Varför har vi de skadligaste skatterna?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Daxia

Re: Varför har vi de skadligaste skatterna?

Inlägg av Daxia » ons 25 jul 2012, 10:28

Reformer för tillväxt är ju vad de vann röster på från första början. Hur skulle de kunna förlora röster om de skapar tillväxt med de bästa metoderna? Det är ju vad folket vill...

Jag röstade borgerligt för att jag ville ha tillväxt. Nu är jag besviken att de håller på med pseudovetenskapliga reformer som inte gjort någon skillnad... Det krävs kanske lite folkbildning av våra politiker, men jag ska invänta en riktig ekonom som vet vad hen snackar om innan jag fäller en dom. Det tyckande jag läst hittills i tråden ger jag inte mycket för. Reformer måste väl ändå vara vetenskapliga? Vi ska ju inte styra vårt land med hjälp av pseudovetenskap...

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » ons 25 jul 2012, 12:06

Tror man ska vara lite försiktig med att göra politiken alltigenom vetenskaplig. Föredrar du en upplyst despotism?
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Daxia

Inlägg av Daxia » ons 25 jul 2012, 20:22

dogmatisk ikonoklast skrev:Tror man ska vara lite försiktig med att göra politiken alltigenom vetenskaplig. Föredrar du en upplyst despotism?
Jag är ute efter att lära mig vad som är bästa skattepolicyn för att nå ökad tillväxt. Jag är inte här för att diskutera politik.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 25 jul 2012, 20:35

Daxia skrev:Reformer för tillväxt är ju vad de vann röster på från första början. Hur skulle de kunna förlora röster om de skapar tillväxt med de bästa metoderna? Det är ju vad folket vill...

Jag röstade borgerligt för att jag ville ha tillväxt. Nu är jag besviken att de håller på med pseudovetenskapliga reformer som inte gjort någon skillnad... Det krävs kanske lite folkbildning av våra politiker, men jag ska invänta en riktig ekonom som vet vad hen snackar om innan jag fäller en dom. Det tyckande jag läst hittills i tråden ger jag inte mycket för. Reformer måste väl ändå vara vetenskapliga? Vi ska ju inte styra vårt land med hjälp av pseudovetenskap...
Nu har vi ju något som kallas kommunalt självstyre, så landstingen gör vad de ska göra. De ska enligt lag upprätthålla en del service för medborgarna. Då har man nog sett mer till landstingets ekonomi än något annat. Nu ligger ju dock tillväxten i Sverige rätt bra till i sammanhanget, 1,5%, så du behöver nog inte oroa dig så mycket. Dessutom finns det stater med betydligt lägre skatter som har lägre tillväxt.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 25 jul 2012, 22:43

Daxia skrev:Reformer för tillväxt är ju vad de vann röster på från första början.
Är det inte det alla försöker vinna på? Sedan är det upp till de röstberättigade att avgöra vem som är mest trovärdigt -- i budskap och möjlighet att driva igenom sin politik. Eller klagar du på valmanskåren? Eller rösträtten?

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 25 jul 2012, 23:12

Procentaren skrev:Om man fokuserar på tillväxt bör man införa kommunism.
En miljard kineser kan inte ha fel :-)
Bild
Om man vill ha hög ekonomisk tillväxt så är det en god idé att starta från en betydligt lägre nivå en Sverige har nu. Så man kan köra "catch-up"-tillväxt. Att starta från en så hög nivå som Sverige har nu (jämfört med andra länder) är något av det sämsta man kan göra, om det nu är hög tillväxttakt som verkligen är målet.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 25 jul 2012, 23:55

Daxia skrev:Jag är ute efter att lära mig vad som är bästa skattepolicyn för att nå ökad tillväxt. Jag är inte här för att diskutera politik.
Du frågar i din trådstart efter varför (inte) regerringen gör på ett visst sätt. Det är politik.

