SDs syn på människan

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Re: SDs syn på människan

Inlägg av Röda Nejlikan » tis 16 okt 2012, 09:48

Din reaktion är tyvärr alltför vanlig men heller inte konstig. Jag har kommer på mig själv att ideligen reagera med fördomar. Det är mänskligt men när man bygger sin värld på fördomar utan att vara självkritisk, är både tragiskt och farligt.
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » tis 16 okt 2012, 09:53

Röda Nejlikan skrev: Vidrig läsning... Svårt att förstå att han var professor och samtidigt så korkad. Hela artikeln är ju full av förutfattade meningar med en total avsaknad av vetenskap. När han beskriver asiater eller färgade är det som en beskrivning baserad på en hollywoodfilm.
Den förkortade versionen av boken är mer inriktad på att sammanfatta resultaten än att motivera dessa. För den som inte är övertygad och vill veta mer rekommenderas artikeln “Thirty Years of Research on Race Differences in Cognitive Ability” av Rushton och Jensen:
http://psychology.uwo.ca/faculty/rushtonpdfs/pppl1.pdf
Det här är mainstream och inte en udda professors uppfattning. Allt är inte biologi men den är viktig.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 16 okt 2012, 09:56

Röda Nejlikan skrev:Din reaktion är tyvärr alltför vanlig men heller inte konstig. Jag har kommer på mig själv att ideligen reagera med fördomar. Det är mänskligt men när man bygger sin värld på fördomar utan att vara självkritisk, är både tragiskt och farligt.
Jo men exakt - man måste hela tiden medvetandegöra sig själv om dem men det är mycket reptilhjärna inblandad där tror jag - man kommer på sig efteråt. Huvudsaken är väl i alla fall att man inte omedelbart accepterar det man upplever som någon sanning utan att man också ger sig tid att fundera lite.

Användarvisningsbild
päronet

Inlägg av päronet » tis 16 okt 2012, 10:14

Blenda skrev: Denna dubbla agenda (!) gör mig sjukt trött! Varför står man inte för de fördomar man har för det måste ju ändå vara dessa man värvar medlemmar på i verkligheten istället för att försöka upprätthålla en fasad utåt?
Min uppfattning är att SD är det minst lögnaktiga partiet när det gäller dessa frågor. Även politikerna från dom andra partierna vet att mackarna förlorar pengar på att hyra ut till zigenarna eftersom dessa ofta inte kommer att uppfylla sin del av avtalet. Hycklarna gör istället allt för att dölja sanningen.
Varför inte föra och publicera statistik över t.ex zigenarnas kriminalitet? Det vore det bästa sättet att bemöta alla substanslösa beskyllningar.
Även om grupper som zigenarna är som dom är måste det finnas respekt och det är vad SDs utrensningar handlar om. Solguru om den stora utrensningen:
http://solguru.motpol.nu/?p=2649

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » tis 16 okt 2012, 10:18

päronet skrev:
Röda Nejlikan skrev: Vidrig läsning... Svårt att förstå att han var professor och samtidigt så korkad. Hela artikeln är ju full av förutfattade meningar med en total avsaknad av vetenskap. När han beskriver asiater eller färgade är det som en beskrivning baserad på en hollywoodfilm.
Den förkortade versionen av boken är mer inriktad på att sammanfatta resultaten än att motivera dessa. För den som inte är övertygad och vill veta mer rekommenderas artikeln “Thirty Years of Research on Race Differences in Cognitive Ability” av Rushton och Jensen:
http://psychology.uwo.ca/faculty/rushtonpdfs/pppl1.pdf
Det här är mainstream och inte en udda professors uppfattning. Allt är inte biologi men den är viktig.
Detta är ett oerhört debatterat område och de stora organisationerna för psykologer och antropologer i USA (där detta diskuterats mest) menar att det inte finns bevis för att påstå att det finns genetiska skillnader mellan raser som påverkar intelligens och personlighet. Det finns fyra ståndpunkter för att förklara eventuella uppmätta skillnader mellan raser. Den första är det som Rushton står för, att det finns en skillnad mellan raser som beror på miljö och ärftliga skillnader i hjärnans funktion. Den andra är att det finns skillnader men att de beror uteslutande på sociala eller miljömässiga faktorer. En tredje ståndpunkt är att kognitiva skillnader mellan raser inte existerar och skillnaderna i testresultat beror på att man använder testen på ett felaktigt sätt. Den fjärde ståndpunkten är att konceptet om raser är fel och att testen är undermåliga och därför är jämförelser meningslösa

