Varför har vi de skadligaste skatterna?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Daxia

Varför har vi de skadligaste skatterna?

Inlägg av Daxia » tis 24 jul 2012, 20:00

Hej VoF-forumet

Jag undrar varför vi har de skadligaste skatterna med avseende på tillväxt. Våra politiker säger hela tiden att de vill ha tillväxt, ja hela borgerliga regeringens politik går ut på att skapa arbete och tillväxt. Varför envisas de då med att ha de mest tillväxthämmande skatterna? Allt deras arbete, alla deras skatteavdrag och momssänkningar motverkas ju då... ja de nollas rent ut sagt.

Jag har läst vad vetenskapen säger och kan för allt i världen inte förstå varför alliansen inte gör det som är bäst för tillväxten när de påstår sig vilja skapa tillväxt. Varför gör de tvärt om?
http://www.oecd.org/document/11/0,3746, ... _1,00.html

Kan någon förklara, för jag förstår inte varför alliansstyrda delar av landet höjer skatterna istället för att skapa tillväxt som ökar skatteintäkterna och skapar arbete. Med ökad tillväxt kan vi ju sänka skatterna för alla, höginkomsttagarna tjänar ju mest på tillväxt. De får ju mer avkastning i sitt investerade kapital då... Alla slipper betala de arbetslösas bidrag när det finns mer arbete.

Så varför har vi de skadligaste skatterna här i Sverige? (Det känns som att jag missförstått någonting i OECD-rapporten, men jag förstår inte vad. För inte är väl vår regering inkompetent, eller?)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Varför har vi de skadligaste skatterna?

Inlägg av Moridin » tis 24 jul 2012, 20:46

Jag har ingen aning, men den första hypotesen kan vara för att det finns någon trade-off någonstans?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

ingsve

Inlägg av ingsve » tis 24 jul 2012, 22:08

För det första skulle jag vilja veta vilka som utfört rapporten och hur vetenskapligheten kontrollerats. Bara för att en rapport kommer from OECD betyder inte att den är vetenskaplig utan det kan snarare vara tvärt om. OECD har ju eftersom de är en organisation för ekonomisk utveckling en klar bias i förmån för tillväxt.

Vad jag kan tolka ur deras förslag så skulle rekommendationen leda till att man förändrar skatterna så att rika beskattas mindre och fattiga beskattas mer. Det låter inte direkt som en policy som skulle få så brett folkligt stöd. Framförallt inte eftersom, som de även skriver i rapporten, att tillväxt beror på många faktorer varav skattereformer är enbart en faktor. Eftersom rapporten bara handlar om hur just skatterna skulle kunna förändras för att öka tillväxten så behandlar den inte andra åtgärder en stat kan göra för att öka tillväxten. Vad jag förstår så kan andra insatser såsom samhälleliga investeringar ge bättre effekt per krona än vad en skatte minskning skulle göra. Dessutom verkar vissa av slutsatserna påminna en del om Reaganomics (supply-side economics) vilket är en bristfällig ekonomisk teori vilket ställer ett frågetecken vid just vetenskapligheten i rapporten.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Daxia

Inlägg av Daxia » tis 24 jul 2012, 23:51

Jo men eftersom OECD har en stor bias till förmån för tillväxt så borde ju alliansen göra exakt som OECD säger, alliansen har ju också en stark bias till tillväxt. Det är iallafall det budskap som de lever på. Så jag förstår fortfarande inte varför alliansen gör tvärtemot. De har ju redan folket på sin sida, eller kanske inte så länge till eftersom de misslyckats skapa tillväxt. Borde inte alliansen göra allt de kan för att skapa tillväxt?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 25 jul 2012, 00:20

Jeffery Sachs har ju påtalat att Sverige skiljer sig ifrån det synsätt som OECD presenterar. I ett seminarium som den svensk-amerikanska handelskammaren anordnade med Johan Norberg som moderator så underströk Sachs att det svenska exemplet var något som lärdes ut i USA som en anomali. Det pekar på att frågeställning i denna tråds namn inte är rättvis.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Daxia

Inlägg av Daxia » ons 25 jul 2012, 00:29

Okej, om man inte ska lita på OECD. Vem ska man då lita på? Jeffery Sachs? Vad är konsensus i frågan? Vilken är den sämsta/bästa skatten för tillväxt?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 25 jul 2012, 00:33

