Lönebildning i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Hur ska löner sättas i Sverige?

Kollektivavtal
34
38%
Individuell löneförhandling
28
31%
Riksdagsbeslut om minimilöner
12
13%
Riksdagsbeslut om lönenivåer för vissa yrken
3
3%
Beslut i kommun- & landstingsfullmäktige om de anställdas löner
5
6%
Annat
7
8%

Antal röster: 89

Användarvisningsbild
Knurd

Re: Lönebildning i Sverige

Inlägg av Knurd » tis 04 dec 2012, 23:05

J.K Nilsson skrev:
Knurd skrev:Argumentum ad verecundiam.

En titel är inget sakargument. Men om man har en titel så kan man förväntas redogöra för ett sakargument.
Och vad var sakargumentet som du tycker jag inte bemöter?

J.K Nilsson
Ett sakargument är att SAS hittills har gjort misstaget att truga på kunderna kringtjänster som de inte beställt. Om de tog efter konkurrenterna genom att ta ut tilläggsavgift för incheckat bagage, mat och alkohol (det är inte bara Ryanair gör det), så skulle deras resultat förmodligen förbättras.

Säkerhetsfrågan är en annan fråga, som jag lämnar över till andra att diskutera.

Varken din utbildning eller dina kontakter utgör några sakargument i sig själva. Men om du med hjälp av dem kan formulera faktiska sakargument, så varsågod.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » ons 05 dec 2012, 12:14

J.K Nilsson skrev:
Billy Kropotkin skrev:Rykten, eller?
Tja om du säger så, Men vad skulle ryktet vara? Att man flyger med absolut minimalt tillåtet bränsle?
Ja, det är vad jag har talat om.
Billy Kropotkin skrev:Vilket inte säger någonting om dina källor.
Snarare skulle det indikera att att jag för samma resonemang som andra i flygsäkerhetsbranschen insatta personer. Men visst kalla det rykten och skitsnack om du vill.
Om jag fick se ett resonemang från dig skulle jag kanske inte kalla det rykte. Varför är det så svårt för att komma ut med det?

Vad beträffar "skitsnack" så har jag inte sagt det. Vänligen lägg inte ord i min mun.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 05 dec 2012, 13:55

Billy Kropotkin skrev:Ja, det är vad jag har talat om.
Så det är oförtjänt skit?
Billy Kropotkin skrev:Om jag fick se ett resonemang från dig skulle jag kanske inte kalla det rykte. Varför är det så svårt för att komma ut med det?
Vilket är resonemanget du är ute efter? Det möjliga resultatet av att de flyger med en FMC, resultatet av att flyga med minsta tillåtna mängd soppa eller att de gör det?
Billy Kropotkin skrev: Vad beträffar "skitsnack" så har jag inte sagt det. Vänligen lägg inte ord i min mun.
Du sa "oförtjänt skit" vilket jag tolkade som skitsnack om Ryan Air.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » ons 05 dec 2012, 20:36

J.K Nilsson skrev:
Billy Kropotkin skrev:Om jag fick se ett resonemang från dig skulle jag kanske inte kalla det rykte. Varför är det så svårt för att komma ut med det?
Vilket är resonemanget du är ute efter? Det möjliga resultatet av att de flyger med en FMC, resultatet av att flyga med minsta tillåtna mängd soppa eller att de gör det?
att de gör det.

Jag förstår mycket väl konsekvensen både av att sakna FMC och att ha för lite bränsle.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 05 dec 2012, 21:24

Billy Kropotkin skrev:att de gör det.
Det är ju ett påstående, inte ett resonemang.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » ons 05 dec 2012, 22:13

J.K Nilsson skrev:

J.K Nilsson
Men kan du inte sluta att undvika min fråga! Det handlar helt enkelt vad du har för grund för det påståendet. När jag frågat det förut så svarade du "kontakter i flygbranschen". Men vad handlar det om? Piloter på Ryanair? Trafikledare som konstaterat att de får bränslebrist kort innan den minimitid de skall kunna flyga tar slut? Eller någon som hade hört från någon som hade hört...

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 31 dec 2012, 04:19

Rapport har uppmärksammat att nordiska fiskeföretag skickar räkor till Marocko och Bulgarien där de skalas för hand. Mikael Karlsson, ordförande för Naturskyddsföreningen, ser det som ett systemfel, som tyder på att arbetskraften är för dyr.

Borde avtalsrörelsen hörsamma Naturskyddsföreningen, och sänka lönerna för räkskalare?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 31 dec 2012, 09:05

Knurd skrev:Rapport har uppmärksammat att nordiska fiskeföretag skickar räkor till Marocko och Bulgarien där de skalas för hand. Mikael Karlsson, ordförande för Naturskyddsföreningen, ser det som ett systemfel, som tyder på att arbetskraften är för dyr.

