Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Eon
Inlägg: 1451
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 22:50

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Eon » tis 22 okt 2013, 13:11

Knurd skrev:Apropå förslaget att förbjuda utomhusreklam i Stockholm, kan man i stället höja skatten på utomhus- och direktreklam. Idag är den allmänna reklamskattesatsen 8 procent. Tidningar har en skattesats på 3 procent, och ett grundavdrag.
Du missuppfattade i så fall en del argumenten mot: det var att reklamen bör betraktas som legaliserad nedskräpning. Ibland talar man om ljusförorening och ljudförorening. Utomhusreklam stör, missriktar uppmärksamheten, ökar stressen (särskilt om det är blinkande) och är allmänt miljöförstörande. Den kommersialiserar det offentliga rummet på ett sätt ingen bett om.

Utomhusreklamen premierar också de stora jättarna (som har råd) på bekostnad av mindre (bättre) uppstickare samt de företag som lägger resurser på innovation och löner istället för att övertyga folk om hur bra varan är. Reklamen är alltså reaktionärt konserverande på fler sätt än att bara vara könsrollsreproducerande (vilket den förstås också är).

Jag har hittills inte sett ett enda argument för utomhusreklam som är ens i närheten av att vara giltigt. T o m när man använder sig av vetenskaplig kognitionsforskning för att förklara att reklamen cyniskt utnyttjar defekter i homo sapiens beslutsordning får man bara svar som innehåller orden "kommandoekonomi" och "Nordkorea". Så stark är hjärntvätten om det förträffliga i att bli hjärntvättad (av reklam).
matsw skrev:Visst. För det gynnar ju inte de som redan är stora? Avgifter istället för reglering är ett sätt att se till att medborgarmakt stavas pengar.
Om man nu verkligen ska tillåta utomhusreklam (det finns ingen anledning) bör reglerna vara kvoteringsregler så att resurssvaga mindre företag kan konkurrera lite bättre villkor. Företag X har tillgång till Y reklamareal. Man turas om att visa upp sitt skräp.

The Onion. Som vanligt bäst:

http://www.youtube.com/watch?v=AOgwQZd9eDc
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Knurd » mån 04 nov 2013, 16:00

Eon skrev:Du missuppfattade i så fall en del argumenten mot: det var att reklamen bör betraktas som legaliserad nedskräpning.
Nedskräpning består i att främmande, lösa föremål hamnar på marken. Det brukar inte ske med affischer på kommersiella plakat. Gerilla-affischer och flygblad är en annan fråga.
Eon skrev:Ibland talar man om ljusförorening och ljudförorening.
Ljusförorening är framför allt ett begrepp bland astronomer, som får svårare att observera stjärnhimlen. Där är det kommunal gatubelysning som bidrar mest. Bidrar utomhusreklam alls till ljudförorening?
Eon skrev:Utomhusreklam stör, missriktar uppmärksamheten, ökar stressen (särskilt om det är blinkande) och är allmänt miljöförstörande.
Subjektivt och obelagt.
Eon skrev:Den kommersialiserar det offentliga rummet på ett sätt ingen bett om.
Mängden reklam i offentliga rummet, är ändå resultatet av demokratiska beslut. Om man tycker det är för mycket utomhusreklam, så får man rösta på ett parti som vill begränsa mängden utomhusreklam.

De flesta människor ogillar att betala skatt också. Men att vi har skatter, är också följden av demokratiska beslut.
Eon skrev:Utomhusreklamen premierar också de stora jättarna (som har råd) på bekostnad av mindre (bättre) uppstickare samt de företag som lägger resurser på innovation och löner istället för att övertyga folk om hur bra varan är.
Om det verkligen är ett problem, så går det att bemöta genom progressiva skattesatser.
Eon skrev:Reklamen är alltså reaktionärt konserverande på fler sätt än att bara vara könsrollsreproducerande (vilket den förstås också är).
Av alla tusentals reklamkampanjer i Sverige varje år, är det några dussin som fälls för att vara könsdiskriminerande. Stereotypa könsroller är betydligt mer vanliga i populärkultur (romaner, filmer och popmusik). De kanske borde regleras hårdare?
Eon skrev:Jag har hittills inte sett ett enda argument för utomhusreklam som är ens i närheten av att vara giltigt. T o m när man använder sig av vetenskaplig kognitionsforskning för att förklara att reklamen cyniskt utnyttjar defekter i homo sapiens beslutsordning får man bara svar som innehåller orden "kommandoekonomi" och "Nordkorea". Så stark är hjärntvätten om det förträffliga i att bli hjärntvättad (av reklam).
Reklam är väl, i det avseendet, varken bättre eller sämre än någon annan affärsverksamhet? Man kan läsa in cynism och hjärntvätt i livsmedelsbranschen, IT-sektorn, metallindustrin och så vidare. Och alla bidrar till samhället genom att betala skatt på det ekonomiska värde de skapar.
Eon skrev:Om man nu verkligen ska tillåta utomhusreklam (det finns ingen anledning) bör reglerna vara kvoteringsregler så att resurssvaga mindre företag kan konkurrera lite bättre villkor. Företag X har tillgång till Y reklamareal. Man turas om att visa upp sitt skräp.
Är alla företagsprodukter skräp? Finns inga företag som gör bra saker?
Senast redigerad av 1 Knurd, redigerad totalt 0 gånger.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Knurd » mån 04 nov 2013, 16:25

