Surrogatmödrar, bör de tillåtas i Sverige

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Surrogatmödrar, bör de tillåtas i Sverige

Inlägg av micke.d » ons 06 mar 2013, 11:33

Pär C skrev:Visst, där är ju riktigt i sig att detta är det troliga scenariot i det fall att samhället har stänkt vigvatten över det hela, men hur troligt är det att samhället skulle sanktionera om hela surrogatarrangemanget sker på vinst eller förlust.
Nej det har du ju rätt i. Något sorts regelverk skulle behövas, och då tror jag att åtminstone detta med genetisk koppling till minst en av de tilltänkta föräldrarna kommer att vara en regel.
Pär C skrev:I stället tycks mig resonemanget förutsätta att mamman (=förlösande kvinnan) kunnat oåterkalleligt efterge sitt anspråk på barnet redan innan graviditeten inleddes. Och det är då frågan om en sådan den typ av framtida åtaganden som rättsordningen i liknande sammanhang underkänner.
Jag skulle tro att det här i Sverige skulle bli frågan om en utvärdering av potentiella surrogatmammor vilket förhoppningsvis gör att sannolikheten att de som får möjligheten sedan ändrar sig blir liten. Att döma av statistik från utlandet (oklart hur pålitlig) är det en mycket liten andel av screenade surrogatmammor som ändrar sig.
Pär C skrev:För att undvika ev missförstånd så ska väl sägas att jag bara skriver runt mammans möjlighet att vägra lämna barnet ifrån sig. Det kan onekligen också uppstå intrikata problem kring vem eller vilka som är pappor och vad den eller kan ha anspråk på och skyldighet till beroende hur saker utvecklar sig men jag har i förenklingens intresse lämnat det därhän.
Jag har mer diskuterat kring problematiken att de tilltänkta föräldrarna ändrar sig under graviditeten.

För övrigt så tror jag att man i någon mån måste överge den gamla terminologin i de här sammanhangen. Anta att det är den tilltänkta mamman som har genetisk koppling till barnet. Rimligen ska hon då räknas som förälder. Enligt ditt resonemang tidigare i tråden bör surrogatmamman räknas som mamma. Då har vi alltså två mammor, där den ena har ungefär samma ställning som en pappa har i normala fall.

Ett minimalt ingrepp i lagstiftningen vore kanske i det fallet att surrogatmamman lämnar bort barnet så att endast den eller de genetiska föräldrarna kvarstår som föräldrar, och att den tilltänkte förälder (om någon) som inte har genetisk koppling adopterar det som närståendeadoption (eller vad det nu heter).
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 06 mar 2013, 11:41

Xantippa skrev:
L. Mäkinen skrev:I min förenklade syn på världen är inte fosterbäraren mer "mamma" än arbetarna på bandet på Volvo är bilägare. Produktionsenhet...
Frågan är väl vad "produktionsenheten" känner.
Det är för mig helt irrelevant. Hon har åtagit sig ett 9-månaders heltidsuppdrag ungefär som vilken konsult eller bemanningsbolagsanställd som helst. Hon förväntas göra sitt arbete under en begränsad tid och kan antingen belönas med pengar eller tacksamhet, eventuellt båda.
Antingen lyckas hon med uppdraget eller också inte.
Att arbeta med livmoder, händer eller hjärna är bara olika sätt att använda sina tillgångar.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 06 mar 2013, 14:09

ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 06 mar 2013, 14:12

L. Mäkinen skrev:
Xantippa skrev:
L. Mäkinen skrev:I min förenklade syn på världen är inte fosterbäraren mer "mamma" än arbetarna på bandet på Volvo är bilägare. Produktionsenhet...
Frågan är väl vad "produktionsenheten" känner.
Det är för mig helt irrelevant. Hon har åtagit sig ett 9-månaders heltidsuppdrag ungefär som vilken konsult eller bemanningsbolagsanställd som helst. Hon förväntas göra sitt arbete under en begränsad tid och kan antingen belönas med pengar eller tacksamhet, eventuellt båda.
Antingen lyckas hon med uppdraget eller också inte.
Att arbeta med livmoder, händer eller hjärna är bara olika sätt att använda sina tillgångar.
Jag tycker det låter märkligt. Allt det du tar upp i din trådstart är kloka tankar runt surrogatmödraskap - jag får inte ihop det alls med vad du skriver nu.

För övrigt är det ju inte så att livmodern arbetar. Graviditeten är en fysisk process där det mesta i kroppen påverkas och där mycket lite av det man själv gör påverkar utgången. Man utför inte en graviditet, man är gravid.
We are the dead

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 06 mar 2013, 19:06

Jag vänder mig mot tanken att man automatiskt anses vara barnets mamma bara för att man burit det och fött fram det. Som surrogatmamma har man ingen genetisk relation till barnet utan enbart att man delat tid och rum en period.

Ett par jag såg på TV häromdagen hade tre barn där den ena av männen hade bidragit med sperma och om jag minns rätt en donator med ett knippe ägg. Först skaffade de ett barn med en surrogatmamma och efter en tid planerades några andra av äggen in i en annan surrogatmamma vilket resulterade i tvillingar av olika kön. Som jag ser det är samtliga tre syskon helsyskon. Surrogatindividernas del i det hela är avslutad.

