Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Gert

Re: Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 15:50

Sensemaker skrev:Över huvud taget tycker jag att diskussionen här helt fokuserat på utbildningsfrågan och rättvisefrågan. Är det jag som missförstått eller missat något?
Du verkar inte tycka att förslagets påverkan på skolan är något viktigt!

Gert

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 15:55

Ett naturligt nästa steg om det inte redan nu blir möjligt är att lärare kan extraknäcka med läxhjälp på sin fritid kanske med samma elever han/hon har på dagarna det vore ju också ett led i att låta duktiga lärare utveckla sin verksamhet. Och att leverantör och slutkund kommer närmare varandra.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 07 dec 2012, 16:02

Gert skrev:
Sensemaker skrev:Över huvud taget tycker jag att diskussionen här helt fokuserat på utbildningsfrågan och rättvisefrågan. Är det jag som missförstått eller missat något?
Du verkar inte tycka att förslagets påverkan på skolan är något viktigt!
Det är inte det huvudsakliga syftet. Att den gör något samhälliligt gott (bättre studieresultat och förhoppningsvis mer välutbildad ungdom) är trevligt, men inte huvudsaken. Som jämförelse har ju ROT ingen samhällsnytta alls (att folk bor i finare hus är trevligt för individen men ingen vinst för samhället). Huvudsaken i både RUT och ROT är att skapa jobb och kanske göra svarta jobb vita vilket är synnerligen samhällsnyttiga ting ifall det lyckas.

Det verkar som att det bara är jag som vill diskutera vad som var förslagets huvudtanke. Kanske jag skall lägga av eller starta en separat tråd.

Sensemaker

Gert

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 16:13

Sensemaker skrev:Det verkar som att det bara är jag som vill diskutera vad som var förslagets huvudtanke. Kanske jag skall lägga av eller starta en separat tråd.Sensemaker
Kanske det, för här diskuteras då förslagets biverkningar som jag tror förslagsställarna ser som ett bra tillfälle att bakvägen befästa en förändring av synen på vilka möjligheter olika barn ska ges.
Senast redigerad av 1 Gert, redigerad totalt 0 gånger.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 07 dec 2012, 16:23

Gert skrev:
Sensemaker skrev:Det verkar som att det bara är jag som vill diskutera vad som var förslagets huvudtanke. Kanske jag skall lägga av eller starta en separat tråd.Sensemaker
Kanske det, för här diskuteras då förslagets biverkningar som jag tror förslagsställarna ser som ett bra tillfälle att bakvägen befästa den förändring av synen på vilka möjligheter olika barn ska ges.
Kanske de ursprungliga förslagsställarna ser saken så nu, men det var väl knappast deras plan från början. Som jag förstod det har det här med läxhjälp halkat in på ett bananskal. Rätta mig om jag har fel.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 07 dec 2012, 17:06

Gert skrev:Ett naturligt nästa steg om det inte redan nu blir möjligt är att lärare kan extraknäcka med läxhjälp på sin fritid kanske med samma elever han/hon har på dagarna det vore ju också ett led i att låta duktiga lärare utveckla sin verksamhet. Och att leverantör och slutkund kommer närmare varandra.
Intressant! Är det vad som kallas entrepenöriellt lärande? Det bästa med människan är som bekant kunden.

Jag är lite nyfiken på en sak: vem är kunden här?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Gert

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 17:58

Matte skrev:Jag är lite nyfiken på en sak: vem är kunden här?
De goda föräldrarna!

Användarvisningsbild
Mrs Robinson

Inlägg av Mrs Robinson » fre 07 dec 2012, 18:08

Gert skrev:De pengaslukande, onda kapitalistiska rikemansföräldrarna som tvingar fattiga att betala för dem!
*rättade din kommentar

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 07 dec 2012, 18:10

Per definition alltså goda föräldrar som blir kunder och vars köpkraftiga efterfrågan styr utbudet på undervisning?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Mrs Robinson

Inlägg av Mrs Robinson » fre 07 dec 2012, 18:13

Det känns inte direkt som att lärare kommer orka med extra undervisning utöver det som krävs på jobbet. När de kommer hem från den stökiga skolan vill de nog ta en öl, knulla sin partner samt slappna av framför På spåret och Antikrundan. Skulle återigen bli frågan om främst studenter som är ute efter extrajobb...

Gert

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 18:29

Jag har kunder som är gymnasielärare på heltid och driver både sågverk och byggfirma med 5-6 anställda vid sidan om, det vore väl bättre om de fick erbjuda tjänster inom sin profession i stället för att fylla sin dag?

Läkare är ju ett krävande yrke, där är det väl inte helt ovanligt med egen klinik vid sidan om.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 07 dec 2012, 18:31

Viktigt att det inte blir jäv dock, dvs möjlighet att göra sämre lektioner, så att många av eleverna sedan behöver anlita en för kvällshjälp med läxorna.

Gert

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 18:33

Matte skrev:Per definition alltså goda föräldrar som blir kunder och vars köpkraftiga efterfrågan styr utbudet på undervisning?
Det är i den riktningen som avdraget för läxhjälp pekar.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 07 dec 2012, 18:37

kaxiga Z skrev:Viktigt att det inte blir jäv dock, dvs möjlighet att göra sämre lektioner, så att många av eleverna sedan behöver anlita en för kvällshjälp med läxorna.
En lika enkel som genial affärsidé!

K. Marx

Användarvisningsbild
Mrs Robinson

Inlägg av Mrs Robinson » fre 07 dec 2012, 18:39

Gert skrev:Jag har kunder som är gymnasielärare på heltid och driver både sågverk och byggfirma med 5-6 anställda vid sidan om, det vore väl bättre om de fick erbjuda tjänster inom sin profession i stället för att fylla sin dag?

Läkare är ju ett krävande yrke, där är det väl inte helt ovanligt med egen klinik vid sidan om.
Jag säger inte att det inte kommer förekomma. Jag säger bara att jag tror att 8 av 10 kommer vara studenter ute efter extra jobb. Där jag befinner mig sysslar 35% av doktoranderna i min institution med extra "tutoring". När det väl blir vanligt i Sverige så kommer det säkert vara så hos er också (fast inte doktorander, utan mer studenter som jobbar med sånt).

Låst