försöker förstå vilket system som bäst främjar negativ/naturlig frihet och sedan kan man hamna i två läger: de som menar att en stat behövs och/eller är bäst för att skydda individens frihet (nyliberaler) och vi som inte anser att den behövs och/eller att den är ineffektiv (anarkokapitalister).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 20 dec 2013, 15:51

Suresh skrev:Tanken att universitetsstudier skall "löna sig" är en rätt nymodig uppfinning. Från början var universiteten menade att fylla överklassens behov av förkovran. Den som bildade sig förväntades redan ha sin försörjning ordnad. Stackare som ville forska fast de var från arbetarklassen fick göra som Faraday, se till att man hade en rik mecenat i bakgrunden som försörjde en.
De flesta idéer om vilken verksamhet som ska bedrivas av vilken samhällssektor i vilket syfte, är unga.

Vissa människor (typiskt hyresgäster i kommunala bostäder) anser att offentlig sektor ska använda offentliga medel till att bygga bostäder till alla som begär en bostad, och hyra ut dem till driftkostnad. Städer och statsmakt har funnits sedan bronsåldern, men det är först på 1900-talet som myndigheterna börjat äga och förvalta bostäder åt allmänheten i någon större utsträckning.

I den mån skattemedel ska användas till att subventionera bostäder, bör de inriktas på behövande grupper; flyktingar, studenter, människor med funktionsnedsättningar och liknande.
Adrumdrum.

Låst