Crysis

Inlägg av Crysis » ons 06 mar 2013, 19:20

L. Mäkinen skrev:Jag vänder mig mot tanken att man automatiskt anses vara barnets mamma bara för att man burit det och fött fram det. Som surrogatmamma har man ingen genetisk relation till barnet utan enbart att man delat tid och rum en period.
Nja, vid traditionellt surrogatmödraskap använder man sig av surrogatens ägg dvs. man inseminerar kort och gott surrogaten och då blir hon ju barnets genetiska mor.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 06 mar 2013, 19:29

Vad menar du med traditionellt surrogatmödraskap? Enligt det jag läst mig till om surrogatmödraskap i våra dagar så är det IVF som dominerar.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 06 mar 2013, 19:51

Hm.

Inser att det i engelskspråkiga världen finns två termer, surrogate mother och gestational carrier. Den förra termen ser ibland ut att betyda att surrogatmammans egna ägg används, medan den andra innebär att den som står för graviditeten inte är genetisk förälder. Ibland innefattar dock surrogate mother även gestational carrier.

Lite begreppsförvirring alltså. Jag har hela tiden i denna tråd använt surrogatmamma för båda begreppen.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 06 mar 2013, 20:03

Används kvinnans egna ägg ser jag det inte som surrogatmödraskap utan som inseminering av sperma (alternativt egna ägg då). I ett sånt läge är man ju mor till sina barn och inte ett surrogat till mamman.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 06 mar 2013, 20:26

L. Mäkinen skrev:Används kvinnans egna ägg ser jag det inte som surrogatmödraskap utan som inseminering av sperma (alternativt egna ägg då). I ett sånt läge är man ju mor till sina barn och inte ett surrogat till mamman.
Det är den vanligaste och äldsta typen av surrogatmödraskap. Vilket ägg och vilken spermie som använts tycker jag är ointressant. Man kan göra en embryoadoption som innebär att man bär och föder ett barn man inte har biologisk koppling till alls. Skulle donatorerna då vara föräldrar?
Det handlar i första hand om en känslomässig koppling och som PärC så väl beskrev så låter sig sådana sällan styras av en eller annan underskrift på ett papper.

Jag skulle aldrig klara att vara surrogatmamma, dels för att den fysiska påfrestningen är för stor för mig men framför allt för att jag inte skulle kunna skiljas från det barnet. Däremot har jag vid ett tillfälle varit nära att donera ägg till en barnlös kvinna i min närhet. Det senare innebär inte alls samma känslomässiga band och jag tror inte jag är ensam om att tänka så.
We are the dead

Crysis

Inlägg av Crysis » ons 06 mar 2013, 20:36

micke.d skrev:Vad menar du med traditionellt surrogatmödraskap? Enligt det jag läst mig till om surrogatmödraskap i våra dagar så är det IVF som dominerar.
Jag skulle tro att det går mer och mer åt IVF för att minimera "kopplingen" mellan surrogaten och barnet, men att använda sig av surrogatens ägg och alltså bara inseminera henne är vad som kallas för traditionellt surrogatmödraskap. Det var så man började och det förekommer än idag.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 06 mar 2013, 22:47

Xantippa skrev:
L. Mäkinen skrev:Används kvinnans egna ägg ser jag det inte som surrogatmödraskap utan som inseminering av sperma (alternativt egna ägg då). I ett sånt läge är man ju mor till sina barn och inte ett surrogat till mamman.
Det är den vanligaste och äldsta typen av surrogatmödraskap. Vilket ägg och vilken spermie som använts tycker jag är ointressant. Man kan göra en embryoadoption som innebär att man bär och föder ett barn man inte har biologisk koppling till alls. Skulle donatorerna då vara föräldrar?
Som man blir man ju pappa oavsett hur sperman kom in i kvinnan.
Från Wikipedia:
Värdmödraskap, även surrogatmödraskap, innebär att en kvinna för andras räkning genomgår en graviditet och förlossning.
Vanligen är uppdragsgivarna även de biologiska föräldrarna, men det förekommer att ägget doneras av surrogatmodern
(min fetning)

Ett surrogat är en ersättning för något.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 10 mar 2014, 02:07

Jag är ju inte den som brukar hylla DN, men jag konstaterar att de idag har en föredömligt liberal ledare om surrogatmödraskap.
DN skrev: Men det är svårt att föreställa sig någon ”arbetsmiljö” som innebär så stora medicinska, emotionella och sociala risker som ett arbete inom surrogatbranschen. Kvinnorna utsätts för en hormonpåverkan som radikalt ökar risken för exempelvis blodpropp. De isoleras från sina familjer. En av de gravida indiska kvinnorna i reportaget uttrycker en oro för att lämna ifrån sig barnet: ”Jag vet ju vad som gäller, men det är svårt att kontrollera känslor.”

Självklart påverkas en kvinna av att bära ett barn. Hur mycket man än stålsätter sig intellektuellt så är hormonerna där och stör. Vi kan inte tänka bort de biologiska processer som vi utrustats med för att vi ska ta hand om de barn vi föder.

Att lämna ifrån sig en nyfödd är inte som att sälja en cykel.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 10 mar 2014, 07:52

ok, just det citatet kanske inte är det mest liberala; säker på att du läste hela artikeln? ;-)

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 10 mar 2014, 21:14

kaxiga Z skrev:ok, just det citatet kanske inte är det mest liberala; säker på att du läste hela artikeln? ;-)
Va? Nu förstår jag inte alls vad du menar.

Låst