Statens våldsmonopol, är det verkligen önskvärt?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Statens våldsmonopol, är det verkligen önskvärt?

Inlägg av Moridin » tor 06 sep 2012, 18:21

Stollan skrev:RPS har utrett och sett över behövet med en elpistol och kom fram till att det inte behövs. Se tex här:
http://polistidningen.se/2007/06/fortsa ... -elpistol/
Hysteriskt roligt. Det borde finnas intelligenskrav för chefspositioner på Rikspolisstyrelsen.

Elpistol räddar liv och internationella konventioner förespråkar dem. Vad säger Bengt Svenson som försvar? Att "tröskeln för att använda våld blir lägre när man har icke dödande vapen". Ett fullständigt absurt argument som vederläggs av existensen av polisens knytnävar och batonger. Trots att svenska poliser har dessa icke-dödliga vapen har svensk polis inte börjat att straffa civilpersoner med batonger på löpande band.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

biitar

Re: Sv: Statens våldsmonopol, är det verkligen önskvärt?

Inlägg av biitar » fre 07 sep 2012, 07:45

Blenda skrev:
Moridin skrev:
herj skrev:Kan inte se hur vapen skulle minska våldet eller minska antalet allvarliga skador.
...vilket är problemet med denna sortens intuitionsbaserade tänkande. Du kan inte förstår hur det skulle fungera, alltså fungerar det inte.

I verkligheten behöver man undersöka den vetenskapliga litteraturen för att få en rationell och evidensbaserad syn på värdet (eller avsaknaden där av) av vapen.
Tja...man kan ju t.ex. börja fundera över varför vi trots smuggelvapen och annat inte haft skolmassakrer likt dem i USA och Finland...
Vi har ändå haft vansinnesskjutningar och flertal skjutningar på öppen gata överlag. Samt att Schweiz inte heller har haft några skolskjutningar. Dock har det mer restriktivare Tyskland haft det.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 07 sep 2012, 07:48

biitar skrev: Vi har ändå haft vansinnesskjutningar och flertal skjutningar på öppen gata överlag. Samt att Schweiz inte heller har haft några skolskjutningar. Dock har det mer restriktivare Tyskland haft det.
Jo fast ännu så länge kan inte småbarn helt lätt få tag på vapen och vådaskjuta någon eller slita med sig ett vapen från vapenskåpet hemma och ta kål på sina klasskamrater och jag kan inte se vad man skulle vinna genom att öppna upp för sådana möjligheter.

biitar

Inlägg av biitar » fre 07 sep 2012, 08:56

Blenda skrev:Jo fast ännu så länge kan inte småbarn helt lätt få tag på vapen och vådaskjuta någon eller slita med sig ett vapen från vapenskåpet hemma och ta kål på sina klasskamrater och jag kan inte se vad man skulle vinna genom att öppna upp för sådana möjligheter.
Det är just det som är poängen. I Schweiz har du överhuvudtaget inte samma restriktioner som i Sverige/Tyskland. När folk gjort färdigt sin värnplikt så får de ta hem vapnet. Det är helt lagligt att förvara det lite som man vill. I Schweiz har du mao stor tillgång till vapen samt de förvaras på ett sätt som ger lätt tillgång till dem. Finland har haft en skolskjutning men har en högre andel vapen per hem än USA.

Ett annat problem är att en liberalisering av vapenlagarna inte nödvändigtvis betyder liberalisering av ansvar för hur du förvarar/hanterar ditt vapen. Det finns många regler för hur du ska förvara ditt vapen i Sverige men det verkar inte som kontrollen att människor följer dessa är så stor. Svensk lagstiftning i ett nötskal. Förbud/byråkratisering men ingen kontroll att reglerna/förbuden öht följs.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 07 sep 2012, 08:59

biitar skrev:
Blenda skrev:Jo fast ännu så länge kan inte småbarn helt lätt få tag på vapen och vådaskjuta någon eller slita med sig ett vapen från vapenskåpet hemma och ta kål på sina klasskamrater och jag kan inte se vad man skulle vinna genom att öppna upp för sådana möjligheter.
Det är just det som är poängen. I Schweiz har du överhuvudtaget inte samma restriktioner som i Sverige/Tyskland. När folk gjort färdigt sin värnplikt så får de ta hem vapnet. Det är helt lagligt att förvara det lite som man vill. I Schweiz har du mao stor tillgång till vapen samt de förvaras på ett sätt som ger lätt tillgång till dem. Finland har haft en skolskjutning men har en högre andel vapen per hem än USA.

