Ny integrations- och migrationspolitik à la M

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Perbow
Avstängd

Ny integrations- och migrationspolitik à la M

Inlägg av Perbow » mån 04 feb 2013, 03:05

Moderaterna vill minska invandringen till Sverige. Hur det ska gå till är en av huvudfrågorna för den arbetsgrupp som ska utforma partiets integrations- och migrationspolitik inför den kommande valrörelsen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/df
Moderaterna stramar åt invandringspolitiken efter väljarflykt till SD
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... -sd-833542
Före förrförra valet sa Billström liknande. Men med fd motståndaren FP i regeringen, blev det inte riktigt så och till förra valet hetsade man bara emot SD.
Så vart ska det bära hän nu, röstfiske och nya svek emot M-väljare, eller en Moderat minoritesregering utan gamla motståndare?
Frukta det värsta och arbeta för det bästa.
Omröstningar sparar tid för att pejla läget. Man kan ofta ändra sin röst.

JackBlack

Re: Ny integrations- och migrationspolitik à la M

Inlägg av JackBlack » tis 25 jun 2013, 13:31

Det är inte bara på grund av väljarflykten till SD som M vill förändra integrations- och migrationspolitiken. Faktum är att M i över 10 år velat göra reformer och de har sedan länge bedömt situationen som ohållbar. Problemen får inte så stor uppmärksamhet eftersom de främst finns på kommunal nivå. Allt fler kommuner har problem med bostadsförsörjningen och utbetalningen av försörjningsstöd. Nu när konjunkturläget är sämre och etableringsstöden försvinner ser det tufft ut på många håll i landet. Att regering och riksdag inte agerat tidigare har också skapat en växande klyfta mellan riksdagspolitikerna och kommunpolitikerna.

Diskussioner kring att integrations- och invandringspolitiken är ohållbar förekommer även inom de rödgröna idag. Däremot är det fortfarande något det talas rätt så tyst om eftersom det riskerar att röra upp känslor, lösningar saknas och man vill inte gynna SD.

Om M väljer att strama åt invandringspolitiken så kommer det garanterat att nyttjas av de rödgröna för att vinna politiska poäng. De kommer även få kritik från nyliberaler. Jag tror det i första hand kommer att skapa en hård debatt om M inte viker sig. Men jag tror ändå att de övriga partierna i Alliansen inte kommer att välja att ta avstånd från M.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 25 jun 2013, 14:28

Har du några belägg för det du påstår om de politiska partiernas inre diskussioner, JackBlack?
Vad är vitsen med denna trådnekrofili?
They don't like it up'em, you know!

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 25 jun 2013, 15:22

Anders G skrev:Har du några belägg för det du påstår om de politiska partiernas inre diskussioner, JackBlack?
Vad är vitsen med denna trådnekrofili?
Oj, jag såg inte att tråden var så gammal. Jag klickade på "Visa besvarade inlägg".

Några belägg har jag inte eftersom det är baserat på samtal jag haft med politiskt aktiva. Om man granskar vad som sker på kommunal nivå så vore det inte osannolikt att sådana diskussioner skulle kunna förekomma. Exempel:
8 av 10 kommuner vill inte ha fler flyktingar skrev:Bostadsbrist och missnöje med Migrationsverket skapar motstånd. Endast var femte kommun är villig att ta emot fler flyktingar. Om antalet platser inte ökar kan Sverige inte hantera den stora flyktingvågen från Syrien.
Senast redigerad av 1 JackBlack, redigerad totalt 0 gånger.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 25 jun 2013, 15:28

...samtal med politiskt aktiva... jojo.
Du har kanske hört uttrycket "som man ropar i skogen får man svar"?

