Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Knurd » fre 15 nov 2013, 01:50

Det är ju inte tal om att riva upp vägar, eller låta dem förfalla. Vägar ska finnas, och byggas när det finns efterfrågan. Men de bör, i högre grad än idag, finansieras av skatter och avgifter på vägtransport, i stället för av skatt på arbete. Jag var förut skeptisk till trängselskatten. Den har dock minskat trafiken med några procent, och det är tillräckligt för att förbättra framkomligheten enormt för den som fortfarande kör bil.

Som alternativ till Förbifart Stockholm skulle jag vilja se en boulevard mellan Hägersten och Ulvsunda, över Mälaren. Den kan finansieras med byggrätter längs gatan.

Delar av Gärdet kan också exploateras till god förtjänst.
Adrumdrum.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 15 nov 2013, 02:43

Knurd skrev:Det är ju inte tal om att riva upp vägar, eller låta dem förfalla. Vägar ska finnas, och byggas när det finns efterfrågan. Men de bör, i högre grad än idag, finansieras av skatter och avgifter på vägtransport, i stället för av skatt på arbete. Jag var förut skeptisk till trängselskatten. Den har dock minskat trafiken med några procent, och det är tillräckligt för att förbättra framkomligheten enormt för den som fortfarande kör bil.

Som alternativ till Förbifart Stockholm skulle jag vilja se en boulevard mellan Hägersten och Ulvsunda, över Mälaren. Den kan finansieras med byggrätter längs gatan.

Delar av Gärdet kan också exploateras till god förtjänst.
Du har din syn.Andra mer maktfullkomliga har en annan syn.Som jag tidigare sa är individuella transporter a och o.
Men dina förslag är alltid trevliga från ett helhetsperspektiv.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 16 nov 2013, 09:15

Knurd skrev:Det är ju inte tal om att riva upp vägar, eller låta dem förfalla. Vägar ska finnas, och byggas när det finns efterfrågan. Men de bör, i högre grad än idag, finansieras av skatter och avgifter på vägtransport, i stället för av skatt på arbete. Jag var förut skeptisk till trängselskatten.
Sensemaker uttalade ju åsikten att vägar tar upp plats som kan användas bättre. Jag undrar hur?

Jag är också för att folk ska betala för den service de använder. Tyvärr är inte den åsikten direkt konsensus i Svensk politik. Om det totala skatteuttaget på vår lön var pensionsavgiften på ca 10% så skulle vi ha råd med vad det kostar att köra på på vägar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 16 nov 2013, 17:36

En åtstramning ger utrymme både för sänkta skatter, och för utökad skattefinansiering av offentlig service. Det förstärker folks privatekonomi.

På min önskelista står avskaffad inkomstskatt upp till existensminimum, kostnadsfri tandundersökning vartannat år, lagstiftad tak-över-huvudet-garanti för hemlösa, avgiftsfri skollunch på gymnasiet och idrottscheckar till barn.
Adrumdrum.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 16 nov 2013, 21:32

Knurd skrev:Som alternativ till Förbifart Stockholm skulle jag vilja se en boulevard mellan Hägersten och Ulvsunda, över Mälaren. Den kan finansieras med byggrätter längs gatan.
I frågor som denna får man lära sig att Sverige fortfarande är ett klassamhälle. Äppelviken och områden däromkring är så lyxigt att där kan man inte ens dra en led i tunnel utan protester som stoppar det. Utåt Vällingby kan man dra en led så länge den går i tunnel. Kommer du upp till Hjulsta och Rinkeby kan man dra leden i ytläge.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 16 nov 2013, 22:51

Thomas P skrev:
Knurd skrev:Som alternativ till Förbifart Stockholm skulle jag vilja se en boulevard mellan Hägersten och Ulvsunda, över Mälaren. Den kan finansieras med byggrätter längs gatan.
I frågor som denna får man lära sig att Sverige fortfarande är ett klassamhälle. Äppelviken och områden däromkring är så lyxigt att där kan man inte ens dra en led i tunnel utan protester som stoppar det. Utåt Vällingby kan man dra en led så länge den går i tunnel. Kommer du upp till Hjulsta och Rinkeby kan man dra leden i ytläge.
Thomas P bor uppenbarligen inte i Stockholm. Äppelviken ligger nära Kungsholmen och ha en genomfartsled där tar bort hela meningen med genomfartsled. I Vällingby finns det redan idag stora trafikleder genom och bredvid området. Likaså i Hjulsta och Rinkeby. Det är väl just i ytterområdena genomfartsleden ska gå, av naturliga orsaker, inte pga klass.

