Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Gert

Re: Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 18:57

Matte skrev:
kaxiga Z skrev:Viktigt att det inte blir jäv dock, dvs möjlighet att göra sämre lektioner, så att många av eleverna sedan behöver anlita en för kvällshjälp med läxorna.
En lika enkel som genial affärsidé!
Det är i alla fall bättre än om några får nöja sig med en McSchool Meny som innehåller McUndervisning med McLäxhjälp som tillval. Det är det mörkaste scenariot, men jag hoppas och tror att vi inte kommer dit.
Senast redigerad av 1 Gert, redigerad totalt 0 gånger.

sicher

Inlägg av sicher » fre 07 dec 2012, 19:11

Anders skrev:
sicher skrev:Det är nog sant, men själv gissar jag att biblioteken har gjort mer än så för att öka läsningen.
Ja, men biblioteken kom för 100 år sedan eller så. Det jag skrev om är att sedan bokmomsen sänkts så har bokförsäljningen ökat med 30%. Förstår du skillnaden?
Det är klart att det är skillnad. Min poäng handlade om att jag tror att de som är bäst betjänta av läxhjälp inte får det genom den här reformen. Jag tycker att det är toppen att vi har låg bokmoms, men kom förslaget att lägga ner bibliotek till förmån för 0% bokmoms så skulle jag reagera. De fyller olika syften.

/M

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 07 dec 2012, 19:35

RUT-avdrag för läxhjälp är inte en pedagogisk reform. Det är en avgränsningsfråga vid ett försök att med lägre skatter locka fram en växande tjänstesektor.
They don't like it up'em, you know!

Gert

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 19:42

Det är ju det som är så smart upplagt. Man kan ge den gamla grunden för skolan en smäll sådär i förbigående, hoppsan! Det är fullt i klass med Per Schlingmanns mästerverk, om nu inte ett av dem?
Senast redigerad av 1 Gert, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Mrs Robinson

Inlägg av Mrs Robinson » fre 07 dec 2012, 19:45

Gert skrev:I klass med Per Schlingmanns mästerverk
Syftar du på Filippa?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 07 dec 2012, 21:55

Gert skrev:Det är ju det som är så smart upplagt. Man kan ge den gamla grunden för skolan en smäll sådär i förbigående, hoppsan! Det är fullt i klass med Per Schlingmanns mästerverk, om nu inte ett av dem?
Ja, nästan. Det är ödlorna som ligger bakom denna djävulska komplott.
They don't like it up'em, you know!

Gert

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 22:32

Jag känner stor respekt för skickligt yrkesfolk, det politiska hantverket handlar ju om att genomföra sin linje med minsta möjliga friktion, att ta vara på tillfällen som bjuds, men jag håller inte med om att det är en bra politik.

sicher

Inlägg av sicher » fre 07 dec 2012, 22:50

Anders G skrev:RUT-avdrag för läxhjälp är inte en pedagogisk reform. Det är en avgränsningsfråga vid ett försök att med lägre skatter locka fram en växande tjänstesektor.
Ok, felformulerat av mig.

/M

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 07 dec 2012, 23:07

J.K Nilsson skrev:
Zartax skrev:Varför inte då?
Resursanvändande och ideologi. Alla bör få chansen att förstå vad som lärs ut, innan det målet är nått så bör man man inte lägga en spänn extra på att kalle som får en 4:a/vg/ellervaddetheternu i matte skall gå på alla lektioner och då få en 5:a/MVG/evddhn.

Fokuset att eleverna ska vara närvarande på alla lektioner är kontraproduktivt. Hellre att den överbegåvade har förtroende att klara av kursen och pröva denne mot svåra uppgifter vid prov bör väll vara det eftersträvansvärda. Inte någon rättvisesak att alla ska sitta i klassrummet och ha tråkigt.

J.K Nilsson
Alla har chansen att förstå. Vad du egentligen menar är att alla SKA förstå innan vi spenderar pengar på att låta begåvade elever nå längre. Jag tror det är ett dåligt sätt att spendera resurser. Vilka är det som har störst positiv påverkan på samhället? Jo, de där extrabegåvade som lyckas nå långt och göra framsteg som alla kan dra nytta av. Att inte låta dessa utvecklas i den takt de kan för att alla ska uppnå någon godtyckligt satt lägstanivå känns kontraproduktivt.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » sön 16 dec 2012, 16:51

Så var det dags!

