Barnförbud på kaféer

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Ska kaféer kunna ha åldersgräns för sina gäster?

Ja
15
68%
Nej
6
27%
Annat
1
5%

Antal röster: 22

Användarvisningsbild
Knurd

Barnförbud på kaféer

Inlägg av Knurd » tis 05 mar 2013, 15:10

Dagens stora snackis är att ett kafé i Stockholm haft barnförbud, men vikt ner sig efter kritik.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5463075

Det är en juridisk gråzon, eftersom det finns ett nyinstiftat förbud mot åldersdiskriminering, men inga prejudikat, och en praxis att krogar som säljer alkohol och tobak kan ha godtyckligt satt, och godtyckligt upprätthållen, åldersgräns i entrén.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Pär C

Re: Barnförbud på kaféer

Inlägg av Pär C » tis 05 mar 2013, 15:15

Hörde på radion idag att allt fler charterresor säljs till garanterat barnfria hotell. Det är väl inget att orda om i o f s. Det borde dock också finnas en marknad för pensionärsfria hotell. Och åtminstone pensionärsbefriade tider i mataffärerna.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 05 mar 2013, 15:49

Researrangören Club33 har kanske dött sotdöden, jag får inga erbjudanden därifrån längre?
They don't like it up'em, you know!

Crysis

Inlägg av Crysis » tis 05 mar 2013, 16:08

Nej, jag tycker inte att man ska få ha det. Vilka andra grupper ska man få diskriminera i sådana fall? Män? Kvinnor? Pensionärer? Öppet homosexuella? Mörkhyade?

Däremot har (och ska) kaféets personal självklart ha rätt att avvisa folk som inte sköter sig. Kan inte föräldrarna hålla styr på ungarna utan de stör gästerna eller grisar ned och förstår ska de självklart bes att lämna lokalen.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » tis 05 mar 2013, 17:24

Avvisa, vad händer om de vägrar? Ingen ironi utan en fråga som jag undrar över.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 05 mar 2013, 17:27

...det finns nog någon lag mot 'okynnesnärvaro', Hans, men vilken paragrafen är vet jag inte.

Seriöst, tänkte på detta häromdagen, att starta en tråd med fråga om hur caféverksamhet går ihop i utkanten av sta'n. Alla skatter betalas, hyran, etc, mysig inredning, och så ska kaffet + kakorna helst gå på max 50/60 spänn eller nå't.

Släpp in barnfamiljerna och vem som helst; caféer - i alla fall de som ligger i förorter/utkanter/köpcentra - behöver väl varendaste liten kundsmula?

Crysis

Inlägg av Crysis » tis 05 mar 2013, 17:39

Hans S skrev:Avvisa, vad händer om de vägrar? Ingen ironi utan en fråga som jag undrar över.

MVH

Hans
Om de inte har fått sin beställning, servera dem inte. Blir situationen hotfull, tillkalla ordningsvakt eller polis. Om de bara vägrar gå, vänta ut dem och släpp sedan inte in dem igen.

Jag har arbetat i butik och har avvisat kunder flera gånger, vi har även portat kunder och jag upplever inte att det egentligen är ett praktiskt problem att få folk att gå (jag behövde aldrig nämna någonting om ordningsvakt).

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » tis 05 mar 2013, 17:53

Tack för svar x2.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 05 mar 2013, 18:14

Tycker nog att vuxna kan vara ett större problem på hotell och flygplan. Hellre lyssnar jag på en bebis med öronont i flyget än fyllkajor som tror att man måste dricka sig plakat när man flyger...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 05 mar 2013, 19:12

Pär C skrev:Hörde på radion idag att allt fler charterresor säljs till garanterat barnfria hotell.
Fast var det verkligen barnfria hotell eller handlar det om vilseledande marknadsföring?

Relaterat: barnfria zoner i flygplan.