Men Thomas P vill gärna sätta en Marxistisk ton på alla trådar, lite jobbigt i längden, men det ger ju mig en anledning till att posta motinlägg.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 17 nov 2013, 02:19

Anders skrev:
Thomas P skrev:
Thomas P bor uppenbarligen inte i Stockholm. Äppelviken ligger nära Kungsholmen och ha en genomfartsled där tar bort hela meningen med genomfartsled. I Vällingby finns det redan idag stora trafikleder genom och bredvid området. Likaså i Hjulsta och Rinkeby. Det är väl just i ytterområdena genomfartsleden ska gå, av naturliga orsaker, inte pga klass.

Men Thomas P vill gärna sätta en Marxistisk ton på alla trådar, lite jobbigt i längden, men det ger ju mig en anledning till att posta motinlägg.
Själv tycker jag att det är spännande att blotta omnämnadet av ett klassamhälle idag ses som marxistiskt. :-)
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 17 nov 2013, 11:37

Vidugavia skrev:Själv tycker jag att det är spännande att blotta omnämnadet av ett klassamhälle idag ses som marxistiskt. :-)
Det förvånar mig inte. Men tycker du det är ett utslag av klassamhället att man drar förbifarten där den bör gå istället genom, låt oss säga, Strandvägen?

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 17 nov 2013, 13:46

Anders skrev:Thomas P bor uppenbarligen inte i Stockholm. Äppelviken ligger nära Kungsholmen och ha en genomfartsled där tar bort hela meningen med genomfartsled.
Inte bara bor jag i Stockholm, jag har dessutom läst en hel massa utredningar om olika trafikleder i staden, om än mindre på senare år. Du tycks inte vara medveten om att "Essingeledens Brommagren" av trafikplanerare klassats som den mest lönsamma dragningen. Kungshattsleden, Västerleden, Yttre Tvärleden eller vad man nu kallat alternativen längre ut genom åren har mer varit politiska projekt. Speciellt socialdemokraterna har haft tesen att man genom att bygga en stor väg skall kunna bygga bort de ekonomiska klyftorna mellan södra och norra Stockholm. (Du kanske själv inte bor i Stockholm så du följt debatten?)
I Vällingby finns det redan idag stora trafikleder genom och bredvid området.
Tror du inte jag vet det? De byggdes under en annan tid när bilarna sågs mindre som problem. Nu värnar folk om de gröna områden som finns kvar.
Det är väl just i ytterområdena genomfartsleden ska gå, av naturliga orsaker, inte pga klass.
Om du har en stor väg som passerar en liten stad är det logiskt att dra vägen runt staden. I Stockholm är det dock tvärtom så att den rena genomfartstrafiken är det lilla i sammanhanget, nästan all trafik handlar om folk som skall mellan olika stadsdelar i Stockholm, och då blir det mindre och mindre trafikunderlag ju längre ut då lägger leden. För yttre tvärleden får man t ex räkna med att många kommer att åka av den på Lovö för att ta Drottningsholmsvägen mot Brommaplan och vidare, och då blir det tvärstopp där istället.

Inte heller har det något med min tes att göra att det är skillnad i status mellan områden som avgör om man kostar på dem tunnellösningar eller inte. Man har just byggt ut E18 mellan Hjulsta och Rinkeby också, och även där valde man att bygga i ytläge för att spara pengar. (Jag gjorde en överslagsräkning när olika alternativ utreddes för många år sedan och fann att bara värdet på den mark man sparade i en tunnellösning i princip betalade mellanskillnaden, men så räknar inte det offentliga. Marken hade de ju redan).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 30 nov 2013, 06:47

Kreosot är en ofta använd, men giftig, kemikalie som kan beskattas.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 11 dec 2013, 17:08

Om det inte varit uppe ännu, så kan man rensa bland export- och industristöd. Sådant kan branschorganisationer ta hand om. Kvitta dem mot sänkt arbetsgivaravgift, så företag får incitament att anställa.

Polisen lägger ner ett antal arbetstimmar på att administrera danstillstånd. Avskaffa lagen, så personal kan jaga bovar, eller entledigas. Stockholmspolisen kan fylla budgethålen efter Husbykravallerna och Obamabesöket.
Adrumdrum.

Låst