DN: Ideell läxhjälp (till för alla) förlorar halv miljon i bidrag

Gissa varför det är tunt i statskassan till detta utmärkta initiativ (mattecentrum) som kommer ALLA behövande oavsett bakgrund till del...

Första gången jag använder den här: :O=
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » sön 16 dec 2012, 17:08

Zartax skrev: Alla har chansen att förstå. Vad du egentligen menar är att alla SKA förstå innan vi spenderar pengar på att låta begåvade elever nå längre. Jag tror det är ett dåligt sätt att spendera resurser. Vilka är det som har störst positiv påverkan på samhället? Jo, de där extrabegåvade som lyckas nå långt och göra framsteg som alla kan dra nytta av. Att inte låta dessa utvecklas i den takt de kan för att alla ska uppnå någon godtyckligt satt lägstanivå känns kontraproduktivt.
I enlighet med det resonemanget så har alla då också chansen att sitta själv och förkovra sig och behöver då ingen extra stimulans för att nå långt. Som jag också skrev så kan vi inte tvinga alla att förstå eller utvecklas men alla ska, beroende på sina förutsättningar, ha möjligheten att förstå.

En lägstanivå behöver inte vara godtyckligt satt, det kan göras ganska så objektivt utfrån vad samhället förväntar sig att en elev ska kunna när de slutar nionde klass. De ska kunna tillgodogöra sig information om rengöringsmedel för att bli städare, de ska kunna tillgodogöra sig en körkortsutbildning för att kunna framföra tunga fordon, de ska kunna tillgodogöra sig en utbildning för att få behörighet att frakta farligt gods. Jag skulle inte kunna kunna tänka mig att man skulle kräva att en elev har VG i fysik, kemi och matematik för att kunna ta körkort för tung lastbil med tungt släp och få frakta farligt gods.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Crysis

Inlägg av Crysis » sön 16 dec 2012, 19:08

kaxiga Z skrev:Frågan som regeringen måste svara på är:

De barn som inte har föräldrar som kan eller vill hjälpa dem med läxorna, har alla dessa barn i Sverige en garanti för att få gratis läxhjälp?
De har redan svarat. De kommer inte garantera att alla kommer få läxhjälp. Varken gratis eller köpt. De företag som erbjuder läxhjälp har varit väldigt tydliga (gentemot regeringen) att de inte kommer satsa på landsbygden heller vilket alltså innebär att de barn som i praktiken kommer ha glädje av RUT-läxhjälp är stadsbarn med väl bemedlade föräldrar, i princip de barn som fått läxhjälp innan det blev avdragsgillt.

Regeringen har ju också talat om att RUT främst ska göra svarta jobb vita och ärligt talat har just det där med läxhjälp aldrig varit en betydande svart marknad. Intresset för att betala (eller ens använda sig av läxhjälp) är generellt sett lågt.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » mån 17 dec 2012, 09:16

Eon skrev:Så var det dags!

DN: Ideell läxhjälp (till för alla) förlorar halv miljon i bidrag

Gissa varför det är tunt i statskassan till detta utmärkta initiativ (mattecentrum) som kommer ALLA behövande oavsett bakgrund till del...

Första gången jag använder den här: :O=
Fullt förståeligt!

I det borgerligt styrda Sverige måste man tjäna på att arbeta ideellt...
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Englund

Inlägg av Englund » mån 17 dec 2012, 09:42

Varför inte göra läxhjälp helt skattefritt? Att investera i humankapital bör inte bestraffas med avgifter! Investeringar i humankapital gynnar alla.
Nu är då och framtiden är för alltid!

Oliver10

Inlägg av Oliver10 » mån 09 sep 2013, 14:52

Några kompisar till mig är i full gång att dra igång läxhjälp online - http://www.tutero.com
Tydligen kommer Rut inte gälla för de då hjälpen inte sker i hemmet, dvs läraren måste fysiskt befinna sig i samma lokal som eleven.
Vad säger ni? Ska vi nu ha detta avdrag så borde det väl gälla för alla.
Fördelarna med att få läxhjälp online känns ju som rätt många.

Låst