Vad vilja liberalerna?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Florre
Kontakt:

Re: Vad vilja liberalerna?

Inlägg av Florre » tis 26 mar 2013, 12:05

Framtidskommissionen möttes första gången i december 2011 i ett hörnrum högst upp i regeringskansliet Rosenbad. En av världens ledande klimatexperter höll ett inledningsanförande om scenarier i det globala klimatarbetet. När han var klar var det tyst i rummet och utsikten över centrala Stockholm kändes inte längre lika magnifik.
Efter en stund bröt statsministern tystnaden och sade: Vad f-n kan man göra, egentligen?

http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktue ... utredande/
När någon säger att han blivit rik genom hårt arbete, fråga honom då: "Vilkas?" -Don Marquis

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 26 mar 2013, 12:18

Florre skrev:Framtidskommissionen möttes första gången i december 2011 i ett hörnrum högst upp i regeringskansliet Rosenbad. En av världens ledande klimatexperter höll ett inledningsanförande om scenarier i det globala klimatarbetet. När han var klar var det tyst i rummet och utsikten över centrala Stockholm kändes inte längre lika magnifik.
Efter en stund bröt statsministern tystnaden och sade: Vad f-n kan man göra, egentligen?

http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktue ... utredande/
Om nu en SAP regering hade tillsatt samma kommission hade nog Göran Persson uttryckt sig på samma sätt.

Debatt inlägget avslutar:
Man väljer till och med att poängtera att slutsatsen – efter att ha analyserat planetens tillstånd – inte bör bli att vi ska konsumera mindre.
Jag tror att svenska folket vill mer än så.
Det finns en enkelt sätt att få till detta: Höja skatterna till den milda grad att folk inte kan handla mer än de gjorde 1990, och ge bort intäkterna till tex utveckling av ren energi.

Nu är jag dock övertygad om att Svensk Folket inte vill det. Jag tror överläkaren har 100% fel om svenska folket!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Florre
Kontakt:

Inlägg av Florre » tis 26 mar 2013, 12:48

Socialdemokraterna när ett lika hårt tillväxtimperativ, ja. Gudskelov så valde jag att organisera mig annorstädes.
När någon säger att han blivit rik genom hårt arbete, fråga honom då: "Vilkas?" -Don Marquis

Användarvisningsbild
Florre
Kontakt:

Inlägg av Florre » tor 16 maj 2013, 11:02

Är det någon liberal i detta forum som har åsikter om rätten till yttrandefrihet på arbetsplatserna?
http://arbetaren.se/artiklar/lang-vag-f ... -partille/

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 16 maj 2013, 12:22

Florre skrev:Är det någon liberal i detta forum som har åsikter om rätten till yttrandefrihet på arbetsplatserna?
http://arbetaren.se/artiklar/lang-vag-f ... -partille/
Jag förstår inte problemet. Vad skrev dom i brevet? kan vi ju börja med, innan vi drar allför stora växlar om yttrandefrihet.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 16 maj 2013, 14:04

Precis, en hel del viktig information saknas.

Men man kan börja med att ställa frågan: finns det något land, vid någon tid i världshistorien, där arbetarna skulle ha lättare att skriva kritiska brev än de har i Sverige på 2000-talet?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 16 maj 2013, 14:34

Knurd skrev:Precis, en hel del viktig information saknas.

Men man kan börja med att ställa frågan: finns det något land, vid någon tid i världshistorien, där arbetarna skulle ha lättare att skriva kritiska brev än de har i Sverige på 2000-talet?
Arbetare? Dom jobbade på ett ungdomshem.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 16 maj 2013, 16:02

Hashtagen #ärinteliberal går varm på Twitter. Som vanligt enklare att leta fel hos andra, än att själv komma med konkreta förslag.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 16 maj 2013, 16:19

Florre skrev:Socialdemokraterna när ett lika hårt tillväxtimperativ, ja. Gudskelov så valde jag att organisera mig annorstädes.
Socialdemokraterna är duktiga på att disciplinera arbetarklassen, då måste de också ha morötter att komma med.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Florre
Kontakt:

Inlägg av Florre » tor 16 maj 2013, 21:43

Ni liberaler har alltså inget problem med Arbetsdomstolens formulering:
Tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen är inte tillämpliga i förhållandet mellan arbetsgivare och anställda på den privata sektorn.
?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 16 maj 2013, 21:46

Florre skrev:Ni liberaler har alltså inget problem med Arbetsdomstolens formulering:
Tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen är inte tillämpliga i förhållandet mellan arbetsgivare och anställda på den privata sektorn.
?
Det finns inskränkningar i tryckfriheten. Och om lagstiftarna har ovan åsikt så må det vara. Vad skrev dom i brevet?

Användarvisningsbild
Florre
Kontakt:

Inlägg av Florre » tor 16 maj 2013, 22:19

Ingen aning vad de skrev. Din axelryckning var väntad. Vem vet, det kanske finns någon liberal i forumet som överraskar?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 17 maj 2013, 06:48

Florre skrev:Ingen aning vad de skrev. Din axelryckning var väntad. Vem vet, det kanske finns någon liberal i forumet som överraskar?
Håller du med om att man kan bli avskedad pga vad man gör? Jag vet om fall där personer fått sparken för vad de sa. Jag vet också ungefär vad de sa, och jag förstår varför de fick sparken.

Om du inte vet vad de skrev, hur kan du då veta att det var fel att avskeda personerna?

Om brevet innehöll hot och rasitiska förolämpningar, skulle det då var fel att avskeda personerna?

Tilägg: Jag noterar att det är ett kommunalt boende.

Nu håller jag med dig Florre, det var helt fel att stänga personerna! Kommunfövaltningar brukar var infesterade av politiskt groll och personliga vendettor. Då ör det nog svårt att som ovan personer försöka sticka upp, sånt uppskattas inte inom kommunal förvaltning.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 25 jun 2013, 06:43

Knurd skrev:Rapport tog precis upp att de flesta gäster i Allsång på Skansen är män, trots att utbudet av artister i Sverige är brett oavsett kön.

Så går det med solidariskt finansierad och allmännyttig TV. Dags att privatisera?
Knurd skrev:Jag hänvisade till Rapport eftersom det var därifrån jag fick nyheten. Jag följer Rapport som nyhetskälla bland annat eftersom jag får en ganska hög kvalitet på reportagen, och slipper reklam. Rapport kan hålla hög kvalitet och reklamfria sändningar eftersom de tvingar folk att betala en tvångsavgift.
Knurd skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Rapport skall alltså läggas ner?
Som sagt finns det andra trådar där liberaler svarar på frågor.
Nå, nu har du chansen. Med bakgrund av att det blev ett ramaskri över att Grekland stängde av sin statligt finansierade nyhetsrapportering och det börjades ropa att detta var ett bakslag för Demokratin, tycker Knurd att staten skall upphöra med sin tvångsavgiftsfinansierade finansiering av Rapport?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 25 jun 2013, 07:25

Dûrion Annûndil skrev:Nå, nu har du chansen. Med bakgrund av att det blev ett ramaskri över att Grekland stängde av sin statligt finansierade nyhetsrapportering och det börjades ropa att detta var ett bakslag för Demokratin, tycker Knurd att staten skall upphöra med sin tvångsavgiftsfinansierade finansiering av Rapport?
Stängningen av Greklands TV var ett försök att minska korruption och kostandsstegringar pga av korruption. Jag tror inte SVT har dom problemen.

Jag som liberal är väl lika tveksam till statlig TV som till statliga tidningar. Men den politiska realitet är så att det i praktiken inte går att göra mycket med SVT utan högljudda debatter både här och där. Nu kan man ju iofs påpeka att mycket av SVTs budget faktiskt når ut till den privata sektorn genom produktionsbolag, konsulter, etc. Så på så sätt har jag inget större problem med SVT, iom att de åtminståne försöker vara politisk neutrala, det går väl sådär kan man väl säga...

Låst