Namnsdag för Mohammed; tillåtet att inte hålla med?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
manifesto

Re: Namnsdag för Mohammed; tillåtet att inte hålla med?

Inlägg av manifesto » tor 02 maj 2013, 18:38

Suresh skrev:Mitt svenska namn är härlett som ett diminutiv från det forngermanska Airikr, vilket ger det betydelsen "liten ensam härskare".

Mitt nick Suresh kommer från Sanskrit och betyder "konung". :P
Bra! Två schyssta identiteter att alternerande landa i beroende på dagsform 8-)
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 03 maj 2013, 11:57

Coca Cola håller åtminstone inte med om att namnet bör tillåtas:
Aftonbladet skrev:I sommar kommer Coca-colas flaskor att prydas med Sveriges vanligaste namn.
Men företaget har medvetet plockat bort ett av de vanligaste – för att det kan anses stötande.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16713789.ab
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Snake Plisken

Inlägg av Snake Plisken » fre 03 maj 2013, 12:36

Dûrion Annûndil skrev:Coca Cola håller åtminstone inte med om att namnet bör tillåtas:
Som jag förstod det hade man haft en dialog med en islamska företrädare och i samråd med dessa avstått.
"Vi hade en bra dialog med företrädare svenska muslimer. Vi tog beslutet att det var mest respektfullt med tanke på den religiösa betydelsen och eftersom det även är profetens namn, att inte ta med namnet Muhammed, säger Gustaf Wetterwik, marknadschef på Coca-Cola i Sverige. "
Muhammed – inte på en cola-flaska
Brain: I thought you were dead...
Snake: Yeah, you and everybody else!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 03 maj 2013, 14:21

Damned if you do, damned if you don't.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 04 maj 2013, 20:06

Undrar om de skulle ställas inför samma problem i Latinamerika? Många heter ju Jesus...
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » lör 04 maj 2013, 22:00

Dûrion Annûndil skrev:Undrar om de skulle ställas inför samma problem i Latinamerika? Många heter ju Jesus...
Kristna har nog mindre hangups kring sin idols namn.

Hanif Bali reagerar på det hela på ett föredömligt sätt:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article16718574.ab
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 05 maj 2013, 06:06

Vidugavia skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Undrar om de skulle ställas inför samma problem i Latinamerika? Många heter ju Jesus...

Jag är inte imponerad. Det är en skitsak.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 05 maj 2013, 08:03

matsw skrev:
Vidugavia skrev:

Jag är inte imponerad. Det är en skitsak.
Håller inte med. Det borde vara en skitsak men det är det tyvärr inte. Laddningen som finns kring profeten Muhammed gör att tolkningsföreträden hos organisationer som islamiska förbundet måste utmanas av andra muslimer för att en vettigare diskussionsklimat ska kunna uppstå.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 05 maj 2013, 08:10

Vidugavia skrev:Hanif Bali reagerar på det hela på ett föredömligt sätt:
Vari ligger det föredömliga? Att man som vanligt försöker ge skulden på några "religiösa extremister" trots att det är Coca Cola som fattat beslutet och vi inte har en aning om vad några påstådda "religiösa extremister" sagt som saken eller huruvida det påverkat Coca Cola. Själv misstänker jag att det finns andra motiv bakom att "Mohammed" ansågs som dålig PR att ha med, inte för att det retar vissa muslimer utan för att det retar svenskar.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 05 maj 2013, 08:53

Vidugavia skrev:Laddningen som finns kring profeten Muhammed gör att tolkningsföreträden hos organisationer som islamiska förbundet måste utmanas av andra muslimer för att en vettigare diskussionsklimat ska kunna uppstå.
Va? Vad är problemet? Vad är för "debattklimat" du pratar om?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Etnavs

Inlägg av Etnavs » lör 11 maj 2013, 17:08

Nu tror jag väl inte att namnsdagslängderna är riktigt officiella, att det står i någon lag eller förordning eller så. Det är väl mer av en vanlig praxis. Men det kan väl vara bra med en viss försiktighetsprincip och tröghet i systemet. Finns dock en poäng med att ändra i en namnsdagslängd så att den ska vara aktuell med nytt namnskick. Vissa dagar är dock av hävd såna som inte bör ändras, som Lucia den 13/12 t.ex..

Nu gillar jag personligen inte just namnet Mohammed, jag ser det som alltför religiöst. Jag har inget emot muslimer men jag gillar inte islam, eller andra religioner heller. Men självklart dömer jag inte någon på förhand för att den heter Mohammed. Jag fattar att alla som heter Mohammed inte måste vara religiösa. Det är väl just profeten Mohammed som jag inte ser som någon förebild. Jag gillar inte namnet Jesus heller, snarare ännu mindre än Mohammed. Jag tror nog att de flesta av oss kan få vissa vibbar av alla möjliga namn, att man kanske inte gillar ett namn för att en som mobbade en i skolan hette så t.ex.. Men man ska inte lägga för stor betydelse vid olika namn.

Intressant detta med coca cola och namnet Mohammed. Det är väl inget fel om det står Mohammed på en colaflaska, värre om det inte fick göra det. Nu verkar ju muslimer tycka olika om detta.

En kompis till mig var förut starkt överviktig, vägde nästan 200 kg och är ca 170 cm lång. Jag kom på en gång att hävda att Fettisdagen var hans ”namnsdag” :idea: , och brukade ”gratulera” honom då :lol: . Numera så har han minskat med ca hälften och jag har ökat, så nu skulle han kunna gratulera mig på Fettisdagen, men han har inte gjort det, trots att han skulle få göra det. :smile2: Tidigare så var det en av dagarna i Mellandagarna som hette "Menlösa barns dag", det brukade vi reta varandra med att säga att det var den andres namnsdag. :smile2:

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » tis 14 maj 2013, 14:57

Jag köper iaf ingen Cola med namnet Mohammed eller Jesus på that's for damn sure.
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tis 14 maj 2013, 15:44

Men självklart dömer jag inte någon på förhand för att den heter Tomas, Johan, Kristoffer, Sebastian, Georg, Aron, David, Daniel, Simon, Gabriel, Jakob, Maria, Magdalena, Ester, Agatha, Birgitta, Irene, Isabella, Ursula, Sara, Lucia etc. Jag fattar att alla som heter så inte måste vara religiösa.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 14 maj 2013, 15:57

Thomas P skrev:Själv misstänker jag att det finns andra motiv bakom att "Mohammed" ansågs som dålig PR att ha med, inte för att det retar vissa muslimer utan för att det retar svenskar.
Eller kanske amerikaner. För dem hade kanske Usama varit snäppet värre.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 16 maj 2013, 19:05

Jag hoppas Cola kampanjen kommer hit till Arabien. Eftersom nästa hälften av alla män heter just Mohammed så är det nog svårt att undvika på burkarna. Men å andra sidn kostar en burk cola här 2kr så reklambudgeten är väl därefter.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Låst