Varför har vi de skadligaste skatterna?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Daxia

Re: Varför har vi de skadligaste skatterna?

Inlägg av Daxia » mån 30 jul 2012, 12:34

Vi kan ju börja med att införa skatter som gynnar entreprenören och arbetaren. Landskatt är en bra början. Då slipper vi dessutom bobubblor som skapar skuldkriser. Det är väl vad jag vill... Jag vill att vi inför skatter som ökar tillväxten så att skatterna kan sänkas. Vill att vi inför skatter som är bra för 100% av medborgarna.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » mån 30 jul 2012, 12:53

Daxia skrev:Jag undrar varför vi har de skadligaste skatterna med avseende på tillväxt. Våra politiker säger hela tiden att de vill ha tillväxt, ja hela borgerliga regeringens politik går ut på att skapa arbete och tillväxt. Varför envisas de då med att ha de mest tillväxthämmande skatterna? Allt deras arbete, alla deras skatteavdrag och momssänkningar motverkas ju då... ja de nollas rent ut sagt.
Om medelsvensson får välja mellan trygghet/tillväxt som mål väljer de det föregående, tillväxt får alltså inte skada tryggheten. Det är därför fel att säga att Sverige har de "skadligaste skatterna" där målet som skadas är sekundärt och av lägre prioritet.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 30 jul 2012, 13:02

Daxia skrev:Vi kan ju börja med att införa skatter som gynnar entreprenören och arbetaren. Landskatt är en bra början. Då slipper vi dessutom bobubblor som skapar skuldkriser. Det är väl vad jag vill... Jag vill att vi inför skatter som ökar tillväxten så att skatterna kan sänkas. Vill att vi inför skatter som är bra för 100% av medborgarna.
Så nu när värnplikten avskaffats skall alltså skattesystemet återgå till artonhundratalet. Skatt på mark istället för på kontantomsättning... Den som bedriver en web-verksamhet med servern placerad i "molnet" betalar ingen skatt medan den som bedriver jord- och skogsbruk åter skall bekosta landets försvar (och nu även barnbidrag och sådana moderniteter...) "Vetenskapligt"? Jo, hej du.
They don't like it up'em, you know!

Daxia

Inlägg av Daxia » mån 30 jul 2012, 13:58

Hur många nobelpristagare måste berömma landskatten (skatt på "economic rent") innan du tar dig en seriös titt på dess vetenskaplighet? De föreslår inte landskatt utan att basera det i gedigen vetenskap.

Likaså så finns det ordentligt med datorsimuleringar som OECD nu bygger sina rekommendationer på. Jag har läst in mig och vill påstå att landskatt är mer vetenskapligt än att beskatta transaktioner på marknaden (arbete mot pengar -transaktioner). Finns inget bra med att beskatta arbete... Varför ska webbutvecklaren betala skatt när den inte använder några nämnvärda mängder av samhällets resurser? Den belastar inte samhället. Dessutom skulle skatten på skogsbrukare och jordbrukare sjunka till lägre nivåer än de är idag. Det skulle äntligen gå att driva jordbruk utan bidrag när marken på landet är i princip gratis.

Daxia

Inlägg av Daxia » mån 30 jul 2012, 14:09

JemyM skrev:Om medelsvensson får välja mellan trygghet/tillväxt som mål väljer de det föregående, tillväxt får alltså inte skada tryggheten. Det är därför fel att säga att Sverige har de "skadligaste skatterna" där målet som skadas är sekundärt och av lägre prioritet.
Man måste väl ändå påstå att billigare boende (som landskatten leder till) räknas bland de primära behoven?

Daxia

Inlägg av Daxia » mån 30 jul 2012, 14:16

Att kalla landskatt för ovetenskapligt är att förklara IFS ovetenskaplig. Det vet jag inte om jag skulle våga så som andra i tråden vågar. Då skulle man bara se dum ut...
http://www.guardian.co.uk/business/econ ... -value-tax

Daxia

Inlägg av Daxia » ons 01 aug 2012, 14:57

Här är den utförligaste analysen av landskatt jag hittat.
http://www.ifs.org.uk/mirrleesReview

De ställer samma fråga som jag gör i trådstarten på sida 373 i
http://www.ifs.org.uk/mirrleesreview/de ... design.pdf

Jag har därmed hittat svaret på min fråga. Hoppas det hjälper er som tror att landskatt är något omodernt. I själva verket är det något som dagens ekonomer försöker få politikerna att driva. För vem vill inte ha en skatt som inte ökar marginalkostnaden?

