Varför är det intressant med politik?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst

Varför är du intresserad av politik?

Jag vill vara med och förändra samhället till det bättre
14
25%
Jag vill värna om mina rättigheter
10
18%
Jag vill värna om andra människors rättigheter
9
16%
Jag vill få utlopp för min frustration över det som är dåligt i samhället
5
9%
Jag ser politiskt engagemang som en medborgerlig plikt
6
11%
Jag vill kunna försörja mig på politik
2
4%
Jag ser politisk debatt som en sport
6
11%
Annat
4
7%

Antal röster: 56

Användarvisningsbild
Knurd

Varför är det intressant med politik?

Inlägg av Knurd » fre 28 sep 2012, 16:33

Varför är folk politiskt engagerade?

En tanke som slog mig, är att människor från medelklassen, i Sverige och andra samhällen som värderar rättvisa och jämlikhet, sällan upplever att deras tillvaro står och faller med politiska beslut. Ändå är det dessa människor som dominerar i politiken.

Det kanske handlar om status? Att det ädlaste man kan göra i samhället, är att uppmärksamma orättvisor och ojämlikhet? Medan det är mindre tacksamt att lägga fram förslag på åtgärder? Kan man till och med tänka sig att många politiska rörelser gjort sig beroende av de problem som de anser sig bekämpa?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Re: Varför är det intressant med politik?

Inlägg av Anders » fre 28 sep 2012, 18:15

Jag ser politik som en sport, ungefär. Jag har absolut inga planer på att engagera mig politiskt och jag bryr mig inte så mycket om eventuella orättvisor i samhället eller världen. Men det är jäkligt kul att läsa politik, och då lär man sig mycket att man inte bara kan låta bli att debattera.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 28 sep 2012, 19:16

Sport, Anders? Här är det ju bara som att sparka på lama som ligger medvetslösa redan. Vet hut!
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Finn

Inlägg av Finn » fre 28 sep 2012, 19:20

Jag ser politik som en metod för att förändra världen till något bättre. Vilken metod som fungerar bäst är emellertid väldigt svårt att veta. Mitt intresse är nog mestadels känslomässigt grundat. Läser jag t.ex. om stora orättvisor, korruption och om folk som far illa och blir utnyttjade av andra, kan jag bli tagen under en ganska lång tid och vilja att det löses politiskt. Jag är medveten om att min tillvaro oftast inte står och faller beroende på politiska beslut.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 28 sep 2012, 19:33

Anders G skrev:Sport, Anders? Här är det ju bara som att sparka på lama som ligger medvetslösa redan. Vet hut!
Det gäller att få in snygga och effktiva sparkar och slag, det är sport det! Och kul är det XD
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 28 sep 2012, 20:17

Jag tycker det var lite oklart om frågan var varför jag är intresserad av politik, eller varför någon som engagerar sig politiskt är intresserad av det?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » lör 29 sep 2012, 00:07

Säg mig en politisk rörelse som inte är beroende av några problem, som inte påstår sig vara tillämpar den rätta parten att vända sig till i en viss situation där något specifikt ska åstadkommas.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Varför är det intressant med politik?

Inlägg av amandaduregard » mån 01 okt 2012, 07:09

När jag ser någon försöka göra något och hela tiden väljer fel metod (imo) så känner jag instinktivt ett ansvar för att fixa det. Drabbar felen dessutom andra, och jag tror mig ha en bättre idé om hur problemet ska lösas, har jag svårt att inte lägga mig i.

Jo, det är ganska jobbigt att fungera på det sättet. Det tog mig tio år att komma över känslan av att jag måste bli generalsekreterare i FN. True story.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » ons 03 okt 2012, 11:12

"Varför är det intressant med politik"? Därför att man är intresserad av sitt liv, andras liv, livet för djur natur och hela denna härliga/fasansfulla planet. Endast en medvetslös är väl ointresserad av politik?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 09 okt 2012, 10:23

Jag ska nog erkänna att man ibland kan njuta av att en motståndare gör bort sig. Den känslan kan betala all möda som finns med politiskt engagemang.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » tis 09 okt 2012, 11:35

Jag lyssnade en gång på en radiointervju med en "fritidspolitiker". Han var ganska trött på allmänheten.
"Nästan alla säger att de är ointresserade av politik. Men när någon politiker har gjort ett fel, så är plötsligt alla jätteintresserade."
Det ligger nog något i det. Felaktiga kreditkortsaffärer och liknande kan få en enorm uppmärksamhet.
Antagligen för att det väldigt enkelt att peka på felet.

Men misslyckanden i jobbet för betydligt betydligt större summor, får mindre uppmärksamhet.
Antagligen för att det är svårare att peka ut vad som är fel.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 okt 2012, 11:38

Knurd skrev: En tanke som slog mig, är att människor från medelklassen, i Sverige och andra samhällen som värderar rättvisa och jämlikhet, sällan upplever att deras tillvaro står och faller med politiska beslut. Ändå är det dessa människor som dominerar i politiken.
Medelklassen har inga ärvda pengar att falla tillbaka på och är bara ett litet trappsteg över arbetarklassen. Det är högst naturligt att det är just i medelklassen det politiska engagemanget finns. De har mycket att vinna - och mycket att förlora.
We are the dead

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 09 okt 2012, 11:50

Knurd skrev:Ändå är det dessa människor som dominerar i politiken.
Är det?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 27 mar 2013, 02:09

På de flesta politiska evenemang där jag varit, har folk varit vitare, mer välutbildade, och gissningsvis mer välbärgade, än genomsnittet på orten.

Över hela den politiska skalan finns också olika arketyper: eldsjälar, karriärister och hipsters. Hipsterpolitikerna är de kanske mest störande. De bryr sig egentligen inte om att göra samhället bättre; i stället ägnar de sig åt att moralisera över andra åsikter och ideologier, och anklaga dem för allt elände i världen. Det finns gott om sådana här på forumet.
Adrumdrum.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 01 apr 2013, 17:17

"Just because you do not take an interest in politics doesn't mean politics won't take an interest in you." - Pericles
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Låst