Borde avtalsrörelsen hörsamma Naturskyddsföreningen, och sänka lönerna för räkskalare?
Citera Mikael Karlsson i sin helhet gällande detta.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 31 dec 2012, 10:35

Billy Kropotkin skrev:
J.K Nilsson skrev:

J.K Nilsson
Men kan du inte sluta att undvika min fråga! Det handlar helt enkelt vad du har för grund för det påståendet. När jag frågat det förut så svarade du "kontakter i flygbranschen". Men vad handlar det om? Piloter på Ryanair? Trafikledare som konstaterat att de får bränslebrist kort innan den minimitid de skall kunna flyga tar slut? Eller någon som hade hört från någon som hade hört...
Varför tror du jag vill peka ut personer?

J.K Nilsson

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 31 dec 2012, 11:25

Vidugavia skrev:
Knurd skrev:Rapport har uppmärksammat att nordiska fiskeföretag skickar räkor till Marocko och Bulgarien där de skalas för hand. Mikael Karlsson, ordförande för Naturskyddsföreningen, ser det som ett systemfel, som tyder på att arbetskraften är för dyr.

Citera Mikael Karlsson i sin helhet gällande detta.
Räkor skeppas till Afrika för att handskalas skrev:– Jag tycker att det är besvärligt att företag väljer att göra så här. Det är ett tecken på systemfel där transporterna är alldeles för billiga och arbetskraft alldeles för dyr, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.
Jag håller för övrigt med honom - vi betalar underpriser för naturresurserna (tex bränsle för transporter) och överpris för arbetskraft. Vi borde göra en radikal grön skatteväxling där vi slopade skatten på lönearbete och istället höjde den på naturresurserna. Men det skulle visserligen kräva någon form av kompensationsbidrag för de lågavlönade i samhället. Sen kan man diskutera hur lätt allt detta är att införa enbart i vårt land - det finns ju en stor risk för en svart marknad och smuggling av naturresurser.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 31 dec 2012, 11:32

JackBlack skrev:[..] slopade skatten på lönearbete [..] Men det skulle visserligen kräva någon form av kompensationsbidrag för de lågavlönade i samhället.
I så fall skulle ju de lågavlönade fortsätta att vara "dyra". Både för att staten inte längre får in skatt på deras lönearbete och för att de sen också ska kompenseras ekonomiskt utöver det med ett bidrag.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 31 dec 2012, 14:42

J.K Nilsson skrev:
Billy Kropotkin skrev:Men kan du inte sluta att undvika min fråga! Det handlar helt enkelt vad du har för grund för det påståendet. När jag frågat det förut så svarade du "kontakter i flygbranschen". Men vad handlar det om? Piloter på Ryanair? Trafikledare som konstaterat att de får bränslebrist kort innan den minimitid de skall kunna flyga tar slut? Eller någon som hade hört från någon som hade hört...
Varför tror du jag vill peka ut personer?
För att utan konkretisering så är det du påstår bara rykten.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 31 dec 2012, 19:04

Billy Kropotkin skrev:För att utan konkretisering så är det du påstår bara rykten.
Jaha? Gör vad du vill med det.

J.K Nilsson

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 31 dec 2012, 20:07

FudoMyoo skrev:
JackBlack skrev:[..] slopade skatten på lönearbete [..] Men det skulle visserligen kräva någon form av kompensationsbidrag för de lågavlönade i samhället.
I så fall skulle ju de lågavlönade fortsätta att vara "dyra". Både för att staten inte längre får in skatt på deras lönearbete och för att de sen också ska kompenseras ekonomiskt utöver det med ett bidrag.
Nu blandar du ihop äpplen och päron. De lågavlönade blir billigare att anlita för företagen och tillsammans med dyrare naturresurser (dyrare transporter) motverkar det att företag slösar naturresurser som i exemplet med räkorna. Hur det sedan ser ut för staten är en annan fråga.

Du har rätt i att lågavlönade kan* bli dyrare för staten men det beror på att vi i dagens samhälle vant oss vid låga priser på naturresurserna, det gör i sin tur att vi kan överutnyttja dem och skapa en negativ miljöpåverkan (långsiktigt en negativ ekonomisk påverkan). Ska man sätta långsiktigt hållbara priser på naturresurserna så riskerar hushåll med låga inkomster att få svårt att klara sig exempelvis för att matpriserna skulle stiga väsentligt. Därför behöver man någon form av kompensation, åtminstone under en övergångsperiod.

* man lär även väga in att lågavlönade kommer att betala skatt på naturresurserna och redan idag är det så att lågavlönade är en förlust för staten.

Lönearbete i sig är inte miljöbelastande utan det är nyttjandet av naturresurserna, därför är det vettigare att lägga beskattningen där. Det kommer i sin tur driva på tjänster kring återbruk, renovering, reparationer och hyrprodukter samtidigt som "slit och släng" kommer att motverkas.

Sen är det möjligt att det blir svårt att helt slopa skatten på lönearbete.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tis 01 jan 2013, 11:06

J.K Nilsson skrev:
Billy Kropotkin skrev:För att utan konkretisering så är det du påstår bara rykten.
Jaha? Gör vad du vill med det.
Precis. Jag gör vad jag brukar göra med rykten där jag inte har någon annan anledning att tro att de stämmer -- jag struntar i dem.

Låst