Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Inlägg av Anders G » mån 09 sep 2013, 15:10

OK. Du tycker det är orättvist att man inte får göra avdrag för tjänsten "läxhjälp" bara för att den inte utförs i hemmet. (Motivet att det tillåts är ju att det jämställs med barnpassning.)
Då gör vi ett avsteg och tillåter detta avdrag på distans.
Andra datatjänster på distans skulle då inte ge rätt till avdrag. Nätpoker, tex. Så orättvist...
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 09 sep 2013, 16:49

Om man inte inser att gynnande av kommersiell läxhjälp ökar klyftorna i samhället så är man dålig på matematik.

Sedan är det förstås tillåtet att tycka att vi behöver större klyftor i samhället. Och det är fullt möjligt att inse att det leder till ökade klyftor och tycka att det är dåligt, men att man ändå vill ha läxhjälp för sina egna barn när samhället nu är som det är. Men man kan inte förneka att detta leder till ökade klyftor. Det vore lika vansinnigt som att hävda att kärnkraften innebär en akut risk för boende nära våra reaktorer, eller att folk troligtvis får cancer av genmodifierad mat, eller att USA styr våra tankar via satelliter.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 09 sep 2013, 18:19

Solidaritet med de svaga: bomma dina läxor. Trams. Jantetrams.

Om några fixar läxorna på det här viset, så kan andra fixa läxorna på något annat sätt. Svaga elever skall ha stöd genom skolan eller frivilligorganisationer.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 09 sep 2013, 19:20

Anders G skrev:Solidaritet med de svaga: bomma dina läxor. Trams. Jantetrams.

Om några fixar läxorna på det här viset, så kan andra fixa läxorna på något annat sätt. Svaga elever skall ha stöd genom skolan eller frivilligorganisationer.
Det kan du absolut tycka om du vill. Du kan dock inte förneka att det leder till ökade klyftor. Och att om politikerna, exempelvis genom att ge ett riktat avdrag till de som har råd att anställa läxhjälp, uppmuntrar till detta på bekostnad av något annat, så är det en politik som direkt syftar till att öka klyftorna i samhället.

Jag har naturligtvis inga synpunkter på att folk använder sina egna pengar till att anställa läxhjälp eller vad som helst annat. Jag har inte heller några synpunkter på att folk använder de möjligheter som finns enligt gällande lag.

Själv är jag dock mot ökade klyftor i samhället och jag anser att det är bättre att använda pengarna för att anställa fler lärare. Dessa lärare ska hjälpa alla elever, oavsett om föräldrarna har pengar eller ej. Jag menar också att det bör ges stödundervisning till alla elever, inte bara till de som är skolsvaga. De som har lätt för sig bör också få extra hjälp med svårare uppgifter för att hålla motivationen uppe. Och de i mitten bör få extra hjälp med sådant de har svårt för eller sådant de har särskilt intresse för. Någon timme i veckan kan göra stor skillnad för många elever, så det behöver inte handla om enorma resurser. Tvärtom är det med säkerhet betydligt mer resurseffektivt än privat läxhjälp.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 10 sep 2013, 02:06

Enligt ett rykte beror denna kommersialisering även på att politiker och ekonomer vill kunna mäta mer ekonomiskt aktivitet (skapa ekonomisk tillväxt). Ligger det något i det?

I övrigt undrar jag: Behövs verkligen detta? Var är föräldrarna?
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Låst