Svenskarna positivare till invandring?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Tycker du att Sverige tagit emot asyl-invandrare i alltför stor omfattning

Alltför stor omfattning:
14
44%
Lagom omfattning:
3
9%
Borde tagit emot fler:
12
38%
Vet ej:
3
9%

Antal röster: 32

JackBlack

Re: Malthusianer mot invandring

Inlägg av JackBlack » tor 23 maj 2013, 00:25

FudoMyoo skrev:Jag vet att kvinnors rättigheter är en mycket viktig faktor, men hur ska ett land ha råd med sociala reformer (exempelvis utbildning till kvinnor) innan de har en fungerande ekonomi?
Givetvis finns det en sådan nedre gräns men alla länder är sannolikt förbi den. Det som sätter stopp är religion, kultur, samhällsnormer och politik. Exempelvis är det en svensk som drivit på stora framsteg för kvinnors rättigheter i Afghanistan och det är trots allt ett av världens fattigaste länder. Förra veckan röstade parlamentet nej till utökade rättigheter för kvinnor. De röstade emot bland annat:
* Giftemål med barn (flickor under 16 år)
* Handel med kvinnor
* Härbärgen för övergivna kvinnor
* Begränsning till två kvinnor per man

FudoMyoo skrev:Möjligheten att utöva källkritik är givetvis alltid relevant i dessa sammanhang. Så vad är källan?
Ursprungskällorna står i grafen som är hämtad från en presentation om globala orättvisor. Jag har inte kvar presentationen.

FudoMyoo skrev:Ibland är det svårt att skilja på det som är rationellt och efterrationaliseringar.
Givetvis men att misstänkliggöra människor är inte vidare bra. Det brukar dessutom vara lätt att urskilja de som är emot invandring av rent rationella skäl från de som inte är det.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 23 maj 2013, 00:46

JackBlack skrev:Förra veckan röstade parlamentet nej till utökade rättigheter för kvinnor. De röstade emot bland annat:
* Handel med kvinnor
Det var väl bra. Ifall det inte är felformulerat.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tor 23 maj 2013, 18:04

JackBlack skrev:Förra veckan röstade parlamentet nej till utökade rättigheter för kvinnor. De röstade emot bland annat:
* Handel med kvinnor
* Härbärgen för övergivna kvinnor
* Begränsning till två kvinnor per man
Blev det något/några skrivfel ovan? Eller hur kan man tolka en röst emot handel med kvinnor som att man röstat nej till (en utökning av) kvinnors rättigheter?
JackBlack skrev:Jag har inte kvar presentationen.
Och du minns inte vem som höll i presentationen?
JackBlack skrev:Det brukar dessutom vara lätt att urskilja de som är emot invandring av rent rationella skäl från de som inte är det.
Precis min åsikt.
Ordnung muss sein.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 28 maj 2013, 11:21

FudoMyoo skrev: Blev det något/några skrivfel ovan? Eller hur kan man tolka en röst emot handel med kvinnor som att man röstat nej till (en utökning av) kvinnors rättigheter?
Givetvis blev det fel där. De röstade emot att förbjuda handel med kvinnor.
FudoMyoo skrev:Och du minns inte vem som höll i presentationen?
Jag är nära vän med personen och vill därför inte gå ut med namnet. Det känns även irrelevant för diskussionen.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 28 maj 2013, 14:35

JackBlack skrev:Givetvis blev det fel där. De röstade emot att förbjuda handel med kvinnor.
Puh, skönt att höra. :)
JackBlack skrev:Jag är nära vän med personen och vill därför inte gå ut med namnet. Det känns även irrelevant för diskussionen.
Det tycker inte jag.
Ordnung muss sein.

Låst