Ett annat problem är att en liberalisering av vapenlagarna inte nödvändigtvis betyder liberalisering av ansvar för hur du förvarar/hanterar ditt vapen. Det finns många regler för hur du ska förvara ditt vapen i Sverige men det verkar inte som kontrollen att människor följer dessa är så stor. Svensk lagstiftning i ett nötskal. Förbud/byråkratisering men ingen kontroll att reglerna/förbuden öht följs.
Jag förstår fortfarande inte hur mer vapen skulle kunna minska våldet i samhället. Idag är det väl ändå så att de flesta brott där vapen används är i gängrelaterade dito och sedan har du ett antal psykiskt sjuka som inte får den vård de behöver och löper amok istället - skulle de bli färre om tillgången på vapen ökade?

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » fre 07 sep 2012, 09:02

Ännu fler vapen?

Det låter i tråden som om Sverige är ett vapenlöst land med extremt rigida vapenlagar, men så är inte fallet.
Över 600.000 personer innehar vapen och det finns 2 miljoner vapenlicenser utfärdade.

Låt oss utgå från fakta och fortsätta diskussionen där - hur många fler vapen borde finnas? Och vilka är det som idag vill ha vapen men inte får det?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/2-mil ... 358430.svd
We are the dead

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 07 sep 2012, 09:07

biitar skrev:I Schweiz har du överhuvudtaget inte samma restriktioner som i Sverige/Tyskland. När folk gjort färdigt sin värnplikt så får de ta hem vapnet. Det är helt lagligt att förvara det lite som man vill. I Schweiz har du mao stor tillgång till vapen samt de förvaras på ett sätt som ger lätt tillgång till dem. Finland har haft en skolskjutning men har en högre andel vapen per hem än USA.
Typen av vapen är olika. I Finland och Sverige handlar det i huvudsak om jaktvapen. I Schweiz antar jag att det handlar om gevär eller andra tvåhandsvapen eftersom det är främst sånt man använder i militära sammanhang. I USA är det mycket högre andel enhandsvapen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » fre 07 sep 2012, 09:16

biitar skrev:Att staten ska ha ett "våldsmonopol" verkar vara en ingrodd ide i Sverige men är det nödvändigtvis bra att staten har monopol på det mest extrema maktmedlet som finns? Den allmänna uppfattningen, för demokratier, när det gäller makt är väl att makten bör delas/spridas ut till flertal olika intressen? Varför är det då positivt/bra att endast staten ska ha "möjlighet" att bruka våld?
Så vad du argumenterar för är att andra grupper skall få bruka våld än de demokratiskt valda?
biitar skrev:Vi har ändå haft vansinnesskjutningar och flertal skjutningar på öppen gata överlag.
Jasså det har vi?

Du menar att Mattias Flink liksom bekräftar ditt argument eftersom 1 massmord på 20 år innebär "vi har haft".

http://www.svenskamord.se/index.php?topic=54.0

Om jag säger "dimensionellt" eller "relativt", vad tänker du på då?

När t.ex. USA står för 9 av 10 skolskjutningar så säger det mig något; http://www.infoplease.com/ipa/A0777958.html
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » fre 07 sep 2012, 09:29

Nu vet jag inte om tre döda räknas som massmord, men Stureplansmassakern måste väl ändå vara minst försök till massmord? Rätt ska vara rätt, även om jag håller med i sak. Två massmord är 100% mer än ett massmord, men det är fortfarande rejäla undantag från huvudregeln att det inte sker särskilt många våldsdåd med flertalet dödsoffer i Sverige.

