Baronessan Thatcher har gått bort

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Anders

Baronessan Thatcher har gått bort

Inlägg av Anders » mån 08 apr 2013, 17:59

För mig var Margaret Thatcher en stark politiker som mycket effektivt förvandlade Storbritannien från en sömning postkolonial stat till en ekonomisk, kulturell och politisk stormakt. Stängningarna av kolgruvorna, enbart genom att dra bort statstödet och privatiseringarna av Telecom och annat gjorde att även britterna kunde få ett telefon installerad samma dag istället för inom tre månader. Avregleringnar av finansindustrin i City har gjort London till världens finanshuvudstad.

Thatchers och Reagans motstånd mot Sovjetregimen ledde så småningom till Glasnost, Perstrojka och Berlinmurens fall.

Hon är en av de få politiker som jag beundrar, och jag kommer sannolikt läsa ett par biografier om henne de närmaste veckorna.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Re: Baronessan Thatcher har gått bort

Inlägg av Anders » mån 08 apr 2013, 18:38

SvDs kultur har en sida med låter med, låt oss säga, en aning negativ nyans, om Margaret Thatcher. Av någon anledning hittar vi Klaus Nomis Ding Dong (the witch is dead) där. Klaus Nomi flyttade från Tyskland till USA och New York och tillbringade i vilket fall inte någon längre tid i Storbritannien. Han dog i New York 1983. Ding Dong är en cover från en musikal, gissa vilken! Här är samma sång i en mer lättsam produktion, GLEE VARNING NSFW!.

Skribenten skriver dock på slutet:
Nu när detta frånfälle väl blivit verklighet kan det med dagens genusperspektiv konstateras att övervägande antalet artister som gav full hals åt sitt hat mot Storbritanniens första kvinnliga premiärminister var... män.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 08 apr 2013, 18:50

Anders skrev:Avregleringnar av finansindustrin i City har gjort London till världens finanshuvudstad.
Anade jag inte viss insikt om att det gått för långt från dig i tråden "London, skatter, brist på, och naturresurser"?

Thatcher var onekligen färgstark och det är lätt att hitta saker både att älska och hata hos henne.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 08 apr 2013, 18:51

Även om jag har svårt för vissa aspekter av hennes politik så måste jag ändå beundra henne för hennes envisher och faktiska pragmatism.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 08 apr 2013, 19:14

Hon gjorde ingen opinionsundersökning innan hon drog igång sin agenda. Hon höll inga rådslag för att lyssna in brett vad medborgarna ville ha. Hon sade vad hon ville och gick till val på det.

Oavsett vad man tycker om hennes politik tror jag att svenska politiker borde driva sina frågor på det viset.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 08 apr 2013, 19:42

Jo, litet mera stake och mindre velande...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

keso

Inlägg av keso » mån 08 apr 2013, 19:54

Någon som kommer ihåg Pinochet?

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » mån 08 apr 2013, 21:03

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » mån 08 apr 2013, 21:10

Oh, behave!

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » mån 08 apr 2013, 21:37

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » mån 08 apr 2013, 22:53

Hefner hela dagen.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » mån 08 apr 2013, 23:03

Ah, SvD hann tydligen före mig. Nåväl.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 08 apr 2013, 23:12

Hon startade klimatforskningsinstitut + informerade om vad som händer när man förbränner kol o olja. Helt okej. På den punkten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hadley_Cen ... d_Research

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 09 apr 2013, 08:51

I princip är det enda som gjort Thatcher impopulär till den milda grad är stängningen av de oerhört olönsamma kolgruvorna. Det är visserligen inte så konstigt då gruvarbetare verkar vara ett konservativt släkte. Jag hörde en fackföreningsledare beklaga sig nästan tårögt över att Thatcher ensam bröt traditionen att farfar, far, son och son son jobbade i gruvan, the pit.

I övrigt har hon nog inte gjort något som någon annan vid makten skulle ha gjort. Och så impopulär är hon inte, som man kanske får intrycket av i Svenska tidningar. På BBC var det helt klart 80/20 i fördel för hyllningarna. De som utalade sig i negativa termer var Sinn Fein, och två gruvfacksledare. Milliband var lite artigt negativ, fattas bara, New Labour annamade ju politiken rakt av.

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » tis 09 apr 2013, 09:29

[url=http://www.rollingstone.com/music/news/morrissey-margaret-thatcher-was-barbaric-20130408]Morrissey skrev:[/url]Every move she made was charged by negativity; she destroyed the British manufacturing industry, she hated the miners, she hated the arts, she hated the Irish Freedom Fighters and allowed them to die, she hated the English poor and did nothing at all to help them, she hated Greenpeace and environmental protectionists (...)

Låst