Teorierna kommer ur tiden då amerikaner använde slavar, företrädesvis från Afrika för att berättiga slaveri, kolonialism och annat otrevligt. Det är ur denna sörja som SD hämtar sin biologiska essens
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 16 okt 2012, 10:27

päronet skrev:
Blenda skrev: Denna dubbla agenda (!) gör mig sjukt trött! Varför står man inte för de fördomar man har för det måste ju ändå vara dessa man värvar medlemmar på i verkligheten istället för att försöka upprätthålla en fasad utåt?
Min uppfattning är att SD är det minst lögnaktiga partiet när det gäller dessa frågor. Även politikerna från dom andra partierna vet att mackarna förlorar pengar på att hyra ut till zigenarna eftersom dessa ofta inte kommer att uppfylla sin del av avtalet. Hycklarna gör istället allt för att dölja sanningen.
Varför inte föra och publicera statistik över t.ex zigenarnas kriminalitet? Det vore det bästa sättet att bemöta alla substanslösa beskyllningar.
Även om grupper som zigenarna är som dom är måste det finnas respekt och det är vad SDs utrensningar handlar om. Solguru om den stora utrensningen:
http://solguru.motpol.nu/?p=2649
Hmmm....dels verkar du veta att zigenare är dåliga på att hålla avtal och samtidigt efterlyser du statistik på att så är/inte är fallet. För mig går detta inte ihop. Kan du förklara dig?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 16 okt 2012, 10:35

En ganska intressant artikel om romer: http://www.fof.se/tidning/2011/3/de-undflyende-romerna

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 16 okt 2012, 10:44

Måste tillägga en sak angående det här med SD:s s.k. frispråkighet och "mod" att "säga som det är". SD presenterar ingenting nytt. Född som jag är på femtiotalet ser jag deras resonemang som gammal skåpmat, från en tid då man faktiskt inte hade så mycket kunskap om saker och ting och där bymentaliteten och skvallret var förhärskande. Varför någon skulle vilja ha en återgång til ett sådant samhälle förstår jag inte och man måste antingen vara mycket ung eller mycket dum för att gå på det!

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 16 okt 2012, 12:51

Blenda skrev:En ganska intressant artikel om romer: http://www.fof.se/tidning/2011/3/de-undflyende-romerna
Ja, den var intressant. Jag håller nog med om att romernas kultur är mycket stark och att de bl.a. därför har väldigt svårt att bli integrerade. Jag skulle gissa att de är den sämst integrerade gruppen i hela Sverige trots att de funnits här bra mycket längre än många andra folkgrupper (som dessutom etniskt är betydligt mer olika svenskar).

F.ö. så håller jag även med om att forskningen på både romer och resande (tattare) verkar vara väldigt klen. Det lär nog delvis bero på att de inte har skriftliga traditioner. Gällande de s.k. tattarna så vet man inte ens om de från början var en etnisk eller social grupp.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » tis 16 okt 2012, 14:33

Läs artikeln om romer och byt ut ordet "romer" mot "somalier" eller "muslimer". Förvisso sker ingen tvångssterilisering längre men människors attityd är snarlik.

skogaliten

Inlägg av skogaliten » tis 16 okt 2012, 14:42

Blenda skrev:
Röda Nejlikan skrev:Din reaktion är tyvärr alltför vanlig men heller inte konstig. Jag har kommer på mig själv att ideligen reagera med fördomar. Det är mänskligt men när man bygger sin värld på fördomar utan att vara självkritisk, är både tragiskt och farligt.
Jo men exakt - man måste hela tiden medvetandegöra sig själv om dem men det är mycket reptilhjärna inblandad där tror jag - man kommer på sig efteråt. Huvudsaken är väl i alla fall att man inte omedelbart accepterar det man upplever som någon sanning utan att man också ger sig tid att fundera lite.
Jag tycker själv att det intressant, hur något slags "nedärvda" eller inlärda fördomar slår till i vissa situationer, och man verkligen måste anstränga sig för att återgå till bli objektiv, logisk och faktabaserad.
Vad avser Romer, så har jag tyvärr ett par mindre trevliga, personliga erfarenheter från den tiden i min ungdom då jag jobbade som väktare i bagaget. Tacka sjutton för att reptilhjärnan slår till, när jag stöter ihop med finska romer, efter ha blivit knivskuren av en person i samband med ett (berättigat) ingripande.

