Obama och vapnen

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Obama och vapnen

Inlägg av micke.d » tor 17 jan 2013, 22:30

Jag har noterat en hög aktivitet bland mina amerikanska FB-vänner under sista dygnet.

Sammanfattningsvis är Obama inte vatten värd och de kommer inte att ge upp sina rättigheter att bära vapen, thank you very much.

Fascinerande.

Hur kommer det här att utspela sig?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Obama och vapnen

Inlägg av micke.d » tor 17 jan 2013, 22:42

Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 17 jan 2013, 22:44

De är inte kloka, amerikanerna. En lag om att hålla vapnen säkert inlåsta (jfr svenska vapenskåp och/eller hemvärnets patronlägeslås) verkar inte ens finnas i deras tankevärld? Bara några byråkratiska papperskontroller före vapenköp...
They don't like it up'em, you know!

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 17 jan 2013, 22:47

Jag väntar fortfarande att någon galning med mer känsla för ironi skall gå bärsärkagång hos NRA eller på någon stor vapenmässa.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 17 jan 2013, 22:49

Bärsärkagång på vapenmässa skulle åskådligt visa att det inte hjälper att omgivningen är beväpnad till tänderna. Skulle skjutandet ta slut så länge någon andades i lokalen?

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 17 jan 2013, 22:51

Inlåsta vapen tror jag skulle kunna vara förenligt med konstitutionen. När det är dags att bilda en milis är det bara att låsa upp och ge sig ut på gatorna.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 17 jan 2013, 22:54

Thomas P skrev:Jag väntar fortfarande att någon galning med mer känsla för ironi skall gå bärsärkagång hos NRA eller på någon stor vapenmässa.
Har du kommit på varför det så sällan sker masskjutningar på NRA möten där nästan alla är beväpnade, medan det oftare sker i s.k. "vapenfria zoner" som skolor?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 17 jan 2013, 23:04

Moridin skrev:Har du kommit på varför det så sällan sker masskjutningar på NRA möten där nästan alla är beväpnade, medan det oftare sker i s.k. "vapenfria zoner" som skolor?
Vanligen avser förövarna det som en form av spektakulärt självmord så det kan knappast handla om avskräckningseffekt. Jag skulle gissa att de för det mesta ger sig på folk de känner och hyser agg till, i skolan eller på arbetsplatsen. Mer sällan är det helt slumpvisa främlingar som angrips.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 17 jan 2013, 23:05

Moridin skrev:
Thomas P skrev:Jag väntar fortfarande att någon galning med mer känsla för ironi skall gå bärsärkagång hos NRA eller på någon stor vapenmässa.
Har du kommit på varför det så sällan sker masskjutningar på NRA möten där nästan alla är beväpnade, medan det oftare sker i s.k. "vapenfria zoner" som skolor?
Det argument NRA själva framför: avskräckning håller ju inte. De flesta masskjutningar sker ju av någon som vill och planerar att dö. Gissningsvis hoppar massmördaren få ner så många som möjligt innan han dör och då är det bästa att ha ihjäl obeväpnade.

Sensemaker

Edit: nu framförde visst Thomas P mycket av mina åsikter innan jag skrivit klart. Nåja.
Senast redigerad av 1 Sensemaker, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » tor 17 jan 2013, 23:06

Förekommer vapenmässor i så stor omfattning relativt skoldagar att frekvensen masskjutningar går att jämföra?
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 17 jan 2013, 23:24

Thomas P skrev:
Moridin skrev:Har du kommit på varför det så sällan sker masskjutningar på NRA möten där nästan alla är beväpnade, medan det oftare sker i s.k. "vapenfria zoner" som skolor?
Vanligen avser förövarna det som en form av spektakulärt självmord så det kan knappast handla om avskräckningseffekt. Jag skulle gissa att de för det mesta ger sig på folk de känner och hyser agg till, i skolan eller på arbetsplatsen. Mer sällan är det helt slumpvisa främlingar som angrips.
Okej, men då är problemet dessa sorters människor och inte vapen i sig.

QED.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 17 jan 2013, 23:25

Markus skrev:Förekommer vapenmässor i så stor omfattning relativt skoldagar att frekvensen masskjutningar går att jämföra?
Det viktiga här är alltså koncentrationen av vapen. Om vapenmotståndare resonerar att en högre tillgång på vapen leder till mer masskjutningar representerar NRA möten en besvärlig empirisk avvikelse.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 17 jan 2013, 23:25

Nej, problemet är KOMBINATIONEN människor OCH vapen.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 17 jan 2013, 23:27

Anders G skrev:Nej, problemet är KOMBINATIONEN människor OCH vapen.
Okej, men en person med en kniv kan hugga ner ~6 poliser som har pistoler, så det kan inte vara något som är unikt relaterat till skjutvapen.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 17 jan 2013, 23:32

Moridin skrev:Okej, men då är problemet dessa sorters människor och inte vapen i sig.
Vad är lättast att reglera, människorna eller vapnen? Vad sägs om att alla som vill får äga kärnvapen. Skulle du fortfarande säga att problemet är att en del människor inte är rationella i sitt hanterande av dessa snarare än att de får ha kärnvapen?

Låst