Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Gert

Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Inlägg av Gert » tis 04 dec 2012, 21:27

Är jag ensam om att tycka att det är ett förslag för en dramatisk förändring av synen på barnens rätt till lika undervisning.
Ett förslag lika radikalt som löntagarfonderna på sin tid?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Inlägg av Vidugavia » tis 04 dec 2012, 21:32

Gert skrev:Är jag ensam om att tycka att det är ett förslag för en dramatisk förändring av synen på barnens rätt till lika undervisning.
Ett förslag lika radikalt som löntagarfonderna på sin tid?
Håler helt med. Det är helt enkelt en del i avskaffandet av tanken om en skola för alla och övergången till en skola för de som har råd.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Gert

Inlägg av Gert » ons 05 dec 2012, 03:19

Det kommer att bli ett viktigt steg som möjliggör mer segregering av eleverna även när de går i samma skola. Man kan samtidigt stödja sina egna barns utbildning och minska skattebasen som fördelas även till konkurrerande ungar. En total no-brainer för den som tycker att konkurrens är den allenarådande storheten i samhällsbygget.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 05 dec 2012, 07:52

RUT-avdraget sänker skattetrycket mot vissa utvalda tjänster.

Ett högt skattetryck gör att "man" inte har råd med informator/guvernant. Den nuvarande strukturen/styrningen i skattesystemet leder till ett samhälle där folk sitter i sin ensamhet och 'tycker' på internet halva nätterna. Infrastrukturen bakom detta forum är inte snuten ur näsan precis. Är det mer önskvärt att samhällets resurser satsas så på längre sikt? Skall man bara få göra samhällsnyttiga saker på det dyra internet?

Det vore bättre om skattetrycket var lägre, och skolorna prioriterades.
Det går alltid att argumentera mot hur andra använder sina pengar (satsar på sina ungdjävlar!?!?!?). Den enda som använder sina pengar fullständigt rationellt och samhällsnyttigt är egentligen jag. Ni andra gör konstiga val.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 05 dec 2012, 07:56

Mja, föräldrar som bryr sig om sina barn kommer alltid att anlita läxhjälp om det behövs. Skall det då bara vara förbehållet de rika och skall det då betalas svart?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

sicher

Inlägg av sicher » ons 05 dec 2012, 08:11

kipphebel3 skrev:Mja, föräldrar som bryr sig om sina barn kommer alltid att anlita läxhjälp om det behövs.
Anekdotiskt, men jag har aldrig känt någon som fått eller anlitat läxhjälp hem. När jag gick i skolan hade vi dock möjlighet att gå till skolan på kvällstid och få hjälp av utbildade lärare med olika ämnen. "Mattestugan" kallades matematikhjälpen. Tror det främst var matte eleverna behövde hjälp med.

/M

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 05 dec 2012, 08:25

men jag har aldrig känt någon som fått eller anlitat läxhjälp hem. När jag gick i skolan hade vi dock möjlighet att gå till skolan på kvällstid och få hjälp av utbildade lärare med olika ämnen.
Här, på Åland, 70-tal var det inte alls ovanligt. Hade själv "hjälplärare" vissa tider. Min bror extraknäckte som hjälplärare under hela sin studietid.

Då vi skulle skriva studenten ställde vissa lärare upp med extrahjälp för hela klassen vissa kvällar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 05 dec 2012, 08:40

Jag har svårt att se det rättvisa i att de som har svårt att lära ska få större del av de allmänna resurserna än de som har lätt att lära. Individer med högre utbildningsgrad tenderar att lägga större vikt vid utbildning än övriga. Om man på något sätt kan få fler att ha möjlighet till läxhjälp (genom skattesubvention) kanske de kan lära mer.
Sammantaget så vet jag inte vad jag tycker...
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 05 dec 2012, 08:45

Hur man än vänder rumpan så står det sociala arvet för 70% av framgången i skolan. Om dina föräldrar förstår värdet av och uppmuntrar skolarbetet så går det bättre för dig. Att underlätta för föräldrar att hjälpa sina barn är således önskvärt.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 05 dec 2012, 08:56

VPK vill ju rent av förbjuda läxor. :lol: Att läsa på* hemma skall på något vis missgynna studiesvaga elever. Nästa steg blir naturligtvis att förbjuda lärorika och uppbyggeliga barnböcker i hemmiljö. "Så funkar det" är ju naturligtvis djupt osolidarisk litteratur.

') särskriva/skriva ihop? se där en fråga för skönandar.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 05 dec 2012, 08:57

Förslaget får väl till att börja med ses i sitt sammanhang. Betald läxhjälp till yngre barn är idag RUT-mässigt som en form av barnpassning. Det handlar nu om att utsträcka avdragsrätten även till äldre barn för det framstår som lite överrumplande att avdragsrätten för läxhjälp är beroende av barnets ålder.

Förändringen lär ju förändra beteendet för den grupp som inte är beredd att lägga pengarna på icke-avdragsgill läxhjälp men väl avdragsgill dito. Jag tror inte det är en särskilt gynnad grupp. Om detta antagande är rätt kommer inte förändringen att öka den totala seggregationen utan "bara" röra om i mellanskiktet.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 05 dec 2012, 09:25

Nationalekonomen Jonas Vlachos är kritisk.

Fast han jobbar på Institutet för näringslivsforskning, så han måste nog vara köpt eller på annat sätt påverkad av näringslivet och således inte helt pålitlig.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 05 dec 2012, 09:44

Om nu det allmänna ska lägga pengar på läxläsning, så borde det väl rimligtvis göras så att det blir så mycket läxläsning som möjligt för pengarna.

Och i så fall är det, enligt Vlachos, inte så att det ska göras via RUT-avdraget.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 05 dec 2012, 09:52

En invändning mot Vlachos argument är att det nog inte är helt rättvist att jämföra vanliga skolan med privat läxhjälp, då det sistnämnda förmodligen är en betydligt mer produktiv verksamhet. Men samtidigt kan jag sympatisera med den övergripande poängen. Det borde helt klart finnas mer kostnadseffektiva sätt att hjälpa till med läxor och öka kunskapen. Spontant tänker jag att staten istället borde stödja inrättningar som Mattecentrum. Jag har inte räknat på det, men det borde rimligtvis ge mer "hjälp" per krona och på ett sätt som inte enbart gynnar vissa, redan resursstarka grupper.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » ons 05 dec 2012, 09:57

FudoMyoo skrev: Jag har inte räknat på det, men det borde rimligtvis ge mer "hjälp" per krona och på ett sätt som inte enbart gynnar vissa, redan resursstarka grupper.
Efter en snabb googling så visar det sig att det har någon annan redan gjort. Förvisso av en part i målet, men ändå:
DN bad Mattecentrums grundare Johan Wendt att beräkna hur många fler elever de skulle kunna hjälpa om de exempelvis fick 2 miljoner i stöd 2013 och ytterligare 5 miljoner i stöd 2014. Wendt hävdar att de skulle kunna öka antalet elever som får mattestöd från 3 500 till 12 000 varje vecka runt om i Sverige. Och på nätet skulle antalet elever kunna ökas från 110 000 till 450 000 elever.
Ordnung muss sein.

Låst