London, skatter, brist på, och naturresurser

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

London, skatter, brist på, och naturresurser

Inlägg av Anders » fre 22 mar 2013, 14:59

Om man undrar vaför det är en smula dyrt att bo i London kan man med behållning läsa denne Vanity Fair artikel, via SvD kultursvepet 22 Mars. Artiklen är också en resa in i en värld där människor har mer pengar än vad du har damm i din lägenhet eller hus, och det i dollar. En resa till en värld där ingen betalar, någon nämnvärd mängd, skatt.

När jag drömmer om att bli rik, är mängden pengar som näms i artikeln betydligt mer än ens jag drömmer om.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Re: London, skatter, brist på, och naturresurser

Inlägg av Thomas P » fre 22 mar 2013, 16:33

Inte tror jag de är lyckligare heller av att leva i sina gyllene burar ständigt omgivna av livvakter och rädda för att någon skall döda eller kidnappa dem för deras pengar eller som hämnd för allt de gjort för att komma åt dem.

Frågan är om det kommer en motreaktion, "les aristocrates à la lanterne!"

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 22 mar 2013, 19:32

Thomas P skrev:Inte tror jag de är lyckligare heller av att leva i sina gyllene burar ständigt omgivna av livvakter och rädda för att någon skall döda eller kidnappa dem för deras pengar eller som hämnd för allt de gjort för att komma åt dem.

Frågan är om det kommer en motreaktion, "les aristocrates à la lanterne!"
Inte så länge många av dessa är samma personer som kontrollerar politiken i hemlandet där pengarna kommer ifrån. Som någon säger, det går knappt att bli rik i det gamla Europa, därför drar sig de som kan och vill bli stormrika ( jag vet inte riktigt vad man ska kalla folk med större förmögenhet än $25 miljoner) till stater med mycket korruption och mycket naturresurser.

Som tur är, och det säger jag som alltid förespåkar låga skatter, så börjar många stater nu sätta stopp för att gömma förmögenheter i skatteparadis, eller genom diverse skattetekniska abravinklar.

Det är ju märkligt att en del, långt ifrån alla, har fått möjligheten att tjäna pengar och strunta i att betala skatt. Nu kritiserar jag inte folk som blir rika på eget arbete, Candy bröderna i artikeln, är väl ett exempel på det, som försvarar de rika, vilket är förståeligt, de stormrika är deras marknad.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 22 mar 2013, 20:36

Anders skrev:
Thomas P skrev:Frågan är om det kommer en motreaktion, "les aristocrates à la lanterne!"
Inte så länge många av dessa är samma personer som kontrollerar politiken i hemlandet där pengarna kommer ifrån.
Citatet är från franska revolutionen, och då var det just folket som kontrollerade politiken som hamnade i gatlyktorna, eller snarare blev huvudet kortare i giljotinen. Finansiellt makt räcker bara till en viss gräns.
Som tur är, och det säger jag som alltid förespåkar låga skatter, så börjar många stater nu sätta stopp för att gömma förmögenheter i skatteparadis, eller genom diverse skattetekniska abravinklar.
Det har skett en viss åtstramning, men så länge kapitalet kan flytta vidare till nya skatteparadis hjälper det inte så hemskt mycket. De småförmögna har börjat dra öronen åt sig men de superrika står fortfarande över lagen.
Nu kritiserar jag inte folk som blir rika på eget arbete, Candy bröderna i artikeln, är väl ett exempel på det, som försvarar de rika, vilket är förståeligt, de stormrika är deras marknad.
Din mening är lite oklar, men bröderna Candy är väl närmast att klassas som hälare. De lever på att förse tjuvarna med lyx för sina stulna pengar.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 24 mar 2013, 08:45

Thomas P skrev:
Nu kritiserar jag inte folk som blir rika på eget arbete, Candy bröderna i artikeln, är väl ett exempel på det, som försvarar de rika, vilket är förståeligt, de stormrika är deras marknad.
Din mening är lite oklar, men bröderna Candy är väl närmast att klassas som hälare. De lever på att förse tjuvarna med lyx för sina stulna pengar.
Det tycker jag väl inte. Men jag håller med om att det är gränsfall till penningtvätt det Candys håller på med nuförtiden.

