Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Crysis

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Crysis » sön 07 apr 2013, 10:31

JackBlack skrev: På samma sätt tycker jag man ska låta föräldrar göra retroaktiv abort på handikappade barn.
Det här hoppas jag bara är ett dåligt skämt.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 08 apr 2013, 10:15

Det här torde spara någon miljon eller så.

Sundling lämnar näringsdepartementet
SJ:s styrelseordförande Jan Sundling säger upp sig från sin tjänst på näringsdepartementet. Det rapporterar SVT, som i helgen publicerade uppgifter om att Sundling fick flera ersättningar som bryter mot statens regelverk.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 08 apr 2013, 11:25

JackBlack skrev:
Knurd skrev:Avloppsägare, naturen, och i förlängningen statskassan, skulle vinna på övergång till elektriska förbränningstoaletter.
Hur löser det problemet med att våra toaletter bryter näringskretsloppen? Eller ska man nyttja askan efteråt?
Det blir ganska lite aska, några gram per användning. Vi kastar den i naturen.

Topic: Slå ihop Operan och Dramaten, för att samordna administration, inventarier och lokaler.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 08 apr 2013, 11:33

Knurd skrev:Topic: Slå ihop Operan och Dramaten, för att samordna administration, inventarier och lokaler.
Ännu hellre, sluta subventionera Operan och Dramaten. Håller dom kvalitet så kommer publiken. Staten kan möjligen bistå med hyran för Dramaten, det är en fin byggnad som bör bevaras.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 08 apr 2013, 12:05

Enligt min ringa mening finns en allmännytta med att det finns kvalificerad svensk scenkonst utöver privatteatrarna, men offentliga institutioner måste förvaltas på ett ansvarsfullt sätt. Linda Skugge driver en intressant debatt om teaterekonomi; här är några uppslag: http://www.expressen.se/kultur/magi-och-ekonomi/

Oscar II:s operahus bjuder på en upplevelse i sig självt, men de begränsade scenutrymmena gör huset olämpligt just för opera. Jag skulle gärna se ett nytt scenhus söder om Slussen, men det skulle inte bli någon åtstramning.

Över huvud taget bör staten hålla sig borta från dyra näringslivsprojekt; om de har en stimulerande effekt, så kan de drivas av näringslivets organisationer.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 08 apr 2013, 13:30

Knurd skrev:Över huvud taget bör staten hålla sig borta från dyra näringslivsprojekt; om de har en stimulerande effekt, så kan de drivas av näringslivets organisationer.
Sant, men det finns alltid politiker och väljare som anser att ett nytt äventyrsbad/idrottsanläggning/designmuseeum/hotell är samhällsnytta, trots att det bara leder till högre skatter och tomma äventyrsbad/idrottsanläggningar/designmuseeum/hotell .

Jag tror att varje kommun och landsting borde ha en tillägnad Janne Josefsson som kollar upp orimligheter i projekten de betalar. Bara en på riksplan räcker liksom inte.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 08 apr 2013, 14:52

Många kommunpolitiker betraktar skolan som en betungande utgift, som konkurrerar med skrytprojekt av den typ som Anders beskriver. Det är ännu ett skäl att låta staten bli huvudman för skolan. En statlig skolkedja kan få stordriftsfördelar som de stora friskoleföretagen har idag.

En avkriminalisering av drogbruk skulle spara resurser för rättsväsendet. Klart folk skulle bli mer benägna att knarka, men missbrukarna skulle kunna vittna mot sina langare utan att riskera straff.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 08 apr 2013, 14:55

Knurd skrev:En avkriminalisering av drogbruk skulle spara resurser för rättsväsendet. Klart folk skulle bli mer benägna att knarka, men missbrukarna skulle kunna vittna mot sina langare utan att riskera straff.
Jag tvivlar på att det är eventuella straff som avskräcker missbrukare från att vittna mot langare.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 08 apr 2013, 18:01

Knurd skrev:Många kommunpolitiker betraktar skolan som en betungande utgift, som konkurrerar med skrytprojekt av den typ som Anders beskriver. Det är ännu ett skäl att låta staten bli huvudman för skolan. En statlig skolkedja kan få stordriftsfördelar som de stora friskoleföretagen har idag.

En avkriminalisering av drogbruk skulle spara resurser för rättsväsendet. Klart folk skulle bli mer benägna att knarka, men missbrukarna skulle kunna vittna mot sina langare utan att riskera straff.
Jag skulle kunna tänka mig att marijuan kan legaliseras, men åldersgräns och sånt. "tunga" droger, heroin, kokain, e, etc är helt enkelt för farliga för att tillåtas.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 21 apr 2013, 20:21

Urquhart skrev:Jag tvivlar på att det är eventuella straff som avskräcker missbrukare från att vittna mot langare.
Rättegångsbalken 36 kap 6 § skrev:Ett vittne får vägra att yttra sig om en omständighet, vars yppande skulle röja att vittnet eller någon vittnet närstående, som avses i 3 §, har förövat brottslig eller vanärande handling.
Detta är alltså den svenska motsvarigheten till Fifth Amendment i USA. Den innebär att vittnen i Sverige är i princip obrukbara om de vid tillfället köpt, använt eller varit påverkade av droger.

