Lönebildning i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Hur ska löner sättas i Sverige?

Kollektivavtal
34
38%
Individuell löneförhandling
28
31%
Riksdagsbeslut om minimilöner
12
13%
Riksdagsbeslut om lönenivåer för vissa yrken
3
3%
Beslut i kommun- & landstingsfullmäktige om de anställdas löner
5
6%
Annat
7
8%

Antal röster: 89

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Re: Lönebildning i Sverige

Inlägg av J.K Nilsson » lör 12 jan 2013, 22:24

Billy Kropotkin skrev:
J.K Nilsson skrev:
Billy Kropotkin skrev:För att utan konkretisering så är det du påstår bara rykten.
Jaha? Gör vad du vill med det.
Precis. Jag gör vad jag brukar göra med rykten där jag inte har någon annan anledning att tro att de stämmer -- jag struntar i dem.
Strunta i det här också? http://borneosloopar.blogspot.se/2013/0 ... anair.html

J.K Nilsson

Tillägg: Och den här: http://sfpf86.blogspot.se/2012/12/tilli ... agens.html svensk flygpsykologisk förening.
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 08 mar 2013, 16:33

Dagen till ära, finns många som talar om löneskillnaden mellan kvinnor och män.

Nästan aldrig nämns Saltsjöbadsavtalet eller kollektivavtal i denna debatt, trots att dessa är helt avgörande för lönebildningen i Sverige idag. Är dessa avtal så heliga att ingen ens kan nämna dem vid namn, när lönebildning kommer på tal?
Adrumdrum.

garozzo

Inlägg av garozzo » fre 08 mar 2013, 18:20

Nästan aldrig nämns Saltsjöbadsavtalet eller kollektivavtal i denna debatt, trots att dessa är helt avgörande för lönebildningen i Sverige idag. Är dessa avtal så heliga att ingen ens kan nämna dem vid namn, när lönebildning kommer på tal?
Jag förstår inte vad du menar, kollektivavtalen är knappast heliga i den meningen att de är huggna i sten en gång för alla.
Själva poängen med dessa är att de hela tiden förändras i nya förhandlingar.
Om du menar att ett alternativ skulle vara att avskaffa modellen med kollektivavtal så tror jag inte arbetsgivarna är så inresserade av det heller.
Det skule bli ganska jobbigt att förhandla fram individuella arbetsvillkor för varje anställd.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 08 mar 2013, 19:22

garozzo skrev:Om du menar att ett alternativ skulle vara att avskaffa modellen med kollektivavtal så tror jag inte arbetsgivarna är så inresserade av det heller.
Det skule bli ganska jobbigt att förhandla fram individuella arbetsvillkor för varje anställd.
Det mest uppenbara alternativet skulle vara parlamentarisk reglering av vissa eller alla lönenivåer; det förekommer i andra länder.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 08 mar 2013, 21:13

nide_j skrev:
Suresh skrev:De tenderar också att vara för likalön, dvs att samma lön skall gälla alla anställda, oavsett yrke.
Vad är då poängen med att utbilda sig om det inte betalar sig i slutändan?
Man lär sig saker...?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 20 aug 2013, 20:16

Dokument Inifrån-reportaget Lönesänkarna har rönt en del uppmärksamhet.
http://www.svtplay.se/video/1031746/lonesankarna

Märkligt nog nämns bara den svenska arbetsmarknadsmodellen i någon bisats. Och LO-TCO-SACO, som har ansvar att proaktivt hålla upp de svenska lönerna, lyser med sin frånvaro under det timslånga reportaget.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 20 aug 2013, 21:43

Knurd skrev:Dokument Inifrån-reportaget Lönesänkarna har rönt en del uppmärksamhet.
http://www.svtplay.se/video/1031746/lonesankarna

Märkligt nog nämns bara den svenska arbetsmarknadsmodellen i någon bisats. Och LO-TCO-SACO, som har ansvar att proaktivt hålla upp de svenska lönerna, lyser med sin frånvaro under det timslånga reportaget.
Du måste ha sett något annat reportage. I det jag såg intervjuas flera personer från LO och förklarar att de också såg det som sin uppgift att hålla lönerna nere. Måhända är detta så pass uppseendeväckande att du helt enkelt missade att det var fackföreningsfolk.

Jag ser det som att stora delar av ledarskiktet inom SAP och fackföreningarna koopterats. De hade fått höga löner och satt ofta med i styrelser och så vidare. De kände sig förmodligen mer som polare med näringslivets direktörer än med vanliga knegare. När de satt på någon middag och någon toppdirektör hävdade att om de bara tjänade lite mer pengar så skulle de vilja anställa fler, så verkade det helt rimligt och vettigt. Tja, kanske trodde direktörerna ibland själva på det, jag hyser inga illusioner om att direktörer alltid har särskilt bra koll på vad de själva sysslar med.

