SDs syn på människan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: SDs syn på människan

Inlägg av Knurd » mån 15 okt 2012, 18:41

Röda Nejlikan skrev:
Knurd skrev:Tabula rasa kan vederläggas av de föräldrar som har minst två barn.
Hur menar du då?
Fråga dem om deras barn var precis likadana som bäbisar.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » mån 15 okt 2012, 19:20

Knurd skrev:
Röda Nejlikan skrev:
Hur menar du då?
Jag har fyra barn, och de är inte särskilt lika varandra. Jag undrade hur du resonerade bara :smile2:
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 15 okt 2012, 21:39

Knurd skrev:
Röda Nejlikan skrev:
Hur menar du då?
Argumentet tillkrånglas av att naturligtvis inga bäbisar behandlas exakt likadant av omgivningen, och har exakt samma erfarenheter, varför det är svårt att pröva.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 15 okt 2012, 21:57

Dûrion Annûndil skrev:
Fråga dem om deras barn var precis likadana som bäbisar.Argumentet tillkrånglas av att naturligtvis inga bäbisar behandlas exakt likadant av omgivningen, och har exakt samma erfarenheter, varför det är svårt att pröva.
Fast det finns ju en hel del tvillingstudier där barnen växt upp i olika familjer och där de ändå visar stora gemensamma drag.
Senast redigerad av 1 Blenda, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 15 okt 2012, 22:01

Frågan är vilka drag som är gemensamma och vilka som kan påverkas av omgivningen. Man behöver nog läsa några sådana tvillingtudieabstracts.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 15 okt 2012, 22:08

Det är ju helt uppenbart att tabula rasa inte stämmer. Barn har olika personligheter redan från början, bortsett då möjligen från enäggingar. Iallafall var det så för mina, de hade olika temperament från dag ett.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » mån 15 okt 2012, 22:13

Arv och miljö har betydelse. Dock är det i stort sett omöjligt att ta reda på vilka egenskaper hos en människa som kommer från arvet. Jag tror också att människor är individer och således finns det ytterligare en faktor som spelar in, jag själv. Jag tror dock inte att vare sig arv eller miljö har så stor betydelse att vissa människogrupper inte skulle kunna leva tillsammans eller att romer är tjuvaktiga från födseln. I grund och botten är vi ganska lika varandra, till och med sverigedemokrater.
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 15 okt 2012, 22:16

micke.d skrev:Det är ju helt uppenbart att tabula rasa inte stämmer. Barn har olika personligheter redan från början, bortsett då möjligen från enäggingar. Iallafall var det så för mina, de hade olika temperament från dag ett.
Självklart handlar det bara om enäggstvillingar och de är ju egentligen samma person så...

Precis som Röda Nejlikan så tror jag ju inte att det finns några genetiska skillnader för folk att samleva, där handlar det väl bara om kulturskillnader.

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » mån 15 okt 2012, 22:22

Blenda skrev:
micke.d skrev:Det är ju helt uppenbart att tabula rasa inte stämmer. Barn har olika personligheter redan från början, bortsett då möjligen från enäggingar. Iallafall var det så för mina, de hade olika temperament från dag ett.
Självklart handlar det bara om enäggstvillingar och de är ju egentligen samma person så...

Precis som Röda Nejlikan så tror jag ju inte att det finns några genetiska skillnader för folk att samleva, där handlar det väl bara om kulturskillnader.
Jag tror dessutom att det bara är vissa inom vissa kulturer som har svårt att leva med vissa inom vissa kulturer

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 15 okt 2012, 22:28

Japp. Vissa har ju till exempel svårt att leva med sig själva.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 16 okt 2012, 06:22

Röda Nejlikan skrev:Genom att hävda att det är skillnad på folk och folk så kan de fälla kommentarer kring att det kanske finns andra orsaker än diskriminering när romer nekas att hyra bil. Det är helt enkelt en biologisk skillnad i grunden mellan "etniska svenskar" och romer och det har inget med diskriminering att göra. Det är lite som att säga att en miljard kineser kan inte ha fel, ät ris. Det är ok att diskriminera romer eftersom 500 år av diskriminering måste ha skett på goda grunder...
Handlar inte diskrimineringen av romer snarare om kultur än om biologi? Jag tvivlar på att romerna i fråga hade haft särskilt stora problem på mackarna om de hade klätt sig i andra kläder än den finsk-romska stilen. I många länder finns grupper med liknande livsstil som romerna (kringflyttande, bristande/obefintlig skriftlig tradition o.s.v.) och dessa har samma problem med diskriminering som romerna här. Jag tänker t.ex. på de irländska tattarna. De är etniskt sett lika brittiska som resten av befolkningen på öarna men får trots detta utstå en massa problem. Jag tror att förklaringen snarare ligger i livsstilen än i den etniska tillhörigheten.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 16 okt 2012, 06:42

Röda Nejlikan skrev:Vad jag menar är att alla har samma förutsättningar att utveckla sin personlighet ur ett biologiskt synsätt.
Ursäkta, :-) men jag lyckas inte tyda ur något begripligt ur detta.
Vår personlighet tror jag finns från start. Vi kan möjligtvis tygla den men inte mer. Däremot kan vårt handlande styras i hög utsträckning av den kultur/sociala omgivning vi vistas i.

