Obama och vapnen

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Obama och vapnen

Inlägg av micke.d » lör 19 jan 2013, 20:12

Fast USA bildades ju faktiskt via uppror mot staten.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 19 jan 2013, 20:25

Jo, USA var en koloni, men har det sedan dess uppstått en situation när gemene man behövt ta till vapen mot överheten? Och skulle det ens vara realistiskt?

Tror snarare att det är en "mantra" som ingår i paketet för att vara Amerikan, lika som flosklerna att "alla kan bygga sig en framtid" etc. Vilket omvänt betyder att om du är fattig har du misslyckats or det är ditt eget fel.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 19 jan 2013, 20:29

kipphebel3 skrev:
Jo, USA var en koloni, men har det sedan dess uppstått en situation när gemene man behövt ta till vapen mot överheten?
Man skulle kunna karaktärisera inbördeskriget så. Kanske.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » lör 19 jan 2013, 20:31

Man skulle kunna karaktärisera inbördeskriget så. Kanske.
Tveksamt och även om man gjorde det så visar det bara hur lönlöst det var.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 19 jan 2013, 22:21

En 5-årig flicka hotade en klasskompis med en pistol. Hon sa att hon skulle skjuta ihjäl kompisen och sedan sig själv. Flickan stämplades som terrorhot och stängdes först av under 10 dagar.

Vad för vapen hade flickan? En leksakspistol som producerar såpbubblor.

På en annan skola stängdes en pojke av för olaga hot med vapen. I själva verket lekte de rånare och polis och pojken använde sitt finger som vapen.

Jag börjar nästan förstå varför de finns de som föredrar hemskolning av icke-religiösa skäl.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 19 jan 2013, 22:51

Hans S skrev:
micke.d skrev:The New York Times: Obama to ask congress to toughen gun laws
För att kapa tråden i teknisk riktning - i länken ovan pratas om ett vapen som upfyller minst ett av sex krav så betraktas det i alla fall i två stater som ett "assult weapon" (vettig svensk översättning frågas?). Ett av detta är bajonettfäste. Alltså skulle enligt dem ett Remingtongevär m/1867 (jag har ett - enkelladdade) vara ett "assult weapon"?
Om det gällde lagen som togs bort 2004 så var definitionen att det var halvautomatiskt med magasin, och minst 2 av kraven ytterligare.
Hans skrev:"assault weapon" (vettig svensk översättning frågas?).
Automatvapen.
Wikipedia skrev:Ett automatvapen är ett eldvapen som laddar en ny patron automatiskt från magasinet efter att den föregående patronen avfyrats.

Automatvapen är ett samlingsbegrepp för halv- och helautomatiska vapen. Ibland ser man att begreppet automatvapen felaktigt används enbart för helautomatiska vapen. (se definition nedan)
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » sön 20 jan 2013, 14:54

Moridin skrev:Vad för vapen hade flickan? En leksakspistol som producerar såpbubblor.
The girl did not have the bubble gun with her and has never shot a real gun in her life, Ficker said.
Hur många femåriga flickor har skjutit riktiga vapen? Min dotter fick vackert vänta tills hon var åtta.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » sön 20 jan 2013, 14:57

Dûrion Annûndil skrev:Automatvapen.
Så skulle jag också definera det, eller möjligtvis tvåhands automatvapen, - men bevisligen så har i alla fall två amerikanska stater en betydligt vidare definition.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 20 jan 2013, 18:49

Hans S skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Automatvapen.
Så skulle jag också definera det, eller möjligtvis tvåhands automatvapen,
Varför "tvåhands"? Även halv- och helautomatiska pistoler räknas ju som "assault weapon" (i de flesta stater) och "automatvapen".
- men bevisligen så har i alla fall två amerikanska stater en betydligt vidare definition.
Ja, lagarna varierar, och någon klar definition verkar inte ens finnas i ordboken.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » sön 20 jan 2013, 23:08

Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 20 jan 2013, 23:22

Markus skrev:Apropå hur det går till på vapenmässor, UPDATED: 5 People Shot At 3 Different Gun Shows On Gun Appreciation Day
Borde läsa innan du länkar: "accidentally discharged", "shot himself in the hand while trying to reload his gun in the show parking lot" samt "while the owner was removing it from a case."

