Lönebildning i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst

Hur ska löner sättas i Sverige?

Kollektivavtal
34
38%
Individuell löneförhandling
28
31%
Riksdagsbeslut om minimilöner
12
13%
Riksdagsbeslut om lönenivåer för vissa yrken
3
3%
Beslut i kommun- & landstingsfullmäktige om de anställdas löner
5
6%
Annat
7
8%

Antal röster: 89

Användarvisningsbild
Knurd

Lönebildning i Sverige

Inlägg av Knurd » mån 17 sep 2012, 13:45

Frågan har varit uppe i många forumtrådar. Många kritiserar Saltsjöbadsmodellen, men det är ont om konkreta motförslag.

Dags att ta tjuren vid hornen: Hur ska lönebeslut gå till i Sverige?

Den som tar upp löner som politisk fråga, antyder att de folkvalda församlingarna ska styra lönerna på något sätt. Men finns det andra metoder?
Senast redigerad av 1 Knurd, redigerad totalt 0 gånger.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Re: Lönebildning i Sverige

Inlägg av Anders » mån 17 sep 2012, 14:08

Jag har alltid förhandlat om min egen lön. Jag kan inte riktig med att låta andra göra det åt mig. Känns fel på något sätt. Jag låter ju inte andra välja vad jag ska köpa för bil tex.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Inlägg av Homo_Interneticus » mån 17 sep 2012, 14:39

Anders sa
Men så är det ju inte. Både rika och fattig har fått mer pengar över efter skatt, särskilt de som jobbar, sjuka och arbetslösa lite mindre mer, men ändå mer pengar. Jag tror du är ute efter att visa att avundsjuka skulle vara något slags problem. Om grannen har en 2011 års BMV så skulle det vara ett problem om jag har en 1996 års Ford Fiesta. Jag köper inte det.
Ja så är det. Jag antar att detta är lite av en ideologisk fråga hur pass problematiskt man tycker det är med stora löneskillnader och ekonomiska klyftor i samhället. Dock ska sägas att jag blev lite lurad av statistiken därav min tidigare kommentar (Läs i citatet nedan hur EU-mäter fattigdom).
Andelen fattiga har fördubblats: De senaste tjugo åren har andelen fattiga i Sverige ökat med 93 procent. 2010 beräknas 14 procent av den svenska befolkningen ha en låg ekonomisk standard. 1991 var samma siffra 7,3 procent.

Det är framför allt sedan den borgerliga regeringens tillträde som andelen i relativ fattigdom har ökat. Ökningen sker också betydligt snabbare än under det socialdemokratiska regeringsinnehavet. En viktig förklaring är jobbskatteavdraget, eftersom höginkomsttagare har tjänat mer på avdraget.

Relativ låg ekonomisk standard mäts utifrån medianinkomsten i samhället. Den som har 60 procent av den årliga medianinkomsten beräknas ha en låg ekonomisk standard. Det är samma begrepp som i EU används för att mäta risken för fattigdom.
http://www.dagensarena.se/innehall/ande ... rdubblats/

Samtidigt har också de som är beroende av försörjningsstöd ökat. A-kassan har försämrats och likaså försäkringskassan. Men det lönar sig att arbete i Sverige oavsett vad man arbetar med och hur låg inkomst man än har.

Jag ser det som ett problem att skillnader på löner blir större. Jag tror att det är bäst för ett samhälle när skillnaderna inte är så stora. Vart ska man dra gränsen för hur mycket mer en direktör ska tjäna än en arbetare osv? Jag tycker t.ex. en läkare ska få högre lön än en sjuksköterska men sjuksköterskan med lång akademisk utbildning borde åtminstone kunna vara ensamstående förälder och få ekonomin att gå ihop.
Senast redigerad av 1 Homo_Interneticus, redigerad totalt 0 gånger.

Englund

Inlägg av Englund » mån 17 sep 2012, 14:48

Homo_Interneticus skrev:Jibber jabber
Så, du vill hellre att de "fattiga" ska vara fattigare, bara deras inkomst skiljer sig mindre från rikare medmänniskors? Bra tänkt!

