Cannabis, legalisering?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Cannabis, legalisering?

Inlägg av Moridin » fre 17 maj 2013, 18:38

JohJoh skrev:Är det inte rätt enkelt i grunden.
Vill man att lagar ska stiftas på fakta, kunskap och riskanalys så måste antingen Cannabis legaliseras eller alkohol (och rökning) förbjudas.
Detta argument har redan vederlagts i den tidigare tråden.

I huvudsak har argumentet två allvarliga brister: (1) det ställer upp en falsk dikotomi mellan kriminaliserat i den form som just finns nu och legaliserat (i själva verket finns det fler alternativ som t.ex. kriminaliserat men döma till behandling, avkriminaliserat men inte legaliserat etc.) och (2) resonemanget förutsätter att man accepterar alkoholens och rökningens skadeverkningar på samhället (om man inte gör detta utan tycker att man borde lägga mer fokus på att behandla dessa samhällsproblem så faller ekvivalensargumentet).
Senast redigerad av 1 Moridin, redigerad totalt 0 gånger.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 17 maj 2013, 18:41

pollenper skrev:Det allra farligaste med cannabis är polisen.
Åker du dit kan du få fängelse, förlora jobb, körkort och kanske vårdnaden om barn.
Dessutom finns du i belastningsregistret och ingen vill anställa dig eller hyra ut lägenhet.

Då är du körd och börjar använda riktiga grejer.
Dessutom får vi skattebetalare stå för dennes kommande misär.
Ge f¤% i att försöka straffa bort något som på sin höjd är ett folkhälsoproblem.
Nej, forskning visar att cannabis inte är en inkörsport till tyngre droger (se tidigare tråd för referenser, se ovan för problemet med dikotomin mellan kriminalisering och legalisering).
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

pollenper

Inlägg av pollenper » fre 17 maj 2013, 19:11

Moridin skrev:
Åker du dit kan du få fängelse, förlora jobb, körkort och kanske vårdnaden om barn.
Dessutom finns du i belastningsregistret och ingen vill anställa dig eller hyra ut lägenhet.

Ge f¤% i att försöka straffa bort något som på sin höjd är ett folkhälsoproblem.
Nej, forskning visar att cannabis inte är en inkörsport till tyngre droger (se tidigare tråd för referenser, se ovan för problemet med dikotomin mellan kriminalisering och legalisering).
Antingen jag otydlig eller du missförstod.
När man blir haffad och livet förstört så återstår bara att hamna i träsket. (krasst uttryckt)
Straffet är inte bara böter :XP:

Användarvisningsbild
herj

Re: Sv: Cannabis, legalisering?

Inlägg av herj » fre 17 maj 2013, 23:57

Moridin skrev:

Fast kan inte det sociala stigmat och den utestängning som sker i och med en dom leda till att det är en ökad risk för att hamna i ett tyngre missbruk?

Hur ser du på legalisering och satsningar på skademinimering? Alltså att legalisera och skatta på det? I och med det satsa på behandlig för dem som faller in i ett missbruk?

Istället för att göra som nu och lagföra dem som brukar och missbrukar som brottslingar?

Vet inte om man kan se det på detta sättet men kan man inte kalla bruk för ett brott utan brottsoffer?

Mest bara nyfiken i vars du står i frågan :-)

thomasburman1

Inlägg av thomasburman1 » lör 18 maj 2013, 02:15

H.C skrev:
thomasburman1 skrev:medecinalväxt
Dina övriga senaste inlägg i andra trådar ser likadana ut. Kan du inte utveckla vad det är du vill ha sagt istället för att hoppa in i tråden med enstaka ord?
hur kan man förbjuda en av de bästa mediciner som naturen kan erbjuda ?

Användarvisningsbild
Stollan

Inlägg av Stollan » lör 18 maj 2013, 11:13

Äh, nu överdriver du. Man kastas inte i fängelse som rökare, du ska upp i rätt saftiga mängder innan du kastas på kåken. Att du förlorar jobbet är väl knappast okänt för dig innan utan något du får ta med konsekvensanalysen när du röker. Likaså med vårdnaden om barnen, det låter som en överdriven sak också. Är det inte så att du bara slänger dig med saker utan att du har belägg för det? Hur många cannabisrökare som inte är fast i ett missbruk eller på annat sätt är olämpliga blir av med vårdnaden om sina barn?
Jag hörde dock att kriget i Syrien är en direkt orsak av det svenska förbudet av cannabis. Det och Aids.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Sv: Cannabis, legalisering?

Inlägg av Moridin » lör 18 maj 2013, 13:30

herj skrev:Fast kan inte det sociala stigmat och den utestängning som sker i och med en dom leda till att det är en ökad risk för att hamna i ett tyngre missbruk?
I en studie som refererades i den tidigare tråden så är det ungefär lika många som först provar cannabis och sedan börjar med till tyngre droger som de som först prövar tyngre droger och sedan börjar med cannabis.
Hur ser du på legalisering och satsningar på skademinimering? Alltså att legalisera och skatta på det? I och med det satsa på behandlig för dem som faller in i ett missbruk?