Vad jag menade är att de inte vill såga av grenen de sitter på genom att kritisera de milt sagt gynnsamma förhållandena de stormrika åtnjuter. Jag undviker ordet superrika, för jag, anser att de som äger 20-30 miljoner dollar är superrika. Vad de som har med än så ska kallas vet jag inte. Det är så ofattbart mycket pengar att det inte går att föreställa sig det.

Det enda riktiga då, är att som Bill Gates, ge bort pengarna till bättre behövande. Någon som oligarker och shejker knappast lär göra..

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 24 mar 2013, 20:00

Chris Rock om var gränsen går mellan "rik" och "förmögen" (wealthy).
http://www.youtube.com/watch?v=4m37JkkGjAY
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 31 mar 2013, 10:06

Krönika av Andreas Cervenka i ämnet.
”Skövde: En 63-årig kvinna har åtalats vid Skaraborgs tingsrätt för bidragsbrott. Hon har haft försörjningsstöd och vann i oktober i fjol 30000 kronor på lotteri, utan att redovisa vinstpengarna till socialtjänsten följande månad. Enligt åtalet har 7690 kronor felaktigt utbetalats och kvinnan har i förhör erkänt brottet. Tingsrätten bör få avgöra om fängelse är befogat, säger åklagare Anna Johansson. Påföljden kan bli upp till två års fängelse. (TT).”
...
Ta historiens i särklass största bedrägeri. Ifjol avslöjades att en rad storbanker för egen vinning manipulerat den så kallade referensräntan Libor i London. Att kalla omfattningen av denna stöldhärva för astronomisk är att missbruka ordet. Vintergatan beräknas innehålla mellan 200 och 400 miljarder stjärnor medan Libor påverkar derivatkontrakt till ett värde av 350000 miljarder dollar.

Ett antal banker har hittills gått med på att betala stora belopp i olika uppgörelser, men några fängelsedomar har ännu inte synts till. Och blir det några är det definitivt inte bankernas högsta chefer som tvingas byta kostymen mot anstaltspyjamas.
...
Nyligen avslöjade USA:s justitieminister Eric Holder varför. Banker kan inte åtalas för brott utan att äventyra världsekonomin. Too big to fail har blivit too big to jail.
Jag är inte på något sätt vän av statliga regleringar, men dom vi har ska väl för fan upprätthållas! Om bovarna som gång på gång åsidosätter gällande lagar och regler sattes innanför lås och bom så skulle vi andra som lever laglydigt få det betydligt bättre.

Det är tydligen ett par hundra miljarder kronor som svenska skatteverket inte får in, dessa pengar skulle kunna användas till att sänka skatterna för de som faktiskt betalar skatt.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 31 mar 2013, 10:58

Anders skrev:Ett antal banker har hittills gått med på att betala stora belopp i olika uppgörelser, men några fängelsedomar har ännu inte synts till. Och blir det några är det definitivt inte bankernas högsta chefer som tvingas byta kostymen mot anstaltspyjamas.¨
Jo, att sätta en bunt bankchefer i högsäkerhetsfängelse under 20 år eller så skulle onekligen sända en signal.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 31 mar 2013, 10:59

I slutet av -90-talet deltog jag i en rapport från New Economics Foundation angående problemet hur man skulle kunna få underhållsarbetare (skolor, dagis, renhållningspersonal, kollektivtrafik etc) att bosätta sig i London. Eftersom de rika knösarna inte kunde tänka sig att arbeta med sådant och de vanliga människorna inte hade råd att bo där hade man ett tilltagande problem.