Som tvåbarnsförälder så tycker jag det är helt ok med banfria caféer, har full förståelse för människor som vill slippa de små odjuren. :twisted: Det kommer ju knappast saknas en uppsjö av andra caféer som accepterar dem.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 05 mar 2013, 19:46

FudoMyoo skrev:Som tvåbarnsförälder så tycker jag det är helt ok med banfria caféer
Undviker du bistrovagnen på tåget? ;)
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 22 mar 2013, 21:32

Crysis skrev:Nej, jag tycker inte att man ska få ha det. Vilka andra grupper ska man få diskriminera i sådana fall? Män? Kvinnor? Pensionärer? Öppet homosexuella? Mörkhyade?
Som lagen är: Det är förbjudet att diskriminera på grund av kön, sexuell läggning och hudfärg. Det finns som sagt en lag mot åldersdiskriminering, men inga prejudikat.

Som lagen borde vara: Kön, hudfärg och sexuell läggning är något som individer dras med hela livet. Ålder är något som ändras, så alla (utom de som dör unga) får samma chans att under livets gång besöka krogar med åldersgräns.

Även staten åldersdiskriminerar, i det att vissa sociala förmåner, körkort och olika licenser, har åldersgräns. Vissa åldersgränser har avvecklats (filmcensur etc) och andra kanske skulle vara möjliga att avveckla, men det är tveksamt om det är möjligt med ett samhälle helt utan lagar om ålder.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 22 mar 2013, 21:35

kipphebel3 skrev:Tycker nog att vuxna kan vara ett större problem på hotell och flygplan. Hellre lyssnar jag på en bebis med öronont i flyget än fyllkajor som tror att man måste dricka sig plakat när man flyger...
Stör mig på korkade samtal mellan människor, och folk som pratar högt i mobil så att man inte kan undvika att förstå samtalet.

Hör hellre ett par barn som gråter (men inte för många på en gång).

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 23 mar 2013, 00:25

Som tvåbarnsfar stör jag mig mer på ouppfostrade föräldrar som tror att alla älskar när deras små gullegrisar är så "Charmigt busiga" än ungdjävlarna. Visst alla kan ha en dålig dag men dåliga dagar sammanfaller oftast med för långt mellan måltiderna och stillasittande hos ungarna. Gå ut och fika när ni är hyfsat nyätna, tänk på att när ni som föräldrar är sugen så är ungarna oftast hungriga. :banghead:

Släng ut föräldrarna och bjud barnen på saft och kaka istället. :P

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 23 mar 2013, 01:59

I Sverige och de flesta andra länder kan näringsidkare ställa vilka godtyckliga krav som helst på gästerna för att de ska få komma in och stanna; enda undantaget är ovan nämnda diskrimineringslagar. Men det är inte många andra lokaler än nattklubbar i storstäderna som har andra kriterier än betald inträdesavgift, och därför tycker många svenskar att det är främmande att lokaler väljer sin kundkrets.

I svenska småstäder finns social kontroll. Om tonåringar från trakten ställer till med en scen på fiket, så får deras föräldrar snart höra det på omvägar. Men det fungerar inte i Stockholm: med ökad befolkning behövs mer formella regler. Och det är betydligt enklare för personalen att neka flera högriskkunder i dörren, än att köra ut en enskild kund efter att bråket startat.

I andra delar av världen kan butiker och restauranger ha en stor karta med förbuds- och påbudsskyltar i entrén. Tröj- och skotvång är vanligt i varma länder. Förbud mot vapen och ansiktsmask förekommer i våldsamma länder. Synliga tatueringar kan vara förbjudna i Japan eller Centralamerika, där nästan bara brottslingar har dem. Och åldersgränser är regel snarare än undantag.

Men det är värre att bli nekad för något man är, än för något man gör eller har. Åldersgränser är också ett potentiellt demokratiproblem. En minderårig kan bli utestängd från vissa möten och politiska och kulturella evenemang, och från socialt liv över huvud taget.
Adrumdrum.

Låst