Namnsdag för Mohammed; tillåtet att inte hålla med?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Namnsdag för Mohammed; tillåtet att inte hålla med?

Inlägg av kaxiga Z » mån 28 jan 2013, 23:57

Vilket är ditt argument för att Muhammed inte bör läggas till, men alla nuvarande namn ska vara kvar?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 29 jan 2013, 08:07

take skrev:
matsw skrev: Jag är mer intresserad av metafrågan varför kommer alla dessa metadiskussioner om vad man får tycka? Och varför insinuierar de hela tiden att vissa åsikter inte pr förekomma? Är det budskapet om "åsiktsförtryck" ett sätt att flytta fokus från vad som egentlign sägs?
Precis, det är inte längre ok att tycka att glutenintoleranta inte ska få gratis bläckpatroner, men det är inte längre ok att säga i detta land. Men nästa val ska ni se på fan, då röstar jag fram Glutendemokraterna. Jävla PK.
Visst är det så. Och det är bara roligt att säga att man inte får tycka saker om man har 1000 arga nätkompisar som tycker precis samma sak.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 29 jan 2013, 09:37

Poe skrev:
pwm skrev:
B Hellqvist skrev:Hela grejen med namnsdagar känns rätt irrelevant numera.
Irrelevant sedan länge faktiskt. Stryk eländet ur almanackan och låt folk fira sina namnsdagar när dom vill och om dom vill.

PS: glöm bara inte bort mig 6/4
Hmmm... borde det inte vara de som faktiskt tycker att namnsdagar är relevanta som får bestämma; snarare än att de som anser att de är irrelevanta fäller avgörandet? :wink:
Nej.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 29 jan 2013, 15:15

Men, alltså, vad är problemet? Det är väl fritt fram för vem som helst att skapa sin egen namnsfagslista, och låta trycka upp kalendrar med den i.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 29 jan 2013, 15:20

Men det blir liksom inte samma sak om du bara har namnsdag enligt mig, och inte enligt dig själv.

Anledningen till att vi har namnsdagar nuförtiden, är att vi ska ha något att komma ihåg vännerna för, ringa och gratta, etc. Smidigt med namnsdagar, eftersom man inte behöver komma ihåg födelsedagsdatum. Dagens namn står redan tryckt i kalendern.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 29 jan 2013, 15:33

Nog ha jag redan tyckt mig se att det inte står samma namn i alla almanackor.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 29 jan 2013, 16:24

kaxiga Z skrev:Vilket är ditt argument för att Muhammed inte bör läggas till, men alla nuvarande namn ska vara kvar?
Men det finns inga muslimer, som ofta är de som kan tänkas heta just Muhammed, som är intresserade av genuint kristna traditioner. Lika lite som vi "kristna" är särskilt intresserade av att be 5 ggr om dan även om vi får, eller avstå från fläsk, alkohol och lite annat. Det är svårt att få muslimer att fira jul tom, även om handlarna försöker! Man har ju lyckats med de japanska shintoisterna, dom firar jul!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tis 29 jan 2013, 16:26

Anders skrev: Man har ju lyckats med de japanska shintoisterna, dom firar jul!
Ja, men de verkar gilla allt som innehåller kitsch och blinkande lampor.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 29 jan 2013, 16:28

Var det inte något japanskt köpcenter som hade en stor tjock glad jultomtedocka uppspikad på ett kors?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 29 jan 2013, 16:33

take skrev:
Anders skrev: Man har ju lyckats med de japanska shintoisterna, dom firar jul!
Ja, men de verkar gilla allt som innehåller kitsch och blinkande lampor.
Gillar inte alla sånt!?!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 29 jan 2013, 16:33

Anders skrev:genuint kristna traditioner.
Men nu är ju inte namnsdag något som på något sätt kopplas till religion idag, inte på något sätt. Jag tror inte att folk uppfattar namnsdagarna som religiösa, jag gjorde det inte. det är väldigt obskyrt.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 29 jan 2013, 16:39

trilobite skrev:
Anders skrev:genuint kristna traditioner.
Men nu är ju inte namnsdag något som på något sätt kopplas till religion idag, inte på något sätt. Jag tror inte att folk uppfattar namnsdagarna som religiösa, jag gjorde det inte. det är väldigt obskyrt.
Det finns ju alltid wiki, och självklart kommer någon påpeka bakgrunden med katolska helgon ganska snabbt och muslimer kommer protestera mot att hamna på listan.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 29 jan 2013, 17:59

Äh, jag vet inte.

1: Muslimska barn lär väl vilja ha namnsdag de också
2: Många muslimer lär väl bli nöjda om de faktiskt får erkännande och blir med i denna tradition
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » tis 29 jan 2013, 23:38

Varför måste någon dom heter muhammed vara muslim?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » ons 30 jan 2013, 03:00

matsw skrev:
Poe skrev: Jag började fundera lite på saken, och jag undrar om det i nuvarande mediaklimat är teoretiskt möjligt att argumentera emot kolumnistens åsikt, och hålla åsikten att Mohammed INTE ska få Erikas namnsdag, utan att bli kategoriserad som rasist eller näthatare? Eller blir all oposition mot Erikas ståndpunkt automatiskt klassad som näthat och rasism?

Jag har ingen åsikt i själva sakfrågan, men blev mer konfunderad över metafrågan; "får" man i det här fallet tycka olika utan att bli stämplad med otrevliga tillmälen?
Jag är mer intresserad av metafrågan varför kommer alla dessa metadiskussioner om vad man får tycka? Och varför insinuierar de hela tiden att vissa åsikter inte pr förekomma? Är det budskapet om "åsiktsförtryck" ett sätt att flytta fokus från vad som egentlign sägs?
Det har ju faktiskt vid många tillfällen varit så att vissa åsikter bemötts med hårda och osakliga angrepp. Jag har tagit upp en del i den andra halvan av detta inlägg.

I övrigt tycker jag att Mohammed kan få namnsdag den 1 februari (vissa har redan tagit det som en inofficiell namnsdag för honom).
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Låst