Vilken som är den bästa skattepolitiken (eller politik överhuvudtaget, men ta skattepolitik som exempel då) för ekonomisk tillväxt finns det ännu inte säker vetenskaplig kunskap om. Ekonomi finns det ännu mycket vi inte vet så mycket om. En del vet vi någerlunda säkert. Som att finaser skall vara ordentligt, hederligt och så realistiskt som möjligt redovisade och nägerlunda ickekorrumperade, någerlunda förutsägbara regler och någerlunda enkla och överskådliga regler, att det inom ramen för ett ordnat samhälle skall finnas utrymme för initiativ och motivation för arbete etc. I de flesta av dessa någerlunda säkert kända kunskapsområden så gör Sverige ganska rätt eller ligger i alla fall inte alltför långt ifrån vad som man med åtminstone någerlunda säkerhet tror sig veta vad som är rätt. Exakt vad som är rätt skattenivå och rätt skattesystem (och som sagt inte bara just skatt) är kunsakpen mycket osäker om.

Därmed inte sagt att man inte vet en del. Men med osäkerhet som man bör vara mycket ödmjuk för. Och dessutom, politik är så mycket mer än att främja ekonomisk tillväxt. Alla beslut tas som en avvägning av många olika faktorer. Såsmåningom borde vetenskap kunna användas ännu mera som hjälp för sådana beslut. Inte bara ekonomi då, utan många olika områden som kommer in. Men i nuläget bör man ta beslut informerade av den vetenskap som finns, men vara medveten om att speciellt alla former av sammhällsvetenskap ännu är osäker och mycket preliminär. Jag tror du kan vara lugn för att många åtminstone av de högsta och ledande av svenska politiker har någerlunda kunskap inom sina respektive ansvarsområden (i en del fall själva, men mer allmänt genom att beslut föregås av olika konsultationer). I några fall blir ju besluten obegripliga som t.ex. den undeligt låga fastighetsskatten (och kanske kanske restarurangmomssänkningen och kanske några fler). Eller åtminstone i förstone obegripliga, men man får då betänka att frågorna är mycket komplexa och har många olika komplicerade aspekter som skall vägas mot varandra (och där tillväxt är bara en av dem).

Därmed inte sagt att systemet är idealt och att man inte kan arbeta för förbättring. Att arbeta för att även politiska beslut bör mer informeras av kunskap och då speciellt den minst osäkra kunskapen som är den vetenskapliga är ett viktigt mål (som jag ser det, och tror jag s.k. skeptikerna mer generellt tror jag). Men för att ha någon större chans till framgång så måste ett sådant arbete för att få även politisk beslut att bli mer kunskapsinformerade ha en mer realistisk syn på både vad dagens vetenskap (speciellt sammhällsvetenskap som ännu har en lång lång lång väg att gå innan vi vet mer noga hur samhället faktiskt fungerar) och vad politik är och hur den fungerar (OK, det är också en del av sammhällsvetenskap åtminstone till mycket stor del, men inte just (bara) ekonomi).
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » tor 26 jul 2012, 00:08

J.K Nilsson skrev:Jeffery Sachs har ju påtalat att Sverige skiljer sig ifrån det synsätt som OECD presenterar. I ett seminarium som den svensk-amerikanska handelskammaren anordnade med Johan Norberg som moderator så underströk Sachs att det svenska exemplet var något som lärdes ut i USA som en anomali. Det pekar på att frågeställning i denna tråds namn inte är rättvis.

J.K Nilsson
Finns det någon länk (gratis och inte alltför lång!).

(Rapporten Daxia hänvisar till är inte gratis, inte ens executive summary (som ändå skulle vara det längsta jag skulle orka läsa). Men jag är tämligen säker på att någon på finansdepertementet har läst den så min gissning är att det är mer sannolikt än inte att synpunkterna i denna OECD-rapport vägts in i de beslut som fattats. Men säker kan man ju inte vara.)

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tor 26 jul 2012, 07:41

tonyf skrev:
Procentaren skrev:Om man fokuserar på tillväxt bör man införa kommunism.
En miljard kineser kan inte ha fel :-)
Bild
Om man vill ha hög ekonomisk tillväxt så är det en god idé att starta från en betydligt lägre nivå en Sverige har nu. Så man kan köra "catch-up"-tillväxt. Att starta från en så hög nivå som Sverige har nu (jämfört med andra länder) är något av det sämsta man kan göra, om det nu är hög tillväxttakt som verkligen är målet.
Centralstyret i Kina är nog bra för tillväxten. Man gör som planerarna tänkt. Inget att överklaga.
Jag gissar att tillståndsförfarandet för t.ex bygge av kraftproduktion är betydligt enklare än i Sverige.
Jag tänker närmast på projektet "Three gorges" http://www.internationalrivers.org/camp ... gorges-dam
Det hade knappast gått att genomföra ett liknade projekt i en demokrati.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tor 26 jul 2012, 09:52

Daxia skrev:Jag är ute efter att lära mig vad som är bästa skattepolicyn för att nå ökad tillväxt. Jag är inte här för att diskutera politik.
Sorry, skattepolicy ⊆ politik.

