Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Re: Avdragsgill komersialiserad läxhjälp.

Inlägg av Billy Kropotkin » fre 07 dec 2012, 09:26

Matte skrev:
Knurd skrev:[Exakt för vilka utbildningsnivåer bör principen om likvärdig utbildning gälla?
Grundskolan för funktionellt friska skolpliktiga elever.
Även gymnasiet eftersom gymnasiet i praktiken är obligatorisk.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 07 dec 2012, 10:09

Knurd skrev:Vilka möjligheter ska då finnas för att anpassa utbildningen för särbegåvade elever, elever med dysfunktionella familjer, elever som inte klarar kunskapsmålen, elever med svenska som andraspråk, elever som efterfrågar alternativ pedagogik, svenska elever i utlandet, elever som går i skolor med utländsk språkprofil, eller elever som av olika skäl behöver gå på internatskola?
Nu rör du ihop olika frågor och problem till en osalig röra. En del handlar inte ens problem. I korthet: att individualisera undervisningen är ett pedagogiskt uppdrag som åligger varje skola och varje enskild lärare och som mycket väl kan lösas inom ramen för en likvärdig utbildning.

Lästips: Åke Isling: Kampen för och mot en demokratisk skola
Englund skrev:Ingen skall få vara bättre än någon annan. Vi ska dra ned alla högpresterande till de lågpresterandes nivå. Alla snygga skall vi brännskada så de blir lika fula som de redan fula. Vi ska kapa benen på de snabba. Detta är åtminstone vad jag tolkar som att många vänsterstollar vill, ungefär.
Var i all världen har du läst eller hört någon anföra dessa åsikter?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » fre 07 dec 2012, 12:27

Slask upprättad.
/Trilobite
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 07 dec 2012, 12:30

Englunds kommentar om att dra ner de högpresterandes nivå är på inget sätt extrem eller löjlig. Det är en vanlig åsikt i skolpolitiken. Gärna kanotgymnasium, men inte "elitklass" för matte/NO.
Det börjar dock röra sig åt rätt håll nu.
They don't like it up'em, you know!

Gert

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 12:53

Anders G

Om du menar att den här tråden handlar om fördelningen mellan barn med olika begåvningsgrad, så måste det innebära att du räknar in föräldrarnas ekonomi som en del av barnens begåvning och i så fall så bör det utgöra en del av hur man sorterar barnen i olika snabba grupper.

Det förslag som tråden handlar om leder då rakt mot målet.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 07 dec 2012, 13:21

Ett par högskolestudenter har erbjudit läxhjälp till högstadie/gymnasieelever. Man har frågat skattemyndigheterna hur det funkar med RUT. Hysteri har utbrutit, som vanligt i Sverige om någon kan råka lyckas i skolan.

Gert

Inlägg av Gert » fre 07 dec 2012, 13:32

Anders G skrev:Ett par högskolestudenter har erbjudit läxhjälp till högstadie/gymnasieelever. Man har frågat skattemyndigheterna hur det funkar med RUT. Hysteri har utbrutit, som vanligt i Sverige om någon kan råka lyckas i skolan.
Jag som trodde att det handlade om något som hänt i Sveriges riksdag,

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 07 dec 2012, 13:44

Ja, det hamnade där. Det är bra att riksdagen har något att syssla med.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 07 dec 2012, 14:48

Anders G skrev:Jag ryser. Barn är olika. Målet skall vara samma för alla, läroplanens kunskaps- och förståelsemål. Vägen dit skall vara anpassad till varje elevs förutsättningar och behov. Det betyder att vissa elever klarar av många lektioner i vanlig boskapsklass, medan andra elever kan behöva "tre vuxna per elev som sitter på dem rent fysiskt "och matar in kunskapen. Andra högpresterande elever kan behöva andra mer stimulerande arbetssätt. Att de överuppnår målen är inte ett problem, utan väsentligt för samhällets resurstillväxt.
I början skriver du bra, det är det som jag anser vara att ge alla likvärdiga förutsättningar.

Däremot det jag har gjort kursivt i citatet anser jag vara något som vi kan kosta på oss när vi har uppnått det första. De som är högpresterande kommer att uppnå godkänt-nivån. Skolan bör inte handla om att entusiasmera de uttråkade när det finns de som behöver hjälp för att ens klara av att förstå det som lärs ut.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Finn

Inlägg av Finn » fre 07 dec 2012, 15:10

För att återgå till ursprungsdiskussionen: Istället för läxbidrag till höginkomsttagare skulle skattepengarna kunna läggas på något bättre, till exempel Mattecentrum.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 07 dec 2012, 15:20

Finn skrev:För att återgå till ursprungsdiskussionen: Istället för läxbidrag till höginkomsttagare skulle skattepengarna kunna läggas på något bättre, till exempel Mattecentrum.
Vad är det? Tror du det skulle skapa många nya jobb och/eller göra svart jobb vita? Jag har förstått det som att detta var primära poängen med RUT/ROT. Ifall inte ditt förslag uppnår samma sak är det inte ett alternativ för att uppnå samma mål utan en helt annan idé.

Över huvud taget tycker jag att diskussionen här helt fokuserat på utbildningsfrågan och rättvisefrågan. Är det jag som missförstått eller missat något?

Sensemaker

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 07 dec 2012, 15:21

J.K Nilsson skrev:Skolan bör inte handla om att entusiasmera de uttråkade när det finns de som behöver hjälp för att ens klara av att förstå det som lärs ut.

J.K Nilsson
Varför inte då?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 07 dec 2012, 15:28

JK, nu har du förskräckligt fel. Inte ens i närheten av inte ens rätt. Då kräver jag total frihet att välja bort din boskapsskola.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 07 dec 2012, 15:29

Zartax skrev:Varför inte då?
Resursanvändande och ideologi. Alla bör få chansen att förstå vad som lärs ut, innan det målet är nått så bör man man inte lägga en spänn extra på att kalle som får en 4:a/vg/ellervaddetheternu i matte skall gå på alla lektioner och då få en 5:a/MVG/evddhn.

Fokuset att eleverna ska vara närvarande på alla lektioner är kontraproduktivt. Hellre att den överbegåvade har förtroende att klara av kursen och pröva denne mot svåra uppgifter vid prov bör väll vara det eftersträvansvärda. Inte någon rättvisesak att alla ska sitta i klassrummet och ha tråkigt.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » fre 07 dec 2012, 15:30

Anders G skrev:JK, nu har du förskräckligt fel. Inte ens i närheten av inte ens rätt. Då kräver jag total frihet att välja bort din boskapsskola.
Du är för gullig du också. Puss på dig surgubbe. <3

J.K Nilsson

Låst