Men naturligtvis är det inte så, bortsett från en och annan eldsjäl så fungerar företag naturligtvis inte så att de anställer folk därför att de kan. De anställer folk om de måste för att kunna tillgodose efterfrågan. För börsnoterade företag så blir ledningen genast straffad om den inte avskedar så många som möjligt i varje given situation. Att ledande socialdemokrater kunde tro något annat är häpnadsväckande.

millgard

Lönebildning i Sverige

Inlägg av millgard » tis 20 aug 2013, 21:50

Svenska arbetare har gynnats starkt av den svenska lönebildningsmodellen och det relativa samförstånd som finns innebär både flexibilitet för företag och reallöneökningar för de anställda.

Konspirationsteorier kring "köpta" fackföreningsledare (allihop dessutom) trodde jag dog ut i början av 1980-talet...

Sedan det där med att företag skulle avskeda så många som möjligt om bara chansen fanns, tror du på det själv? Det stora problemet är att få tag i kompetent arbetskraft, därför behåller man hellre arbetskraft och vidareutbildar vid tillfälliga nedgångar. I den mån inte onödiga kostnader måste kapas förstås, överanställning i förhållande till efterfrågan innebär blödande företag och betydligt större risk för katastrof med avseende på trygga jobb...

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 20 aug 2013, 23:18

millgard skrev:Svenska arbetare har gynnats starkt av den svenska lönebildningsmodellen och det relativa samförstånd som finns innebär både flexibilitet för företag och reallöneökningar för de anställda.
Ja, från 30-talet fram till 1980 ungefär. Därefter har de missgynnats, vilket mycket pedagogiskt förklaras i dokumentären i fråga.
millgard skrev: Konspirationsteorier kring "köpta" fackföreningsledare (allihop dessutom) trodde jag dog ut i början av 1980-talet...
Det är inte en konspirationsteori därför att det inte är a) olagligt eller b) hemligt. Dessutom är de inte "köpta" utan koopterade, vilket är en viktig skillnad. Det handlar som jag skriver om att dessa ledande personer har kommit att identifiera sig mer med sin formella motpart, än med de fackmedlemmar de är satta att representera. De tenderar därför att uppfatta de problem som företagsledare anser sig lida av som de viktigaste samhällsproblemen, snarare än de som fackföreningsmedlemmar anser sig lida av.
millgard skrev: Sedan det där med att företag skulle avskeda så många som möjligt om bara chansen fanns, tror du på det själv? Det stora problemet är att få tag i kompetent arbetskraft, därför behåller man hellre arbetskraft och vidareutbildar vid tillfälliga nedgångar. I den mån inte onödiga kostnader måste kapas förstås, överanställning i förhållande till efterfrågan innebär blödande företag och betydligt större risk för katastrof med avseende på trygga jobb...
Min fetning. Det är precis vad jag hävdar. Observera att jag aldrig påstått att företagsledarna är onda eller något liknande. Självklart avskedar de folk om de inte behövs för att tillgodose efterfrågan. Att tro något annat är som att stoppa in en tiger i en bur tillsammans med en get och sedan bli upprörd när geten blir dödad.

Att företag skulle vidareutbilda är väl något som mer gällde för några decennier sedan. Idag är det ju mer så att man hyr in från bemanningsföretag och låter arbetsförmedlingen stå för kostnaden för att ge potentiella anställda hyperspecifik utbildning. Kanske kan den trenden vändas, detta är ju tämligen irrationellt. Men det kräver nog återigen att våra politiker inser att deras roll inte är att undergivet tillgodose företagsledningarnas önskemål, utan att tänka långsiktigt och strategiskt för samhället som helhet.

millgard

Inlägg av millgard » lör 24 aug 2013, 07:38

Reallönenivåerna för arbetare i Sverige har ökat enormt mellan ca 1994 och idag. Just på grund av att man inte har låtit inflationen skena och satt band på de nominella lönekraven.

I övrigt anser jag att du inte är insatt i hur saker och ting ligger till.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » sön 25 aug 2013, 12:11

millgard skrev:Reallönenivåerna för arbetare i Sverige har ökat enormt mellan ca 1994 och idag. Just på grund av att man inte har låtit inflationen skena och satt band på de nominella lönekraven.
Detta stämmer inte. Om vi ser på reallöneökningarna sedan 1953 så kan vi ta genomsnittlig reallöneökning och inflation för tre perioder:
  • 1953-1975: reallöner +3,56%, inflation 4,47%
  • 1976-1995: reallöner -0,10%, inflation 7,48%
  • 1996-2012: reallöner +2,29%, inflation 1,25%
Således har reallöneökningarna i ett historiskt perspektiv varit låga mellan 1994 och idag, vilket har gjort att löneandelen av svensk ekonomi har fortsatt minska. Med andra ord, det har blivit mindre lönsamt att arbeta och mer lönsamt att äga.