Röda Nejlikan skrev:Självklart kommer miljön att spela en stor roll i hur vi formas som människor.[ ... ]Om man inte har etniska svenskar som biologiska föräldrar så kommer fortfarande den nedärvda essensen att bestämma hur jag blir som person.
"Den nedärvda essensen" är ju bara ett korkat påhitt för att försvara orimliga åsikter.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » tis 16 okt 2012, 08:27

Urquhart skrev:
Röda Nejlikan skrev:Genom att hävda att det är skillnad på folk och folk så kan de fälla kommentarer kring att det kanske finns andra orsaker än diskriminering när romer nekas att hyra bil. Det är helt enkelt en biologisk skillnad i grunden mellan "etniska svenskar" och romer och det har inget med diskriminering att göra. Det är lite som att säga att en miljard kineser kan inte ha fel, ät ris. Det är ok att diskriminera romer eftersom 500 år av diskriminering måste ha skett på goda grunder...
Handlar inte diskrimineringen av romer snarare om kultur än om biologi? Jag tvivlar på att romerna i fråga hade haft särskilt stora problem på mackarna om de hade klätt sig i andra kläder än den finsk-romska stilen. I många länder finns grupper med liknande livsstil som romerna (kringflyttande, bristande/obefintlig skriftlig tradition o.s.v.) och dessa har samma problem med diskriminering som romerna här. Jag tänker t.ex. på de irländska tattarna. De är etniskt sett lika brittiska som resten av befolkningen på öarna men får trots detta utstå en massa problem. Jag tror att förklaringen snarare ligger i livsstilen än i den etniska tillhörigheten.
Jag kanske var oklar men jag avsåg att demonstrera hur den diskriminerande sidan resonerar på ett ironiskt vis. Jag håller helt med dig

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » tis 16 okt 2012, 08:31

matsw skrev:
Röda Nejlikan skrev:Vad jag menar är att alla har samma förutsättningar att utveckla sin personlighet ur ett biologiskt synsätt.
Ursäkta, :-) men jag lyckas inte tyda ur något begripligt ur detta.
Vår personlighet tror jag finns från start. Vi kan möjligtvis tygla den men inte mer. Däremot kan vårt handlande styras i hög utsträckning av den kultur/sociala omgivning vi vistas i.

Röda Nejlikan skrev:Självklart kommer miljön att spela en stor roll i hur vi formas som människor.[ ... ]Om man inte har etniska svenskar som biologiska föräldrar så kommer fortfarande den nedärvda essensen att bestämma hur jag blir som person.
"Den nedärvda essensen" är ju bara ett korkat påhitt för att försvara orimliga åsikter.
Jag tror inte att vi helt föds med en viss personlighet. Grunden för till exempel självkänsla läggs i mycket tidiga år och självkänslan visar sig starkt i personligheten. Men visst, jag kan ha fel och det är i vilket fall som helst nästan omöjligt att bevisa.

Mitt resonemang om essensen är ett sätt att ironisera över begreppet, förlåt om jag var otydlig.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 16 okt 2012, 09:21

Urquhart skrev:
Kläderna är ju det enda som pekar ut dem. Minns när ett äldre finskzigenskt par flyttade in i ett radhusområde där jag bodde. Som alla andra hade de mängder med folk med sig under flyttdagen och direkt tänkte både jag och andra att "Jaha nu var det slut på lugnet". Därefter såg man sällan till en käft hos dem, de levde ett lugnt och stilla liv men rekationen hos mig själv förvånade mig. Vem som helst annan som hade flyttat in och haft ett koppel med folk med sig hade jag sett som en helt normal företeelse men nu drog jag stora växlar på detta simpla. Jag är uppfostrad med att zigenare är tjuvaktiga, lögnaktiga etc och det sitter - när jag ser deras typiska kläder så triggas något igång och antagligen beror det på att jag upplevt de där husvagnsgrupperna som levde så apart, dök upp på någon gräsplätt och sedan drog vidare. Jag var nyfiken på dem och livrädd.

Låst