JackBlack

Inlägg av JackBlack » ons 26 jun 2013, 10:20

Anders G skrev:...samtal med politiskt aktiva... jojo.
Du har kanske hört uttrycket "som man ropar i skogen får man svar"?
Jag känner till det uttrycket men då jag själv är medlem i Miljöpartiet så är det knappast för att någon vill locka till sig fler väljare som de tagit upp detta. Det är inte jag som startat diskussionen utan det har kommit upp i samband med att vi diskuterat kommunens budget och som sedan fört oss in på de stigande kostnaderna för asylinvandringen. Sedan har jag haft några lösa diskussioner om invandringen på sidan om detta.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 26 jun 2013, 11:24

... så där sitter du i hörnet på MP-mötet, tyst och snäll som en fluga på väggen, och di sitter runt om och talar om en ohållbar invandrings- och integratronspolitik medan du stilla lyssnar in stämningen? OK, då har vi en interiör från några (förmodligen lokala) MP-möten du varit på. Övriga belägg för "rödgrön" omsvängning?

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 11 jul 2013, 04:03

Anders G skrev:... så där sitter du i hörnet på MP-mötet, tyst och snäll som en fluga på väggen, och di sitter runt om och talar om en ohållbar invandrings- och integratronspolitik medan du stilla lyssnar in stämningen? OK, då har vi en interiör från några (förmodligen lokala) MP-möten du varit på. Övriga belägg för "rödgrön" omsvängning?
Att diskutera en ohållbar invandrings- och integrationspolitik är inget vi någonsin gjort på något möte, det skulle sannolikt få vissa medlemmar att gå i taket. Däremot är det i samband med annat mingel eller mer slutna möten som diskussionen kommit upp i samband med att vi diskuterat kommunens budget. På större nationella sammankomster har även ämnet kommit upp i mindre diskussioner.

De som sitter som förtroendevalda olika nämnder, oftast socialnämnden, tenderar att vara de som lyfter frågan. Antagligen för de har lite bättre koll på verkligheten än övriga medlemmar. Exempelvis i min kommun har kostnaderna för försörjningstöd till utrikesfödda fördubblats sedan 2006. För inrikesfödda är ökningen på runt 30 procent. För utrikesfödda beräknas kostnaderna fortsätta stiga kraftigt de kommande åren när fler etableringsstöd försvinner.

Sen sitter jag knappast tyst i ett hörn på våra möten och jag brukar generellt sett strunta i vad andra partimedlemmar tycker om det jag säger därför "känner jag inte av stämmningen" heller. Invandrings- och integrationspolitiken är dock ett känsligt ämne eftersom det finns en oskriven regel som säger att invandringsmotståndare inte är välkomna i partiet.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 11 jul 2013, 08:08

OK, så du smyger diskret runt med ditt bruna gift, och de du talar med på MP-tillställningarna säger "ehh... jaja, så kanske det är" och flackar med blicken? Kunde just tro det.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 11 jul 2013, 14:39

Anders G skrev:OK, så du smyger diskret runt med ditt bruna gift, och de du talar med på MP-tillställningarna säger "ehh... jaja, så kanske det är" och flackar med blicken? Kunde just tro det.
Haha, nä inte direkt. XD Jag är aldrig den som har lyft ämnet i diskussionerna.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 11 jul 2013, 15:28

Så i just de MP-sammanhang där just DU smyger ikring (och inte tar upp ämnet) är de som "egentligen" har makten mycket bekymrade över invandringen, men de törs inte ta upp ämnet med de meniga medlemmarna, utan bara när du är med?

JackBlack

Inlägg av JackBlack » lör 13 jul 2013, 04:59

Anders G skrev:Så i just de MP-sammanhang där just DU smyger ikring (och inte tar upp ämnet) är de som "egentligen" har makten mycket bekymrade över invandringen, men de törs inte ta upp ämnet med de meniga medlemmarna, utan bara när du är med?
1. Jag smyger aldrig omkring.
2. Har jag någonsin sagt att det bara när jag är med som ämnet tas upp? Så är det givetvis inte, däremot är det nog ganska få som man kan diskutera det med.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » lör 13 jul 2013, 14:56

Du antyder en märklig hantering på lägre mellan-nivå i MP. Ledningen är den (i retoriken) mest invandrarvänliga i svensk politik, och dessa ansvarsfulla kommunpolitiker kan alltså inte ta upp ämnet då medlemmarna är med, utan bara med dig i närheten. Du verkar ju i övrigt förtroendeingivande (ironi).

Låst