Tillbaka till åtstramningar:

Tätbebyggda kommuner kan gärna sluta subventionera boendeparkeringar. Bilismen ska täcka sina egna samhällskostnader.
Adrumdrum.

JackBlack
Inlägg: 1502
Blev medlem: tor 24 feb 2011, 22:14

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av JackBlack » tis 05 nov 2013, 23:02

Knurd skrev:Finns det något empiriskt stöd för att offentlig och privat skuldsättning skulle komplettera varandra?
Jag har ingen koll på empirin men enligt en dokumentär som gick på SVT tidigare i år så bidrog keynesianismen till att skulderna gick i cykler.
Knurd skrev: Lejonparten av privata lån i Sverige är bolån. Eftersom de är uppbackade av bostädernas värde, ser jag dem inte som något överhängande hot.
Fast vi har sannolikt en bostadsbubbla...
Knurd skrev: Om man ska minska folkets skuldsättning, och samtidigt sluta subventionera onödigt stora bostäder, så bör man trappa ner ränteavdraget. För nya lån utan säkerhet, kan man gärna ta bort det helt.
Problemet med ett lägre ränteavdrag är dock att det hämmar investeringar. Då behöver man sannolikt även sänka kapitalskatten.
Knurd skrev: Skatteplanering kan till stor del bemötas med internationella avtal.
Japp.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Knurd » tor 07 nov 2013, 15:15

JackBlack skrev:Fast vi har sannolikt en bostadsbubbla...
Frågan är vad som skulle krävas för en svensk bostadskris. En förutsättning verkar vara att en stor del av storstädernas medelklass samtidigt skulle bli av med sina inkomster.
JackBlack skrev:Problemet med ett lägre ränteavdrag är dock att det hämmar investeringar. Då behöver man sannolikt även sänka kapitalskatten.
Att låneräntor går att dra av mot kapitalinkomst är rimligt. Men i Sverige kan man också dra av räntor mot arbetsinkomst. Vore bättre att ha ett högt grundavdrag i stället, så att de lägsta inkomsterna blir helt skattefria. Men den reformen behöver ske stegvis.

Räddningstjänsten i Dala Mitt köpte annonsplats i ett sällskapsspel, i stället för nya skor till brandmännen. Ingen stor summa, men ett exempel på en slösaktig mentalitet som förekommer bland kommunala tjänstemän.
http://www.dt.se/nyheter/falun/1.627718 ... for-50-000
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 11010
Blev medlem: tor 02 dec 2004, 15:54
Ort: Stockholm

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Anders » sön 10 nov 2013, 10:32

Knurd skrev:Räddningstjänsten i Dala Mitt köpte annonsplats i ett sällskapsspel, i stället för nya skor till brandmännen. Ingen stor summa, men ett exempel på en slösaktig mentalitet som förekommer bland kommunala tjänstemän.
http://www.dt.se/nyheter/falun/1.627718 ... for-50-000
Varför är folk upprörda? Myndigheterna har en fullmakt från folket att göra precis vad som helst för att förbättra för medborgarna. Om nu myndigheterna tror att reklam i i det närmaste osålda sällskapsspel hjälper oss medborgare på något sätt så må det så vara. Det är priset vi betalar för demokratiskt styrda myndigheter.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P
Inlägg: 9227
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 19:01

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Thomas P » sön 10 nov 2013, 13:29

Knurd skrev:Frågan är vad som skulle krävas för en svensk bostadskris. En förutsättning verkar vara att en stor del av storstädernas medelklass samtidigt skulle bli av med sina inkomster.
Höjda räntor är den mest uppenbara anledningen. Då har köpare inte råd att låna upp lika mycket som idag. Sen handlar bostadspriser om förtroende. Börjar tillräckligt många tro att priserna kommer att sjunka drar de sig för att köpa och då sjunker priserna.

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Knurd » sön 10 nov 2013, 15:22

Riksbanken höjer räntan omm det finns hot om inflation. Idag har Sverige snarare deflation, och skulle behöva ännu lägre ränta. Men det är just för att begränsa belåningsgraden som riksbanken inte sänker räntan ännu mer.