Dessutom ger du inte intryck av att vilja lära dig något om tillväxt i ditt ursprungliga inlägg. Du postulerar direkt att vissa typer av skattesänkningar ger en garanterad ökning av tillväxten och en garanterad minskning av arbetslösheten. Din fråga är varför borgarna inte sänker skatterna när vi vet att det är så. Möjliga svar på frågan skulle alltså till exempel kunna vara "de vill egentligen inte ha tillväxt och arbetstillfällen" eller "de känner inte till det du känner till om tillväxt och skatter". Själv är jag är lite inne det senare, möjligtvis med kryddan att du dessutom har fel i ditt antagande (jag tror inte det finns några skatter som vi objektivt kan kalla skadliga).
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Daxia

Inlägg av Daxia » tor 26 jul 2012, 12:03

Jag ställde en bättre fråga i en annan tråd och fick ett svar som jag upplever backar upp OECD's argument. Fick följande dokument som svar.
http://www.economics.harvard.edu/files/ ... Theory.pdf

Generellt eftersträvas regressiv skatt på "förmågan" (ability) och progressiv skatt på spekulationsbeteende. Minimal ojämlikhet eftersträvas eftersom samhällen med högre ojämnlikhet tvingas till högre skattetryck, tvingas till mer omfördelning mellan höginkomsttagare och låginkomsttagare. Individer med hög förmåga tjänar därmed på minimal ojämlikhet, de beskattas mindre då. Så därmed upplever jag att vetenskapen stödjer det som OECD påstår. Ser inga direkta motsägelser.

Jag håller med om att min fråga var dåligt formulerad. Så jag får väl skylla mig själv att jag fick de svar jag fick. Jag vill däremot bestrida påståendet "Sorry, skattepolicy ⊆ politik." Så är det inte alls. Den bästa skatten gynnar alla och kan fastställas vetenskapligt. Annars måste vi klassa Gregory Mankiw som pseudovetenskaplig.

Daxia

Inlägg av Daxia » fre 27 jul 2012, 09:58

tonyf skrev:(Rapporten Daxia hänvisar till är inte gratis, inte ens executive summary...
Alldeles under rubriken fanns en länk till gratis executive summary:
http://www.oecd.org/dataoecd/34/49/46617652.pdf

Därtill finns det gratis preview med mer än halva dokumentet läsbart. De kapitel som handlar om skatterna och dess tillväxtpåverkan var fullt läsbara. Så allt som jag pratar om är fullt läsbart utan att betala.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 27 jul 2012, 11:03

tonyf skrev: Finns det någon länk (gratis och inte alltför lång!).
Jag har inte letat, jag satt på träningscykeln framför TV.n och tittade på seminariet. Till och med ett sådant seminarium gör inomhusträning uthärdligt. :XP:

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Daxia

Inlägg av Daxia » sön 29 jul 2012, 18:01

Ju mer jag läser om skatteteori desto större blir rädslan. Det är ju konsensus om att landskatt är den minst dåliga skatten. Det har varit konsensus i flera hundra år.
Politikerna gör verkligen det sämsta som går att göra för tillväxten inom området skattepolicy.

Av alla skattetyper som de kan välja bland så är dagens de med mest dödviktseffekter. Det känns nästan som att politikerna vill oss illa. Att de väljer de sämsta skatterna bara för att gynna den översta 1% av befolkningen och stoppa tillväxten (skapa fattigdom och bidragsberoende).

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 29 jul 2012, 20:33

Ja, det är en vanlig politisk målsättning i Sverige "att gynna den översta 1% av befolkningen och stoppa tillväxten (skapa fattigdom och bidragsberoende)."
Nedrans att du kom på det, nu får vi lista ut en annan dimridå.

Politiker av din schattering, Daxia, vad vill ni?
They don't like it up'em, you know!

Låst