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 01 aug 2012, 15:45

Daxia skrev:Hoppas det hjälper er som tror att landskatt är något omodernt. I själva verket är det något som dagens ekonomer försöker få politikerna att driva.
Ekonomer har gillat fastighetsskatt (och moms) i alla tider, det är absolut inget nytt. Man kan gott se de begränsningar som rätt nyligen införts vad gäller fastighetsskatten som en rekyl orsakad av att man helt enkelt skruvat så hårt på den skatteskruven att skruvhatten vek sig. Att den gjorts till en kommunal "avgift" är ju därtill ett tillmötesgående av önskemålet som också påtalas av OECD att koppla skatten till markexploateringsfrågor, som ju är en kommunal fråga i första hand.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Daxia

Inlägg av Daxia » ons 01 aug 2012, 15:56

Pär C skrev:Ekonomer har gillat fastighetsskatt (och moms) i alla tider, det är absolut inget nytt. Man kan gott se de begränsningar som rätt nyligen införts vad gäller fastighetsskatten som en rekyl orsakad av att man helt enkelt skruvat så hårt på den skatteskruven att skruvhatten vek sig. Att den gjorts till en kommunal "avgift" är ju därtill ett tillmötesgående av önskemålet som också påtalas av OECD att koppla skatten till markexploateringsfrågor, som ju är en kommunal fråga i första hand.
En liten detalj, fastighetsskatt beskattar en förmögenhet, något som arbetats ihop. Landskatt beskattar bara monopolränta. Det är stor skillnad på att beskatta en förmögenhet och "economic rent".

De som vill ha landskatt är ofta väldigt anti mot fastighetsskatt eller fastighetsavgifter. Så jag tycker du missar poängen lite...

Fastighetsskatt bromsar fastighetsbyggande, den skapar inte rätt incitament. Landskatt skapar incitament till att bygga bostäder. (Det vi behöver idag.)

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 01 aug 2012, 16:03

Daxia skrev:
Pär C skrev:Ekonomer har gillat fastighetsskatt (och moms) i alla tider, det är absolut inget nytt. Man kan gott se de begränsningar som rätt nyligen införts vad gäller fastighetsskatten som en rekyl orsakad av att man helt enkelt skruvat så hårt på den skatteskruven att skruvhatten vek sig. Att den gjorts till en kommunal "avgift" är ju därtill ett tillmötesgående av önskemålet som också påtalas av OECD att koppla skatten till markexploateringsfrågor, som ju är en kommunal fråga i första hand.
En liten detalj, fastighetsskatt beskattar en förmögenhet, något som arbetats ihop. Landskatt beskattar bara monopolränta. Det är stor skillnad på att beskatta en förmögenhet och "economic rent".

De som vill ha landskatt är ofta väldigt anti mot fastighetsskatt eller fastighetsavgifter. Så jag tycker du missar poängen lite...
Vad menas med "monopolränta"?

Daxia

Inlägg av Daxia » ons 01 aug 2012, 16:04

Pär C skrev: Vad menas med "monopolränta"?
Wikipedia

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 01 aug 2012, 16:10

Daxia skrev:
Pär C skrev:Vad menas med "monopolränta"?
Wikipedia
Wiktionary

Daxia

Inlägg av Daxia » ons 01 aug 2012, 16:15

Jag är medveten om det, men de svenska termerna är jordränta och monopolränta. Det är lite knas mellan fackspråk och vanligt språk. Även engelska ordet "land" betyder allt från vatten och mark till EM-spektrum. Det är en ändlig resurs som tillhör oss alla. Så bry dig inte så mycket om språkförbistringen.

Landskatt kan alltså även finnas på EM-frekvenser precis som tomträtter fungerar inom Sveriges gränser.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 01 aug 2012, 16:18

Daxia skrev:Jag är medveten om det, men de svenska termerna är jordränta och monopolränta. Det är lite knas mellan fackspråk och vanligt språk. Även engelska ordet "land" betyder allt från vatten och mark till EM-spektrum. Det är en ändlig resurs som tillhör oss alla. Så bry dig inte så mycket om språkförbistringen.
Okey. Men om "monopoly rent" står följande att läsa. Det gjorde mig inte klokare:
Some returns are associated with legally enforced monopolies like patents or copyrights. In addition, companies like Microsoft and Intel have important de facto monopolies that can be quite valuable. The American Medical Association has traditionally regulated the number of students each US medical school can graduate, and by restricting the supply of doctors has been accused of thus increasing the income of doctors. Some businesses like public utilities are by their very nature monopolies. George Stigler estimated the impact of monopoly rent on the US economy to be fairly low, but he specially excluded labor monopolies from his studies.

Daxia

Inlägg av Daxia » ons 01 aug 2012, 16:23

Vi kan göra såhär. Se den första i denna lista med filmer. På 2 minuter beskrivs vad jordränta är med ett mer vardagligt språk...

http://www.youtube.com/watch?v=sTxyNQ0ea-k
http://youtu.be/rWA8NGb5OgI
http://www.youtube.com/watch?v=TTiVS2lhMuY
http://www.youtube.com/watch?v=itO7OoKtNUc
http://vimeo.com/38500767

Låst