Som tidigare nämnts, skulle jag vilja se en försiktig nedtrappning av ränteavdragen, kanske med 5 procentenheter vartannat år, för att inte skapa panik på bomarknaden. Besparingarna kan användas till höjt grundavdrag och förstärkt inkomsttrygghet. Då får fler råd att hyra en enkel bostad, i stället för att staten subventionerar stora och dyra bostäder.

Kreosot är ytterligare en kemikalie som bör vara skattepliktig. Inga stora intäkter, men det bidrar till ett mer hållbart samhälle.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Knurd » sön 10 nov 2013, 21:34

Avskaffa miljöbilspremien.

Den är en subvention till bilar som förstör miljön lite mindre, men är lika trafikfarliga, och tar upp lika mycket plats i köerna, som vanliga bilar. Som att subventionera lightcigaretter.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 11010
Blev medlem: tor 02 dec 2004, 15:54
Ort: Stockholm

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Anders » mån 11 nov 2013, 22:04

Knurd skrev:Avskaffa miljöbilspremien.

Den är en subvention till bilar som förstör miljön lite mindre, men är lika trafikfarliga, och tar upp lika mycket plats i köerna, som vanliga bilar. Som att subventionera lightcigaretter.
Vad är det för fel på bilar egentligen. Det är ett alldeles utmärkt transportmedel och till hjälp för många i många många situationer. Det enda problemet är ett visst koldioxidutsläpp från bilar idag, imorgon inte.

Någon har sagt att "Kollektivtrafik är att ta sig från en plats där man inte är, till en plats där man inte vill vara." Och så ifrågasätter en del varför många istället väljer bil!

Alla som försökt frakta en bokhylla på t-banan eller på bussen vet att bilar är rätt bra. Att beskatta dessa mer än idag är helt horribelt. Några friheter ska vi väl ha kvar utan att bestraffas med skatter?

Jag säger högre miljöbilspremier, för när vi har noll-utsläpps bilar så ser jag ingen anledning till att beskatta dessa så mycket som vi gör idag.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 11010
Blev medlem: tor 02 dec 2004, 15:54
Ort: Stockholm

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Anders » mån 11 nov 2013, 22:12

Kanske en idé för att öka svenska statens inkomster.
Setad, som grundades för välgörande ändamål av ayatolla Ruhollah Khomeini i slutet av 1980-talet, ska enligt Reuters i första hand byggts upp genom expropriation av privat egendom.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Sensemaker
Inlägg: 2089
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 08:55

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Sensemaker » tis 12 nov 2013, 13:33

Anders skrev:
Knurd skrev:Avskaffa miljöbilspremien.

Den är en subvention till bilar som förstör miljön lite mindre, men är lika trafikfarliga, och tar upp lika mycket plats i köerna, som vanliga bilar. Som att subventionera lightcigaretter.
Vad är det för fel på bilar egentligen. Det är ett alldeles utmärkt transportmedel och till hjälp för många i många många situationer. Det enda problemet är ett visst koldioxidutsläpp från bilar idag, imorgon inte.
Trafikolyckor, oljud, stress som risken för trafikolyckor innebär, upptagande av en massa allmän plats som kunnat användas bättre, resursslöseri
Anders skrev:Någon har sagt att "Kollektivtrafik är att ta sig från en plats där man inte är, till en plats där man inte vill vara." Och så ifrågasätter en del varför många istället väljer bil!
Ingen ifrågasätter väl att det är bekvämt för dig. Det man ifrågasätter är vilken effekt det får på andra och på samhället i stort.
Anders skrev:Alla som försökt frakta en bokhylla på t-banan eller på bussen vet att bilar är rätt bra.
Som sagt, ingen ifrågasätter att det är bekvämt för dig.

Anders skrev:Att beskatta dessa mer än idag är helt horribelt. Några friheter ska vi väl ha kvar utan att bestraffas med skatter?
Mötesfrihet, rörelsefrihet, organisationsfrihet, yttrandefrihet, fri företagsamhet...
Anders skrev:Jag säger högre miljöbilspremier, för när vi har noll-utsläpps bilar så ser jag ingen anledning till att beskatta dessa så mycket som vi gör idag.
Det finns som sagt andra saker än utsläppen som är problematiska med bilar.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Knurd
Inlägg: 5998
Blev medlem: mån 13 mar 2006, 23:19

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Knurd » tis 12 nov 2013, 14:01

Biltrafiken medför alltså många olika kostnader. Utsläppen beskattas i sig själva genom koldioxidskatten. Som tidigare nämnts kan man tänka sig ytterligare skatt på buller och dubbdäck.

Dessutom är kostar bilarnas infrastruktur en hel del. Idag finansieras den delvis av skatt på arbete och konsumtion.