Tillbaka till besparingsåtgärder: Avskaffa ränteavdraget. Det skulle kunna kompenseras av höjt grundavdrag; det skulle ge mer i plånboken för dem som har lägst inkomst.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sa ... 633284.svd
Adrumdrum.

garozzo

Inlägg av garozzo » sön 21 apr 2013, 22:33

En variant som börjar bli aktuell är försämrade arbetsvillkor för offentliganställda.
en variant är sk delade pass inom vård och kollektivtrafik.
Ett exempel: istället för att jobba 7-16 eller 12-20 så jobbar du 7-11 och 16-20 och är ledig
11-16. Om man inför detta utan någon kompensation till de anställda blir det snabbt stora pengar.
Just de delade passen är fö en av orsakerna till att kommunal har varslat om strejk.
Skulle det kännas ok att få lägre skatt genom sämre arbetsvillkor för offentliganställda?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 22 apr 2013, 01:14

I Sverige gäller Saltsjöbadsmodellen, som facket håller fast vid, och som nästan ingen folkvald ifrågasätter. Den innebär att frågor om arbetsvillkor i offentlig sektor framför allt hanteras av avtalsrörelsen, inte parlamentariskt, så varken löner eller arbetsscheman är någon fråga för folkopinionen.

Ett sätt att förbättra arbetsvillkoren, är att lägga ut verksamheten på entreprenad till konkurrerande bolag. Det har skett med busstrafiken. Eftersom en strejk är dyr för entreprenörerna, vann bussförarna strejken 2008, och fick bättre villkor.

Topic: En annan samhällsskadlig produkt som borde punktbeskattas, är antibiotika.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 23 apr 2013, 09:39

Knurd skrev:Enligt min ringa mening finns en allmännytta med att det finns kvalificerad svensk scenkonst utöver privatteatrarna, men offentliga institutioner måste förvaltas på ett ansvarsfullt sätt. Linda Skugge driver en intressant debatt om teaterekonomi; här är några uppslag: http://www.expressen.se/kultur/magi-och-ekonomi/
Hur tänker du nu? Varför anses statligt betald scenkonst vara mer kvalifcerad än privat scenkonst? Eller iallafall på samma nivå. Om detta vore sant, skulle vi ju kunna argumenterar för statligt tillverkade mobiltelefoner, statligt tillverkade filmer (hmm dåligt exempel i Sverige), statligt TV, etc etc. Jag har mycket svårt att se att just scenkonst är något unikum inom ekonomisk teori.

Ska det offentliga bekosta balettdansörers utbildning, ja, självklart. Ska det offentliga betala deras lön när de väl får jobb, knappast!

Är jag emot balett och annan scenkonst? Nej, jag är emot att folk som aldrig kommer sätta sin fot på operan eller dramaten måste betala för de som gör det. Scenkonst är inget livsnödvändigt som man drabbas av och därför måste vi hjälpa till gemensamt. Scenkonst hamnar i exakt samma kategori som sport, tv, film,litteratur och spel. Vad jag vet så betalar staten inte halva priset för Blizzards nya spel.

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » tis 23 apr 2013, 10:07

Anders skrev: Är jag emot balett och annan scenkonst? Nej, jag är emot att folk som aldrig kommer sätta sin fot på operan eller dramaten måste betala för de som gör det. Scenkonst är inget livsnödvändigt som man drabbas av och därför måste vi hjälpa till gemensamt. Scenkonst hamnar i exakt samma kategori som sport, tv, film,litteratur och spel. Vad jag vet så betalar staten inte halva priset för Blizzards nya spel.
Om jag inte är alldeles felunderrättad spenderas en hel del skattekronor på att bygga/underhålla lekplatser samt däri verksam underhållning för de primater som gillar att hinka öl, skråla rasistiska tillmälen, slänga skräp, bränna miljöförstörande fyrverkeripjäser, och slutligen puckla på varandra och andra som råkar hamna i vägen.

Apropå:
Per Svensson, Sydsvenskan skrev:Fotbollsförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson argumenterade i Ekots lördagsintervju i helgen för vikten av ”dialog” också med våldsamma fotbollssupportrar.
Kultursidans tisdagsintervju borrar vidare i ämnen. Välkommen, operachef Nils-Erik Karlsson!
– Tack, tack …
Delar du Karl-Eriks uppfattning att dialog är det rätta sättet att hantera våldet på arenorna?
– Absolut. Det krävs två röster för en duett, brukar jag säga. Och man ska inte glömma att den absoluta majoriteten i våra salonger är operaälskare som inte är ute efter att slåss.
Men så sent som i helgen tvingades ni bryta en Parsifal-föreställning redan i första akten eftersom ett gäng från supporterkubben Mozarts fina grabbar kastat in fyrverkeripjäser på scenen?
– Jo, och det är alltid olyckligt när sådant händer. Men det här är inte bara ett problem för operan och kultursektorn utan för hela samhället. Och det är viktigt att poängtera att vi inte viker oss för våldet. Vi kommer att genomföra föreställningen med tom salong.
Nu vet man ju att det alltid blir slagsmål när grupper som Verdis vackra gossar och Wagner Jungs dyker upp vid operahusen. Varför markerar ni inte tydligare att de inte är välkomna?
– Det vore inte schyst tycker jag. Vi kan ju inte låta Puccinis präktiga pågar få ensamrätt på det roliga. Och när allt kommer omkring är ju slagsmålet bara dialogens fortsättning med andra medel.
/Anders

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 23 apr 2013, 10:41

ani skrev:Om jag inte är alldeles felunderrättad spenderas en hel del skattekronor på att bygga/underhålla lekplatser samt däri verksam underhållning för de primater som gillar att hinka öl, skråla rasistiska tillmälen, slänga skräp, bränna miljöförstörande fyrverkeripjäser, och slutligen puckla på varandra och andra som råkar hamna i vägen.
Åsiker om arena-sjukan har avhandlats i olika delar av denna tråd. Personligen anser jag att även sport, annat än ungdomsträning och kanske viss elitsatsningar ska få bidrag. Forbollslag får väl se till att bygga anläggngar som dom kan fylla med publik, oftare än under säsong.

Låst