Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av piotrr » tor 14 mar 2013, 20:43

Dûrion Annûndil skrev:
Konst för 118 miljoner ska köpas in till Nya Karolinska i Solna.
[...]
Enligt SCB:s statistik är grundlönen för en sjuksköterska 26 700 kronor. Grovt räknat skulle 118 miljoner kunna bidra till en årslön för 368 sjuksköterskor.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13629798.ab
Om man inte tänker betala arbetsgivaravgift alltså. Fattar inte varför det hela tiden ignoreras. Nu är jag inte det minsta positiv till inköpet här ovan, men om man skall jämföra borde man väl ta med i beräkningen hur många år konsten förväntas sitta uppe. Om det är 10 år motsvarar det i själva verket bara 36,8 tjänster, och om man vill betala sociala avgifter för sköterskorna kanske det inte ens är 30 personer vi pratar om.

Så då återstår frågan om hur många sjuksköterskor man kan ersätta med den där underbara mysiga goa känslan av att titta på konst på en sjukhusvägg, eller något tarmvred i metall precis där det hade kunnat stå en yucca-palm.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 14 mar 2013, 20:45

Tubba skrev:
Konsten som ska pryda det nybyggda sjukhuset har ännu inte valts ut.
– Det ska inte väljas av politiker, utan av experter på konst. Konsten ska också fungera över tid, det här sjukhuset kommer ju finnas i decennier så konsten får inte bli daterad, säger kulturlandstingsrådet Anna Starbrink.
Med andra ord: Mer Kinkade åt folket!
Jättekul att man har bestämt hur mycket konsten skall kosta, men inte vilken konst det skall bli. :D
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 14 mar 2013, 20:46

Dûrion Annûndil skrev:Vad skulle det kosta skattebetalarna att fästa sådant på varenda skattad flaska sprit?
Beror väl på om skattebetalaren betalar för spriten själv eller om det är bjudsprit.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 14 mar 2013, 20:50

piotrr skrev: Så då återstår frågan om hur många sjuksköterskor man kan ersätta med den där underbara mysiga goa känslan av att titta på konst på en sjukhusvägg, eller något tarmvred i metall precis där det hade kunnat stå en yucca-palm.
Det kan ju också vara trevligt för folk som arbetar på sjukhuset att ha någon typ av konst/utsmyckning på arbetsplatsen... Fast sådant är ju svårt att mäta, onekligen.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 14 mar 2013, 21:09

Tryggve skrev:Det kan ju också vara trevligt för folk som arbetar på sjukhuset att ha någon typ av konst/utsmyckning på arbetsplatsen... Fast sådant är ju svårt att mäta, onekligen.
Det går väl att mäta med enkäter till den anställda om hur de upplever sin arbetsplats, för att se om de anser att konsten motiverar att deras egen lön är 30/A gånger lägre än den kunde varit där A är antalet anställda sjuksköterskor, eller där de får 30 färre kollegor att dela arbetsbelastningen.

Jag tror att INNAN man sätter upp konsten är det nog ganska få som på en enkät svarar "Jag önskar att vi kunde lägga 118 miljoner på konst" och desto fler som skriver "Saknar avlastning!", "Behöver vilorum!", "Arbetspassen är för långa" och "Lönen suger".
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 14 mar 2013, 21:20

Vi får hoppas att det är vilrum personalen behöver, och inte vilorum.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 15 mar 2013, 00:44

Personalen har inte tid att stava!
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 15 mar 2013, 10:03

Tryggve skrev:Det kan ju också vara trevligt för folk som arbetar på sjukhuset att ha någon typ av konst/utsmyckning på arbetsplatsen... Fast sådant är ju svårt att mäta, onekligen.
Av någon anledning är det bara på det statliga företag jag jobba i tre år där de haft konst på väggarna. På ALLA ANDRA arbetsplatser under mina restarande 17 år i arbetslivet, har det inte funnits något större mängd konst. Jag tror det är naivt att tro att konst på väggarna gör att folk, i brist på annat ord, mår, bättre. Det är helt klart något fel när det köps in konst för över 100 miljoner kr till ett enda sjukhus. Det är nog storleken på den totala budget för Stockholms skolbarns läroböcker. Offentlig konst har jag inget emor, det kan mycket väl jämstalls med god design. Men konst av detta slag gör mig lite beklämd.

Med andra ord, "trevlighet" är något man inte ska syssla med för skattepengar. Det existerar inte i den privata sfären. Jag är helt för att offentligtanställda ska få julbord, personalfester med fri sprit, och julklappar, men bespara dem konsten!

