Totalförbud mot rökning?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Bör vi sikta på ett förbud mot rökning inom något decennium?

Ja, så fort som möjligt
8
23%
Ja, som Nya Zeeland, 2025
5
14%
Ja, som Finland, 2040
2
6%
Nej
18
51%
Vet inte
2
6%

Antal röster: 35

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Totalförbud mot rökning?

Inlägg av micke.d » tor 14 mar 2013, 17:56

Pär C skrev:Nåväl. Motfråga. Kan du exempel på någon handling (eller underlåtenhet) som bara riktar sig mot personen själv eller, vilket torde vara konsekvensen, tänker du dig att konceptet är helt meningslöst.
De allra flesta handlingar har konsekvenser som på olika sätt påverkar andra människor. Om påverkan är liten och/eller snabbt övergående kan man nog ofta bortse från den. Så jag menar inte att konceptet är meningslöst.

Om påverkan på andra däremot är stor (exempelvis så att det blir svårt att arbeta) eller långvarig (exempelvis större delen av ett år eller flera år) så blir det svårare att bortse från den.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 14 mar 2013, 18:30

QRZ skrev:
Eon skrev:Vad säger forum-rävarna? Bör vi sikta på ett förbud mot rökning?
Nej. Att bygga upp ytterligare en enorm marknad för organiserad brottslighet verkar inte särskilt klokt.
Jag får nog hålla med dig... tyvärr. Det är nog bättre att på andra sätt försöka få ungdomar att inte börja med skiten.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tor 14 mar 2013, 18:45

Pär C skrev:[...] den som som passiv rökare är beredd att acceptera risken förknippade med att vistas i rökiga miljöer i större omfattning.
Typ rökarens barn och andra medlöpare? :(

Det finns många saker som bara drabbar användare som ändå är förbjudna att sälja. Det tycker jag är bra.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tor 14 mar 2013, 19:14

Några tankar från Jakob Heidbrink:
http://juridikbloggen.wordpress.com/201 ... aksforbud/
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 14 mar 2013, 21:05

Jag tror faktiskt att det är dags för detta nu. Det kanske till och med vore möjligt, och det är sannerligen på tiden.

Visst leder det till en svart marknad, men jag ser det inte som ett skäl att låta bli, bara något att vara förberedd på. Vi har väl en svart marknad av blyad bensin, glödlampor, hormoslyr, neurosedyn och annat smått och gott som vi försökt avskaffa.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

LasseA

Inlägg av LasseA » tor 14 mar 2013, 21:11

kipphebel3 skrev:Har någon märkt hur rökare på tåg går in i rökkupen och bolmar, sedan kommer de och sätter sig och stinker på sin bokade plats i icke-rök.
Du åker inte tåg så ofta?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 14 mar 2013, 21:14

piotrr skrev:Visst leder det till en svart marknad, men jag ser det inte som ett skäl att låta bli, bara något att vara förberedd på. Vi har väl en svart marknad av blyad bensin, glödlampor, hormoslyr, neurosedyn och annat smått och gott som vi försökt avskaffa.
Jag tvivlar dock på att den organiserade brottsligheten gör särskilt grova pengar och växer p.g.a. de där sakerna. Tobakssmuggling däremot är Big Business.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 14 mar 2013, 21:23

Urquhart skrev:Tobakssmuggling däremot är Big Business.
Redan idag. Ingen anledning, alltså, att inte dra åt svångremmen ytterligare.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 14 mar 2013, 21:24

Du åker inte tåg så ofta?
Av förklarliga skäl nej.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 14 mar 2013, 21:26

kipphebel3 skrev:Har någon märkt hur rökare på tåg går in i rökkupen och bolmar, sedan kommer de och sätter sig och stinker på sin bokade plats i icke-rök.
Finns det en rökkupé fortfarande? Nej, det har jag inte märkt - däremot att de kliver av tåget om det står stilla några minuter, sedan slår ut sin halva cigg, stoppar tillbaka den i paketet och sedan sätter sig igen med andedräkt, hud, händer och en halv cigg som stinker rök överallt. Och inte bara på tåg utan under konferenser, pubkkvällar, hemmafester och alla andra sociala sammanhang.

Den största njutningen jag får i sammanhanget är när deras beroende tvingar ut dem i minus tjugo, fast... deras sammandragna ytliga blodkärl gör kanske att de inte lider så mycket av det.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 14 mar 2013, 21:30

piotrr skrev:
Med ett totalförbud så kommer smugglarnas profit att öka betydligt.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 14 mar 2013, 21:39

Urquhart skrev:
piotrr skrev:
Med ett totalförbud så kommer smugglarnas profit att öka betydligt.
Och därför bör man vara beredd på att göra internationella insatser mot dem.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Totalförbud mot rökning?

Inlägg av amandaduregard » tor 14 mar 2013, 21:55

piotrr skrev:
Finns det en rökkupé fortfarande?
Nej. De sista hos SJ försvann 2000.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tor 14 mar 2013, 22:00

Jag är inte säker på att smugglingen skulle bli särskilt omfattande. Om du inte kan röka på jobbet eller på offentliga platser så kommer de allra flesta nog att sluta (det är svårt att hålla igång ett riktigt beroende då). Kanske skulle smugglingen bli omfattande, kanske inte. Det finns en omfattande tobakssmuggling idag. Så vitt jag förstår säljs det mesta av den tobaken i vanliga affärer och skulle alltså upphöra vid ett förbud mot försäljning.

Kanske skulle smugglingen öka, kanske förbli oförändrad, kanske minska. Jag påstår inte att jag vet att den inte kommer öka men jag vill nog ha en analys från någon som är lite mer insatt innan jag köper det.

Sedan vad gäller trådens ämne så tycker jag ett förbud mot försäljning kanske är fel väg. Om man fortsätter kringskära möjligheterna att vaneröka genom att till exempel förbjuda det på alla offentliga platser så tror jag vi gradvis kommer fasa ut det. Sedan kan man förbjuda det när det är en tillräckligt liten minoritet som fortfarande ägnar sig åt det.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 mar 2013, 22:02

Någonstans i mina gömmor har jag en "pin" med texten: "Kissing a smoker is like licking an ashtray" :)
Det där bekymret slipper man med bra hasch. Ett puff så är man rökt för hela veckan.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Låst