Namnsdag för Mohammed; tillåtet att inte hålla med?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Ola

Re: Namnsdag för Mohammed; tillåtet att inte hålla med?

Inlägg av Ola » ons 30 jan 2013, 07:38

Bolibompa har egna namn de har lagt till till varje dag, både såna som kommer till oss genom invandring och genom postmodern ångest, typ Vilja eller nåt alvnamn.
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » ons 30 jan 2013, 09:25

kaxiga Z skrev:Var det inte något japanskt köpcenter som hade en stor tjock glad jultomtedocka uppspikad på ett kors?
http://www.snopes.com/holidays/christmas/cross.asp

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 30 jan 2013, 10:03

matsw skrev:Varför måste någon dom heter muhammed vara muslim?
Den övervägande majoriteten med det namnet lär vara muslimer eller i alla fall komma från en muslimsk familj. Exempelvis kristna araber brukar inte döpa sina söner till Muhammed.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 30 jan 2013, 20:41

Anders skrev:Men det finns inga muslimer, som ofta är de som kan tänkas heta just Muhammed, som är intresserade av genuint kristna traditioner.
Men alltså vänta nu, den enda namnsdagen jag minns ur bibeln är den yttersta dagen, då allas namn skall läsas upp ur någon jäkla bok.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 30 jan 2013, 20:42

Anders skrev:Det finns ju alltid wiki, och självklart kommer någon påpeka bakgrunden med katolska helgon ganska snabbt och muslimer kommer protestera mot att hamna på listan.
OK, så är din tes om jag förstått det rätt att ingen muslim är intresserad av en obskyrt kristen tradition när de väl har sett på Wikipedia att den ÄR obskyrt kristen, men att de mycket väl kan vara intresserade av synbar diskriminering fram till och med den punkten att de läst Wiki?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 31 jan 2013, 11:45

piotrr skrev:
Anders skrev:Det finns ju alltid wiki, och självklart kommer någon påpeka bakgrunden med katolska helgon ganska snabbt och muslimer kommer protestera mot att hamna på listan.
OK, så är din tes om jag förstått det rätt att ingen muslim är intresserad av en obskyrt kristen tradition när de väl har sett på Wikipedia att den ÄR obskyrt kristen, men att de mycket väl kan vara intresserade av synbar diskriminering fram till och med den punkten att de läst Wiki?
Nej.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » mån 08 apr 2013, 18:21

pwm skrev:PS: glöm bara inte bort mig 6/4
Sorry, grattis på pulsbreddsmodulationsdagen i efterskott! Skrev upp det i min mobil på skoj, men dagens idiotphones kan inte göra ett skvatt jämfört med den gamla hederliga nokiakalendern!

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 11 apr 2013, 10:30

Vi får en ny chans på 'Petrus & Paulus'-dagen, den 29 juni.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 11 apr 2013, 11:56

Visst är det tillåtet att INTE hålla med. Däremot får man nog acceptera att man därmed blir indragen i en mycket polariserad debatt om man ger uttryck för det.

Själv tycker jag att det är självklart att ett så vanligt svenskt namn finns representerat som namnsdag i en svensk kalender. Dvs, jag ogillar dess religiösa konnotationer, men det gäller även nästan samtliga andra namn i landet, inklusive mitt eget (judiskt/kristet). Mission impossible.
War is peace.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 12 apr 2013, 07:38

manifesto skrev:Själv tycker jag att det är självklart att ett så vanligt svenskt namn finns representerat som namnsdag i en svensk kalender. Dvs, jag ogillar dess religiösa konnotationer, men det gäller även nästan samtliga andra namn i landet, inklusive mitt eget (judiskt/kristet). Mission impossible.
Mitt tilltalsnamn har inte ett religiöst ursprung. :smile2:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » fre 12 apr 2013, 08:03

Men nu har det ju gått tre sidor i tråden, vi borde väl kommit fram till något nu.

Poe, hur tycker du diskussionen gått - är det verkligen tillåtet i sverige att inte hålla med? Är det det??
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

manifesto

Inlägg av manifesto » lör 13 apr 2013, 17:12

Urquhart skrev:
manifesto skrev:Själv tycker jag att det är självklart att ett så vanligt svenskt namn finns representerat som namnsdag i en svensk kalender. Dvs, jag ogillar dess religiösa konnotationer, men det gäller även nästan samtliga andra namn i landet, inklusive mitt eget (judiskt/kristet). Mission impossible.
Grattis :twisted:
War is peace.

Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inlägg av Poe » tis 30 apr 2013, 20:21

trilobite skrev:Men nu har det ju gått tre sidor i tråden, vi borde väl kommit fram till något nu.

Poe, hur tycker du diskussionen gått - är det verkligen tillåtet i sverige att inte hålla med? Är det det??
Nej, eftersom det i det officiella Sverige blir en stor sak av att ett gäng politiskt korrekta, vänsterorienterade journalister diskuterar hur de bäst ska bemöta det "mörka hotet" från de som tycker olika (dvs "våga vägra debatten" eller bemöta motståndarsidans argument i saklig debatt), så tycker jag att debattklimatet i Svea rike är bedrövligt lågt och dåligt.
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 01 maj 2013, 09:27

Poe skrev:
trilobite skrev:Men nu har det ju gått tre sidor i tråden, vi borde väl kommit fram till något nu.

Nej, eftersom det i det officiella Sverige blir en stor sak av att ett gäng politiskt korrekta, vänsterorienterade journalister diskuterar hur de bäst ska bemöta det "mörka hotet" från de som tycker olika (dvs "våga vägra debatten" eller bemöta motståndarsidans argument i saklig debatt), så tycker jag att debattklimatet i Svea rike är bedrövligt lågt och dåligt.
Äh. Snarare att av alla ogenomtänkta åsikter så ignoreras det flesta men vissa får oresonligt stor respons.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » ons 01 maj 2013, 11:05

manifesto skrev:
Urquhart skrev:
Grattis :twisted:
Mitt svenska namn är härlett som ett diminutiv från det forngermanska Airikr, vilket ger det betydelsen "liten ensam härskare".

Mitt nick Suresh kommer från Sanskrit och betyder "konung". :P
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Låst