Rapporten finns här:

http://www.cds.coop/about-us/mutual-hom ... report.pdf
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » mån 01 apr 2013, 17:48

Thomas P skrev:
Anders skrev:Ett antal banker har hittills gått med på att betala stora belopp i olika uppgörelser, men några fängelsedomar har ännu inte synts till. Och blir det några är det definitivt inte bankernas högsta chefer som tvingas byta kostymen mot anstaltspyjamas.¨
Jo, att sätta en bunt bankchefer i högsäkerhetsfängelse under 20 år eller så skulle onekligen sända en signal.
Men i USA är det ändå ett antal personer med höga poster inom finansvärlden och politiken som fått långa fängelsestraff. Brukar ibland dessutom släpas ut i handfängsel till allmän beskådan. Verkar inte vara lika vanligt i Europa och det är väl tveksamt om det beror på att vi har hederligare människor på höga poster här. Eller också är det lika vanligt förekommande här, men det rapporteras inte lika ofta.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 02 apr 2013, 16:42

Det handlar väl om att USA över lag har hårdare påföljder för brott än Västeuropa. Enligt svensk rätt är fängelse föreskrivet för många brott, men rättspraxis är att domstolen i det längsta ska hitta alternativ till fängelse, t ex villkorlig dom eller intensivövervakning. 0,7 procent av befolkningen sitter i fängelse i USA; i Sverige är det 0,1 procent.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 02 apr 2013, 16:49

Suresh skrev:I slutet av -90-talet deltog jag i en rapport från New Economics Foundation angående problemet hur man skulle kunna få underhållsarbetare (skolor, dagis, renhållningspersonal, kollektivtrafik etc) att bosätta sig i London. Eftersom de rika knösarna inte kunde tänka sig att arbeta med sådant och de vanliga människorna inte hade råd att bo där hade man ett tilltagande problem.
Man blir aldrig en rik knös genom att ta lågbetalda jobb, naturligtvis. Problemet kan man hitta på en hel del olika håll runtomkring i världen. När en ort bir extremt attraktiv för de riktigt rika går det inte längre att få ekonomin att ihop på jobb med normala löner p.g.a. boende- och andra levnadsomkostnader. Då blir det rejält svårt att hitta folk till vanliga servicejobb om man inte erbjuder tjänstebostad, exempelvis.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 02 apr 2013, 17:17

AndersY skrev:Men i USA är det ändå ett antal personer med höga poster inom finansvärlden och politiken som fått långa fängelsestraff.
Du kan få fängelse om du lurar banken, men kan du ge exempel på folk på någon högre nivå som fått fängelse när banken lurat andra? Holdren förklarade ju nyligen att man inte kunde ge sig på banker för det skulle få för allvarliga konsekvenser för ekonomin.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 04 apr 2013, 21:41

VeVeN skrev:
Suresh skrev:I slutet av -90-talet deltog jag i en rapport från New Economics Foundation angående problemet hur man skulle kunna få underhållsarbetare (skolor, dagis, renhållningspersonal, kollektivtrafik etc) att bosätta sig i London. Eftersom de rika knösarna inte kunde tänka sig att arbeta med sådant och de vanliga människorna inte hade råd att bo där hade man ett tilltagande problem.
Man blir aldrig en rik knös genom att ta lågbetalda jobb, naturligtvis. Problemet kan man hitta på en hel del olika håll runtomkring i världen. När en ort bir extremt attraktiv för de riktigt rika går det inte längre att få ekonomin att ihop på jobb med normala löner p.g.a. boende- och andra levnadsomkostnader. Då blir det rejält svårt att hitta folk till vanliga servicejobb om man inte erbjuder tjänstebostad, exempelvis.
Och erbjuder du tjänstebostäder får du sociala problem med den del av underhållspersonalen som inte kan arbeta i sitt gamla yrke längre. Vräker du en bussförare med yrkesskada från sitt hem, när han har barn som går i skola i området, eller friköper du en ny tjänstebostad till nästa busschaufför? Och hur gör du med alla pensionärer?
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tor 04 apr 2013, 21:57

Suresh skrev:Och erbjuder du tjänstebostäder får du sociala problem med den del av underhållspersonalen som inte kan arbeta i sitt gamla yrke längre. Vräker du en bussförare med yrkesskada från sitt hem, när han har barn som går i skola i området, eller friköper du en ny tjänstebostad till nästa busschaufför? Och hur gör du med alla pensionärer?
Nej, det är inte en idealisk lösning, men det är tydligen så man gjort exempelvis på vissa exklusiva amerikanska semesterorter.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Låst