Ungefär lika klyftigt som att, i öknen, frivilligt hälla bort hälften av sin sista liter vatten, bara kompisen häller bort två av sina tre sista litrar. Jippie!
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 17 sep 2012, 14:50

Homo_Interneticus: Hur tycker du att lönebildningsprocessen ska gå till?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Inlägg av Homo_Interneticus » mån 17 sep 2012, 14:57

Englund skrev:
Homo_Interneticus skrev:Jibber jabber
Så, du vill hellre att de "fattiga" ska vara fattigare, bara deras inkomst skiljer sig mindre från rikare medmänniskors? Bra tänkt!

Ungefär lika klyftigt som att, i öknen, frivilligt hälla bort hälften av sin sista liter vatten, bara kompisen häller bort två av sina tre sista litrar. Jippie!
Nej jag vill inte att fattiga ska vara fattigare. Det bästa skulle vara om de med minst pengar ökade mest i inkomst. Inte att klyftorna ökar.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » mån 17 sep 2012, 15:04

Som auktoritär Stalin-kommunist har jag inga som helst problem med att regeringen lagstiftar om minimilön och högre krav på arbetsköpare. Visst. Jag hade föredragit en starkare fackföreningsrörelse i landet, som inte var bunden till sossarna och LO-maffian. Men nu är ju läget som det är...
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Inlägg av Homo_Interneticus » mån 17 sep 2012, 15:13

Knurd skrev:Homo_Interneticus: Hur tycker du att lönebildningsprocessen ska gå till?
Osäker, hur tycker du själv?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 17 sep 2012, 15:22

Homo_Interneticus skrev:
Knurd skrev:Homo_Interneticus: Hur tycker du att lönebildningsprocessen ska gå till?
Osäker, hur tycker du själv?
Vänta då med att posta i tråden tills du kan tillföra något.

Själv tycker jag att vi kan behålla motsvarande system tills det finns något konkret motförslag.

Just nu verkar det finnas diffusa idéer om att Saltsjöbadsavtalet borde gälla alla yrkesgrupper utom sjuksköterskor och lärare. Det skulle kännas konstigt.
Adrumdrum.

garozzo

Inlägg av garozzo » mån 17 sep 2012, 15:49

En sak är klar i alla fall:
lagstiftade minimilöner som man har i USA verkar inte vara någon höjdare.
50 kr i timmen är ju en lön som ligger väldigt längt under de allra lägsta löner vi har i Sverige

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._minimum_wages

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 24 sep 2012, 10:30

Frågan är också om Saltsjöbadsmodellen fungerar för offentlig sektor. Strejkvarsel är ju ett tomt hot mot en skattefinansierad verksamhet. Behövs det något skadeansvar för en offentlig arbetsgivare som stänger ner sin verksamhet på grund av konflikt?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 24 sep 2012, 14:00

En fritidspedagog jag talade med för ett tag sen sa att de senaste två gångerna de ville strejka så fick de inte. Han påstod att det skulle ha varit samhällsfarligt. O_o
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 24 sep 2012, 14:09

Syndikalisterna motsätter sig både kollektivavtal och individuell lönesättning. De har en egen metod kallat registret. Där arkiveras resultatet av alla lokala löneförhandlingar, vilka utgör underlag för kommande löneförhandlingar. Istället för att lytta fram positionerna kollektivt för hela branchen förhandlar de arbetsplats för arbetsplats. De tenderar också att vara för likalön, dvs att samma lön skall gälla alla anställda, oavsett yrke.

Om någon vill ha lägre lön än övriga kan detta beviljas - om goda skäl finns. Ett skäl kan vara att gynna den egna arbetsköparen.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 24 sep 2012, 15:36

Hur definieras "arbetsplats"?

Till exempel ägs alla Max-restauranger av samma företag, medan McDonald's-restaurangerna har varsin ägare, och det bara är de som jobbar på huvudkontoret som är anställda av McDonald's. Är restaurangerna samma arbetsplats, eller olika?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » mån 24 sep 2012, 16:30

Knurd skrev:Hur definieras "arbetsplats"?

Till exempel ägs alla Max-restauranger av samma företag, medan McDonald's-restaurangerna har varsin ägare, och det bara är de som jobbar på huvudkontoret som är anställda av McDonald's. Är restaurangerna samma arbetsplats, eller olika?
Den fackliga praktiken får avgöra. Arbetsplatsen kan vara företaget, avdelningen eller koncernen, beroende på vem man förhandlar emot.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Låst