Vidare så kan vi se ovan att en betydande inflation inte är något hinder för kraftigt höjda reallöner.
I övrigt anser jag att du inte är insatt i hur saker och ting ligger till.
Det ligger ju nära till hands att tro att du inte är insatt i hur saker och ting ligger till, men jag är beredd att ge dig en chans till. Alla kan ha fel någon gång. Man kan ju förvisso misstänka att du fått din världsbild av Svenskt Näringslivs propagandafilmer i bästa sovjetstil. Lyssna på storebror och upprepa: låga löner är bra för dig!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 25 aug 2013, 14:40

Merko skrev: Detta stämmer inte. Om vi ser på reallöneökningarna sedan 1953 så kan vi ta genomsnittlig reallöneökning och inflation för tre perioder:
  • 1953-1975: reallöner +3,56%, inflation 4,47%
  • 1976-1995: reallöner -0,10%, inflation 7,48%
  • 1996-2012: reallöner +2,29%, inflation 1,25%
Således har reallöneökningarna i ett historiskt perspektiv varit låga mellan 1994 och idag, vilket har gjort att löneandelen av svensk ekonomi har fortsatt minska. Med andra ord, det har blivit mindre lönsamt att arbeta och mer lönsamt att äga.

Vidare så kan vi se ovan att en betydande inflation inte är något hinder för kraftigt höjda reallöner.
Jag tycker inte man ska se de extrema tillväxtsiffrorna under efterkrigstiden som någon måttstock. Det är mer intresamnt att titta på reallönerna efter 76. Då den svenska ekonomin så att säga normaliserades. Och i min bok är +2,29% betydligt bättre än -0,10%.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » sön 25 aug 2013, 17:04

Anders skrev: Jag tycker inte man ska se de extrema tillväxtsiffrorna under efterkrigstiden som någon måttstock. Det är mer intresamnt att titta på reallönerna efter 76. Då den svenska ekonomin så att säga normaliserades. Och i min bok är +2,29% betydligt bättre än -0,10%.
Jaså det "tycker" du inte. Och du vill helt utan argument utnämna den nya lönesänkarpolitiken till "normal". Låt oss testa din första hypotes, att det var de "extrema tillväxtsiffrorna under efterkrigstiden". I så fall borde vi förvänta oss högre reallökningar i början, som sedan mattas av sedan denna "extrema" effekt mattats av. Men:
  • 1953-1963: Reallöneökning 3,1%
  • 1964-1974: Reallöneökning 3,7%
Sedan kan vi ju helt enkelt titta på tillväxten. Under åren 1995-2012 var den genomsnittliga tillväxten 2,6%. Således går det inte att skylla på att tillväxten inte skulle tillåtit högre löneökningar än 2,3%. Men detta är ju bara ett annat vis att uttrycka grundfrågan: andelen av BNP som går till löner har minskat.

Jag skulle ju också vilja hävda att den största anledningen till den försämrade tillväxten är just de sänkta lönerna. Eller tvärtom: det helt dominerande skälet för Sveriges ekonomiska utveckling under 1900-talet var just att lönerna ökade och medelklassen fick möjlighet och motivation att förbättra landets ekonomi. När dessa möjligheter minskades från slutet av 70-talet så mattades också tillväxten av.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 26 aug 2013, 12:32

Man kan ju konstatera att i de flesta stater där man uppnått en hög levnadsstandard så minska tillväxten. Japan är ett bra exempel där man under långa tider haft 0-tillväxt. Utvecklingsländer kan ha en långvarig hög tillväxt eftersom de är så mycket som måste göra, bygga vägar, sjukhus, telekom. I stater som redan är utvecklade är tillväxthöjden betydligt lägre.

Dessutom minns jag att jag läst någonstans att lönerna i förhållande till omsättningen har varit i stort sätt konstant sedan 60-talet. Ska se om jag hitta det.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 26 aug 2013, 12:42

Den avstannade tillväxten i många höginkomstländer är till stor del ett resultat av att produktiviteten (produktion/mantimme) ökar, i samma takt som kvoten arbetsår/levnadsår minskar. Det tar längre tid för unga att etablera sig på arbetsmarknaden, och pensionärerna lever allt längre.

Idén att ta ut ökad produktivitet i minskad arbetstid förverkligas dag för dag.
Adrumdrum.

Låst