Edit: Längre bak i tiden vill jag minnas att det var en ganska allvarlig krogskjutning här i Uppsala, men det var nog någon gång på 70-talet så det kanske inte är intressant.
Senast redigerad av 1 Gambit, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 07 sep 2012, 09:32

biitar skrev:I Schweiz har du överhuvudtaget inte samma restriktioner som i Sverige/Tyskland. När folk gjort färdigt sin värnplikt så får de ta hem vapnet. Det är helt lagligt att förvara det lite som man vill. I Schweiz har du mao stor tillgång till vapen samt de förvaras på ett sätt som ger lätt tillgång till dem.
Jag tvivlar på att schweizarna knallar runt med sina SIG SG 550 på ryggen. Således lär dessa vapen knappast kunna hjälpa för att avstyra bråk. Å andra sidan är dessa vapen inte heller särskilt intressanta för brottslingar (annat än för såna som håller på med bankrån ellerligger i krig med sina konkurrenter).
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 07 sep 2012, 11:05

biitar skrev: Det är just det som är poängen. I Schweiz har du överhuvudtaget inte samma restriktioner som i Sverige/Tyskland. När folk gjort färdigt sin värnplikt så får de ta hem vapnet. Det är helt lagligt att förvara det lite som man vill. I Schweiz har du mao stor tillgång till vapen samt de förvaras på ett sätt som ger lätt tillgång till dem. Finland
Schweiziska män har en statistiskt avvikande metod för självmord. Jag förmodar att du kan klura ut vad jag menar. Schweizarna är därför mycket intresserade av det svenska systemet för förvaring av militära vapen i hemmet.
They don't like it up'em, you know!

biitar

Inlägg av biitar » fre 07 sep 2012, 11:18

Xantippa skrev:Ännu fler vapen?

Det låter i tråden som om Sverige är ett vapenlöst land med extremt rigida vapenlagar, men så är inte fallet.
Över 600.000 personer innehar vapen och det finns 2 miljoner vapenlicenser utfärdade.

Låt oss utgå från fakta och fortsätta diskussionen där - hur många fler vapen borde finnas? Och vilka är det som idag vill ha vapen men inte får det?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/2-mil ... 358430.svd
Andel vapen är inte relevant. Det är vilka som har vapena som är relevant och den där listan tar inte upp den stora mängd illegala vapen som finns. Min poäng är att det inte är mängden vapen som är ett problem, utan vem som har de och i vilket syfte folk skaffar vapen. Vettigare vapenlagstiftning hade varit att man fokuserar på personen, inte vilka vapen/mängd vapen han har. Idag har du ett byråkratisystem som ska granska varje vapenköp/ägande. Om jag har en mini-14 eller 20 st är inte så relevant om jag ska göra ett vansinnesdåd. Om de resurser polisen använder för att godtyckligt besluta om person X får ha vapen y istället hade använts för att kontroller hur person X hanterade/förvarade sina vapen så hade vi haft förnuftiga vapenlagar.

biitar

Inlägg av biitar » fre 07 sep 2012, 11:23

Anders G skrev:Schweiziska män har en statistiskt avvikande metod för självmord. Jag förmodar att du kan klura ut vad jag menar. Schweizarna är därför mycket intresserade av det svenska systemet för förvaring av militära vapen i hemmet.
Och de ska ha en statistikt avvikande metod för hustrumord. Alla vet att det är så mycket bättre och mer civiliserat att slå ihjäl frugan eller använda kniv ... Jag motsätter mig inte vapenskåp och förnuftig vapenhantering/förvaring. Min poäng var att lättåtkomliga lagliga vapen inte betyder galna killingspree:s. Tyskland har relativt "hårda" lagar och där har incidenter inträffat medan Schweiz ännu är förskonade.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 07 sep 2012, 12:15

Nu har Tyskland i och för sig en elva gånger så stor befolkning som Schweiz.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

biitar

Inlägg av biitar » fre 07 sep 2012, 12:42

Urquhart skrev:Nu har Tyskland i och för sig en elva gånger så stor befolkning som Schweiz.
Irrelevant för diskussionen. Vi diskuterar om en hög tillgång till legala skjutvapen är ett problem. Om det var antalet vapen som var ett problem så borde Scweiz ha stora problem med vapenrelaterade brottslighet/mord osv. De områden i USA med en hög legal vapentätthet har nödvändigtvis inte heller mer mord per capita med skjutvapen än många länder i Europa. De områden som sticker ut är socialt utsatta områden med hög andel olagliga vapen. England har också haft färre mord per år när de haft liberalare vapenlagar än vad de har nu med restriktiva vapenlagar.

Låst