Kan knappast jämföras med masskjutningar medvetet utförda av brottslingar.

Ett ypperligt exempel på vissa vapenmotståndares selektiva skepticism.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 21 jan 2013, 03:31

Moridin skrev:
Markus skrev:Apropå hur det går till på vapenmässor, UPDATED: 5 People Shot At 3 Different Gun Shows On Gun Appreciation Day
Borde läsa innan du länkar: "accidentally discharged", "shot himself in the hand while trying to reload his gun in the show parking lot" samt "while the owner was removing it from a case."

Ett ypperligt exempel på vissa vapenmotståndares selektiva skepticism.
Och denna kommentar skulle inte vara exempel på selektiv skepticism?

Självklart är det ett giltigt argument att antalet vådaskjutningar ökar med fler vapen, sämre vapenutbildning hos de som hanterar vapnen och sämre regler om hur vapnen ska förvaras. Problematiken är inte enbart masskjutningar även om vapenförespråkarna gärna vill få det till det.

Det här specifika fallet handlar om att ett hagelgevär oavsiktligt avfyrades när det skulle tas ut ur sitt fodral vid en säkerhetskontroll. Det innebär alltså att hagelgeväret var laddat och skjutklart när det transporterades. Alla i Sverige som idag köper ett hagelgevär vet att så gör man inte. Vapen ska inte vara skjutklara vid transport, vare sig med fordon eller till fots. För i synnerhet hagelgevär är det definitivt en no-no att ha patroner i loppet annat än när det är dags att skjuta.

(Det är möjligt att vapnet i fråga hade en opålitlig säkring, vilket en del hagelgevär och även andra vapen har. Att vapnet alltså var skjutklart bortsett från säkringen. Vilket i så fall illustrerar att man inte ska lita på säkringar, utan övertyga sig om att vapnet ändå inte kan avfyras.)

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 21 jan 2013, 07:59

Moridin skrev:Borde läsa innan du länkar: "accidentally discharged", "shot himself in the hand while trying to reload his gun in the show parking lot" samt "while the owner was removing it from a case."

Det är ju det som är poängen! Vapen är farliga inte bara i händerna på massmördande galningar. Det blir då ett motargument mot påståenden som att man lika gärna kan låta alla ha vapen eftersom brottslingar ändå kan få tag på dem.

På annat håll dödade en 15-åring fem personer.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 22 jan 2013, 21:20

Gert skrev:
Hans S skrev:För att kapa tråden i teknisk riktning - i länken ovan pratas om ett vapen som upfyller minst ett av sex krav så betraktas det i alla fall i två stater som ett "assult weapon" (vettig svensk översättning frågas?).
Överfallsvapen är den rimligaste översättningen.
Nej. Assault weapon betyder i detta fall vapen som ser "militäriska" ut. Det verkar främst handla om halvautomatiska vapen
http://en.wikipedia.org/wiki/Assault_weapon
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 24 jan 2013, 13:40

kipphebel3 skrev:
Jo, USA var en koloni, men har det sedan dess uppstått en situation när gemene man behövt ta till vapen mot överheten? Och skulle det ens vara realistiskt?

Tror snarare att det är en "mantra" som ingår i paketet för att vara Amerikan, lika som flosklerna att "alla kan bygga sig en framtid" etc. Vilket omvänt betyder att om du är fattig har du misslyckats or det är ditt eget fel.
När jag hör rika amerikaner argumentera för att alla har en chans att bli rika i deras land får jag lust att demonstrera det orimliga i detta så kallade argument på ett handgripligt sätt. Förslagsvis kan jag låsa in dem och svälta dem någon dag, slänga till dem en bit mat under uppmaningen att slåss om den. Sedan säger jag till alla utom den ätande vinnaren att alla har en chans att få mat i min källare, det är deras eget fel att de är hungriga, inte mitt.

(Nej jag förespråkar inte på allvar människorov och olaga frihetberövande bara för att någon har en uppenbart idiotisk åsikt.)

Sensemaker

Låst