Istället för att göra som nu och lagföra dem som brukar och missbrukar som brottslingar?
Jag påpekade problemet med denna falska dikotomi i tidigare inlägg i denna tråden. Legalisering och kriminalisering är inte de enda två möjligheterna, och det finns fler möjligheter att ha det kriminaliserat än det t.ex. USA använder just nu.
Vet inte om man kan se det på detta sättet men kan man inte kalla bruk för ett brott utan brottsoffer?
Jag accepterar inte positionen att användandet av narkotikaklassade preparat saknar offer.
Mest bara nyfiken i vars du står i frågan :-)
Generellt kan man säga att min position är att de flesta argument i den här debatten, oberoende av position, är bristfälliga och dåligt genomtänkta.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 18 maj 2013, 13:52

thomasburman1 skrev:hur kan man förbjuda en av de bästa mediciner som naturen kan erbjuda ?
THC som enskild substans har FDA-godkännande, men enbart mot illamående vid kemoterapi och för att stimulera hunger hos t.ex. individer med AIDS som har kraftig massnedgång. Cannabis, å andra sidan, saknar FDA-godkännande för att behandla någon medicinsk åkomma på grund av att det saknas goda vetenskapliga evidens från amerikanska studier. Så här skriver National Institutes of Drug Abuse:
Why Isn’t Marijuana an FDA-approved Medicine?

In fact, THC is an FDA-approved medication. It was shown in carefully controlled clinical trials to have therapeutic benefit for relieving nausea associated with cancer chemotherapy and stimulating appetite in patients with wasting syndrome (severe weight loss) that often accompanies AIDS.

However, the scientific evidence to date is not sufficient for the marijuana plant to gain FDA approval, and there are a number of reasons why:

First, there have not been enough clinical trials showing that marijuana’s benefits outweigh its risks in patients with the symptoms it is meant to treat. The FDA requires carefully conducted studies in large numbers of patients (hundreds to thousands) to accurately assess the benefits and risks of a potential medication.

Second, to be considered a legitimate medicine, a substance must have well-defined and measureable ingredients that are consistent from one unit (such as a pill or injection) to the next. This consistency allows doctors to determine the dose and frequency.

Along with THC, the marijuana plant contains over 400 other chemical compounds, including other cannabinoids that may be biologically active and vary from plant to plant. This makes it difficult to consider its use as a medicine even though some of marijuana’s specific ingredients may offer benefits.

Finally, marijuana has certain adverse health effects that also must be taken into account. Because it is usually smoked, marijuana can cause or worsen respiratory symptoms (e.g., bronchitis, chronic cough). It also impairs short-term memory and motor coordination; slows reaction time; alters mood, judgment, and decision-making; and in some people can cause severe anxiety (paranoia) or psychosis (loss of touch with reality). And marijuana is addictive—about 4.5 million people in this country meet clinical criteria for marijuana abuse or dependence.
Innan du kommer med påståendet att andra länder minsann godkänner det för medicinskt bruk bör du vara uppmärksam på att det även finns länder som godkänt homeopati för medicinskt bruk (t.ex. Tyskland). Detta betyder dock knappast att homeopati är "medicin".

pollenper

Inlägg av pollenper » lör 18 maj 2013, 16:19

Stollan skrev:

Äh, nu överdriver du. Man kastas inte i fängelse som rökare, du ska upp i rätt saftiga mängder innan du kastas på kåken. Att du förlorar jobbet är väl knappast okänt för dig innan utan något du får ta med konsekvensanalysen när du röker. Likaså med vårdnaden om barnen, det låter som en överdriven sak också. Är det inte så att du bara slänger dig med saker utan att du har belägg för det? Hur många cannabisrökare som inte är fast i ett missbruk eller på annat sätt är olämpliga blir av med vårdnaden om sina barn?
Jag hörde dock att kriget i Syrien är en direkt orsak av det svenska förbudet av cannabis. Det och Aids.
Omkring 800 har kastats i finkan sen det blev en möjlighet.
Får du en dom så förlorar du ditt jobb om de har nolltolerans.
Har du metaboliter i blodet när du kört bil så åker kortet för drogfylla även fast du är nykter.
Försök att i en vårdnadstvist med en dom för narkotikabrott att få vårdnad..
Nä, jag visade inga källor. Jag ska se vad jag hittar.

Det räcker med att du har ett halvårs förbrukning hemma för fängelse, typ 30-40gram cannabis. De väger dessutom hela växten inklusive blad som man inte blir drogad av.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 18 maj 2013, 16:26

pollenper skrev:Omkring 800 har kastats i finkan sen det blev en möjlighet.
Har du metaboliter i blodet när du kört bil så åker kortet för drogfylla även fast du är nykter.

Det räcker med att du har ett halvårs förbrukning hemma för fängelse, typ 30-40gram cannabis. De väger dessutom hela växten inklusive blad som man inte blir drogad av.
Låt oss säga att vi accepterar alla dina resonemang. Det är som bäst ett argument mot den nuvarande formen av kriminalisering, inte ett argument mot kriminalisering eller för legalisering.

