Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Knurd

Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Knurd » lör 09 mar 2013, 22:44

När politik och pengar kommer på tal, är det vanligt att folk antingen klagar på skatterna, eller på bristande offentliga satsningar. Mer ovanligt att folk vill ha åtgärder som stärker den offentliga sektorns bokslut. Men förr eller senare hamnar politikerna i en situation där de måste vända minus till plus.

Vad kan svenska staten, landstingen eller kommunerna göra för att öka intäkterna eller minska utgifterna?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
trilobite

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av trilobite » sön 10 mar 2013, 00:54

Har vi inte helt konstiga gruvavtal, där utländska bolag får etablera sig gratis (av kommunerna), men också får vinsten av själva brytningen? Helt off the bat här, jag kan ha missuppfattat.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 10 mar 2013, 10:52

Knurd skrev:Vad kan svenska staten, landstingen eller kommunerna göra för att öka intäkterna eller minska utgifterna?
Sluta fatta beslut baserade på svågerpolitik, korruption, eller ren dumhet?
http://blogg.svt.se/kommungranskarna/
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 10 mar 2013, 11:17

Jag har stora svårigheter att se varför landstingen ska köpa in massor av dyr konst. Jag har lika svårt att viss kultur får en massa bidrag, vi pratar inte subventioner här, och andra inte. Där finns det nog en del att spara. Vidare borde man förhandla om undantag från EUs jordbruksbidrag och fiskebidragen. Det på utgiftssidan.

På inkomst sidan gäller det att få fler att jobba och tjäna pengar och betala skatt. Rehabilitering av sjuka borde kunna förbättras. Bättre arbetsmarknadsregler så att fler unga får jobb. Mer satsning på propaganda för rätt program på högskolan så att unga har möjlighet att få jobb.

Med det sagt, så länge den svenska kronan är så jäkla dyr lär exporten inte komma upp i bra nivåer. Men när kronan sjunker kanske de 100 000 som blivit av med jobbet i exportindustrin kan få jobben tillbaks.

Mer förslag på kostnader som kan undvikas här: sloseriombudsmannen.se/sloseribloggen/
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Crysis

Inlägg av Crysis » sön 10 mar 2013, 12:35

Vi skulle kunna sälja ut vårdcentraler, campingar, ishallar osv. till underpriser. Flera kommuner har gjort helt vansinnigt korkade affärer genom att sälja lokaler för att sedan hyra dem till hutlösa priser. I Leksand hjälpte kommunen hockeylaget att skatteplanera och missade på så sätt minst ett inflöda av en miljon i form av skattepengar.

Det förekommer en jäkla massa dumheter ute i svenska kommuner och Landsting.

Ha bättre kontroll så att inte enskilda kommunanställda kan roffa åt sig miljoner och sedan försvinna?

Det kanske inte alltid behövs åtstramning utan bara rätt folk på rätt plats och koll på ekonomin?

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 10 mar 2013, 23:30

Jag har väldigt svårt att se vad Arbetsförmedlingen gör för nytta när det gäller att förmedla jobb. Att administrera kassan, och åtgärder klarar de uppenbarligen, men de kan uppenbarligen ingenting om arbetsmarknaden där.

Om man inte gör om den radikalt kan den lika gärna privatiseras eller läggas ner.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » mån 11 mar 2013, 00:06

Anders skrev:Jag har stora svårigheter att se varför landstingen ska köpa in massor av dyr konst.
Jag gillar verkligen offentlig konst, och det landstingen köper in måste väl räknas dit. Men inköpen kanske är överdrivna?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 11 mar 2013, 09:17

ulltand skrev:
Anders skrev:Jag har stora svårigheter att se varför landstingen ska köpa in massor av dyr konst.
Jag gillar verkligen offentlig konst, och det landstingen köper in måste väl räknas dit. Men inköpen kanske är överdrivna?
Konst för 118 miljoner ska köpas in till Nya Karolinska i Solna.
Det motsvarar årslönen för 368 sjuksköterskor.
– Detta är den största konstsatsningen historiskt sett, säger kulturlandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

[...]