För 118 000 000 kan 11800 landstingsanställda få 10 000 mer i lön per år, eller ivarje fall som en engångsbonus.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 15 mar 2013, 10:15

Anders skrev:Av någon anledning är det bara på det statliga företag jag jobba i tre år där de haft konst på väggarna. På ALLA ANDRA arbetsplatser under mina restarande 17 år i arbetslivet, har det inte funnits något större mängd konst. Jag tror det är naivt att tro att konst på väggarna gör att folk, i brist på annat ord, mår, bättre.
Vad räknas som konst? Det sitter rätt fina, tjocka, plattor med textilier i lika olika färger på väggarna i vårt nyrenoverade lunchrum. De fungerar som ljuddämpning, och har fått de flesta att tycka att det är bra mycket skönare ljudnivå i lunchrummet numera. Om det räknas som konst i det här sammanhanget vet jag inte, men den praktiska nyttan med dem är bra mycket större än de få tavlor som hängde där innan.

Ok, det är inte konst för 118 miljoner :-) , och jag försvarar inte det inköpet som sjukhuset planerade i sig. Det vill jag påpeka.
Det var mer som exempel på att utsmyckning kan ha praktisk nytta.

Anders skrev: Med andra ord, "trevlighet" är något man inte ska syssla med för skattepengar. Det existerar inte i den privata sfären. Jag är helt för att offentligtanställda ska få julbord, personalfester med fri sprit, och julklappar, men bespara dem konsten!
Fri sprit var det väl länge sedan det fick förekomma för statliga medel? Julklappar får vi inte heller, i alla fall på min arbetsplats. Om vi inte köper själva och ger bort.
Att det inte finns någon trevlighet i den privata sfären låter mycket tråkigt, och förmodligen rätt dumt från arbetsgivarens sida.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 15 mar 2013, 10:42

Om man med konst menar tavlor av olika slag så har det funnits på samtliga arbetsplatser jag arbetat på utom på den som till hälften ägdes av staten. Detta då bortsett från de anställdas egen dekoration av sina tjänsterum.
Jag tror att det är lämpligt med avledande dekoration av väggar just på sjukhus eftersom de flesta besök där beror på problem som inte alltid gläder besökarna.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 15 mar 2013, 13:02

Det borde fungera i stort sätt lika bra med billiga kopior av dyra originaltavlor. Har man tid att ingående studera tavlan i fråga (och då upptäcka att det är en kopia) så har man kanske för lite att göra på jobbet (vilket låter osannolikt på ett sjukhus) eller inte tillräckligt ont för att vara där som patient. :wink:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 15 mar 2013, 13:20

Urquhart skrev:Det borde fungera i stort sätt lika bra med billiga kopior av dyra originaltavlor. Har man tid att ingående studera tavlan i fråga (och då upptäcka att det är en kopia) så har man kanske för lite att göra på jobbet (vilket låter osannolikt på ett sjukhus) eller inte tillräckligt ont för att vara där som patient. :wink:
Brukar det vara tavlor man köper, och inte annan utsmyckning? För ett annat problem med dyra originaltavlor på platser som sjukhus är väl stöldrisken.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 15 mar 2013, 15:03

Tryggve skrev:
Urquhart skrev:Det borde fungera i stort sätt lika bra med billiga kopior av dyra originaltavlor. Har man tid att ingående studera tavlan i fråga (och då upptäcka att det är en kopia) så har man kanske för lite att göra på jobbet (vilket låter osannolikt på ett sjukhus) eller inte tillräckligt ont för att vara där som patient. :wink:
Brukar det vara tavlor man köper, och inte annan utsmyckning? För ett annat problem med dyra originaltavlor på platser som sjukhus är väl stöldrisken.
Ingen aning. Det låter dock dyrt med allehanda krims-krams-kopior för 100-tals miljoner.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 15 mar 2013, 16:22

Meningen med de offentliga konstinköpen är inte att patienter/anställda etc skall ha något att vila ögonen på, utan att försörja lokala kulturpersonligheter. Det är ju bättre än att de går på stan och klottrar.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 15 mar 2013, 16:33

Anders G skrev:Meningen med de offentliga konstinköpen är inte att patienter/anställda etc skall ha något att vila ögonen på, utan att försörja lokala kulturpersonligheter. Det är ju bättre än att de går på stan och klottrar.
Exakt.
/ Per Edman

Låst