Daxia skrev:Okej, om man inte ska lita på OECD. Vem ska man då lita på? Jeffery Sachs? Vad är konsensus i frågan? Vilken är den sämsta/bästa skatten för tillväxt?
Det finns ingen anledning att tro att funktionen för tillväxt är en enkel parabel i två dimensioner där funktionsvärdet strängt ökar mot det optimala värdet och sedan strängt minskar. Funktionen kan vara hur komplex som helst med många faktorer som påverkar.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

ingsve

Inlägg av ingsve » ons 25 jul 2012, 01:43

Daxia skrev:Okej, om man inte ska lita på OECD. Vem ska man då lita på? Jeffery Sachs? Vad är konsensus i frågan? Vilken är den sämsta/bästa skatten för tillväxt?
Det är möjligt att de har rätt om sin teori om vilken skatt som är bäst för tillväxt av de olika skattemöjligheterna men det betyder ju inte att skattereformer är den bästa lösningen för att nå tillväxt eftersom det kommer med en politisk/social kostnad som troligen inte är värt det. Det är fullt möjligt att ha en stark tillväxtgynnande politik utan att röra skatterna.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Daxia

Inlägg av Daxia » ons 25 jul 2012, 02:01

ingsve skrev:Det är fullt möjligt att ha en stark tillväxtgynnande politik utan att röra skatterna.
Den forskningen skulle jag älska att läsa. För det är vad hela Europa behöver. Det är vad alla borde göra just nu. Har du några tips på vetenskaplig litteratur om detta?

ingsve

Inlägg av ingsve » ons 25 jul 2012, 02:31

Daxia skrev:
ingsve skrev:Det är fullt möjligt att ha en stark tillväxtgynnande politik utan att röra skatterna.
Den forskningen skulle jag älska att läsa. För det är vad hela Europa behöver. Det är vad alla borde göra just nu. Har du några tips på vetenskaplig litteratur om detta?
Nej, jag har inga konkreta referenser. Jag går bara på saker som olika ekonomer har pratat om i olika sammanhang så det jag säger ska inte ses som någon absolut sanning.

Ett konkret exempel som Obama försökte få igenom i USA var att göra infrastrukturinvesteringar i landet (bygga/reparera broar, vägar osv). Det ger en direkt effekt i att det skapar jobb inte bara direkt i byggsektorn men i andra närliggande branscher samt de normala effekterna av att folk som får nytt jobb får pengar att spendera vilket stimulerar andra branscher osv. Infrastrukturinvesteringar (och andra investeringar) är något som ändå måste göras med jämna mellanrum så då är det smart att passa på när konjunkturen behöver hjälp på vägen.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 25 jul 2012, 07:01

ingsve skrev:Vad jag kan tolka ur deras förslag så skulle rekommendationen leda till att man förändrar skatterna så att rika beskattas mindre och fattiga beskattas mer.
Bara delvis. De skriver också "with recurrent taxes on immovable property being the least harmful tax". Vår svenska regering valde dock att införa en regressiv fastighetsskatt vilket inte bara minskade en skatt som brukar anses vara bland de minst skadliga utan också bara gynnade dem med dyra fastigheter.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » ons 25 jul 2012, 08:12

Om man fokuserar på tillväxt bör man införa kommunism.
En miljard kineser kan inte ha fel :-)
Bild

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 25 jul 2012, 08:21

Jag har inte läst rapporten, men har regeringen höjt några skatter? Bensinskatten har höjts lite, men inkomstskatten har sänkts rätt rejält, så det totala skatteuttaget har ju sänkts rätt rejält.

Jag förstår inte frågeställningen. Skulle en sänkning av tex inkomstkatten nollas ut av en befintlig skatt på något annat? Jag ser inte riktigt att det skulle kunna vara så. Och då tycker jag ändå att regeringen har gått långsamt fram med skattesänkningarna.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Daxia

Inlägg av Daxia » ons 25 jul 2012, 10:02

I Östergötland så har alliansen höjt inkomstskatterna många tusenlappar ganska nyligen.
http://www.corren.se/ostergotland/tusen ... tikel.aspx
Jag är mer intresserad av vad vetenskapen säger. Så jag tycker att tråden hamnade lite fel nu när den flyttades.

Om man läser OECD's andra dokument så rekommenderar de en landskatt (Land/Site value tax, så kallad Land value capture) istället för fastighetsskatt. För OECD tycker också att det finns för många nackdelar med att beskatta själva byggnaden. Sida 13 och 17
http://www.oecd.org/dataoecd/19/53/49826482.pdf

Så nu vill jag veta om det finns någon annan konsensus i vetenskapen. Och om konsensus ligger i landskatten, varför följer då våra politiker inte vetenskapens rekommendationer?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 25 jul 2012, 10:08

Daxia skrev:Så nu vill jag veta om det finns någon annan konsensus i vetenskapen. Och om konsensus ligger i landskatten, varför följer då våra politiker inte vetenskapens rekommendationer?
Östergötland är inte hela Sverige.

Men jag tycker du slår en död häst här. Visst, det finns en del vetenskapliga ekonomiska sanningar. Men det handlar om politik. Om man gör för stora ändringar av skattesystemet så riskerar man röster, och då spelar det ingen roll vad man vill, för man sitter inte i regeringen.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Låst