Utöver internaliserande skatter, är det rimligt att passagerartransport beskattas lägre än konsumtion; idag är resemomsen 6 procent. Resande är nödvändigt för arbetsmarknad, kommers, kulturliv och den demokratiska processen.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 11010
Blev medlem: tor 02 dec 2004, 15:54
Ort: Stockholm

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Anders » tor 14 nov 2013, 22:20

Sensemaker skrev:
Anders skrev:
Knurd skrev:Avskaffa miljöbilspremien.

Den är en subvention till bilar som förstör miljön lite mindre, men är lika trafikfarliga, och tar upp lika mycket plats i köerna, som vanliga bilar. Som att subventionera lightcigaretter.
Vad är det för fel på bilar egentligen. Det är ett alldeles utmärkt transportmedel och till hjälp för många i många många situationer. Det enda problemet är ett visst koldioxidutsläpp från bilar idag, imorgon inte.
Trafikolyckor, oljud, stress som risken för trafikolyckor innebär, upptagande av en massa allmän plats som kunnat användas bättre, resursslöseri
Anders skrev:Någon har sagt att "Kollektivtrafik är att ta sig från en plats där man inte är, till en plats där man inte vill vara." Och så ifrågasätter en del varför många istället väljer bil!
Ingen ifrågasätter väl att det är bekvämt för dig. Det man ifrågasätter är vilken effekt det får på andra och på samhället i stort.
Anders skrev:Alla som försökt frakta en bokhylla på t-banan eller på bussen vet att bilar är rätt bra.
Som sagt, ingen ifrågasätter att det är bekvämt för dig.

Anders skrev:Att beskatta dessa mer än idag är helt horribelt. Några friheter ska vi väl ha kvar utan att bestraffas med skatter?
Mötesfrihet, rörelsefrihet, organisationsfrihet, yttrandefrihet, fri företagsamhet...
Anders skrev:Jag säger högre miljöbilspremier, för när vi har noll-utsläpps bilar så ser jag ingen anledning till att beskatta dessa så mycket som vi gör idag.
Det finns som sagt andra saker än utsläppen som är problematiska med bilar.

Sensemaker
Nu äger jag dock ingen bil, så det där med bekvämlighet för mig är något du uppenbarligen har antagit, felaktigt. Du förstår tydligen inte att man kan vara för bilar trots att man inte äger en. En bil ger en enorm frihet, den är praktisk och för många helt nödvändig. Du säger att det finns andra saker som är problematiska med bilar än utsläpp, och du nämner ovan allt möjligt. Då undrar jag, ska vi förbjuda t-bana pga alla självmord som sker framför sådan, eller bussar som kör på fotgängare och cyklister, och flygplan ska vi väl inte ha heller. Och så kan vi ju isolera hela sverige för import och export lär ju vara rätt omöjlig om också lastbilar ska förbjudas.

Är det verkligen så att du anser att allt så för med sig någon risk alls, ska motarbetas till den milda grad?

Jag vill se dig utan bil bo i en villa utanför Stockholm eller i Norrland. Men du vill kanske att alla ska leva som du, mao, inskränka allas frihet för att du tycker det finns problem med just bilar, utan att se några av fördelarna.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 11010
Blev medlem: tor 02 dec 2004, 15:54
Ort: Stockholm

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Anders » tor 14 nov 2013, 22:28

Knurd skrev:Biltrafiken medför alltså många olika kostnader. Utsläppen beskattas i sig själva genom koldioxidskatten. Som tidigare nämnts kan man tänka sig ytterligare skatt på buller och dubbdäck.

Dessutom är kostar bilarnas infrastruktur en hel del. Idag finansieras den delvis av skatt på arbete och konsumtion.

Utöver internaliserande skatter, är det rimligt att passagerartransport beskattas lägre än konsumtion; idag är resemomsen 6 procent. Resande är nödvändigt för arbetsmarknad, kommers, kulturliv och den demokratiska processen.
Ska vi inte ha någon infrastruktur än trottoarer och järnvägsspår? Ska vi tvinga äldre att sitta hemma trots att de vill hälsa på släkt och vänner? Eller ska taxibilar vara undantagna ett förbud?

Ja, biltrafik har kostnader, och dessa betalar jag gladeligen. Av flera skäl som jag angett ovan. Bara för man inte har körkort eller bil så är det ju inte så att man inte använder bilar, i form av taxi, bussar, lastbilar, ambulanser, poliser och brandkår. Den infrastruktur vi har i form av vägar är helt nödvändiga för transporter och utryckningar. Men det är klart, vi kan ju ta tillbaks bäraryrket, där lågbetalda bärare bär sten och trä till byggen, eller bär fram, i bärstolar, folk som inte orkar eller kan gå.

Det finns helt enkelt inget bättre och snabbare transportmedel än just bil.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Låst