Dessutom bör de påpekas att även cannabislöv innehåller THC enligt FN:s Office on Drugs and Crime. Halten beror på om det handlar om löv nära blommorna eller övriga löv.

pollenper

Inlägg av pollenper » lör 18 maj 2013, 16:34

Moridin skrev:
pollenper skrev:Omkring 800 har kastats i finkan sen det blev en möjlighet.

Låt oss säga att vi accepterar alla dina resonemang. Det är som bäst ett argument mot den nuvarande formen av kriminalisering, inte ett argument mot kriminalisering eller för legalisering.

Dessutom bör de påpekas att även cannabislöv innehåller THC enligt FN:s Office on Drugs and Crime. Halten beror på om det handlar om löv nära blommorna eller övriga löv.
http://www.aklagare.se/Dokumentsamling/ ... 11--8282-/
En månads fängelse för tre plantor.

Jag håller med dig, det är ett argument mot vår kriminalisering.
Vi kan välja att inte straffa brukare.
Ungefär som Portugal och nederländerna.
Eller legalisera som vissa delar i USA.

Bara att kolla upp vad som ger bästa samhällskonsekvenser.
Jag tror sydamerika skulle uppskatta att vi slutade kriga mot droger.

75% av våra drogkostnader går till rättsapparaten, 25% till vård och en försumbar del till preventiva åtgärder.
Jag vet, inga källor nu heller, jag minns dåligt var jag hittade mina info.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 19 maj 2013, 16:35

thomasburman1 skrev:
H.C skrev:
thomasburman1 skrev:hur kan man förbjuda en av de bästa mediciner som naturen kan erbjuda ?
Vilket är det medicinska värdet?

Varför skulle ett sådant värde kräva legalisering?

Jämför med morfin. Ett alldeles ypperligt medel mot svår smärta. Inom sitt användningsområde fortfarande det bästa som finns. Används flitigt inom den konventionella vården. Men det är inte fritt tillgänglihgt för vem som helt.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

pollenper

Inlägg av pollenper » sön 19 maj 2013, 18:20

Citat från posten ovan sket sig, jag vägrar erkänna min okunskap och skyller allt på uselt internet.
Varför skulle ett sådant värde kräva legalisering?

Jämför med morfin. Ett alldeles ypperligt medel mot svår smärta. Inom sitt användningsområde fortfarande det bästa som finns. Används flitigt inom den konventionella vården. Men det är inte fritt tillgänglihgt för vem som helt.[/quote]
Det finns en massa medel mot huvudvärk, en del giftiga mot levern (paracetamol) alla hjälps inte av det. En del finner att cannabis hjälper precis som att en del tycker johannesört hjälper mot sömnproblem. Personligen så anser jag att två flaskor vin sänker mig i drömlös sömn och jag vaknar utvilad. Inte så hållbart i längden kanske, men ibland.
CVem ska ha beslutanderätten för vilken medicin som fungerar bra för just mig.

Anekdot.
Jag har provat många typ SSRImediciner men de jag fortsatt med bygger helt på vad jag tycker när läkaren frågar hur det gick.
Alltså mitt personliga tyckande ingår i medicineringen, och jag är övertygad om att den personliga preferensen inte alltid låter sig bevisas.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 19 maj 2013, 18:32

pollenper skrev:Det finns en massa medel mot huvudvärk, en del giftiga mot levern (paracetamol) alla hjälps inte av det.
Det räcker inte att säga att levertoxicitet kan förekomma: man måste diskutera hur ofta det förekommer, samt väga den risken mot fördelarna. Detta har antagligen gjorts för paracetamol, men inga stora metodologiskt hållbara studier finns för cannabis enligt FDA.
En del finner att cannabis hjälper precis som att en del tycker johannesört hjälper mot sömnproblem. Personligen så anser jag att två flaskor vin sänker mig i drömlös sömn och jag vaknar utvilad. Inte så hållbart i längden kanske, men ibland. CVem ska ha beslutanderätten för vilken medicin som fungerar bra för just mig.
I grund och botten så är det verkligheten som bestämmer, inte personliga känslor.

ingsve

Inlägg av ingsve » sön 19 maj 2013, 20:00

JohJoh skrev:Är det inte rätt enkelt i grunden.
Vill man att lagar ska stiftas på fakta, kunskap och riskanalys så måste antingen Cannabis legaliseras eller alkohol (och rökning) förbjudas.
Alternativt anser man att "det ska vara som det alltid ha varit" är ett bra argument för att t.ex. tillåta alkhohol och då får man hävda det, men det får ju konsekvenser inom andra områden också om man tycker så.
Även faktabaserade lagar behöver inte betyda allt eller inget. Man skulle i stället kunna argumentera att samhället kan tolerera ett rusmedel med dess konsekvenser (eller två om man räknar rökning men jag bortser från det här) men även om två rusmedel är ekvivalenta betyder inte att man måste tillåta båda två. I dagsläget är det alkohol som är det tillåtna rusmedlet. Att tillåta ett ytterligare rusmedel samtidigt som alkoholen betyder ökad belastning på samhället oavsett om det extra rusmedlet är farligare, lika farligt eller något mindre farligt en alkoholen.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Låst