Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Knurd » lör 16 mar 2013, 05:51

Att stoppa Förbifart Stockholm skulle spara 30 miljarder.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » sön 17 mar 2013, 21:40

Knurd skrev:Att stoppa Förbifart Stockholm skulle spara 30 miljarder.
Kombinerat med att döda staden som tillväxtområde. De skulle byggt Dennispaketet när det var på tal. Felet på Stockholm är att staden ligger på ett knippe öar.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 18 mar 2013, 01:42

Beror på vad man menar med "tillväxtområde". Förbifarten kommer inte minska bilköerna, och man får ganska mycket spårtrafik för 30 miljarder.

För att återgå till ämnet: Det var inte helt nödvändigt att sänka bolagsskatten. Och så kan svenska staten gärna sälja sin andel i SAS. Bevisligen klarar privata företag att köra flygplan.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » mån 18 mar 2013, 08:08

Konst i byggnader med statlig verksamhet är till största delen lån ifrån magasin. Konsten är redan inköpt och samlar damm innan den kommer ut. Dock med sattyget interndebiteringar...

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 18 mar 2013, 22:51

Ekerö kommun härbärgerar tre av statens mest slösaktiga projekt: Förbifart Stockholm, FRA och kungafamiljen.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 19 mar 2013, 07:50

Du får skilja på definitionerna. Verksamheter du personligen ogillar är inte samma sak som slösaktiga.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 20 mar 2013, 10:57

Om jag personligen ogillar slöseri då?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 20 mar 2013, 17:46

Knurd skrev:Verksamheter du personligen ogillar är inte samma sak som slösaktiga.
Knurd skrev:Om jag personligen ogillar slöseri då?
Om det är den enda kategori du har för saker som du ogillar och ingenting som du ogillar saknar den egenskapen, så ja.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 21 mar 2013, 00:49

piotrr skrev:Höj pensionsåldern. vi är hälsosamma längre, lever längre. Sjukskrivningar skall givetvis fortfarande vara möjliga.
Visserligen, dock är de sista åren väldigt kostsamma. Lidandet är också stort hos många. Tillåt aktiv dödshjälp så spar man både på lidandet och på pengarna.
På samma sätt tycker jag man ska låta föräldrar göra retroaktiv abort på handikappade barn.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 21 mar 2013, 00:53

L. Mäkinen skrev:
Knurd skrev:Att stoppa Förbifart Stockholm skulle spara 30 miljarder.
Kombinerat med att döda staden som tillväxtområde. De skulle byggt Dennispaketet när det var på tal. Felet på Stockholm är att staden ligger på ett knippe öar.
Staden borde ju ändå sluta växa precis som man också i vissa former diskuterade i riksdagen på 80-talet. Stockholm är en katastrof sett ur ett resilient och hållbart perspektiv. Livskvalitén för invånarna är inte heller speciellt bra.

Det var tur att Karl-Henrik Robèrt lyckades påverka så mycket att Dennispaketet stoppades. Folk som inte förstår sig på vad hållbar utveckling innebär i praktiken ska hålla fingrarna borta från samhällsutvecklingen!
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 22 mar 2013, 21:05

piotrr skrev:
Knurd skrev:Verksamheter du personligen ogillar är inte samma sak som slösaktiga.
Knurd skrev:Om jag personligen ogillar slöseri då?
Om det är den enda kategori du har för saker som du ogillar och ingenting som du ogillar saknar den egenskapen, så ja.
Om dessa verksamheter innebär slöseri med statens budgetmedel, så är det relevant att ta upp dem i en diskussion om statens budget.

På samhällskunskapen i högstadiet var vår första uppgift att skära ner en kommunal budget med 5 procent. En mycket lärorik övning, som alla borde genomgå innan de börjar engagera sig politiskt.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 04 apr 2013, 16:31

Havs- och vattenmyndigheten vill höja avgiften för enskilda avlopp med bristfällig rening.
https://www.havochvatten.se/tillstandsp ... vlopp.html

Det må inte vara någon solid inkomstkälla för offentlig sektor. Men ett sätt att slippa dyra naturskyddsåtgärder i framtiden. Avloppsägare, naturen, och i förlängningen statskassan, skulle vinna på övergång till elektriska förbränningstoaletter.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 04 apr 2013, 20:42

Nej, Knurd, det är multrum man skall ha, visar empirisk erfarenhet. Elektriska förbränningstoaletter är ingen höjdare vid överbelastning (typ en extra nattgäst). Men de enskilda avloppen måste naturligtvis ses över. I likhet med bilbesiktningen borde man lämna in sin anläggning för bedömning tex vart femte år, och betala dyrt för de sämsta konstruktionerna/lösningarna.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 05 apr 2013, 10:32

Vår eltoa klarade 7 personer i stugan utan problem.

Topic: Man skulle kunna höja krogmomsen igen. Om jobbskapande är centralt, så är det bättre med allmänt grundavdrag på arbetsgivaravgiften.
Adrumdrum.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » sön 07 apr 2013, 03:26

Knurd skrev:Havs- och vattenmyndigheten vill höja avgiften för enskilda avlopp med bristfällig rening.
https://www.havochvatten.se/tillstandsp ... vlopp.html

Det må inte vara någon solid inkomstkälla för offentlig sektor. Men ett sätt att slippa dyra naturskyddsåtgärder i framtiden. Avloppsägare, naturen, och i förlängningen statskassan, skulle vinna på övergång till elektriska förbränningstoaletter.
Hur löser det problemet med att våra toaletter bryter näringskretsloppen? Eller ska man nyttja askan efteråt?

Låst