Ska politik vara en produkt av folkviljan, eller tvärtom?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Knurd

Ska politik vara en produkt av folkviljan, eller tvärtom?

Inlägg av Knurd » fre 22 mar 2013, 17:34

Demokrati betyder folkstyre, det vill säga att folket genom politikerna ska styra lagen och myndighetsutövningen.

Men det finns en tolkning att politiker i vissa fall bör gå emot folkviljan, så att politikernas åsikt blir upphöjd till lag och social norm, och folkets vilja senare följer efter.

Ett exempel som kommer upp i Sverige, är förbudet mot barnaga. Det sägs ha varit impopulärt när det infördes, men idag är det allmänt accepterat bland svenska folket att det ska vara straffbart att utöva våld mot barn, oavsett om det sker i uppfostrande syfte eller inte. Dessutom ondgör sig många svenskar över att befolkningen i andra länder "tycker fel" i frågan om barnaga.

Nu tycker jag att barnaga är bland det vidrigaste som finns, och att ett förbud är självklart. Det finns andra exempel där politikerna kört över folkviljan, vi kan ta FRA-lagen, Ipred-lagen och Datalagringslagen som färska exempel.

Men är det värdigt en demokrati att pådyvla hela folket värderingar som bara en minoritet hade från början? Har folkstyret då övergått i folkstyrning?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Re: Ska politik vara en produkt av folkviljan, eller tvärtom

Inlägg av eldirkadjo » fre 22 mar 2013, 19:00

Egentligen tycker jag att man borde tidsbegränsa alla lagändringar per default.

De som driver igenom lagändringen sätter upp ett antal punkter, säg upp till fem stycken, där det framgår vad de vill uppnå med ändringen. Efter en viss tidsperiod (vet inte vad som är rimligt) kontrolleras hur väl lagändringen gynnat dessa fem punkter. Oppositionen tillåts samtidigt lista fem punkter där de tycker att lagen gjort saker sämre. Sedan hålls en enkel "ska vi behålla lagen eller upplösa den"-folkomröstning där dessa tio punkter och resultatet av utredningen kring dem presenteras.

Målet skulle vara att göra det svårare att introducera lagändringar med falsk retorik och välljudande soundbites. En viss tid efter lagändringen finns det dels möjlighet för någon någorlunda fristående part att utreda hur lagen fungerar, och gemene man/kvinna har dessutom en möjlighet att bedöma hur det påverkat just honom/henne.

Givetvis skulle "folkomröstning" vara något mindre rigoröst än de omröstningar vi har nu. Kanske en enkel "röst" via internet och bankid eller någon liknande lösning för att hålla kostnaden nere något.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 22 mar 2013, 21:22

Det finns flera problem med folkomröstningar; ett är att det inte finns någon att hålla ansvarig för beslutet. Om en tjänsteman eller politisk församling fattar ett dåligt beslut, så kan de bli avsatta.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » fre 22 mar 2013, 21:40

Knurd skrev:Om en tjänsteman eller politisk församling fattar ett dåligt beslut, så kan de bli avsatta.
Avsatta av vilka? Ser inte hur detta hjälper något, om man inte är ute efter syndabockar hellre än att komma fram till en bra lösning i slutändan.

I vilket fall var det inte folkomröstningen som var huvudpoängen. Snarare tvånget till någon slags klar och skriftlig motivering samt efterföljande utvärdering med en rimlig chans att reversa lagändringen om den inte fungerar som den var tänkt.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 22 mar 2013, 21:47

eldirkadjo skrev:Sedan hålls en enkel "ska vi behålla lagen eller upplösa den"-folkomröstning där dessa tio punkter och resultatet av utredningen kring dem presenteras.
Har du någon aning om hur många lagar som stiftas varje år, hur tekniska många av dem är och hur lite folk har vare sig intresse eller förmåga att sätta sig in i hur väl de fungerat? Det skulle bli en otrolig massa folkomröstningar med lågt valdeltagande som garanterat skulle kidnappas av särintressen.

Englund

Inlägg av Englund » fre 22 mar 2013, 21:56

Thomas P skrev:
eldirkadjo skrev:Sedan hålls en enkel "ska vi behålla lagen eller upplösa den"-folkomröstning där dessa tio punkter och resultatet av utredningen kring dem presenteras.
Har du någon aning om hur många lagar som stiftas varje år, hur tekniska många av dem är och hur lite folk har vare sig intresse eller förmåga att sätta sig in i hur väl de fungerat? Det skulle bli en otrolig massa folkomröstningar med lågt valdeltagande som garanterat skulle kidnappas av särintressen.
Vi kan ha en folkomröstning om vi skall ha folkomröstning om lagen ifråga. Alltså, innan varje lag stiftas har vi en folkomröstning om vi skall ha en folkomröstning om lagen؟
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inlägg av eldirkadjo » fre 22 mar 2013, 23:38

Thomas P skrev:
I siffror har jag nog ingen aning (du kanske har några reda siffror?), men att det är tillräckligt många för att göra folkomröstningar för alla dessa ohållbara förstår jag nog. Man skulle kunna tänka sig något slags kriterie för när det ska hållas en omröstning som begränsar antalet lagar som omfattas, t.ex.

Men just folkomröstningar är inte det viktigaste, andemeningen är som sagt att jag önskar en klar deklaration av vad en lag ska åstadkomma samt en efterföljande utvärdering med möjlighet till upphävning om målen inte uppfylls. Jag tänker mig att det skulle göra det lite knepigare att sälja in en lag med vackra ord om man säger en sak och sedan tvingas skriva helt andra saker i listan över mål med lagen.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » lör 23 mar 2013, 00:07

Politik? Demokrati? Aha, du menar "Representativ demokrati". :P

Vi väljer våra representanter i en högre mening att de ska företräda våra intressen. De är betrodda med att göra sitt bästa att sätta sig in i kniviga frågor för att jag ska slippa undan det. Om de efter utredningar, remisrundor och överenskommelser så kommer de till beslut som förhoppningsvis liknar de beslut som jag skulle gjort om jag gjort samma sak som dom. Det ska också finnas ett mått av övertygande i ämnen som är totalt ointressant för folket såsom säkerhetspolitik och försvarspolitik, alltså opinionsbildning för vem fan vill egentligen betala 90 miljarder för att hålla flygplan i ett flygplan flygande i 30 år?

Så den förda politiken i en representativ demokrati ska vara produkten av "folkideologin", inte "folktyckandet" i sakfrågor.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Låst