Totalförbud mot rökning?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Bör vi sikta på ett förbud mot rökning inom något decennium?

Ja, så fort som möjligt
8
23%
Ja, som Nya Zeeland, 2025
5
14%
Ja, som Finland, 2040
2
6%
Nej
18
51%
Vet inte
2
6%

Antal röster: 35

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Re: Totalförbud mot rökning?

Inlägg av pax » tor 14 mar 2013, 23:10

Håll sig till ämnet.

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » fre 15 mar 2013, 00:58

Med lite långsiktighet borde det kunna gå ganska smärtfritt att förbjuda tobaksrökning. Sätt bara en cut-off vid ett lämpligt årtal, t.ex. 2000, och förbjud rökning för personer födda efter det året, så dör rökning ut med tiden utan att man behöver reta upp några befintliga rökare... Inte ens rökare brukar ju vilja att deras egna barn skall börja röka, så det borde vara ganska okontroversiellt...(?)

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 15 mar 2013, 07:42

kipphebel3 skrev:
"krogbranschen kommer gå under", men inget hände.
Japp, snarare tvärtom..
Jag hade aldrig startad en krog om man fortfarande fick röka där.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 15 mar 2013, 08:27

Jag hade aldrig startad en krog om man fortfarande fick röka där.
Precis. Varför laga god mat om ingen ändå känner smaken....

Men, jag anser ändå att totalförbud är fel väg. Satsa i stället på att minska rökningen till en rimlig/obetydlig nivå. Det är ett långsiktigt projekt, men se bara hur attityderna till rökning ändrat och själva rökningen minskat under de senaste 40 åren.

Uppriktigt sagt tror jag att den finska modellen, att minska exponeringen av rökprodukter i butikerna, kopplat med högre åldersgräns är en bra väg.

De flesta inbitna rökare verkar ha börjat i tidiga tonår. Ytterst få börjar röka efter 18, det är iallafall min uppfattning.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 15 mar 2013, 08:31

Eftersom förekomsten av fler lagar och och närvaron av fler poliser försvårar anarkin bör man begränsa myndighetsingripandena till de mest nödvändiga.

Restaurangägare m fl bör dock få ökade befogenheter att kasta ut misshagliga gäster.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 15 mar 2013, 09:52

kipphebel3 skrev:Uppriktigt sagt tror jag att den finska modellen, att minska exponeringen av rökprodukter i butikerna, kopplat med högre åldersgräns är en bra väg.

De flesta inbitna rökare verkar ha börjat i tidiga tonår. Ytterst få börjar röka efter 18, det är iallafall min uppfattning.
Kanske kunde man flytta tobaksförsäljningen till Systembolaget?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 15 mar 2013, 10:26

Kanske kunde man flytta tobaksförsäljningen till Systembolaget?
Kanske att ta i. Tror man skulle komma bra långt med:
a) Tobak får ej exponeras
b) De som vill köpa måste fråga efter det i kassan
c) Legkontroll
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 15 mar 2013, 10:29

Cytokrom C skrev:Med lite långsiktighet borde det kunna gå ganska smärtfritt att förbjuda tobaksrökning. Sätt bara en cut-off vid ett lämpligt årtal, t.ex. 2000, och förbjud rökning för personer födda efter det året, så dör rökning ut med tiden utan att man behöver reta upp några befintliga rökare... Inte ens rökare brukar ju vilja att deras egna barn skall börja röka, så det borde vara ganska okontroversiellt...(?)
Att kapa nyrekryteringen är nog det som har chans att lyckas, ja. Inbitna rökare lägger nog inte av så lätt, även om ett förbud skulle kunna avskräcka.

Vad skulle för övrigt straffet bli för innehav av tobak?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 15 mar 2013, 10:51

Jonas Duregård skrev:Så vitt jag förstår säljs det mesta av den tobaken i vanliga affärer och skulle alltså upphöra vid ett förbud mot försäljning.
Förbjudna varor (som cigaretter vid ett eventuellt framtida förbud) skulle givetvis fortfarande kunna säljas av mindre nogräknade försäljare, d.v.s. samma typer som idag säljer smuggelcigg. När USA förbjöd alkoholkonsumtion så bäddade man för maffian. Folk slutade på intet sätt att dricka. Skillnaden var att de nu köpte spriten på illegala nattklubbar och under disk hos försäljare som inte hade något emot att tjäna pengar illegalt. Nu tror jag i och för sig inte att det skulle bli lika illa i Sverige vid ett ciggförbud. Vi har ingen inhemsk maffia på samma sätt som USA hade innan förbudstiden och rökandet är nog inte lika vanligt som alkoholförtäring.

Dagens ciggarettsmuggling i EU ger smugglarna en vinst på ca 50 miljarder kronor per år.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 15 mar 2013, 11:33

Vad skulle för övrigt straffet bli för innehav av tobak?
Konfiskering. Här häller iallafall polisen ut sprit de tar av minderåriga.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » fre 15 mar 2013, 11:47

Urquhart skrev:
Jonas Duregård skrev:Så vitt jag förstår säljs det mesta av den tobaken i vanliga affärer och skulle alltså upphöra vid ett förbud mot försäljning.
Förbjudna varor (som cigaretter vid ett eventuellt framtida förbud) skulle givetvis fortfarande kunna säljas av mindre nogräknade försäljare, d.v.s. samma typer som idag säljer smuggelcigg.
Min bild av läget är att de idag säljs under täckmanteln att de är lagligt importerade (kanske inte mot de som köper men åtminstone mot kontrollmyndigheter). Den täckmanteln skulle ryckas undan och det skulle bli betydligt enklare att upptäcka lagbrotten.
Urquhart skrev: Skillnaden var att de nu köpte spriten på illegala nattklubbar och under disk hos försäljare som inte hade något emot att tjäna pengar illegalt. Nu tror jag i och för sig inte att det skulle bli lika illa i Sverige vid ett ciggförbud. Vi har ingen inhemsk maffia på samma sätt som USA hade innan förbudstiden och rökandet är nog inte lika vanligt som alkoholförtäring.
Precis, och som du påpekar så är ju konsumptionsmönstret ganska annorluna, några olagliga cigarettklubbar kommer det knappast bli. :smile2:
Kollar du var de mesta cigaretterna konsumeras idag så är det gissningsvis i pauserna på olika arbetsplatser, och där tror jag det skulle bli svårt eller omöjligt att fortsätta röka efter ett förbud. När det blir svårare att komma över och svårare socialt att konsumera cigaretter så kommer allt färre använda dem, så himla roligt är det trots allt inte att röka.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 15 mar 2013, 11:57

Många arbetsplatser jag ju redan absolut rökförbud.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 15 mar 2013, 12:05

Jonas Duregård skrev:Precis, och som du påpekar så är ju konsumptionsmönstret ganska annorluna, några olagliga cigarettklubbar kommer det knappast bli. :smile2:
Säg inte det. :D
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Krona

Inlägg av Krona » fre 15 mar 2013, 13:17

Det skulle inte alls gynna den organiserade brottsligheten. Snarare tvärtom! Det är ju bara rökning som skulle förbjudas. Försäljning och innehav skulle fortfarande vara fullt tillåtet.

EU skulle säkert mer än gärna fortsätta subventionera odlingen i alla fall.
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 15 mar 2013, 13:26

Som biodlare måste jag protestera. Rökningen är en del av vår yrkesutövning.

Bild

http://beeinformed.org/2011/05/cigar-smoke/
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Låst