Då, hade jag i stort sett ingen som helst kunskap om Romernas historia och kultur alls, idag har jag lite kunskap (frimärksstorlek ungefär), och att arbeta bort instinktiv misstro är inte helt enkelt, även om det är eftersträvansvärt.

Jag har ju faktiskt mött Romer på ett trevligt sätt betydligt fler gånger än under otrevliga former...

Användarvisningsbild
Homo_Interneticus

Inlägg av Homo_Interneticus » tis 16 okt 2012, 15:03

Urquhart skrev:
Blenda skrev:En ganska intressant artikel om romer: http://www.fof.se/tidning/2011/3/de-undflyende-romerna
Ja, den var intressant. Jag håller nog med om att romernas kultur är mycket stark och att de bl.a. därför har väldigt svårt att bli integrerade. Jag skulle gissa att de är den sämst integrerade gruppen i hela Sverige trots att de funnits här bra mycket längre än många andra folkgrupper (som dessutom etniskt är betydligt mer olika svenskar).

F.ö. så håller jag även med om att forskningen på både romer och resande (tattare) verkar vara väldigt klen. Det lär nog delvis bero på att de inte har skriftliga traditioner. Gällande de s.k. tattarna så vet man inte ens om de från början var en etnisk eller social grupp.
Jag har gjort kvalitativ studie (intervjuer) på romer. Hälften var romer med traditionella kläder medans hälften hade vanliga kläder. Det visade sig att samtliga romer med traditionell klädsel blev extremt diskriminerade, från tidig ålder till vuxen ålder. De romer som bar vanliga kläder påverkades inte över huvudtaget. Tämligen självklara resultat men kan bekräfta bilden som flera spekulerat om.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 16 okt 2012, 15:11

Homo_Interneticus skrev:Jag har gjort kvalitativ studie (intervjuer) på romer. Hälften var romer med traditionella kläder medans hälften hade vanliga kläder. Det visade sig att samtliga romer med traditionell klädsel blev extremt diskriminerade, från tidig ålder till vuxen ålder. De romer som bar vanliga kläder påverkades inte över huvudtaget. Tämligen självklara resultat men kan bekräfta bilden som flera spekulerat om.
Hur såg de på barnäktenskap och att flickor påbörjar (och fullföljer) gymnasistudier i respektive grupp.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 16 okt 2012, 19:52

Pär C skrev:
Homo_Interneticus skrev:Jag har gjort kvalitativ studie (intervjuer) på romer. Hälften var romer med traditionella kläder medans hälften hade vanliga kläder. Det visade sig att samtliga romer med traditionell klädsel blev extremt diskriminerade, från tidig ålder till vuxen ålder. De romer som bar vanliga kläder påverkades inte över huvudtaget. Tämligen självklara resultat men kan bekräfta bilden som flera spekulerat om.
Hur såg de på barnäktenskap och att flickor påbörjar (och fullföljer) gymnasistudier i respektive grupp.
Man kan utläsa en del ur den här artikeln: http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/va ... framtiden/

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 17 okt 2012, 09:08

Röda Nejlikan skrev:Läs artikeln om romer och byt ut ordet "romer" mot "somalier" eller "muslimer". Förvisso sker ingen tvångssterilisering längre men människors attityd är snarlik.
Jag tycker inte att romernas situation alls liknar t.ex arabers. Romerna har funnits här betydligt längre och har under felra hundra år varit kraftigt motarbetade av staten. Detsamma gäller inte alls för somalier och araber. Jag skulle dessutom gissa att somalier och araber inom några få generationer är väl integrerade i det svenska samhället. Traditionellt klädda svensk-finska romer kommer förmodligen inte vara närmare intregration då än vad de är nu.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Låst