Enligt SCB:s statistik är grundlönen för en sjuksköterska 26 700 kronor. Grovt räknat skulle 118 miljoner kunna bidra till en årslön för 368 sjuksköterskor.
Man kan uppleva 118 miljoner som väldigt mycket pengar, finns det inga hål där pengarna hade kunnat stoppas istället?
– Mitt intryck är att folk är positiva till konst, jag har aldrig mött någon som inte gillar en trivsam miljö, säger Anna Starbrink.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13629798.ab
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

theian
Kontakt:

Inlägg av theian » mån 11 mar 2013, 09:29

Det finns en kille, Martin Borgs, som har en helt fantastisk sida om just detta. Den visar hur några skattekronor kan sparas. Inte genom att direkt spara utan genom att inte göra riktigt, riktigt dumma saker med våra skattepengar.
http://sloseriombudsmannen.se/
http://www.facebook.com/sloseriombudsmannen

Enligt min mening finns det en heldel höjdare där. Stiftelsen för strategisk forsknings fest, hoppbackarna i Falun. Gå in och kolla runt lite...
If you're gonna be dumb, you gotta be tough.....

garozzo

Inlägg av garozzo » mån 11 mar 2013, 14:28

Visst, man skall naturligtvis inte slösa med offentliga medel och det finns säkert både konstiga inköp och onödiga befattningar i offentlig verksamhet.
Men sådana saker blir ändå bara symboliska jämfört med de stora kostnaderna för skola vård och omsorg.
Västra götalandsregionen tex omsätter 56 miljarder kr med 39000 anställda varav 34000 arbetar inom hälso och sjukvård.
Ni kan själva se här.
http://www.vgregion.se/upload/Regionkan ... %20VGR.pdf

Tubba

Inlägg av Tubba » tis 12 mar 2013, 02:31

Dûrion Annûndil skrev:
ulltand skrev:
Konst för 118 miljoner ska köpas in till Nya Karolinska i Solna.
Det motsvarar årslönen för 368 sjuksköterskor.
– Detta är den största konstsatsningen historiskt sett, säger kulturlandstingsrådet Anna Starbrink (FP).

[...]

Enligt SCB:s statistik är grundlönen för en sjuksköterska 26 700 kronor. Grovt räknat skulle 118 miljoner kunna bidra till en årslön för 368 sjuksköterskor.
Man kan uppleva 118 miljoner som väldigt mycket pengar, finns det inga hål där pengarna hade kunnat stoppas istället?
– Mitt intryck är att folk är positiva till konst, jag har aldrig mött någon som inte gillar en trivsam miljö, säger Anna Starbrink.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13629798.ab
Konsten som ska pryda det nybyggda sjukhuset har ännu inte valts ut.
– Det ska inte väljas av politiker, utan av experter på konst. Konsten ska också fungera över tid, det här sjukhuset kommer ju finnas i decennier så konsten får inte bli daterad, säger kulturlandstingsrådet Anna Starbrink.
Med andra ord: Mer Kinkade åt folket!
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

nide_j

Inlägg av nide_j » tis 12 mar 2013, 12:50

Lägg ner tillväxtverket.
Show me the science!

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 12 mar 2013, 13:03

Jag misstänker att det skulle strida mot internationella överenskommelser men vi kunde ta ut rejält höga avgifter för att PRV skall upprätthålla varumärkesskydd, särskilt sådana som vill ha omfattande skydd.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 12 mar 2013, 13:22

Sensemaker skrev:Jag misstänker att det skulle strida mot internationella överenskommelser men vi kunde ta ut rejält höga avgifter för att PRV skall upprätthålla varumärkesskydd, särskilt sådana som vill ha omfattande skydd.
Framför allt skulle det inte uppnå målet: http://oami.europa.eu/ows/rw/pages/CTM/ ... Mark.en.do
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » ons 13 mar 2013, 13:01

Pär C skrev:
Sensemaker skrev:Jag misstänker att det skulle strida mot internationella överenskommelser men vi kunde ta ut rejält höga avgifter för att PRV skall upprätthålla varumärkesskydd, särskilt sådana som vill ha omfattande skydd.
Framför allt skulle det inte uppnå målet: http://oami.europa.eu/ows/rw/pages/CTM/ ... Mark.en.do
Visst ja, EU-varumärken hade jag lyckats förtränga (har inte jobbat så mycket med varumärken).

Sensemaker

Låst