Barnförbud på kaféer

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Ska kaféer kunna ha åldersgräns för sina gäster?

Ja
15
68%
Nej
6
27%
Annat
1
5%

Antal röster: 22

JackBlack

Re: Barnförbud på kaféer

Inlägg av JackBlack » lör 23 mar 2013, 05:08

När det gäller resor finns det en del undersökningar om vad vi uppfattar som störande:
What we hate most about flying skrev:Screaming children are the worst aspect of flying, according to a Travelzoo Australia survey
'Noisy Children' Voted Most Annoying In-flight Issue skrev:'Which of the following scenarios annoy you the most during a flight, when going on holiday?

1. Noisy children 88%
2. Lack of leg room 76%
3. Poor quality food/choice 52%
4. Not getting seated with co-travellers 49%
5. Passengers kicking backs of chairs 41%
6. Loud fellow passengers 35%
7. Drunken fellow passengers 23%
8. Small toilets 17%
9. Rude in-flight crew 11%
10. No in-flight entertainment 9%
Majority of Britons want child-free flights skrev: Nearly two thirds of respondents said that “loud children” were their biggest in-flight bugbear – ahead of poor food and a lack of legroom – while 53 per cent supported child-free flights.
Skrikiga barn mest störande skrev: Tio-i-topplistan: Det här ogillar vi mest bland medpassagerarna:
1) Andras skrikande barn
2) Folk som pratar i mobilen
3) Arga, sura och otrevliga människor
4) Folk som luktar illa
5) Sådana som inte respekterar reglerna i Tyst avdelning
6) Berusade resenärer
7) Sparkar i ryggen på den stol jag sitter i
8) Folk som spelar störande musik
9) Att inte fälla ner locket eller spola på toaletten
10) Elaka och skällande resenärer
Det stör sig svenskarna mest på skrev: Fyra av tio svenskar (43 procent) tycker att det mest störande på flygplanet är när passageraren bakom sparkar i sätet och 38 procent anger att när personen framför fäller ned ryggstödet för långt är det mest irriterande. Därefter kommer skrikande barn med 36 procent följt av berusade medpassagerare (33 procent). De som främst stör sig på skrikande barn är de yngre generationerna i åldern 18-29 (54 procent) följt av 30-49 åringarna (35 procent). Mest toleranta är pensionärerna där endast en fjärdedel (26 procent) svarar att de störs av skrikande barn.
Baserat på dessa undersökningar så kan man konstatera att många upplever skrikande barn som störande. Sen kan barn vara stökiga på andra sätt också. Jag tycker dock i första hand att kaféet ska avvisa de som inte sköter sig. Och blir det ingen bättring så ska man porta de specifika barnen/familjerna - det är inte olagligt.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 24 mar 2013, 09:14

B Hellqvist skrev:
FudoMyoo skrev:Som tvåbarnsförälder så tycker jag det är helt ok med banfria caféer
Undviker du bistrovagnen på tåget? ;)
Bistrovagnen är min tillflyktsort när stolsgrannen är märklig, illaluktande, eller högljudd. Inte märkt att barnfamiljer är det så ofta.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » sön 24 mar 2013, 14:20

Det finns bevisligen ett behov av att slippa barn på cafe och helt ärligt som småbarnsförälder kan jag unna dem det.

Jag har svårt att tro att det skulle kunna bli ett större problem för någon, de flesta fik kommer ta emot barn och skulle det bli populärt med barnförbjudna fik så är jag övertygad om att detta är ett område som är som gjort för den sk osynliga handen.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Låst